11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Hon är longerad inspänd några gånger, lastad och körd och skodd fram osv så hon är rätt bra framme hanteringsmässigt. Nu ska hon dock sittas in i höst av ngn som vet vad han gör (alltså inte jag :D ) så att jag kan klättra upp första gångerna i hennes hemmamiljö innan jag tar hem henne. Planen är sedan att "jobba henne" (missförstå mig rätt, men åka runt några gånger ett par varv i trav och galopp typ) hemma innan det blir lång vila från "ridning" och sedan trappa upp med löshoppning osv i vinter inför treårs innan det är dags att sitta upp igen. :)

Vad kul med ett till Lambobarn i tråden! De var inte så många i den årgången.

Jag har Celia e Lambo u Cezanne e Ceylon, egen uppfödning. Hon har en helbror som är fem år och jag älskar Lamboavkommor. Ser att din tös har Lamboöronen:love:

Åh vad skoj! Jag har sett en del riktigt trevliga Lamboavkommor och är väldigt förtjust i det blodet, känns som "lagom" temperering för min del, dem jag träffat är snälla och milda men med lite nerv, jag hoppas så blir fallet också med lilla Pricken. :love: Vad kul att kunna följa en till Lambounge, det ser jag fram emot!

Precis så är både Celia och Cedilj. Cedilj sålde jag för fyra år sen men träffar honom ibland. Celia står ut med det mesta, bett, skor, lärde sig bli longerad på en kvart. Det enda hon visat lite protest mot första gången var sadeln, men det bestod i en bockserie längst med medellinjen och sen tänkte hon rulla sig men jag lyckades hindra henne. Efter det inga bekymmer alls.

Erfarenheten från mina ungar är att de är väldigt lättlärda, men de har också en mamma som är det så det kanske kommer därifrån. Men båda lär sig lättare än stoets andra avkommor som är efter andra hingstar.

Åh, vad roligt med en Lambourgini unge! :D Jag har ju en 07:a efter honom som jag haft sen han var 2,5 år. Men hänger i denna tråd eftersom jag även har en 11:a. :)

Mycket har hänt på 3 dygn för min del fick ta bort mitt dräktiga 3 års sto i förrgår, vilket var bland det värsta som kunde hända och jag har fortfarande inte fattat att hon är borta :( och idag fick jag en 2 årig knabstruper sto av en vän.
En mycket fint sto som blev BIM på knabstruper Riks som 1 åring. Och hon har mycket hoppblod och fullblod i sig. Jag tror det blir en riktigt fin häst av den här tjejen. Inte varje dag man får hästar..

Här är TUMMEN ;)
998953_10151700515693460_820324402_n.jpg

Söt va?:D

*kl

Connemaran gör inga knop alls. Ridbanan kanske blir klar den här veckan och då får det bli ändring på saker och ting. Har jag tur så kan en hästbekant ta hem henne lite senare i höst och lägga grunden som jag inte riktigt förmår att göra just nu.

Russet tömkörs varje dag just nu, hon har fått världens utbrott för ingenting, har gnuggat geniknölarna och kommit fram till att hon troligen är hyperkänslig i munnen och får spel bara man tar i henne. Så idag använde jag bara remontnosgrimma och satte tömmarna i den och VIPS! så var hon nästan lika trevlig som i våras. Det är tur att hon är kollad i munnen för två veckor sedan...

Vi tömkör kanske tio minuter per dag, mest skritt men igår även en del trav. När vi är nöjda så går vi bort till rockarden, lägger på henne den (hon gillar inte när skaklarna kommer nerifrån) och lägger skaklarna i snabbkopplingarna. Igår så gick vi ett par steg också. Hon är inkörd men inte körd sedan i mitten av juni så vi "börjar om från början" och så har jag inte velat köra när hon spunkar...

Nästa vecka någon dag så knör jag in båda elvorna och åker till en väninna och löshoppar :)

Min elva får bli en sen rackare. Jag har ingen hjälp och tillgå på hemmaplan så i vår när jag kan ställa stoet bredvid grannens hästar då får han åka till ett proffs och bli riden, tömkörd etc...
Får träna på allt annat istället :) sånt som vi kan göra själva..

Min elva blir nog också lite sen, jag kör hantering i box just nu ;) Haha vi har kommit så långt att han flyttar på rumpan när jag ber honom. Förut när jag la extremt lite tryck på sidan, tryckte han tillbaka och då tryckte jag lite hårdare så tryckta han ännu hårdare xD Har inte behövt använda någon som helst hård metod utan en dag så förstod han bara när jag smackade lite och stirrade på hans rumpa, duktig häst! Han lyfter även framfötterna väldigt bra nu, direkt när jag ber. Öm han har lärt sig att inte äta maten före jag lämnat den där den ska vara. Han lär sig bita på bortstar och sköta sig när jag ska in och ut ur boxen, alltså backa innan jag öppnat osv :) men jag tycker vi börjat prata riktigt bra med varandra nu, han förstår att jag inte slår eller petar på honom med grepen när jag vill något som jag såg tidigare ägare göra tills han flyttade på sig.. Sååå han har blivit väldigt lugn nu :) Tror detta är början på en fantastisk vänskap och så blir det tömkörning så fort han är läkt efter sista operationen. Han lämnas på söndag <3

Beklagar bortgången av din märr, värsta som finns.. Och tiden läker sällan såret. Man lär sig bara leva med den :( Saknar mamman till min tvååring något grymt.

Men vilken snäll vän du har. Och din nya är riktigt söt. Zebra grimma? (svårt och se från en sprucken telefon) Du får visa oss mera bilder på damen sen..

Jag tycker det är jättekul att vi är ett sånt blandat gäng här inne :)

Här kommer lite mer bilder som är fotade idag vid ihopsläppet.Det regnade mycket så det är lite tråkiga bilder :/ Magnus föll direkt för Tummen, Roxi är mer svårflörtad och håller dig med ponnygubbarna =)

Ja hon har en Zebra-randig grimma ;)
Bildbomb...
1236087_10151702046153460_2062749509_n.jpg

75027_10151702044813460_899424566_n.jpg

1238832_10151702044768460_1747443862_n.jpg

970349_10151702045393460_1015400306_n.jpg

581819_10151702045538460_1399426624_n.jpg

1240416_10151702045768460_1694979981_n.jpg

524632_10151702045843460_51724620_n.jpg

Nu har jag 3 framtida hoppehästar =)

Jag får sätta mig och läsa ikapp. Varit sjuk och pendlat sjukhus, VC och allt så inte alls hängt med. I alla fall fick man lov att ta tag i allt nu för killen har nu gått 2 veckor, nästan tre utan behöva göra något mer än landa. Så idag åkte jag ut för ställa lite krav lätt på honom ;) Herr "vi gör det när jag vill". Idag var dock en bra dag. Hämta in var inga problem. Var bara sätta på grimman och gå in. Han brukar vissa dagar inte alls vilja ha den på sig. Han brydde sig inte ens om stalltjejens hund som skällde och hoppade runt oss.
I stallet gick vi in i boxen. Jag tog bettet med båda händerna och förde in i hans mun. Bara höll det still. Han tuggade fundersamt på det men försökte inte ens backa undan vilket han lätt kunde gjort. Satte på honom tränset efter fått av grimman. Inga problem utan vi tog en tuss hö i mellan. Sen satte vi bettet i tränset. Inga problem där heller. Lite mer gapande och tuggande. Sen satte vi på nosgrimman. Visserligen remont men satte den högre upp idag för han skulle ha munnen fri. Tog några sekunder så stod han mest och tyckte "jaha var det allt?". Han fick ha det en liten stund, bara någon minut innan vi tog av det och han fick sitt äpple.

Sedan stod vi på gången, han lös med grimskaftet runt halsen och jag borstade igenom honom. Sedan ut till hagen igen. Greppade stora ikeapåsen med hö på vägen. I hagen fick han sitt hö och jag rasslade lite extra med påsen och "råkade" dra den över hans hals och rygg. Nemas problemas!

Stolt matte idag :)

Härligt att det gick bra! =)

KL. Roxi och Magnus har fått jobba lite idag.
Roxi blev longerad med sadel och träns + inspänningar inga problem där! Hon accepterar det mesta faktisk =)
Magnus är som en vinglig giraff så han fick springa runt själv i paddocken med sadel och träns ;) Ingen mening att longera han innan han har hittat sin egna balans. Så han fick busa runt i trav och galopp.
Tummen kommer att gå och bli social med dom andra tills på söndag då blir det lite löshoppning för alla 2 åringar på gården :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 671
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter