Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

kl
Vad fina allas fölisar är!!

Idag var det äääntligen uppehåll från allt regn, och då passade jag naturligtvis på att ta lite kort!!

Här e Dahlia 5 månader och 1 1/2v:laugh:
Överbyggd igen, nu är hon ganska precis i höjd med min axel, och jag är 172cm:o

1127mv9.jpg

w20tmu.jpg

Jag har också funderat lite på hur jag ska genomföa avvänjningen rent praktiskt. Ev kommer jag byta stall precis här nu till oktober, lilltjejen blir då 5mån 6/10 så jag får anpassa mig lite efter det, tänkter att det inte är någon idé att börja innan. Sen kom jag på att det kanske är bättre att börja och avvänja några nätter nu och så får de gå ihop första veckan eller så på nya stället. Jag har inte betäckt om eller sålt fölet så jag tror att de kommer att få gå i samma hage under vinterhalvåret (mest som logistisk lösning) men jag skulle ändå vilja komma igång med träning av stoet.

Om jag flyttar kommer fölis att "övernatta" med ett annat föl så de inte är ensamma på natten. Det fölet är 2 månader äldre och kommer troligtvis att avvänjas tills dess att jag flyttar in, varpå det andra fölet blir "ensamt", därför tänkte jag att det kansek var bra om mina redan var vana att inte stå ihop på natten...tips?

Haha, ja det är svårt att låta bli:D
Jag är löjligt förtjust i Rotspon, men jag vet inte om han finns tillgänglig:cry:

Annars har jag en massa andra i tankarna, Rosevelt är kanonfin med...

Jag vill gärna ha en dressyrhingst som kan hoppa, men han får inte vara för stor eller lämna stort...:grin:

shooting star? Han blev 2:a eller 3:a totalt i hoppningen i sitt test. Han mätte 1,64 som 3 åring, 1,66 vill jag minnas som 4-åring. Han har jag betäckt bamora med. Väldigt trevligt temperament kan jag säga med då jag var med o fotade honom på bruksprovet o därför hängde som en svans :P

196715_10150107443560748_747485747_6526866_6181703_n.jpg

(Jag som fotat)

:love::love::love:Så söta som små, men börjar nu mer vuxna. Min ser fortfarande ganska fin ut men snart kommer fulfasen, lurviga och överbyggda;).

OJ vad stor och fin hon blivit! :love:

Ang avvänjning kommer min få stå i egen box från 4 mån ålder och gå med mamma på dagen, sen får vi se hur det blir... Eventuellt får mamma hästen vandra vidare till evigt gröna ängar, och då blir det ju ganska naturligt... :cry:
Annars går han bara med brorsan från sex mån ålder, dvs helt avskiljd från sex mån.

KL
I övrigt kan jag rapportera att han äääälskaaaar sin storebror och verkligen hänger efter honom i varje steg! De sitter ihop... Morsan har släppt helt och agerar numera bara mjölkbar. :grin: Hittills har han fått ha grimman på sig i hagen för att kunna fånga honom utan gnissel, men idag plockade jag av den. Han är fortfarande jätterädd om nacken och avskyr när man klappar honom där eller kommer åt nackremmen på grimman... Men om man står och kliar honom ett tag får man till slut klia lite där. Men han blir verkligen skitsur!
Än så länge sover mina ute på nätterna om det inte är skitväder. Men när det blir kallare får de börja komma in varje natt.

Kl:
Idag har vi promenerat på egen hand, utan mammahäst, för första gången. Och det gick galant. Han var inte orolig alls, och hon märkte inte ens att vi gick från hagen.. :D

Bilder på mitt hjärtegull:
version-dd20a2eab3b0f89b9fc68e3f6cdc0489

version-949d167a653a490d5ac80ca24a719a7d

Nu har han börjat att växa i ponnygrimman. :)

Vad söt han är och duktig som följer dig på promenad!

Jag brukar strosa runt med min ligist på stallplan medans stoet äter sin lucern ibland, mammahäst bryr sig inte det minsta längre och lilleman tycker det är såå spännande att vara på upptåg så han glömmer bort mamma för stunden:angel:

kl.
Igår bjöd lilleman på lite uppvisning i hagen, det var värt att se vill jag lova!:d Just nu är traven hans starkaste kort och framförallt bakbensaktionen!

Kameran? Den låg givetvis hemma:cool:

Håller med dig 100%! Fy faen för folk som inte tar tag i hanteringsproblemen när hästen är ung! :mad:

Man är spytrött på att handskas med hästar som har "snälla" ägare som är livrädda för att fostra sina hästar! Sedan får de hästar som går över folk, skadar folk och gör de som hanterar dem svettiga av ansträngning för saker som ska gå plättlätt, tex gå till och från hagen, sko osv.

Dessutom, hur hårt får man inte ta i för att få en vuxen och ohanterad häst hanterbar så det inte blir farligt? :crazy:

Förvånad över färgen, det blev jag också! :D
Jag gillar fuxar, på tråden här på Buke där det talades om färggenetik så kom de som kan det hela fram till att jag hade en mikroskopisk chans att få en fux! Och så fick jag en fux! :laugh:

Och än så länge har han inte ett vitt strå, så jag hoppas han fortsätter vara "röd"! :love:

Men nog blev man förvånad när ens vita sto som betäckts med en mörkbrun hingst fick en fux! :p

*kl*

Min lillkille blev chippad och avritad idag. Han är så himla lätt att ha att göra med, det gick fint att både chippa och rycka hår. Mycket svåravritad, mörkbrun utan särskilda virvlar och bara lite vita hår på mulen. :cool:

Sen stod han snällt kvar i boxen när mamma blev dräktighetsundersökt. Tycker jag är bra gjort när man bara är dryga två månader. :)

*KL*

Igår var det undrenstur att jag har snälla föräldrar samt stallgrannar.
Fölungen var på vift utanför hagen! :eek:
Mor ringer mig 07,30 (som tur var de vakna när grannarna där knackade på) och berättade att fölungen var ute!
Jag som fortfarande var lite full/bakis bad om hjälp och det fick jag.
Sen ringde de igen efter 10 min och lilla Hiba hade kommit och mött upp dem gnäggandes, snallt blitt fångad (hon hade grimman på sig) och jätteglatt gått in till mamma och börjat tutta på en gång, mkt hungrig.
Heze såg lugn ut och det hoppas jag verkligen att hon varit hela tiden för hon är i sina känsliga dygn just nu.
Hoppas Hiba fick en kyss utav stängslet så att hon inte gör om detta! :devil:

Ja det är helt galet vad de växer! Men de är fortfarande så himla söta!! :love:

maja: Usch så sorgligt att du kanske måste låta kandi vandra vidare :( *kramar*

Koppar: Ja det va din som du va rädd skulle bli skimmel väl? Hoppas oxå han forstätter vara fux! mest för att det är kul när de går emot vad som anses vara normalt :devil: :)

Det har regnat som f*n i helgen så kameran fick stanna hemma. Blir inga fina bilder när hästarna bara står och skular mot regnet :p Men Ska försöka ta med de någon kväll i veckan när det är fint väder så ni får se kort på min lilla skimmel :D

Men nog blev man förvånad när ens vita sto som betäckts med en mörkbrun hingst fick en fux! :p

Det där kan jag förstå! Jag hade en gång ett mörkrbunt sto med väldigt lite vitt som betäcktes med en mörkbrun hingst med väldigt lite vitt och ut kom en liten fux med stjärn. Inte riktigt vad jag hade föreställt mig. ;)

*KL*
Mitt lilla skrangel börjar äntligen lägga lite hull på benknotorna, även om vi har en bit kvar innan matte är nöjd.

Duktig kille står snällt uppbunden:
bdbf8f3e.jpg

Skitig mule men söt ändå tycker matte ;)
9ab1c006.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 225
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka