Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Och här saknar jag *gilla-knappen*. Tänk vad skönt med stabila föl, själv har jag tvärt emot-status på min gosse. Tar in mamman för att ge henne lite extrafoder men lillen är hellre ute i hagen med syrran och de andra polarna än att gå in med morsan, hon står däremot och skriker med munnen full av mat hela fodringen igenom för att hon saknar sin gosse.

Här kommer bilder på min fölis e Cartier ue Chess.

Kortet på fölis och min son, där är han 3 mån( sonen är 110).
32675760.jpg

De andra kortet tos förra helgen, han blir 4 mån om 3 dagar. Har inte mätt honom, men uppskattas över 130.

32700240.jpg

:love::love::love:

( obs jag är inge mäster fotograf:angel:)

Awww :) Stackars mamma.. får ingen matro..
Min mammahäst står kvar ute och äter gräs som en galen gräsklippare :o Istället för rädda fölet när vi snor det haha ;)

Jobbigt för mamma häst då!

Vi har nog nästan samma här, lillan drar gärna iväg när grimskaften närmar sig, men vänkas en hink med innehåll så kommer hon gärna hon oxå;)
Idag fick hon fötterna fixade igen! Stod som ett litet ljus idag! Så stolt.

Bjuder på två bilder på ca 10-14 dygns ålder.
32700257.jpg

32700258.jpg

Åh vad skönt med en så lugn och trygg bebis! Det skulle ALDRIG gå med min kille! Mamma hästen skulle bli tokig och fölungen skulle göra sönder stallet tror jag... :grin:

Igår fick mina komma in på kvällen, det tog ett tag att få fast lillskiten, han hade grimma på sig (som tur var!) men skulle verkligen inte hälsa på vare sig matte eller grimskaft!
När jag väl lyckats fånga honom gick vi in (gatt släpa honom första metrarna innan han hittade motorn), tog av "tvångströjan" och han blev så lycklig över allt nytt spån! :D Det såg jätteroligt ut, han grävde och grejade och rullade och myste! Han är ju nästan svart, men igår kväll var han tidvis gul! :D
I morse låg han och sov men klev yrvaket upp när det blev ljust! Jag fixade lite med hans storebror och sen fick liten och mamma gå ut. Gick jättebra att både få på grimma och sätta på grimskaft och sen knalla ut. Så det går ju framåt, men grimman får fortsätta vara på ute... ;)

Mätte föresten Dahlia lite på en höft mot min axel, hon är ca 136-138cm, men hon känns större än min 1-åring, kan bero på att hon har så smal rygg o e väldigt högrest:D

kl

Yttik: Skönt med så cool mamma och fölis!

Jag red min donna igår igen, 3:e dagen nu, och det är absolut ingasom helst bekymmer. Snart vågar jag kasnke lämna CC i boxen och ta mig hela vägen till ridbanan på andra sidan stallet :D

Fan alltså, jag fäster mig mer och mer vid honom. Det är ju inte alls bra... Dumma mig!

Awww :) Stackars mamma.. får ingen matro..
Min mammahäst står kvar ute och äter gräs som en galen gräsklippare :o Istället för rädda fölet när vi snor det haha ;)

I morse fick jag äntligen med fölet in i boxen så mamma kunde känna sig lite lugnare när hon käkade, dåren till föl däremot blev helt tokig och försökte hoppa över boxdörren så jag fick stå och hålla i honom hela fodringen, knäppskalle :eek: Får nog göra en liten fålla i hagen som mamma häst kan äta i för då kan hon ju se honom samtidigt som han kan vara kvar med sina polare (syrran och två gamla kärringar, vad sjutton kan det vara att längta till :confused:)

Haha! :D Det låter som en gangster! Det har jag också här hemma... :grin:

Idag när jag mockade tittade jag ut genom dörren och såg en alldeles galen liten fölis som tydligen hittat nåt jättespännande på backen! Han nosade, fick tokryck och hoppade rakt upp i luften - kickade flera gånger i rad - reste sig rätt upp och lekte svarta hingsten - ner på backen - rulla - stegra - bocka på stället - sparka rakt utåt - nosa på backen - studsa runt i ring....... Han var helt tokig! :rofl: Fick det tyvärr inte på kort för jag hade såklart lämnat kameran inne, men det såg så himla roligt ut! :D

Här kommer dock lite andra kort som jag tagit efter flytten. Han blir så himla mörk lillkillen!

Taget för ett par dagar sen, han har överdrivet bra balans och går såhär på bakbenen efter morsan hur länge som helst! Gissa om hon är less på honom...
32701228.jpg

32701229.jpg

Taget idag!
32701230.jpg

Spanar efter brorsan
32701232.jpg

Om ett par dagar släpper jag in storebror så kan han terrorisera honom istället för mamma häst...

kl
hej alla! det pratas mycket om fölen men hur är det med stona? rids dom eller är de helt mammalediga? hur är hullet på dom och hur mycket krafft och hö ges dom. Är det någon som stallat in ännu? Jag stallade in mitt sto med föl i förrgår och fick börja med fleecefodrat regntäcke på stoet för två veckor sedan då hon är frusen av sig.

Jag rider igång ett sto som fått föl i år, ungen är fyra månader. Hon rids ett par gånger i veckan, blir mer och mer.
Smällfet och mjölkar grädde trots att hon inte får mycket mat alls. :p Ungen är tjock och präktig han också.

Hon bor inne på natten.

Om ett högt energivärde kommer ur höet så är det helt ok har jag lärt mig.
Speciellt om man låter bli att ge något mer än hö.

Mitt sto är helt mammaledig. I nuläget är det mest av praktiska skäl, stoet och fölet står så långt ifrån där jag bor att jag inte har möjlighet att vara där mer än max 2 gånger/veckan, och då är det ju ingen idé att börja sätta igång stoet som stått sedan i december! Jag väntar helt enkelt med ridning tills fölet är avvant, då tar jag hem stoet till min bostadsort.

Mitt sto har inte ett hekto fett för mycket! :crazy: Hon har aldrig varit direkt svår att hålla i hull, men hon har heller aldrig varit i närheten av att vara tjock. Hon har fri tillgång till hö, bete och får 8 kg kraftfoder i nuläget.
Så i och med hullet känns det ok att vänta med ridningen tills fölet är avvant, vill inte att hon tunnar ur!

Mitt sto och föl går fortfarande på bete men nu har de fått in en hösilagebal i hagen eftersom betet börjar bli knappt. Båda är i gott hull.
Jag började rida igång stoet lite lätt i somras men hon har sen fått såna problem med mugg att hon varit halt och svullen så det har inte gått att rida. Nu är hon ohalt igen och vi ska börja rida så smått till helgen är det tänkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 234
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen