Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Kan också förtydliga att vi har en rätt lång väg till hagarna och småkillar
som Charlottees hinner ofta tröttna på vägen och tycker att bock och bus och stegringar osv är ett roligt tidsfördriv. Dessutom går vi över en väg och har en 70väg runt knuten så att tappa en häst är inget alternativ.

Så det är för båda vår och hästens säkerhet vi använder kedja på
ostyriga hästar. Och som stallkompis till Charlottee som ibland tar in/ut hennes hästar till hagen är jag glad över att hon tar tag i problemet NU!

Precis. Hellre få det överstökat nu när de är små så är de coola som stora. Min dam hade sin rodeoperiod redan knappt 2 mån gammal men henne plocka vi snabbt ner igen och de andra i hagen sa ifrån med så hon har lugnat sig så nu leds hon i vanligt grimskaft och hon lufsar snällt efter :)

Hur är du hård i din hästhantering?

Vore kul att höra vad folk menar för man hör ofta att man mesat om
en häst är tuff. Eftersom jag delat stall med Charlottee de senaste 10 åren
vet jag att hon varken är rädd eller har problem med att säga ifrån.
Vi har haft betydligt större "äventyr" än fölis ;) men ingen av oss bankar på
en häst.

Om kedja är fel väg vore det kul att höra vad du menar att man ska göra?

Det är vår erfarenhet också :)
Eftersom vi leder de varje dag från dag 1 kommer det ofta en period
när de vill kolla om de får busa. Vissa förstår korrigeringen direkt men
de hingstar med mer hingskaraktär (som charlottees) behöver oftast mer.

Jag har jobbat en del med sk problemhästar. Ofta varit hästar som inte satts på plats som små utan går över allt och alla för de är vana kunna gå rakt på och folk flyttat sig. Sista jag tog hand om var ett sto på närmare 180 cm :o Som skulle gå rakt över mig. Jävlar.. då fick jag faktiskt RYTA för hon ens skulle SE mig :o Var läskigt.. men hon lärde sig att backa när jag visa backa, stanna vid stanna men tog över ett halvår och jag hade SÄKERHETSVÄST och HJÄLM för hämta och lämna i hagen.. var galet!

Jag håller med, man behöver ju oftast ta i mindre för att budskapet ska gå fram när de är små så lika bra att mota Olle i grind.

Härligt att ditt föl var så lugn! :laugh:

Blir intressant att se hur lugn min fölunge är! Han ska ju chippas och reggas, och mamsen ska kolla tänderna. :p
Han har ju varit snäll hela tiden, dock var det "high life" när han skulle verkas, blir intressant att se hur han gör när veterinären (samma som ID-kontrollanten) kommer!

Du minns helt rätt, jag vill inte att min fölunge blir vit! :o
Det är så jättefint med vit häst, hans mamma är så vacker, speciellt när hon är tävlingsfin! :love:
Men herreminje vad mycket mer jobb det är att ha en vit häst snygg! :crazy:

*kl*

Hoppar in i tråden då jag snart äger en liten 11:a :D

Ska hälsa på honom i helgen och se hur STOR han har blivit.

Så här såg han ut när han var 1 månad gammal :love:

2267583760059748183S600x600Q85.jpg

2427554310059748183S600x600Q85.jpg

2992126730059748183S600x600Q85.jpg

2581784120059748183S600x600Q85.jpg

Åh, förlåt! Det var så sent igår :D

Detta är en liten hingstunge e: Warsteiner ue: Highlight
Han är tänkt som dressyrhäst men ska även köras in.

KL

Min lilla fis börjar bli stor han också, och ful:p Nu är han 2,5 månad, och har fällt fölpälsen och visar sig nog bli mörkbrun, utan tecken. Chippades och kontrollerades i måndags, fick beröm för att han var lugnast och lättast:D

Själv tycker jag det är dags att trappa upp hanteringen, han är ledd i grimma alldeles för lite, men för övrigt snäll och lyfter hovar och tycker om mys.
Funderar fortfarande på kastrationen. Han ska gå kvar med 2 andra hingstföl, som ska behållas som hingstar till de är 3 år(PRE), kan det blir problem för honom om han kastreras som 1-åring att gå med dem..?

kl

Hola allesammans,
Vad duktiga ni är med era föl! Och duktiga att uppdatera och ta bilder med :d

Mera än jag gjort kan jag väl påstå. Har inte hanterat någon av mina grabbar särskilt mycket eftersom jag ju opererade min arm dagen innan den gula killen föddes.

De är åtminståne registrerade och klara. Chippningen gick som en dans och likaså första vaccinationen. De har börjat smygäta litet Lucern ur sina mammors hinkar. Går fortfarande på bete men är lyckligtvis snälla att leda mellan hagarna och till stallet. Jag leder ju oftast alla fem hästarna samtidigt. Två i ena handen och tre i den andra.

De är snälla att lyfta fötterna på när de är lösa i hagen och vid verkning i stallet så funkar det fint med en vägg att stödja på efter sidan eller på rumpan beroende på hov som skall göras vid.

Båda är sålda till gott hem där jag lyckligtvis kommer att få följa och även då och då träffa dem. Tur är väl det för jag tycker de är så gosiga båda två och alltid vill de komma och bli klappade och kelade. De är helt ok med att man tar på dem överallt. JAg kommer att sakna dem:cry:

Närmast till hands kommer de att börja få stå i separat box på nätterna så när väl flytten är ett faktum så är de avvanda.

Får väl försöka knäppa ett par bilder och uppdatera :angel:

mvh Eva

Det är vår erfarenhet också :)
Eftersom vi leder de varje dag från dag 1 kommer det ofta en period
när de vill kolla om de får busa. Vissa förstår korrigeringen direkt men
de hingstar med mer hingskaraktär (som charlottees) behöver oftast mer.

Lilleman går som ett ljus med kedjan nu, plötsligt så händer det...;);):D

Han skrittar OM sin mamma som har en enorm skritt, men han skrittar iaf mot att leka bångstyrig åsna alternativt rusa framåt. Nu flyter han med och är jätteduktig!

Duktig lilleman!

*kl*
Fia visade lite av sina gångarter häromdagen :), längtar tills det är dags för inridning om drygt 2-2½ år!
310935_10150289269455951_717330950_8276602_2022906528_n.jpg

309143_10150289269615951_717330950_8276603_1003544366_n.jpg

Senast ändrad:

Ja tyvärr. Han blir skimmel :p
Nä, det gör absolut inget men han hade gärna fått behålla den fina mörka fuxfärgen han hade när han föddes.

Hans mamma var mörkt grå väldigt länge, nu är hon 11 år och fortfarande inte helt vit. Så jag hoppas på att han också håller sig mörk länge :D

Victovie :
Jag förstår att du längtar. Vilken liten läckerbit :love:

*kl*

Glupp... igår höll min lille kille att skrämma upp mig rejält. För när jag tog in dem för att kolla upp dem så var ena hoven helt söndertrasad (den där näbben som föl har hade trillat av helt) så den hoven var minst 1 cm mindre än den andra och dessutom var hela bärranden (heter det så? ) borta så det såg ut som han stod helt på sulan... Jag har ändå fött upp några föl men aldrig sett att det blivit så.

Han såg lite öm ut och när han gick så rullade han nästan över på hoven eftersom han inte fick samma stöd som på den andra hoven. Ringde min hovis som lugnade mig och sa att det kan se rikigt hemskt ut på dem som tappar hela "fölhoven" men man gör inget i detta läget utan det är bara att vänta (om han nu inte får jätteont då skulle man lägga ett stödbandage).

Idag hade han inga problem att röra sig utan racade på som vanligt.

Är det någon annan som fått det så på sitt föl?

Glömde tillägga att han ändå har blivit verkad en gång så hovarna är inte helt orörda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 221
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka