12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Jag skiljde ReVolt från sin mamma tvärt och det sinade på bara några dagar. Första dagen så rann det ner för benen men redan andra dagen så var det mkt bättre och om jag inte missminner mig så började det mjukna redan dag 3 :)

Jag avundas Storms hjärtrumpa! Hon ser verkligen välmående ut :D ReVolt tycker jag blev allt för tunn när han vandes av från Sessan men i lördags så flyttade jag honom till en ny lösdrift med bara hingstar och där de har riktigt bra stråfoder så nu hoppas jag på bättring. När jag lämnade honom så fick han stå i box första natten. De hade ställt in en hel halmbal i boxen :laugh: till skillnad från förra lösdriften där de hade spån för halm gick inte att få tag i... Nu kommer han gå tillsammans i en stor ligghall tillsammans med ett annat årsföl och en tvååring innan utslussningen börjar. Han såg så himla nöjd ut när jag var där och hälsade på och de var redan jättebra vänner och så snälla med varandra. Till skillnad från förra stället där nästan blev lite hunsad efter att han blivit av med sin mamma...

Oj vad jag babblar på- Hur som så gör jag inte mycket med ReVolt och har inte gjort det sen i somras. Men han kan lyfta ben, verkas, vara uppbunden, tas på överallt, tempas och har åkt en del transport. Jag kommer i stort låta honom vara till i alla fall nästa sommar.

jättefin sista bilden! Hon har ett väldigt vackert huvud :love:

...11:an Zolero hade en fin halsansättning som liten men den blev också ganska trist en period.. men efter denna sommar så kom den tillbaka och väldigt lik solette där.

Hollie är inte lika högrest som bror men har något längre hals istället.

Någon systemkamera har det ju inte blivit för mig ännu tyvärr.. kom en del feta räkningar imellan :crazy:

Nu när H har satt vinterpäls syns den lilla vita pricken på mulen bättre! Tycker den är löjligt charmig :p
533948_10151163309756344_537321460_n.jpg

Ja, jag verkar ha tvärtom problem med Stom, jämfört med alla andra som brukar kämpa för att hålla hullet på sina.

Funderar ärligt talat på att dra ner på käket för hon har bara blivit tjockare sen hon blev avvand. Hon hade ju inte fri tillgång
på silage innan då Stella inte fick äta fritt och nu står hon med två tjockistanter som bara äter hela dagarna. Fixade även så
att jag använder mitt silage med en kvot på 7.8 ute i hagen också, istället för det med en kvot på 6. Hon har även fri tillgång
på hö inne och får mjölkpellets och lite krafft muskel. Lucern var liksom ingen hit.

Men vad skönt att han har fått flytta till ett bra ställe! Där han trivs och får bra mat, då lär hullet komma tillbaka snart!

jättefin sista bilden! Hon har ett väldigt vackert huvud :love:

...11:an Zolero hade en fin halsansättning som liten men den blev också ganska trist en period.. men efter denna sommar så kom den tillbaka och väldigt lik solette där.

Hollie är inte lika högrest som bror men har något längre hals istället.

Någon systemkamera har det ju inte blivit för mig ännu tyvärr.. kom en del feta räkningar imellan :crazy:

Nu när H har satt vinterpäls syns den lilla vita pricken på mulen bättre! Tycker den är löjligt charmig :p
533948_10151163309756344_537321460_n.jpg

Hennes huvud blev finare än förväntat, pappa har ju massor med Welsh i sig, men har ärligt talat inte något vackert huvud. Hon har nog fått sitt huvud från Stella, men kanske lite nättare. Men det är svårt att se nu när hon är bebis, dom ändrar ju sig en del.

Zolero kanske är lite mer högrest eftersom att han är hingst? Jag upplever inte att stona blir lika "ståtliga" som hingstarna. Men jag kan ju ha fel, jag tycker att Hollie ser ut att ha finfin hals. ;)

Vet vad du menar med feta räkningar. :crazy: Betalade nyss in 25 000 kr för diverse veterinär räkningar i och med Stella. Tar dock av mig hatten för agria som skötte allt med liversättningen snabbt och betalade hela livvärdet utan att krångla, så att man kan betala allt sådant utan att behöva gräva allt för djupt i fickorna. Jobbigt att bråka om pengar när man redan är helt slutkörd på alla plan.

+ ni andra

Tack, ja dom är helt fantastiskt söta mina små lurvisar. Dom har dock haft två trista dagar, det har stått på -22 här idag när jag for ut till stallet, och med bebis och hund med blev det inte någon tid över till ponnygos, utan det var snabbt in snabbt ut som gällde för allas bästa. (och jo, dom klarade sig utan kalla tår eller tassar) så imorgon ska jag fara ut till stallet då maken kan sluta lite tidigare, så ska jag få gosa ponny bäst jag vill. (och passa på att göra allt sånt som jag inte kan när jag har bebis med, fylla vatten, packa en massa höpåsar osv osv. )

Och hon är jättesöt din Hollie med fläcken på mulen, en riktig pussfläck! :love:

Vad gör ni med era små? Vad har ni tänkt göra med dom i vinter?

Jag blir så himla kluven, bitvis när man läser runt så fördömmer en del detta med att ens peta på småbebisarna iprincip känns det som, och en del pillar värre än värst. Jag är någonstans i mellanlandet. Mina står ju på stall, så dom blir hanterade in och ut, men jag lyfter t ex inte hovar varenda dag eller klämmer igenom dom supergrundligt. Dels för att dom verkar må fint, och för att jag ändå inte skulle känna något under all björn päls. Vi håller fortfarande på att lära känna varandra, har gått någon liten promenad och så men inte så mycket mer, förutom att stå uppbunden och käka sina pellets och mineraler.

Dessutom blir jag så himla kluven runt detta med inkörningen, nu umgås jag mest i travkrestar och där är det ju lite annan tidsintervall man gör saker och ting. Jag har iaf som plan nu att köra på som jag gör, lite små promenader då och då, och börja öva på detta med lite ljudkommandon, och att kunna ge dom ifrån olika positioner runt hästen ( t ex framför/bakom osv). Det är två orädda killar, när dom står uppbundna i gången drar dom ofta i något täcke eller filt som dom kommer åt, plockar upp spön ut spöhållaren och når på något konstigt sätt alltid en massa påsar att stå och stampa och kasta runt med, så själva miljöträning osv känns som att det kommer automatiskt.

Vad har ni andra för tänk?

Yeez, jag vet att jag borde gå och lägga mig, men lördagkvällar är visst perfekta tillfället att surfa runt och börja oroa sig för sånt...
Lagom är bäst...
Jag gör inte särskilt mycket alls med mina föl det första året, av flera orsaker där tidsbrist är en av dem och en annan är att det helt enkelt inte behövs. Jag hanterar dem kort och intensivt vid enstaka tillfällen och et räcker gott.

jag kan mycket väl förstå att om man inte har någon annan häst, eller i alla fall inte jättemånga, eller har något av sina första föl så vill man pyssla mer med dem. Kom då bara ihåg att de är småbarn och som sådana så behöver de även få vila! Viloperioder helt utan hantering brukar kunna göra att de ändå är bättre hanterade än de var innan...

Det finns egentligen ingen anledning till att påbörja inkörning av en shettis förrän den är minst 2 år. Större hästar kanske man hellre påbörjar tidigt då de är lättare att rå på innan de blivit alltför stora och starka, men det gäller ju inte direkt shettisar då....
Bestäm ett långsiktigt mål - kanske att de ska vara inkörda i mars som treåringar. Lägg sedan upp en långsiktig plan hur du ska gå tillväga och under vilka tidsperioder du ska göra vad.
Och du kommer upptäcka att shettisarna är väldigt lättlärda så kanske behöver du bara upprepa hälften så många gånger som du trott... :idea:

Hennes huvud blev finare än förväntat, pappa har ju massor med Welsh i sig, men har ärligt talat inte något vackert huvud. Hon har nog fått sitt huvud från Stella, men kanske lite nättare. Men det är svårt att se nu när hon är bebis, dom ändrar ju sig en del.

Zolero kanske är lite mer högrest eftersom att han är hingst? Jag upplever inte att stona blir lika "ståtliga" som hingstarna. Men jag kan ju ha fel, jag tycker att Hollie ser ut att ha finfin hals. ;)

Vet vad du menar med feta räkningar. :crazy: Betalade nyss in 25 000 kr för diverse veterinär räkningar i och med Stella. Tar dock av mig hatten för agria som skötte allt med liversättningen snabbt och betalade hela livvärdet utan att krångla, så att man kan betala allt sådant utan att behöva gräva allt för djupt i fickorna. Jobbigt att bråka om pengar när man redan är helt slutkörd på alla plan.

Hingstarna får väl normalt mer nacke om dom får vara hingstar en period, som föl tycker jag inte det är någon skillnad dock. Nu har ju mammahäst solette mkt nacke ( fick ofta kommentarer om det när hon tävlades, åskådare som trodde hon var hingst tokigt nog haha :crazy:) så hon nedärver det säkert också. Men jag kan verkligen se skillnad på halsansättningen mellan syskon. Hollies far har lämnat en del trista halsar tycker jag men hoppas på att solette väger upp det.

Ja alltså Zoleros räkningar är inte kul..

Vad skönt att det löste sig smidigt med agria! Den biten är ju nödvändig men som du säger, inte det man orkar lägga sin energi på om det skulle strula, när den känslomässiga biten är tuff.

När dom är vuxna får dom ofta rejäl nacke. Hingsten här har en riktigt extrem nacke just nu, knappt så att den går att greppa tag i,
men jag tycker ändå att man kan se på dom små att det är hingstar, men vad vet jag, jag har inte varit med om så många föl, bara något tio-tal,
och i princip alla dom har varit ston.

Solette har ju en väldigt fin halsansättning, av vad jag minns från när jag var ut till er, då såg ju lilla Hollie ut att ha ärvt hennes hals, själv
tycker jag (jag som träffat dina hästar två gånger. :p) att Hollie är mer lik Solette än Zolero!

Väldigt skönt med agria. Men å andra sidan så skickade jag med en bifogad text på fyra (ja fyra) A4 sidor som beskrev sjukdomsförloppen från
start till slut, och då skrev jag kortfattat. Samt bifogade kontakt uppgifter till fyra olika veterinärer som behandlat henne. Så de hade ju inte
brist på information om vad som var fel.

jo nog är hon sin mors dotter alltid! :p

Jag har också bara varit med om ett tio-tal föl, men man lär sig mkt på det lilla! ´

Hur mkt reagerar era föl på knögglet som blev när leran frös? Mina har fått byta hage till en större och renare.. H blev rejält ömfotad!

Vet inte hur det är ute i lösdriften, men Storm hoppar fram som en fet bergsget där det är gropar.

Hon står dock mest vid foderhäcken och äter konstant. Stallägaren sa att vi ska köra in en rundbal med halm i hagen som dom kan
få ligga och gosa i om dom vill. Så att dom kanske går i från foderhäcken för att sola och sova i alla fall. ;) Dom är ju ute runt 14
timmar så jag tror nog att Storm blir trött i benen av att stå hela dagen. Hon vill nog ligga mjukt.

Men hon är inte ömfotad när man leder henne på vägen! Tror nog att hon har lika stenhårda fötter som mor sin.

ok, H har också stenhårda hovar som sin mor, men blir väldigt öm av knögglet ändå. Fölhovar är ju mjukare så blir lite rädd för hovbölder.. men nu har de bytt till en ren hage som sagt så ska nog gå bra.

Det var ju inte den bästa förutsättningen att vi fick tok mycket regn först och sedan frös det.. :cool:

Trassel tyckte inte alls om när leran frös., han tassade fram. Nu har ju snön kommit hit tack och lov!

Som tur är så är det mest knöggligt precis vid grinden och första delen av hagen, och våra håller sig längre bort, där är det jämn och fin mark. Men nu är det ju å andra sidan ca 30 cm snö, så det var bara knöggligt i en dag.

Här uppe har vi ju haft hårt och fruset i omgångar ganska länge nu, men Tore har farit runt i hagen som en tok ändå - kryssar mellan tallar och stenar, bockat ikapp med Sessan och levt rövare i allmänhet. Hans hovar tar det bra, en liiiiten början till en spricka i en tå, men det var lätt för hovis att putsa på när han var här. Tardee däremot har inte haft det lätt i den knöliga hagen.

Vi har knappa decimetern snö men hoppas på att det kommer mer.

Ja vi har haft spöregn, plusgrader och lera hela hösten, sen pang kom minusgraderna och direkt efter snön (massvis med snö!). Så vi hade tur. Var lite orolig för hur hans små ben och hovar skulle klara sig om det skulle bli jätteknöggligt. Han har welsh och fullblod i sig, så de är så smala och taniga de där små benen... Tycker jag då som är van vid min andra ponny som har 25% fjording i sig, hennes ben och hovar är rejäla och tål en hel del ;)

Han är vårt första föl, börjar förstå mina vänner som har småbarn och nojar sig över det ena och det andra :D

Trassel tyckte inte alls om när leran frös., han tassade fram. Nu har ju snön kommit hit tack och lov!

Idag har vi fått en rejäl dos med snö!!! Vi fullkomligt badar fram i snön :crazy: nästan iaf..

..så då löste det sig med knöggel och ömma fölfötter tillsvidare.

Ska se om jag lyckas få några vinterbilder imorgon :)

Härligt! Jag måste försöka dra med maken någon dag, utan barn. Så jag kan få lite fina kort på mina medans dom fortfarande är små...

Skriver inte så ofta men är en flitig läsare :D

Glimma och mamma går i en hage som inte hunnit bli så knögglig då de tyvärr inte varit ute så mycket pga lunginflammation och sen födsel. På väg till hagen är det dock knöligt och besvärligt men nu när snön kommit så trippar hon på så glatt så :)

Snön och kylan är helt toppen tycker hon, far runt som en tok och busar :love:Ibland får hon till och med fart på morsan :p

559855_4754902026553_231490622_n.jpg

En filmsnutt på lite bus :) Lite segt i början, kan gott spola de första 20 sekunderna
https://www.facebook.com/photo.php?v=4761193423834&set=vb.1115275101&type=2&theater

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 665
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar