11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vilka snygga vurpor ;) Jag tror våra unga hästar busar och går omkull ganska mycket när man inte ser dom..

Kl. Igår släppte vi in Roxi och Magnus till lösdriften då den är fixad till vintern, uppspånad och det blev rullnings-rejs på båda två! Herregud vad dom har saknat sin lösdrift ;) Dom 2 äldre ponnysarna stod utanför och undrade vad fasiken dom höll på med :)

På söndag ska dom löshoppas om det är uppehåll och ev att jag tar på dom en sadel imorgon.

Ja oj oj oj... Dessa klanthästar! Är så glad att jag köpte mig en riktig. ;) Han har då varit himla säker på foten än så länge! :p

Haha, att de är "riktiga" är verkligen INTE någon garanti för att de ska hålla sig på fötterna i hagen. Jag har ett sto som nästintill dagligen gör vurpor som Vimsans pålle, första gången jag såg det trodde jag hon slagit ihjäl sig - nu är jag mer luttrad. Än så länge är hon hel och hon är 6 år nu. Dock är hon lite koko, hon är alltid helt obekymrad om underlag och går gärna rakt ur på blankis/i djupsnö med skare/lera/vatten för att dratta omkull och sen upp och fortsätta med vad hon nu höll på med... O_o

Mitt minne sviker mig!
Är det fler än jag som har hingst?

Ja, jag har en 11:a som fortfarande är hingst. Nu var det ett tag sedan jag skrev här så det kanske är läge för en uppdatering. För 2½ vecka sen var han på premiering och eftersom jag tycker att han utvecklats så fint i sommar hade jag förhoppningar på att han skulle bli klass I (han fick 37 p och klass II förra året). Han skötte sig helt okej, blev spänd när vi hamnade nära ston och lite frambensvift men inte på något sätt oregerlig. Tyvärr tyckte inte domaren alls som jag, utan sänkte honom till 36 p och poängterade särskilt att han INTE kommer hålla som hingst. Det har jag förvisso aldrig trott att han ska göra, men har haft en svag förhoppning eftersom hans stam är lite udda och rasen behöver bevara de linjer som finns.

Jag har aldrig varit så besviken efter en visning, så det har tagit ett tag att tugga i sig kritiken. Dagen efter premieringen åkte vi iväg på kurs för att få hjälp med nästa steg i inkörningen. "Tråkigt" nog var det bara jag som anmält mig, så nu har jag och Tubbe privatlektion en gång i veckan med två instruktörer med meriter på SM-nivå. Lyxigt värre. :D Det har gått fantastiskt bra, han har gått igenom alla steg utan att så mycket som vifta på örat och drar nu kälke på ett lugnt och tryggt sätt. Han är helt orädd, väldigt lugn och snäll och jag lastar, åker och lastar av själv. Det är så otroligt roligt att jobba med honom, så han är guld värd oavsett poäng eller kritik. :love:

kan trösta dig med att min 19åriga dam gör såna där och mår förträffligt fortfarande. "wiiii snö fullt ös medvetslöööööööööös!!!!!!!!!" sen ser jag bara ett snömoln. Hon är dock uppe på 0,000242 sekunder "det var inte jag".

Så länge de sätter sig på rumpan och mjukdelar går det bra.

Haha, nej det är klart att det inte är några garantier bara för att det är en nordis, men än så länge har han som sagt varit stadig på foten, hoppas det håller i sig! ;)

Men vad kul att det går så bra med Tubbe! :) Shit vad lyxigt med privatlektioner! Jag har så himla tur så jag är kompis med Jämtlands ordörande i föreningen, och hon hjälper mig med selar och allt möjligt, samt att hennes sambo är körprovsdomare så jag får jättebra hjälp därifrån. :) På söndag kommer hon hit och hjälper mig att passa in en sele åt Balder igen, den han hade i våras är GARANTERAT alldeles för liten. :p

KL
Ja, som sagt så hoppas jag kunna komma igång med unge herr Balder efter helgen. :) Kommer bli så himla roligt att börja om igen! Han har vuxit ikapp sin rumpa nu och ser om möjligt ÄNNU större ut IGEN. När tar det slut? :p Han är så jämn och fin i kroppen nu, så proportionerlig och fin. :love:

KL.
Zolero gör framsteg! Han är endast "tömkörd" ett par ggr men börjar fatta vad det handlar om :)

Han har inte haft bett pga vargtänder som måste plockas först och han gillar inte kapson, så nu testar vi sidepull.

Det kommer musik! men tillsdess kanske ni tvingas höra lite svordomar och tuggande om ni inte stänger av ljudet :D

Titta så jämn han ser ut!

http://www.youtube.com/watch?v=S7hJEdcbr5M

Åååh vad roligt att se! :bump: Shit så fin han ser ut där sista långsidan, det syns hur mycket som finns i honom! :love: Och som sagt, han ser ju riktigt jämn ut! Yahooo! :bump:

Jag kom på mig själv med att fnissa och applådera...
(nej jag är nog inte frisk)
Han ser väldigt mycket bättre ut, och vilken schwung man glimtar i steget! Gud så kul! Z :love:

Hahaha, ursäkta att jag skrattar men det var nog den roliga omkulltrillningen jag har sett :laugh:

MattiZ: Sööööt :D

Charlottee: Härligt att du kommit igång med han :D

thoora: Tråkigt med visningen, men kul inkörningen går så bra!

Kl
Riktigt höstväder några dagar så piggelinponnyn hänger efter mig som klister. Skulle hämta in hennes mor för bandagebyte häromdagen varpå Nangijala kom galopperande och gnäggande som "Hääääääär är jag matte! Hallå, du tar fel svarta häst!!" ;) Idag tänkte jag att vi skulle försöka ta upp löspromenaderna igen eftersom hon bara går/springer och skakar på huvudet (då vet man att hon är pigg). Jodå, hon busade runt även om hon tack och lov inte gjorde sitt vildaste i leran :) Nangijala har ju fått lite mage i sommar som kan behövas bantas bort lite.

Filmade en snutt, dålig kvalite och mörk men det höll på att skymma ;)
http://www.youtube.com/watch?v=1wQKmcoQ4o0

Haha va glad hon är! Hon har stenkoll på dig =D Jag var ute och joggade med min shettishingst när jag var yngre också lös, dock fick han inte springa iväg framför mig ;)

rapport också kanske:

Ivy (Poison Ivy) har faktiskt gått sitt första "snabbjobb" (Även om vi slutat låta hästarna gå heeelt fort, dvs så fort de kan). citat från tränaren
"Ett snabbare träningsjobb idag, det var Ivy (Poison Ivy) som gjorde sitt första snabbjobb kan man säga.
Hon har gått en del extra raska canters tidigare, men detta var en växel ytterligare. Hon hade med sig Greeny som sällskap och från 1200 meters pålen började de öka tempot och gick i friskt fart. Därefter skärptes tempot vartefter, vid 800 tryckte de på lite till och sedan in på upploppet så gick de i stort sett i för fullt. Hon gjorde det jättebra och såg fin ut! Sandra som red var också nöjd, men hon sa att än så länge vet hon inte exakt vad hon ska göra, hon är väldigt grön och orutinerad vilket inte är så konstigt direkt...

Här kommer de efter träningen (Greenday är 8 år och är en mkt rutinerad herre)
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-09-17 (2).JPG

Lukas (Glück Zurück) ska om allt går enligt planerna kvala 29e sep. Jag hoppas verkligen att vi har hittat "knappen" iochmed att sätta blinkers på honom, då jag (och andra) redan när han longerades första gångerna baraa skrattade lyckligt åt hans helt enorma aktion i galoppen. exempel: jag sa "Herregud vad
fin galopp han har...hahaha tillochmed nu ja...när han går i korsgalopp". och när jag satt på ryggen så kändes hans galopp MAGISK.

Lukas och Ivy
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-09-16 (3).JPG

Lukas uppställd
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/1006235_374519109338190_1864791015_n.jpg

Archie (Push Play)
Archie har debuterat, såhär sa tränaren:
"Debut för Archie och det blev en tredjeplats! Han spolierade tyvärr sina segerchanser genom att direkt från start krocka in i railen, tappa balansen och komma efter, helt ensam sist. Vet inte alls varför han gjorde så, men tror efter att ha sett både patrullfilmen rakt framifrån och vanliga filmen att det helt enkelt beror på orutin.
Men då blir det ingen enkel uppgift för honom, att ligga helt ensam sist utan hjälp eller drag från någon annan, totalt dränkt i sand och så bara jaga hela vägen för att komma ikapp...
Hade inte det hänt från början så hade han bara vilsamt kunna ligga med i fältet någon halvlängd från täten tillsammans med de andra och inte fått en massa sand på sig, då hade det blivit ett helt annat lopp för honom!
Han gör ändå en bra avslutning och blir trea, väldigt bra för hans huvud att han fick passera hästar på slutet!
Han kommer lära sig massor på detta och gå framåt mycket av loppet, men synd att det blev ett så onödigt svårt lopp, men så är det ju när man har en debuterande tvååring, man vet aldrig..."

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1236726_400547203402047_292419977_n.jpg

Bonnie (Hearts and Bones)
Har vilat sedan sin fina bronspeng i SM (bästa tjej!), men är nu igång och joggar lite. PIGG!!!! säger uppgifterna

uppställd:
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd....6x206/1238337_401454359977998_107260689_n.jpg

I övrigt har jag nu lite mer koll på mankhöjder

Ivy: 164,5
Nanook: 161,5
Lukas: 159,5
Bonnie: 157
Archie: 157

Vad härligt Charlotte att han blivit så mkt bättre! Jag hoppas verkligen han håller sig fräsch nu, han är så fin din Zolero!

Känner mig bubbligt lycklig och glad över att få hoppa in i er 11:a-tråd med följande lilla raring:

DSC_0478.jpg

Hoppa in i tråden med en snygg häst utan att skriva namn + stam på hästen! Fyyy på dig! ;)

På tal om ny häst i tråden så kommer jag kunna presentera en ny bekantskap imorgon.. Vet inte vad som hände riktigt men att jag har en underbart fin vän är säkert!

Haha, sorry. :D

Hon går under namnet "Pricken" just nu, får väl se vad jag landar i för smeknamn tillslut (hon har vita prickar på magen, supercharmigt).
E. Lamborghini - Sir Caletto, alltså mkt hoppblod men köpt som dressyrtjej.

Tack! Ska bli roligt att följa er andra här och därmed få lite pepp att hålla mig i fas inför stundande treårs osv. :)

Tack så mycket! Känns som jag har en väldigt spännande resa framför mig, ska bli väldigt kul att följa alla här också och förhoppningsvis få lite inspiration, tips och trix på vägen!

Har hon bara gått och varit häst så du har all utbildning framför dig?

--

Var ute och gick med Nasse igår och råkade gå lite vilse :D så vi var ute i 2 timmar. På hemvägen hade han perfekt energi och jag sprang med honom en bit.
Han är så duktig o skulle aldrig springa in i mig, dra iväg eller trampa mig. Han har verkligen koll på mig så vi springer i harmoni ;) saktar jag ner gör han det o han kan öka fint i traven!

Annars väntar jag på lön (= dressygjord så jag kan börja hänga på honom) och så har jag fruktansvärd ridabstinens :D men ska få hjälpa andra i stallet o rida deras hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 671
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar