Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Kul att höra om fler fölungarns höjder!
Mina två är ca 4½ månad med och av dom är Fjärilsviol 134,5cm i mankhöjd och Flora Linnéa 138cm. Båda är övervuxna, men Linnéa är betydligt högre bak än "Fia".

oj! jag trodde hon var mkt större, typ d ponny ;) Conny blir retad av min kompis, varje gång vi har mätt honom så säger hon "HAHA! jag får fortfarande kalla dig Coony the Ponny!!!!". Connaisseurs ägare Sara har kontaktat mig då hon verkligen gillar Conny, känns jättekul att en hingstägare bemödar sig det! Hon har berättat lite mer om Connaisseur, om hur snäll o trevlig han är att rida så man blir ju nästan sugen på att göra om kombinationen!

Va roligt! Sånt gör ju en så himla glad! Förstår iof att hon gillar honom, han är så fin :love:

Hoppas någon riktigt duktig vill förvalta honom!!

kl.

Här några filmer på Goldstein (Sir Oldenburg - Bernstein) som fick 51 poäng vid fölchampionatet och deltog vid riksföl på Strömsholm i söndags.
Tyvärr gick vi inte vidare till final då han var stum i sin så annars fina trav men domaren sa bara positiva ord om honom, modern sporthästtyp som vi idag eftersträvar, jättebra skritt och galopp, vacker...Så jag är otroligt nöjd ändå. Plus i kanten att Jan Ove Olsson kom fram till mig efteråt och gratulerade för det fina fölet som han själv trott skulle ingå i finalringen, det var ord som värmde.
Segrande Romeona var utomordentligt fin och med sanslöst bra gång!

Vill passa på att fråga om hur man kan skriva kontrakt där köparen åtar sig att ta fram fölet för bruksprov då jag har en sådan seriös spekulant på honom... Isåfall där köparen betalar en summa nu samt en summa vid ett ev. godkännande, då köparen vill göra så.

Film från riksföl med domarens bedömning:
http://www.youtube.com/watch?v=SKBTconAGc0

Filmer från igår hemma i hagen:
http://www.youtube.com/watch?v=LzE6kaC9rZE

http://www.youtube.com/watch?v=388dSfEbd5I

:love: :love: :love:

Han är ju gudomligt fin! Vilken underbar trav han har!!! Vad jättekul att någon så ambitiös är intresserad av honom. :laugh: Jag kan dock ingenting om kontrakt så den frågan lämnar jag obesvarad... ;)

Han är verkligen jättefin han med ! (Även det andra fölet som fanns på youtube på samma användare)

Är ditt sto dräktigt i år igen ?

Tack Cirkus och Maja_Kandi.

Nä, jag betäckte aldrig i år. Men nästa år lutar det nog åt en till efter Sir Oldenburg då alla bitarna sitter på rätt plats på den här fölungen.

Den andra fölungen....menar du då San Siroo? Det är också en efter Sir Oldenburg här på Gotland som en bekant till mig på fastlandet köpt och som jag filmade åt henne. Han är lite större än Goldstein, jättefin modell och med mkt gång.

Ja, det var den jag menade ! Också jättefin.

Jag har sett en hel del Sir Oldenburg fölungar och de har verkligen varit fina allihop, bättre än jag förväntat mig faktiskt, särskilt noterbart är att de alla har bra bakben !

Verkligen en jättefin fölunge!:love: kl. Min blir 5 månader om ett par dagar och nu börjar han se mer vuxen ut!
316233_10150286985956344_563156343_7956134_78788423_n.jpg
Öronen framåt ser mkt trevligare ut:p
315460_10150286976486344_563156343_7956101_982749200_n.jpg

Hur gör ni med kraftfoder till era föl? Jag har hittills inte låtit min få mer än någon enstaka näve när de gått på bete. Nu är de uppstallade och ska jag ge foder i boxen så kommer båda åt det. Kanske är det dags att ge lite kraftfoder nu i alla fall? Min är i perfekt hull just nu, men eftersom betet nu snabbt minskar, de har det på dagtid, så ändras ju förutsättningarna snabbt för näringsintaget. Skulle vara kul och nyttigt att få mångas erfarenheter!

Min får smaka av både mammsen och storebror när de får mat, men han får inget eget än så länge. Det kommer senare när det är dags för egen box nattetid (då kommer han stå i mittenboxen, tryggt och bra med en familjemedlem på vardera sidan!).
Mitt bete har tagit slut helt i princip, det finns så de har nånting att plocka med dagtid, men nu har jag börjat stödfodra med torrhö. Lillen tycker det är helfestligt att skrapa ut allt i varje hög, rulla i det och sen bocka runt och sprida ut det ännu mer... :grin: Han äter lika mycket hos mamma eller bror, vilket som duger för stunden liksom (oftast brorsan).

Han hade riktiga tokryck idag vid lunchen. Först gjorde han som jag sa ovan med att skrapa och rulla, sen bockade han iväg i jordens rodeoserie för att sedan grisnita mitt framför storebror och stå och sparka på honom och sedan sticka iväg igen! Drog en repa till runt morsan en bit bort - tillbaka till storebror, klättra på hans rygg - sparka lite mer - slänga sig ner i höet - bocka som en vilde.....
Ja, han var heeeelt crazy! :D

Charlottee: Han är så gudomligt snygg! :love: Otroligt härligt att han är så pass fräsch! Hoppas verkligen att det håller i sig, håller alla tummar!

Senast ändrad:

Hur gör ni med kraftfoder till era föl? Jag har hittills inte låtit min få mer än någon enstaka näve när de gått på bete. Nu är de uppstallade och ska jag ge foder i boxen så kommer båda åt det. Kanske är det dags att ge lite kraftfoder nu i alla fall? Min är i perfekt hull just nu, men eftersom betet nu snabbt minskar, de har det på dagtid, så ändras ju förutsättningarna snabbt för näringsintaget. Skulle vara kul och nyttigt att få mångas erfarenheter!

Min 5 månaders äter av morsans lucern som han tycker är smaskens annars så har jag testat ge honom lite havre (mest pga att han ska bli mättare och inte ha behov av att dia för ofta, mammahäst behöver få behålla lite själv) men havre var sådär tydligen:angel:

Han är i bra hull och verkar inte vara i behov av kraftfoder i dagsläget men som sagt för stoets skull.

Min får smaka av både mammsen och storebror när de får mat, men han får inget eget än så länge. Det kommer senare när det är dags för egen box nattetid (då kommer han stå i mittenboxen, tryggt och bra med en familjemedlem på vardera sidan!).
Mitt bete har tagit slut helt i princip, det finns så de har nånting att plocka med dagtid, men nu har jag börjat stödfodra med torrhö. Lillen tycker det är helfestligt att skrapa ut allt i varje hög, rulla i det och sen bocka runt och sprida ut det ännu mer... :grin: Han äter lika mycket hos mamma eller bror, vilket som duger för stunden liksom (oftast brorsan).

Han hade riktiga tokryck idag vid lunchen. Först gjorde han som jag sa ovan med att skrapa och rulla, sen bockade han iväg i jordens rodeoserie för att sedan grisnita mitt framför storebror och stå och sparka på honom och sedan sticka iväg igen! Drog en repa till runt morsan en bit bort - tillbaka till storebror, klättra på hans rygg - sparka lite mer - slänga sig ner i höet - bocka som en vilde.....
Ja, han var heeeelt crazy! :D

Charlottee: Han är så gudomligt snygg! :love: Otroligt härligt att han är så pass fräsch! Hoppas verkligen att det håller i sig, håller alla tummar!

:D Nog för att min är äldre och större men låter annars som om våra ligister skulle vara en perfekt match för en lekdate!:rofl: Wild and crazy!

Tack, jag hoppas och hoppas.. han är en sådan personlighet också, fäst mig oerhört! Visst är han en riktig :devil: 90% av tiden men det finns något visst med honom som jag älskar:love:

Haha, det trodde vi nog allihopa, inkl. vår seminvet som vi var hos häromdagen och checkade sista 90-dygnskollen :) (dräktigt hos alla!)

Ett fint foto på Fia från Flyinge Riksföl, fotogr.K.L. Har dessutom beställt två bilder ifrån Lotta G som var där o fotade.
304022_1732669335671_1806684843_1173594_1828228758_n.jpg

Du behöver inte be om ursäkt, undrar man så fråga.

Den är satt som ett delta och införskaffades nydligen pga att övriga ska kunna hantera honom till och från hagen. Han är stark och drar runt på oss som en vante, inte hållbart i längden utan farligt. Han är 5 månader nu och jag tycker inte det är för tidigt att använda som hjälpredskap, så länge den används med respekt.

Min förhoppning är att kunna ta av han den igen dock.

Är inte så aktiv här.. Min Lamborghini avkomma går bara på bete än, så finns inget kul att säga. Men angående foder frågan.. Healey äter MASSOR av sin mammas mat :D har betet utanför dörren och ger dom lucern två gånger om dagen då betet nästan är slut. Och hon älskar det! Jag ser det bara som positivt att hon tränar på att äta själv. För när dom kommer från betet ska hon stå på egen box. Vilket är ganska snart. Ska bara hitta passande dag och last hjälp :grin: sist gick det bra men annars är mamma häst ganska dryg att lasta.

Gud va fin han är!! Är så kul att höra att han fortfarandeär OK!

kl

Cc var så duktig igår! Han stod uppbunden medan jag mockade, i vanlig ordning. Det tar han med väldig ro, står och tuggar på hönätet och bryr sig inte alls om att han sitter fast. Jag passade på att raspa hans hovar oxå. Det var ju väldiga protester när hovis skulle göra det, men när matte gör det går det hur bra som helst och han står som ett litet ljus! :love:

Vad gäller maten så äter han allt han kommer över! SKÖNT! Vill inte ha fler som är lika kräsna som hans mor... Ger honom inget eget. Han är så tjock! Men jag brukar ge honom någon näve havre eller mineralpellets när mamma äter och jag är där :D Hur dt blir med avskiljningen är högst oklart. Det ska diskuteras mer under helgens stallmöte...

Nu är snart CC av med all den bruna fölpälsen, han är nästan helt grå nu! Sötnöten!! Vem var det som hade fuxen med mycket vitt som var rädd den skulle skimla? Har den gjort det eller har den fått behålla sin fina färg??

Du behöver inte be om ursäkt, undrar man så fråga.

Den är satt som ett delta och införskaffades nydligen pga att övriga ska kunna hantera honom till och från hagen. Han är stark och drar runt på oss som en vante, inte hållbart i längden utan farligt. Han är 5 månader nu och jag tycker inte det är för tidigt att använda som hjälpredskap, så länge den används med respekt.

Min förhoppning är att kunna ta av han den igen dock.

Jag måste få säga TACK för du tar tag i det redan nu och arbetar med det. Har många gånger fått hem unghästar som går över människor för ingen satt dem på plats som föl redan och de inte vet sin plats i ledet :eek: De var livsfarliga och tuffa jobba med. Så är bra att du arbetar med honom och tror knappast du skadar honom med att du har kedja utan använder den med sunt förnuft. Hoppas din snygging finner sin plats i ledet och lyssnar på ledaren snart så han kan gå i vanligt grimskaft sen :) :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 227
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka