11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Hon är så jäkla döläcker!! :love: Mina ser mest ut som Vimsans bild visar. ;)

Kl
Idag har vi äääääntligen fått iordning vinterhagarna! Woho! :banana: Det allra sista blev grävt, grus blev utlagt och sen åkte det sista av hagarna upp! Sen flyttades hästarna från sommarhagarna så nu står de på rätt plats! Det blev väldigt passande, vi har haft kanonväder i två veckor, men nu ska det regna konstant så långt man kan se på prognosen... Ikväll blåser det som satan och ska regna inatt, så ikväll fick hästarna komma in för första natten för hösten! :D

När vi släppte hästarna i de nya hagarna var det så himla kul att de Balder bredvid ponnystoet, hon är inmätt som absolut maxad C, 140 cm, och väldigt smäcker, Balder ser gigantisk ut bredvid henne! :p De har dessutom boxarna bredvid varandra vilket ser ännu roligare ut. Nu syns det verkligen hur mycket han vuxit i sommar när man ser hur mycket större han är i boxen. :D

Senast ändrad:

har allt sett lite bilder på denna prinsessa via FB ;) hon ser så härligt luftig ut! Jättefin!

Fragile tack säger Z :p btw det är en Globus han har på sig där, allround.

Vilken härlig morgonbild och även en mkt söt Nasse såklart.

KL.
Z bor fortfarande ute men flyttar in i slutet av sep, först ska matte till London ett par dagar och roa sig!

1184974_10151656159876344_285010104_n.jpg

1235944_10151656154331344_1960099819_n.jpg

1239718_10151656150356344_1922337792_n.jpg

1174809_10151656138571344_265078986_n.jpg

...sista bilden speglar hans personlighet ganska bra, knäpphästen :D

Jag stalllade upp imbra och övriga i kväll och nu blåser det höstlikt, så det känns bra. Hästarna såg nöjda ut i kväll i dina boxar.

Ja det är ganska skönt att veta vart dom är när det är ruggigt ute. Skönt också att vinterhagen är klar nu, betydligt bättre staket än de andra hagarna! Balder tyckte desautom att det var roligt med grus igår, jäkla grävmaskin... Är det inte vattenbaljan så är det grus eller en jordhög eller vad-som-helst. :meh:

Plockade in ponnyn först igår och då kom grabbarna och sprang och Kaptenen vrålade vid grinden och såg nästan ut att vara på väg under tråden. Stresshäst... Balder stod också där och väntade men han såg mest bortkommen ut. :p Inne i boxen hälsade han och ponnyn genom gallret (första gången nos mot nos) och hon skrek rätt ut, då såg han ännu mer vilsen ut stackaren. :p

Charlottee: Vilka fina bilder på Z! Kul att du ska till London, dit har jag alltid velat åka. Grattis på födelsedagen förresten! :)

Plockade in ponnyn först igår och då kom grabbarna och sprang och Kaptenen vrålade vid grinden och såg nästan ut att vara på väg under tråden. Stresshäst... Balder stod också där och väntade men han såg mest bortkommen ut. :p Inne i boxen hälsade han och ponnyn genom gallret (första gången nos mot nos) och hon skrek rätt ut, då såg han ännu mer vilsen ut stackaren. :p

Haha :D har en ponny i Nasses hage som brunstar som tusan nu, trycker upp rumpan mot honom o skriker om han nosar på henne. Han ser bara förvirrad ut han med!

Nasse går nog ute till slutet av Sep

Ja dessa ston alltså. ;) Haha!

Jag hade inte hunnit få till det allra sista på hagarna igår, nämligen slussen så att de kan gå in och ut själva, så imorse fick jag också ta dem i grimma. Mr kontrollfreak, alias Kaptenen, fick gå ut först, sen Balder. Han är fortfarande sådär otroligt bebissöt, gör så roliga förvirrade miner och ser så himla förvånad ut hela tiden. :D

Det är en himla mysfaktor när pållarna börjar gå in för hösten, är man knäpp eller. :p Tanken är ändå att de ska få gå ute när det är finväder, men idag är det också riktigt skitväder så det blir att gå in inatt också. Jag ska jobba så det är sambon som fixar ikväll och imorrn bitti, så nu har jag fixat slussen. Lämnade ändå hästarna med grimma på så att han enkelt kan leda in dem. Han är inte rädd, men inte direkt jättesugen på att vara uppi hästarna heller. ;)

Senast ändrad:

*kl*

Har era 11: or börjat fälla än ? Ai-chan började fälla de vita håren för 2 veckor sedan men nu har även de bruna börjat trilla. Så nu fäller hon något extremt. Sedan blir det en mask-kur i veckan, hon är tunn över ryggraden vilket jag tycker att hon inte borde va med tanke på att hon både får kraftfoder samt står på fri tillgång på bra grovfoder. Hur maskar ni era ? Tar ni kolla masken eller har ni ett schema hop med vet. som följs ?

Min vackra häst igår :love: Men att det ska vara nordsvensk i henne tror jag är rena bull. Där emot hittade jag en hingst (här på buke faktiskt) Som hon är väldigt lik, näst intill kopia i kroppstypen men oxå färg och tecken. Han stod visst med i avel 2010 så har mailat de han stod hos om han kan ha några oregistrerade avkommor, eller om han var på rymmen något :p I så fall har hon Lewitzer i sig, vilket jag aldrig hört om innan.

2013-09-15-1916_5235eb4de087c30b021ad12b.jpg

2013-09-15-1916_5235eb5de087c301f2c980da.jpg

2013-09-15-1916_5235eb599606ee3740bc9140.jpg

Äsch, klart det kan vara nordsvensk i henne! ;) :angel: Jättefin är hon. :)

Jag ska kolla masken på mina nästa helg, skickar ihop med min veterinär så vi samlar på alla samtidigt. Misstänker att det finns lite att ta bort, även fast lilleman är rund och fin. Balder började fälla för flera veckor sen, långt innan premieringen som var den 17/8. Ponnyn har också fällt nu i kanske två veckor, däremot treåringen har inte tappat så mycket än.

Min pålle sköter sig så bra så bra i sin box, skiter, äter och dricker! Han har även börjat gnägga och "humma" på mig när jag kommer om morgonen, så himla härligt :')

Nu är även nästa operation bokad så vi lämnar lilla WallE i Helsingborg Söndag den 22/9 :)
Kommer kännas konstigt att behöva lämna honom där, men men så får det bli. Hämtar honom sedan onsdag eller torsdag efter det, beroende på hur det blir i veckan och hur han mår :)

Urkella: Nangijala började fälla för någon månad sedan men har senaste veckan fällt rejält så nu är hon helt svart igen :D

Lancet: Dina vackra hästar verkar alltid springa tycker jag ;) min behagar aldrig röra sig när jag kommer med kameran, ser ut som Vimsans haha

Charlottee: fina bilder på Z!

KL
Plockade in min häst för att tömköra idag, för första gången på ett bra tag ut i skogen. Eftersom syrran är sjuk knyckte jag dessutom hennes novabett och testade det, tror minsann jag ska köpa ett sånt ;) Men iallafall så började vi gå och plötsligt upptäcker jag att min häst har fått en rumpa! Den som var så tunn och smal innan. I nästa sekund häpnar jag över att svansen är jättetjock och så lång som den ska vara, innan jag styr uppmärksamheten till rumpan igen och tänker "hjälp, när blev hon så hög?" :p Nangijala var duktig och stannade bara ett fåtal gånger för att titta på något, men det handlar om en halv minut och sedan kan jag smacka på så går hon igen. Vi kommer längs med en stig när vi når ett ställe där folk nyligen slängt tre stora däck och där var hon lite misstänksam en liten stund innan hon nosade och kunde gå vidare. Sen kom vi till en liten bro som hon alltid tyckt varit läskig att gå förbi. Tvärstopp, stod stilla nån minut och sedan manade jag på. "Aldrig i livet!!!" sa min häst och började sparka bakut ett par gånger för att sedan övergå till att ilsket banka med framhoven i marken så att grästovorna yrde :laugh: Så jag gick fram till huvudet och så gick vi utan problem förbi :p

Vi kollade masken innan betet, men jag checkade även av i augusti så att avmaskningen verkligen hade tagit. Efter diskussion med veterinär så fick vi ett avmaskningsschema som hade masktestet som grund. (Medlet som de fick sist har lägsta intervall in i november, och då menade veterinären att vi INTE skulle avmaska.)

Blir nytt test innan nästa bete. (Vi tar individuella prov på våra) :)

Även min visade sig i riktigt fin form på linan igår. Vilken trav!! :D Synd att jag var helt ensam och utan filmmöjlighet. :(

Min plutt har varit ett box monster idag :') Men det är skönt att han lugnar sig fort. Tyckte hans box var lite skitig så hävde ut allt spån och hävde in nytt, såååå fräsht det blev. Tror han var nöjd också för han verkade så fridfull efter det så.
Han fick en ny grimma idag också, efter jag smörjt den några gånger. En gammal lädergrimma som jag fick av grannen. Men jag tycker den passar honom alldeles utmärkt :D

Utan;
1234459_10151852455188094_38949409_n.jpg

Med;
1240146_10151852455243094_1691234967_n.jpg

Med från sidan;
1238049_10151852455828094_1596592839_n.jpg

'*KL*

HJÄLP! Jag blir snart lika gråhårig som min yngling med långa ben.
Han är ju till 99 % lugn som en ko i hagen och att hantera.
Nu har jag gått och oroat mig titt som tätt för det där bakbenet och kikar ut på hästarna typ hela tiden.
Igår kom bonden upp och fyllde på "kalvmat" i kohagen.
Hästarna blev väldigt nyfikna och på tårna (precis som korna) å så här såg de ut när jag fått upp ett fönster och fått igång kameran.....

http://youtu.be/m6lGAuFIQuM

Ska han fortsätta att gå omkull så här resten av sitt liv blir han nog inte långlivad :crazy: å som avslutning druttar väl lillpojken ner från pallen han står på!
Det är ett under att jag överlevde.
Mamma/mattenerverna klarar inte av HUR mycket som helst på en dag :nailbiting:

Det positiva är väl att jag inte kan se skymten av någon upphakning i alla fall!

Nej jag tänkte säga det med, han ser ju ren ut efter han ramlat (min åsikt och jag är inte alls kunnig)

Longerar/tömkör du något? Hur ser han ut då?

Å det är ju inte första gången han åker i backen!
Förra året såg det ut så här O_o

http://youtu.be/4rePBkz51yw

Vågar inte ens tänka på hur många fler gånger han kasat omkull när jag INTE har sett det.

Fragile: När jag longerade honom i söndags såg jag inte heller någonting! Så jag hoppas och tror att upphakningen har med en växtperiod att göra.

HAHA förlåt, men såååå förvånad han såg ut att bli där på filmen när han var 1år. Han bara ligger där, va vad hände? Charmigt, men lika oroande för oss mattar att se. Jag var skräckslagen över min 12.a när han kom hem, han springer inte sakta heller... Han har vurpat tre gånger som jag varit med och sett. Usch.. Han verkar dock ha lugnar ner sig nu och blivit säkrare på fossingarna... Får hoppas att 11.an inte är lika tokig i att springa som 12.an x)

Kul att se att det inte finns någon upphakning längre, inte vad jag kan se iaf :)

Ja oj oj oj... Dessa klanthästar! Är så glad att jag köpte mig en riktig. ;) Han har då varit himla säker på foten än så länge! :p

Kl
På söndag får jag hjälp att passa ut en sele till Balder! Tjoho! Då kan vi börja jobba lite igen! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 671
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar