Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Vilken utstrålning din har! :love: KL Har nu äntligen mätt min kille! 3 månader + en dag är han 121 i manken och 123 över korset! :laugh: Ikväll gick det SUPER att få på grimman, ut i gången för första gången utan mamma också utan direkta problem. Pojkvännen hjälpte mig så jag knuffade lite bakom rumpan och han drog lite lätt i grimskaftet. Han fattade direkt att det var ju mycket lättare att gå framåt för tryck än att bråka... :grin: Han testar vaaarje gång!

Tack:) Det gäller att få dom rätta vinklarna;);) Jag kan försäkra dig om att han kan se ut som en trött åsna också.... om så en söt trött åsna:D:o:D

kl. Funderar lite på vad normen är för när hingstungarna börja visa intresse för andra ston?

Vi har haft ett par här och jag tycker att det funkat kanon åtminstonde fram till ettårs ålder då de far till unghingstbete eller skärs. Min 5 månders har börjat visa intresse för fuxdamerna i hagen intill.. dock är han inte så utvecklad undertill (vilket kanske inte spelar någon roll hormonellt) tyvärr bara en liten kula nere och jag befarar klapphingst:( Så mycket jobbigare och dyrare kastr.

Jag har sett att det "hänt något" där kulorna sitter på min fölunge också. Är det så att kulorna normalt kommer ner samtidigt? Eller kommer den ena lite före den andra?

Jag är lite nervös för att få en klapphingst, det blir sååå mycket strul då! :crazy: Vill ju göra min hingst till valack så fort det går för hans eget bästa när det gäller val av stall, bete osv.

Min är nog inte tvättad alls för han är JÄTTESTOR :eek:
Var i småland igår och hälsade på honom :love:
Längtar tills jag kan ta hem honom!

2550114170059748183S600x600Q85.jpg

Vilken goding! :laugh:

Vad vit han är! Har för mig att han är ungefär jämngammal med min fölunge. Stuteriägaren tror fortfarande min ska bli skimmel, men än så länge finns det inte ett vitt strå! Vita hästar är så vackert, men eftersom det är mer jobb med dem och hans mamma är vit så får lilleman gärna hålla sig fux, två vita känns som rejält med jobb! :p

Det där med "vill ta hem" känner jag igen! Jag har inte mina hemma, kommer ta hem stoet efter avvänjningen och lämna ungen kvar på stuteriet. Men jag skulle gärna ha fölis lite närmare också...

En av mina hingstungar hade kulorna nere när han bara var några månader men hade inte börjat visa intresse för ston när jag sålde honom som tiomånaders.

Den andra hade fått ner ena kulan medan den andra var halvvägs när jag sålde honom 1,5 år gammal. Han började visa lite intresse för mammas hagkompisar när han var åtta månader. Strax efter försäljningen åkte andra kulan ner och han skars.

Tack för ditt svar! :)

Känner man som lekman om kulorna kommit ner? Den enda erfarenhet jag har av "kulor" är på vuxna hingstar eller valacker, och då är det ju ingen tvekan liksom om det finns kulor eller inte! :o

När jag skar min 10a sa vet att det oftast kommer ner en kula före den andra, har för mig att det oftast var den högra som kom ner först... Det kunde tydligen ta flera månader mellan dem, men att de kan vandra upp och ner lite som de vill i början. Men när de får lugnande så trillar båda ner eftersom bukmuskulaturen (tror jag det var :o) inte orkar hålla uppe dom då.

Och ja, ang tvätt, det blev visst fel på tvättanvisningarna! :D

Ja, han har blivit ganska grå redan. Den ljusa pälsen halsen är solblekt fölpäls så när den försvinner kommer han att se mörkare ut igen :D

Lägger in fler bilder senare ikväll.
Om jag inte minns helt fel så är han född 18 maj.

Vilken fining!! :love:

Jag har varit sjuk, stackars mig! Men nu i helgen strålade solen och jag lyckades knäppa lite kort på min lille skimmel :D Tyvärr har jag slarvat bort sladden till kameran dock :cool: ska åtgärda detta snarast möjligt!

Förövrigt låter jag numera tant-Lina (min andra häst) passa fölis medan jag rider mamma-häst. Något både föl och mor är nöjda med, hur pass nöjd Lina är är dock tveksamt :D Men det fungerar kanon! Z är trygg med att fölis är med Lina, som hon känner väl, och fölis känner ju oxå Lina sedan tidigare. Mycket bra! :)

Undra om min växt eller om jag växt fel.. för tycker hon är pytte än men enligt mitt mått 118 :o Då borde hon växt 8 cm på 2 veckor.. nästan tre.. men hon ser pyttig ut än..

Pia-Moni: Vilken sötnos. Vacker färg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 217
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar