Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Min fölunge är 3 månader, mätte honom för två veckor sedan, då var han 120cm. Tror han är en liten bit högre än det nu. Jag gillade Algot, men han gick bort stort just pga storleken! Men det verkar ju inte vara något problem att få storlek på en Algotavkomma! :D

Stoet var på hälsokontroll på Strömsholm i veckan, veterinären är själv uppfödare, och hon tyckte min fölunge var stor! :eek:
Så man kan nog säga att din är rejäl i storlek också då! :D

Veterinären tyckte jag skulle passa mig så jag inte "drev" honom storleksmässigt, alltså hålla igen på kraftfodret. Precis så har även de äldre uppfödare jag kände när jag var ung sagt, inget (eller mycket lite) kraftfoder till unghästar.

Senast ändrad:

Ja herrejäklar! Då är han ju verkligen stor! :D Visst, Algot har ju stort bakom sig så det kanske slår igenom, men jag hoppas han landar på 165cm i slutändan ändå:D Halvblodsfolket i stallet tyckte han var jätteliten när han föddes, men jag som är van vid fullblodsföl tyckte han var väldigt normal i storlek, men nu växer han så det knakar!

Har satt Z:s krubba så högt det går för att han inte ska nå kraftfodret. Jag kan ju bara vara där vid middagsfodringen, och idag satte jag in honom i Linas (min andra häst) box medan mamma-häst åt kraften. Första gången de är "separerade" och det gick sjukt bra! CC brydde sig inte alls, Z gnäggade på honom typ två ggr, sedan åt hon i godan ro. Ska fortsätta göra såhär tänkte jag. Underlättar ju när man väl kommer igång med ridningen av Z och vid seperationen...

Min "lille" är nu 4 månader och 1 vecka. Mättes förra helgen till 136 cm... och jag tycker han har vuxit på bra utöver det den senaste veckan:crazy:

Gissar på att han just nu tar igen det tillväxttapp han fick när han var dålig och att han därför växer i raketfart just nu. Lägger dessutom på sig och rundar till sin skrangliga kropp. Absolut inget kraftfoder till honom, bara bete.

*kl* fortfarande förhöjt värde på vita blodkroppar, fibrinogen på väg ner dock. Träckprobet visade 0 på allt så nu är det bara att fortsätta ta temp och så nytt blodprov igen nästa vecka... Det är tur att man har hästarna att lägga sina pengar och din oro på. ;)

När jag la upp första bilderna på min fölunge här på Buke fick jag kommentaren om jag ägnade mig åt ponnyavel. :grin:

Min fölis får allt i sig kraftfoder, dock inte i någon jättemägd, krubborna sitter så högt att fölen måste jobba för att nå! :p
Dessutom har jag sett att mamma häst bestämt sig för att inte dela med sig av kraftfodret längre, hon trycker helt "brutalt" bort ungens huvud medan hon äter! Fölis kontrar med att nypa henne i skallen, och när hon då rycker upp huvudet passar han på att ta en tugga! :D

Vad jag förstått så spelar det inte så stor roll om fölen äter lite kraftfoder av mamma. Man får se till att inte driva dem med för mycket kraftfoder sedan när de är avvanda och man har koll på hur mycket de får i sig!

Åh vad kul! :bump: Förstår att du längtar!!!

KL
Här har det hänt mycket sen sist... Vi har ju FLYTTAT! :love:

I torsdags fick hästarna flytta efter, och lilleman fick således bekanta sig med en transport för första gången... På ett snällt sätt kan jag väl säga att han inte direkt gillade det... Mer sanningsenligt kan jag säga: Han var en riktig liten :devil: och hatade både mig och hovis och transporten och hela världen!

Han blev avmaskad innan och jag satte på grimma helt utan bekymmer - så plus på det! Mamma blev verkad och sen skulle vi åka. Hon knallade in (blir ganska stressad vid lastning och sprang en gång förbi och sen sprang hon in, observera sprang...) och sen var det lillens tur. Han blåvägrade! Först skulle han inte ens ut ur stallet och sen skulle han då rakt inte gå upp på nån jäkla ramp! Jag styrde och hovis knuffade på, men han slängde sig, hoppade undan, stegrade, försökte sticka, slängde sig igen...........
Ja, efter att han både lyckats slänga omkull sig på rampen och sen slitit sig lös en gång (han reste sig och slängde fram hovarna så att han hamnade över grimskaftet, jag hade inte en suck att hålla i) så tog hovis av sig jackan. Lugnade honom lite och fick den sedan över huvet. Då fick vi äntligen in honom.
Han fick stå lös i transporten på vägen och hade inte flyttat sig mer än ett par decimeter framåt. När vi kom fram här hemma lastade vi först ut mamma och sen grabben. Han tyckte det var nästan lika läskigt att kliva av som på, men det gick efter lite funderande.
Ut i nya hagen med mammsen - massor med mat! Hämtade senare storebror också (som var en ängel att lasta... :grin:) som får gå i hagen intill nån vecka innan hopsläpp.

Nu har de alltså bott här två nätter, och det känns inte som om jag nånsin kommer att vänja mig vid lyxen att ha dem direkt utanför fönstret! :love: Jag var så sur och less i torsdags kväll efter att ha städat ur vårt gamla radhus i sex timmar, hemma efter nio på kvällen var det ju nästan helt mörkt. Klev ur bilen, drämde igen dörren och gick mot hagarna, tänkte på hur lång tid det skulle ta att lasta ur bil och att jag var tvungen att göra ditt och datt innan vi skulle kunna sova... Ropade "Heej hästarna!", och tre hästar svarade direkt och kom springande fram för att hälsa! :love: :love: :love: Jag smälte!!! Sen var jag jätteglad resten av kvällen och fick tillbaka all energi så ingenting var det minsta jobbigt! :D

Jag måste bara få säga att jag är fantastiskt nöjd med mitt liv just nu! :banana:

Visst är det underbart när de svarar en:love: Razzia kan man ropa på 10ggr, och hon svarar varje gång:love: Men det roligaste var idag när Dezza o Dahlia kom hem, så hade de gått en stund i sin nya hage, och tåget kom körande ( är typ 50m från hagen, kommer krypkörande) Och det tutade, Dahlia tittade upp o gnäggade på den, hon kanske trodde det var en häst:rofl::rofl:

Underbart att ha alla hemma äntligen, men allt är ju inte kul förstås, imorgon åker de 2 gamla tanterna till de eviga:cry:

På tal om något helt annat, är det någon hät som vill ha sommarbete med sällskap nästa sommar? Har en massa bete, men inga hästar:crazy: tänkte att Dahlia kunde få någon kompis, och komma ifrån sin mamma lite då :)

Min fölis är 3 månader och en vecka, och mätte idag 129-130 i manken.. Nu har han rätt så rejäla föräldrar, på 173/167 cm, men jag vill inte att han växer sönder..

Vilken jättefin fölunge! :laugh:
Grattis till de poängen, en 10:a, då är man snygg!!! :laugh:

Tack så mycket! Frida har hittills lämnat snygga modeller på alla sina föl, fantastiskt kul att lyckas taima in rätt fas i växtkurvan och kunna visa det! :) Tänk, vi hade inte ens tänkt visa, mkt glad att vi ändrade oss.

Hm, ja, fast alla Dezzas föl föds väldigt stora, -09:an var 117cm när han föddes:o Dahlia hade jag ju inte hemma, så hon mättes aldrig, men hon var nog något liknande...
Ska ut i hagen o mäta henne imorgon tänkte jag, då är hon ju 5 månader -en dag:laugh:

kl

Jag valde ju en liten hingst för jag inte ville ha någon bjässehäst:p Mammahäst är 169cm och Algot är 161cm. Såhär stor (129cm) är min kille idag:

img_3150_164743488.jpg

Så här liten var han när han var ett dygn:

img_0009_152428817.jpg

Tog förresten premiärturen på min fina Zamona i lördags. Nu ska hon sättas igång. Red i hagen bredvid hennes och CCs, det gick kanon! CC sprang lite de första 2 minuterna typ, och Z va lite spänd i början, men sedan slappnade de av! CC stod och åt och Z gick som en dröm!

img_2962_164741358.jpg

Alltså jag är lite kär i ditt sto! :angel:

KL
Inatt får mina pållar komma in och sova, regnigt och blött. Jag tror inte att de är så väldans frusna egentligen men det är ju ingen direkt fart i gräset längre så de får komma in och smaska hö och lite gotta i krubban! :laugh:
Har kommit till ro i nya huset, och jag kommer aaaaaldrig lessna på att ha hästarna så nära! Det är så överjordiskt mysigt att bara öppna dörren och få en massa gnäggningar till hälsning! :love:

Lånar en knapp lite :)

I torsdags tog damen sig en dust med hovslagaren men gick bra. Idag blir det chippa och fylla i registreringspapper :) Min dam är liiiten.. 114 cm :p

På tal om något helt annat, är det någon hät som vill ha sommarbete med sällskap nästa sommar? Har en massa bete, men inga hästar:crazy: tänkte att Dahlia kunde få någon kompis, och komma ifrån sin mamma lite då :)

Var bor ni? Kanske kan låna ut nån av mina :) Eller skicka ner hela högen så får du fullt upp hehe :p

Vad jag förstått så kan de sluta växa, inga garantier att de växer sönder bara för att de är rejäla som föl! :)

Min unge var 125cm igår, han är drygt 3 månader nu.

Jag är mest orolig för att det var relativt högt energivärde i hösilaget som de får på lösdriften. Inget fel på proteinvärdet, men energinivån var för hög för fölen, om man ska hårddra det..

Idag skulle vi chippa och mammahäst VÄGRADE fångas. Så matte fick nog och tog fölet ;)

Så idag gick Nessi in 2½ mån gammal utan mamma från sommarhagen upp i stallet, chippades och ritades av osv.
Sen tillbaka ut. Matte mycket stolt för hon skötte sig bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 236
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen