Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Nä inte smal, men normal :D Man tycker ju sadelutprovare borde ha koll liksom :D Men du har rätt att det kanske är lätt att luras av ögat :)

har du nån koll på vad han får i sig?
Skjuta i väg på höjden kan tyda på energiöverskott medans undervikt kan tyda på proteinunderskott. Får du till en bättre balans däremellan kanske
han rundar sig istället för att växa på sig.

De går fortfarande på bete (på vall) och alla övriga hästar i hagen är runda och fina. Att han skjuter på höjden just nu tror jag till viss del beror på att han varit sjuk och då stannade av i tillväxt för ett tag. Vågar man försöka fodra lilleman med lucern eller liknande? Grannen säger till mig varje dag att jag absolut inte får ge honom något extra eftersom han växer så, men som sagt, jag vill ju gärna ha en lite rundare fölis. Mamma-häst har alltid behövt en hög smrp/mj-kvot så det kanske är så att han brås på sin mor...

...och så fick vi svar på senaste blodprovet: Vita blodkroppar ner men fibrinogen upp. Förra provsvaret var tvärtom. Fattar inte vad det är? Fölis är pigg och busar med de andra fölen. Så nu fortsätter vi tempa 2 ggr per dag över helgen och så ny kontakt med kliniken på måndag för beslut om vi ska köra upp dit igen för ytterligare en genomgång.

Tycker så synd om min lille skrutt som inte bara får vara föl utan måste baltas med (och stickas i) så mycket. Han är en sådan snäll och rar häst att han förtjänar att få bli lite förvildad utan att matte måste fixa med honom hela tiden.

Jag använder en Parelli barbacka pad. Någonslagt filt undersida och mocka sits med handtag! Man sitter som gjutet, helt barbacka skulle jag aldrig våga.

Du kan låna och prova den om du vill?

Jag hade problem med att hitta passande engelska sadlar till mina araber och blev tippsade om en sådan. Gogglade och hittade den enda i sverige som var till salu just då 3 mil bort. Finns massa kopior men de är inte lika bra,mkt mer hala i sätet.

Idag var conny o bamora inne en stund för ompyssling, som även omfattar mätning. Han mäter nu 1,28 över havet som 3½ månad.

...och så fick vi svar på senaste blodprovet: Vita blodkroppar ner men fibrinogen upp. Förra provsvaret var tvärtom. Fattar inte vad det är? Fölis är pigg och busar med de andra fölen. Så nu fortsätter vi tempa 2 ggr per dag över helgen och så ny kontakt med kliniken på måndag för beslut om vi ska köra upp dit igen för ytterligare en genomgång.

Tycker så synd om min lille skrutt som inte bara får vara föl utan måste baltas med (och stickas i) så mycket. Han är en sådan snäll och rar häst att han förtjänar att få bli lite förvildad utan att matte måste fixa med honom hela tiden.

Vad jobbigt att det inte ger sig!:( Jag vet hur du känner, min var ju som du känner till utsatt för mkt veterinärer hans första månader, nålstick och sjukhage hit och dit osv osv.. man vill ju bara att dom små ska må bra och bara få vara föl som du säger.
Jag håller tummarna för er!

kl.
Min lilleman växer och frodas och är fortfarande OHALT!!:bump::bump::bump:
Han är helt normal, inte svullen inte varm. Vågar man hoppas tro?

Gud va härligt med lillemannen! :bump: Hoppas det fortsätter så och att han blir fullt frisk!

*kl*
Vi var på Riksföl igår med Fjärilsviol (Connaisseur - Tip Top). Det blev ingen final, men domaren sa innan Fias kritik (nr.3 i ordningen) att det hade varit en mkt bra ring och att det hade varit svårt att välja (vi fick gå länge innan de började prata). Så vi var tydligen nära :)! Hon rörde sig inte som hon kan, men det var kul bara att vara med och veta att vi var så snubblande nära!

304583_10150275428975951_717330950_8195844_1099359911_n.jpg

Verkligen jättefin, måste som sagt ha vart hård konkurrens!

Själv ska jag till Riks imorgon, bara 5 "hoppföl" så en det känns bra att man blir sämst femma ;)

Min plan var att börja sätta igång stoet nu i sep men riks "kom emellan" Jag börjar dock bli lite fundersam då lillan, som vart extremt självständig hela livet, plötsligt blivit väldigt mammig sist hovslagaren var ute försökte hon fly genom att hoppa IN i boxen och då kan säga att vi har extra höga boxdörrar...kändes inte så bra att lär sig att den vägen finns.
Har nån något tips på hur jag kan börja vänja av henne ngra timmar eller är det bästa att vänta till avvänjningen när hon får bo med den andra fölisen? Att lämna henne i hagen vågar jag verkligen inte nu när hon blivit så mammig...

Instämmer med Victovie! Vad underbart att han verkar krya på sig!!! :D

KL:
Har faktiskt haft sadel på mitt sto idag. Och tagit den första turen så sedan i Mars. Kändes fantastiskt!! Ska bli så skönt att komma igång så sakteliga! (Red i hagen, så fölis gick lös vid sidan. Igår red jag dock till stallet från lösdriften, som är ca 500 meter bort, då barbacka, med lilleman som handhäst. Gick super, det med!)

Tack!
Låter som mkt bra odds ;)

*Korrigering av det jag skrev - i samband med Fias kritik, efter att de ropat upp vårat nummer och innan de skulle läsa upp deras åsikter om henne ;).
Hon är förövrigt 134,5cm hög nu!

Fia-Lisa: Tack så mkt :love:

Senast ändrad:

Tack! Det vore så underbart om han håller, få se vad nästa röntgen säger.

Din lilla är ju verkligen snygg!!:love: Vilken utstrålning!

Tack:) Vi fortsätter hålla alla tummar för honom, jag glömmer t.o.m bort det ibland för som sagt är han tillsynes en helt normal livlig och fräsch fölunge!

Bilder från idag på Quimero (e:Galope P)
Vilar en stund
version-78b3c18cc5a20f3697c00f1fa4686037

Uppbindandet går galant nu, likså hovkratsningen
version-af961a74bd3d14e5f91fa3a18855d334

Andas in....
version-52db018d0e10532e7d1469e52f00357a

Andas ut...
version-e1632bce85097194dc473ac969d6c34b

Åh! Vilken fining! :laugh:

KL
Idag hade Koronns storebror gått klart sin medicinering! Så äntligen fick grabbarna träffas på riktigt! ;) Koronn blev sååååå glad och sprang som en tokig med morsan i släptåg! :D
Jag började filma spektaklet, men SÅKLART skulle kameran dö efter bara en halv minut... :cry: :mad: Fick med lite i början, men det roliga kom ju efter nån kvart när grabbarna lekte galoppörer i träning på Täby galopp! :p Koronn är supernyfiken på den där större busungen och när morsan tröttnade passade han på att springa ifrån henne för att hälsa. :grin:
Fick nån enstaka dålig bild också den där korta filmen, ska lägga över det på datorn senare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 227
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar