Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Oj! Nästan så jag blir full i skratt, låter så himla tvärt emot min så det blev nästan komiskt! Mina fick komma in inatt pga riktigt skitväder och idag på morgonen var det halvt omöjligt att få ut lillen igen! Han växer fast i backen också får man verkligen kämpa och dra för att få honom med sig!
Inte alltid så lätt när man har en jättepigg mammahäst i ena handen och en tvärtjurig unge i den andra. :D

Håller för övrigt med Yttik, bra att ta tag i det i tid! :)

Tack vi är väldigt nöjda över honom:)
Det är intressant att se hur alla föl härinne utvecklas! Skulle vara kul att se din som grå nu, bild bild bild!!?:bump::bump::d

Tack:)
Ja så tänker jag också. Det började bli till en vana för honom att dra iväg för minsta lilla samt fäktas med frambenen. Han är unge och han vill leka men han måste lära sig att inte får leka med oss.
EN dag tog det efter kedjan var på, han fattade vinken och är nu jättebra att leda. Ska testa ta av honom den när jag leder honom och se hur han reagerar.

Vi har varit där också när lilleman var yngre, åsne syndromet:p Han växte också fast och gick väääldigt lååångsamt hehe! Men redan här kunde han faktiskt fara iväg också från 0-100 och vi hade inte en chans att hålla.

Du behöver inte be om ursäkt, undrar man så fråga.

Den är satt som ett delta och införskaffades nydligen pga att övriga ska kunna hantera honom till och från hagen. Han är stark och drar runt på oss som en vante, inte hållbart i längden utan farligt. Han är 5 månader nu och jag tycker inte det är för tidigt att använda som hjälpredskap, så länge den används med respekt.

Min förhoppning är att kunna ta av han den igen dock.

Jobbigt att han redan är så tuff. Kan hända att jag är alldeles för hård i min hästhantering, men sånt tycker jag det brukar räcka att man tar igenom en gång för alla. Ganska ordentligt. Sen så behöver man iaf själv inte använda kedja, men jag förstår att personal i stallet man står bör göra det ändå om den testar mkt.

Men att han drar runt på er som vantar är skrämmande. Det får bara hända en gång-sen har man befäst en vana.

Hur det ändå är blir jag väldigt glad över att han är en fräsch piggelin!

Jo men det är svårt att förkomma honom, han är väldigt flyktig och reagerar med att sticka. Självklart låter vi honom inte komma undan med det och därav beslutet att bla. använda kedja vilket glädjande nog fungerar bra!

Det är ju inte så att han drar runt oss för jämnan, han kan gå fint också. Men när det hände en gång för mkt fick jag nog för just som du poängterar får det inte befästas.

Han är stentuff tyvärr, vilket många kommenterar.. men så överlevde han också sina första dygn i livet som var kritiska!;)

Idag är en bra dag! Har fått svar på senaste blodproven och nu ser de ÄNTLIGEN bra ut! Fortsatt temp 1 ggr om dagen i 10 dagar för att vara på den säkra sidan, men "nu kan man äntligen slappna av" som veterinären sa.

:bump:

Oj! Nästan så jag blir full i skratt, låter så himla tvärt emot min så det blev nästan komiskt! Mina fick komma in inatt pga riktigt skitväder och idag på morgonen var det halvt omöjligt att få ut lillen igen! Han växer fast i backen också får man verkligen kämpa och dra för att få honom med sig!
Inte alltid så lätt när man har en jättepigg mammahäst i ena handen och en tvärtjurig unge i den andra. :D

Håller för övrigt med Yttik, bra att ta tag i det i tid! :)

Här har vi en tvärtemot-tvärtemot situation. När det är dags att gå in för natten de kvällar/nätter det varit riktigt skit-väder kan mitt sto få för sig att vägra gå in. Då får man använda snälla fölis som draghjälp. Likadant om det är något läskigt, mamma-häst spänner upp sig, flåsar och sjåpar sig och lilleman tittar lite nyfiket på det läskiga och så går vi förbi med mamma på släp... ;)

216887_10150152415966344_563156343_6779048_7929612_n.jpg

Har börjat läsa om tråden från början, så kul att se hur små alla fölen var och hur stora de blivit nu! Din tex Charlottee! Helt otroligt!!

:D Här var han inte ens ett dygn gammal lille plutten.. och jag var fortfarande i chock över att det kom ut en fux!!:angel:;)

Ja herregud vad bebbarna har vuxit!!

Jag hittade ett klipp på min från hagen när hon är typ en vecka och sååå söt :) När hon bara står där och tittar på mig frågandes :)

Mina 2 fölisar mår bara bra. dock så har jag slarvat en del med bilderna =( har inga nya =(

men Marah som e såld e en riktig diva.. Samma j*vla humör som sin mamma hade som ung =) I övrigt e hon kanon i all hantering =)

Lilla Calle e en riktigt mys pojk =) Han följer en vad man än går å e väldigt cool i huvet. Har aldirg sett honom ha en tendens till å bli sur eller nått sånt. han har aldrig sparkat men nu har han kommit i den ålderna att han vill smaka på allt men jag kör med ett rejält nyp i under läppen så e de inte roligt mer =)

Har spolat benen på honom ett antal ggr efter som han har 4 knä höga strumpor =) å de e inga som hällst problem =)

jag tänkte börja vänja av dom sakta 1 oktober så dom e klara när dom e 6 mån i nov. Här e min plan..

1 oktober själv i boxen på natten (ca 8 timmar) å går med mamma på dagen.
22 okt - 29 okt så får dom dia 1 ggr/dygn sedan går dom själva
29 okt - 5 nov går dom ensamma hela tiden.. eller ja dom har ju varandra men utan mammorna...

I vanliga fall vill jag igentligen att dom ska gå med mamma lite längre än till 6 mån men dessa fölen e väldigt mogna å skiter i mammorna typ. Å eftersom marah ska säljas så vill jag ta Calle samtidigt för att han å hon ska kunna gå ihop så jag ej behöver ha dom i varsin hage.. dom behöver ju varandra....

Så tänkte jag göra =) Hur planerar ni att göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 225
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka