12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Men fy vad obehagligt, vilken busunge. Vilken tur att det gick bra!

Underbara Stig. :love: Storm gör likadant, kommer i full galopp och gnäggar. :love:

Ja fy fasen vad rädd jag vart. Kunde inte tro mina ögon när det inte blev nånting alls....

Visst är det trevligt, man får känna sig lite poppis sådär :D

härliga bilder!

Jag missade Hollies reaktion på första snön idag, kan tänka mig att hon mest var irriterad över att någon har gömt maten ( de stackars grässtrån som finns kvar) i hagen :rofl:

wrangler tur att Stig är oskadd!!!

Winni tvärstannade i stall dörren när hon såg snön visste inte hur hon skulle ta sig ut gå,hoppa??? men tillslut tog längtan efter mjölk efter :)

haha maten övervinner det mesta! :D

KL.
Hollie fick lite TLC idag och vi tog en promenad till grabbarna och hälsade på storebror ( mörka fuxen).

556790_10151161152036344_1208925088_n.jpg

.. 2 pojkar och en flicka.. rena twilight dramat :grin:

Men sån tur att det gick bra!!

*kl*

Suck!! Idag när jag kom ut till stallet hade hästarna, återigen, fel grimmor på sig. Trassel hade Trubbels (1 strl förstor) och Trubbel hade någon helt annan, strl ponny utspänd på yttersta, den hängde inte där den skulle när jag kom kan jag säga. ( på hans är det ju strl ponny, men lite liten i strl, och ställd på det innersta) Tur han är klok! Alltså, om man ser att grimman är förstor, visst prövar man väl iaf att spänna in den?? Ååh, jag blir knäpp, hur svårt ska det vara, ska jag behöva skriva Trubbel på Trubbels grimma?? (Trassels är svart, så det går inte) känns inte som att det ska hjälpa, dom vet väl ändå inte vem som är vem... Herregud, jag längtar till sommaren så att jag kan ta hem dom och bara sköta mig själv, föralltid.

Dom fick iaf prova på ett småmaskigt hönät nu i natt, för första gången, ska bli spännande att se hur det ser ut där imorgon!

Senast ändrad:

härliga bilder!

Jag missade Hollies reaktion på första snön idag, kan tänka mig att hon mest var irriterad över att någon har gömt maten ( de stackars grässtrån som finns kvar) i hagen :rofl:

wrangler tur att Stig är oskadd!!!

Missade också Storms reaktion, men när jag kom ut till stallet så släppte jag henne på ridbanan för att hon skulle få rasa av sig lite.

Hollie tycks vara någon slags kvinnlig Ferdinand ibland. ;)

Storm är en Welsh Partbred efter den tyska ridponny hingsten FS Mr Right. :)
Hennes mamma var en import från Holland av okänd härstamning.

Från pappans sida i alla fall! Där finns många fina ponnyer. :)
Hennes mamma var enligt mig helt fantastisk, men hade som sagt ingen stamtavla.

KL

Idag hade vi vitt på marken för första ggr. Båda mina tog ett jätteskutt ut i det läskiga. Men sen tyckte de att det var ganska skönt att slippa leran tror jag.

Mätte båda mina idag också:

Rindi är 139 cm och Appe 144 cm. Jag som var rädd för att Ampere ungen skulle bli lite riden. Han är två veckor yngre är Rindi och Rindi har en mamma på 175 och en ett år äldre syster som är 163 cm.

Ja fy fasen vad rädd jag vart. Kunde inte tro mina ögon när det inte blev nånting alls....

Visst är det trevligt, man får känna sig lite poppis sådär :D

Puh vad skönt att det gick bra! Tore lyckades med något liknande för några veckor sedan, kom i full galopp genom hagen och lyckades inte stanna utan hoppade ut genom grinden. Innan jag hann dit för att öppna till honom som hoppade han in igen och fick med sig den undre tråden. Lyckligtvis fjädergrindar så fjädern töjdes bara ut och Tore klarade sig utan minsta märke.

Han kommer också galopperande och gnäggar sitt underbara söta fölgnägg så fort jag visar mig ute :love:

Jag är sämst på det här med att visa bilder men ska försöka komma ihåg att ta med kameran ut i morrn... jag är supertrött och mycket förvirrad om dagarna så det får bli som det blir :angel:

kl
Tråkigt att läsa om ännu fler ston som blivit dåliga, jäkla skithöst för stona måste jag säga :(

Hollie tycks vara någon slags kvinnlig Ferdinand ibland. ;)

:D

ja det var en bra jämförelse! haha!

Grandezza vackert huvud hon har!!

KL.
Hollie hade hovslagaren på besök idag och vi testade en ny teknik. Jag höll i benen och hovslagaren verkade.. det hela gick mkt bra! vilken skillnad!

Det är nog mattes tjej ändå ;)

Såhär ser långben ut nu!
403020_10151162139526344_910079680_n.jpg

Vad gör ni med era små? Vad har ni tänkt göra med dom i vinter?

Jag blir så himla kluven, bitvis när man läser runt så fördömmer en del detta med att ens peta på småbebisarna iprincip känns det som, och en del pillar värre än värst. Jag är någonstans i mellanlandet. Mina står ju på stall, så dom blir hanterade in och ut, men jag lyfter t ex inte hovar varenda dag eller klämmer igenom dom supergrundligt. Dels för att dom verkar må fint, och för att jag ändå inte skulle känna något under all björn päls. Vi håller fortfarande på att lära känna varandra, har gått någon liten promenad och så men inte så mycket mer, förutom att stå uppbunden och käka sina pellets och mineraler.

Dessutom blir jag så himla kluven runt detta med inkörningen, nu umgås jag mest i travkrestar och där är det ju lite annan tidsintervall man gör saker och ting. Jag har iaf som plan nu att köra på som jag gör, lite små promenader då och då, och börja öva på detta med lite ljudkommandon, och att kunna ge dom ifrån olika positioner runt hästen ( t ex framför/bakom osv). Det är två orädda killar, när dom står uppbundna i gången drar dom ofta i något täcke eller filt som dom kommer åt, plockar upp spön ut spöhållaren och når på något konstigt sätt alltid en massa påsar att stå och stampa och kasta runt med, så själva miljöträning osv känns som att det kommer automatiskt.

Vad har ni andra för tänk?

Yeez, jag vet att jag borde gå och lägga mig, men lördagkvällar är visst perfekta tillfället att surfa runt och börja oroa sig för sånt...

Min står på stall bara för att hon är så liten och rädd. Vanligtvis så går bebisarna ut på lösdriften här.

De hanteras på "unghäst-träning" en gång i månaden, samt vid verkning, avmaskning osv. alltså vid behov.

På "unghäst-träningen" så tar man in alla bebisarna som är i samma ålder och så får de gå på en liten promenad i skogen. Lyfta på fötter,
bindas upp och så vidare. En tränare är alltid med och undervisar. När dom är runt året så åker sadlar på, dom kanske får ha en
sadelväska på sig. Lite lastträning osv.

Med 11orna så vet jag att jag var ute och tömkörde i grimma utan styrning typ i februari i år. Nu till hösten så började jag styra lite i grimma.

Jag har nog en film på lite övningar, men jag vet inte om jag vågar dela med den här. :p

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 666
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?