12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

I natt stod Winni själv i sin nya box då mamma tycker att det börjar bli trångt i föl boxen.Winni är 6 mån och 5 dagar.Hon var lite snuttsugen i morse men hade ätit sitt hö och man såg spår av att hon legat i boxen så det ska nog gå bra:) dom går ju tillsammans på dagarna

Yttik: wow din tös är en månad yngre än min, men ändå bra mycket större än min tjej på ca 130 :)

Nougat: grattis till Belizario! Vilken schysst teckning i ansiktet med olika nyanser av brun :)

Tabac: det låter ju som eran avvänjning kommer gå galant. Vad sa mammahäst?

Charlottee: här kommer en inomhusbild. Det blir ju konstiga vinklar och Ismene är väl inte direkt i någon vacker period, men för dokumentationens skull är drt ju kul att ha bilder från alla åldrar ;)
Håller tummarna för din 11 och följer er troget i andra tråden!

A67F41B3-CC38-40F9-8C05-A83FA881FCBB-1518-00000168988FAABC.jpg

Yttik: wow din tös är en månad yngre än min, men ändå bra mycket större än min tjej på ca 130 :)

Nougat: grattis till Belizario! Vilken schysst teckning i ansiktet med olika nyanser av brun :)

Tabac: det låter ju som eran avvänjning kommer gå galant. Vad sa mammahäst?

Charlottee: här kommer en inomhusbild. Det blir ju konstiga vinklar och Ismene är väl inte direkt i någon vacker period, men för dokumentationens skull är drt ju kul att ha bilder från alla åldrar ;)
Håller tummarna för din 11 och följer er troget i andra tråden!

A67F41B3-CC38-40F9-8C05-A83FA881FCBB-1518-00000168988FAABC.jpg

har funderat i flera dagar på att jag ska börja avvänja och winni har ståt i egen box och ätit lite mat då dom kommit in och sen fått gå till mamma igen efter en stund,igår när vi skulle ta tillbax Winni till mamma var hon på mamma i ett så mamma lackade ur ordentligt och då bestämmde vi snabbt att det var dax att börja avvänjningen,mamma blev glad och åt i godan ro och Winni såg ut som ett litet frågetecken,åt lite och gnäggade en stund men sen återgick hon till att äta och sen var det lungt mina andra avkommor har varit lite mer hoppiga i boxen vid avvänjningen men inte Winni"ännu":angel:

Visar lite bilder på min -12:a.

Sent född i juli.

_DSC7777.jpg

_DSC7816.jpg

Och en liten nyare bild, bara på huvudet tyvärr. Han är inte så fin nu, hann ju inte tappa fölpälsen så är vääääldigt ullig :D

IMAG0073.jpg

Kl

Vår lilla Glimma föddes den 12 oktober och är alltså 9 dagar gammal idag.

Vi har väntat på föl ända sedan juni/juli men det har så småningom krupit fram att mamman gått på fribetäckning hos förra ägaren ända till oktober förra året. Tråkigt att det blev så himla sent för det blir så mycket krångligare när hon inte kan vara ute på bete och allt som det var tänkt :(

Glimma har även andats snabbt och i fredags hade hon 75 i andningsfrekvens då hon även låg på sida och såg ut att inte få någon luft. Veterinären kom och konstaterade lunginflammation som hon nu får penicillin för.
Vet hörde ljud från magen men vi har inte hittat något bajs de senaste 2 dagarna så efter vets inrådan gav vi Microlax. Då bajsade hon men inget mer efter igår så idag fick hon ny dos.
Känns viktigt att det kommer igång och är det inget bajs imorgon skulle vet komma ut igen och lyssna på magen. Man kan ju såklart inte ge Microlax i tid och evighet :(

Just det, andningen har nu gått ner från 75 till 42 och hon diar med frisk aptit. Hoppas på stadig bättring nu :love:

383467_4503052930483_1056440037_n.jpg

522919_4541784578750_1856439237_n.jpg

6238_4517921342184_2109251697_n.jpg

Ja hon är stor :o Tyckte Hälge var stor (ca 132 cm och någon dag äldre än Diva). Sen kom man ut och såg den där jätten :rofl:

Kimmis. BEDÅRANDE :D

Va vacker! :love: Läcker hals!

IronWill: Spännande hon är din lilla Storm! Tror som flera andra också att det är sabino, med tanke både på tecknenas form och placering samt föräldrarnas tecken - mkt vitt men ingen av dom är skäckar :). Ska bli spännande att se hur mkt som gömmer sig i pälsen!

*kl*
Lilla Flora Isadora är inte så lite med sina knapp 140cm vid 5 månaders ålder, hoppas hon inte blir alltför stor som vuxen! 166 räcker gott o väl för mig ;)
420497_10151057946740951_414808596_n.jpg

hon är så söt din lilla tjej :love: gillar färgen, jag är svag för mörkbruna/svarta hästar.. och ändå tillverkar min mörkbruna solette bara fuxar åt mig :D

tack för tummarna angående 11:an, vi åker in på onsdag med honom.

victovie syns att tjejen har vuxit! ska bli kul att se henne under ryttare om några år.. :d

kimmis87 wow vilken karisma! vacker!

åh söt som ett litet gossedjur! :love:

hoppas verkligen allt går vägen med henne, de är så känsliga som små.

Grattis till det lilla fölet! :laugh:

*kl*

Någon som har något bra tips på vad man kan ge en fölis som har blivit lite lös i magen?, misstänker att han pillar i sig en del löv och annat smått och gott i hagen, han får hösilage och hö när han och mamma häst kommer in. Annars är han som vanligt, men han behöver något som stabiliserar magen lite tills han bajsar normalt igen. :laugh:

+ alla andra som har komenterat!

Tack så mkt! Han är jätte söt, trevlig att hålla på med, om än lite envis ;)

Grattis till det lilla fölet! :laugh:

*kl*

Någon som har något bra tips på vad man kan ge en fölis som har blivit lite lös i magen?, misstänker att han pillar i sig en del löv och annat smått och gott i hagen, han får hösilage och hö när han och mamma häst kommer in. Annars är han som vanligt, men han behöver något som stabiliserar magen lite tills han bajsar normalt igen. :laugh:

När ReVolt hade samma problem så fick jag tips av veterinär om morotspuré (barnmat) tillsammans med dofilus. Att avmaska kan också vara bra men det är väl säkert gjort :) Ska också säga att tipset i mitt fall inte hjälpte utan det krävdes medicinering för att bli bra. Lycka till!

Har haft problem med både uppkoppling och minneskort till kameran men läst och beundrat era små. Nåväl, tänkte bidra med foton från igår på min lille Krabat som ju föddes 5 augusti och alltså är drygt två månader (känns konstigt att läsa om avvänjning... :D). Han är runt metern hög just nu. Kan bara konstatera att jag är en dålig fotograf och att Krabat antingen står stilla i vinklar där inga kroppsdelar ser ut att passa ihop eller också har full fart så det går nog inte att se så överdrivet mycket, tyvärr. Men här kommer de iallafall:

Trav
523392_369027813172886_1781039600_n.jpg

Uthopp från ridbanan
404722_369027683172899_618056514_n.jpg

Tillbaka in igen
525131_369027749839559_2002019488_n.jpg

550102_369027576506243_1400894542_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 666
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈