Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Båda halvblodsstona är helt mammalediga. De ska snart börja komma in på nätterna, ingen av dom behöver dock täcken. Det ena stoet har börjat stödutfodras med kraftfoder i förebyggande syfte då vi vet att hon lätt kan tappa vid denna tiden, det andra stoet är desto mer lättfödd och inte i behov än. Förövrigt är de båda två väldigt runda och goa i hullet. Däremot sett många tunna - både ston o föl - på fölvisningarna...

Premiärbild på sötnosarna med nya systemkameran :)
312347_10150272648950951_717330950_8180857_1699271092_n.jpg

Mitt sto är helt mammaledig än. (Dock har jag testat att skritta på henne barbacka i hagen med fölis vid sidan vid 3 tillfällen i sommar.. ) Hon är ok i hull, jag skulle önska att hon hade liiite till, men hon är absolut inte mager..

Lösdrift, fri tillgång till hösilage, stödfodras med lusern och mineralfoder av mig. Även havre vid ett tillfälle under dagen av lösdriftens ägare.

Har dock tänkt att jag ska börja att promenera med dem på turer nu, så att bebis får vänja sig med allt med hjälp av sin mamma, som är cool på det mesta. Testade att löshoppa dem för första gången i helgen, och det gick strålande. :)

Min märr är i underhull, så hon står helt som mamma. Stödfodrats hela sommaren med lusern och olja.
Nu täckas hon vi ruskväder för att hjälpa till med att spara energin. Ungen är dock i "normalhull" (dvs lite rund i kanterna ;) ).
Hoppas kunna skritta ut på stoet i vinter för att ge henne lite mer muskler inför den ev. kommande fölningen nästa år, då hon nu inte har mkt muskler kvar.

Jag har börjat sätta igång mitt sto nu. Jag red henne fram till april, då tyckte jag hon blev för tung, sedan fölade hon i juni och i lördags tog jag premiärturen:D Visade den här bilden tidigare i tråden men ni får den igen :D

img_2962_164741358.jpg

Hon är jättefin i hullet, lite bukig är hon, nästan tjock (sadelgjorden når knappt om henne :D...och att jag ser bukig ut på bilden kan ni väl snällt bortse från, jag hade en "fluffig" tröja och det blåste... inte så smickrande :D) och omusklad... men annars är hon jättefin! :love:
Det är en väldigt svårfödd häst. Kräsen, hög ämnesomsättning och blir lätt stressad=det lilla hull hon har rinner lätt av henne. Men under dräktigheten och framförallt nu sedan fölet kom har hon varit superduktig på att äta! Jag var jätteorolig för hur det skulle ge att ta föl på henne med tanke på hur svår hon är att hålla hullet på.

Hon äter 14kg hö, 2kg lucern, 3kg havre, 2kg Dodson & Horrell Stud Balancer, 1kg betfor 1dl foderjäst och 2dl soja. Har fått höjja krubban så inte fölis snor hennes mat, han är tjock så det räcker och behöver verkligen ingen tillväxt-skjuts!

Senast ändrad:

KL

När ni stallar in era hästar när brukar ni dela på dom i boxarna på natten?

Jag har ingen ridbar häst.. mina ston går skritta men inte mer pga gamla skador osv. Så klurar på köpa barnbackagjord.. så man kan skritta ut på dem men ändå ha lite stöd från stigbyglarna (jag har dålig balans barbacka ;)) och känns billigare ha gjord än olika sadlar (de är olika i kroppen).

Vad tror ni om det?

Jag har löst det hela genom att köpa en bomlös sadel. Den passar de flesta hästar och jag delar den mellan en superstabil nordis och Chilles mamma (de få gånger hon rids på ett år) funkar superbra. Jag har en western-inspirerad sadel som heter barefoot nevada, grymt skön att sitta i och lite mer stabil för oss med dålig balans. Kanske lite i dyraste laget om man ska använda den sparsamt men jag tycker den var värd varenda krona.

Kikade på den men stötte problem "En storlek: Dam byxstl. 36-44".. jag är 54 i byxor.. så min rumpa lär inte rymmas då :o

Kan nog säga att min rumpa inte är alltför liten heller men det går faktiskt mycket bra att sitta i den även med större akterspegel än H&M-tjejernas ;) Synd att du bor lite långt ifrån mig annars hade du ju kunnat pröva min :laugh:

Min märr är i underhull, så hon står helt som mamma. Stödfodrats hela sommaren med lusern och olja.
Nu täckas hon vi ruskväder för att hjälpa till med att spara energin. Ungen är dock i "normalhull" (dvs lite rund i kanterna ;) ).
Hoppas kunna skritta ut på stoet i vinter för att ge henne lite mer muskler inför den ev. kommande fölningen nästa år, då hon nu inte har mkt muskler kvar.

Mina hästar är tvärtemot, mamma-häst i bra hull och lillkillen är en riktig tunnis. Man ser revbenen trots att han har lurvig päls. Visserligen har han ju inte varit kry och jag tycker nog att han blivit liiite rundare den senaste tiden, men så växer han något vansinnigt på höjden just nu.

Alla kloka här inne - vad gör man i situationen tunnis som skjuter i höjden? Vill ju inte driva på honom för mycket i tillväxt men hade gärna sett att han blev lite tjockare inför stundande avvänjning (visserligen inte någon panik med det än, men han börjar visa väldigt mycket intresse för övriga flickor på gården...). Ska man ge krafftfoder eller inte?

Annars är det samma visa vad gäller blodprover och infektionsstatus, väntar svar idag på det sista i raden av blodprov som tagits. Hoppas så att vita blodkroppar ska ha sjunkit, annars vet jag inte vad jag ska ta mig till? Veterinären kliar sig i huvudet eftersom alla andra prover visar att hästen är frisk men det ligger ju fortsatt en infektion och stör någonstans i kroppen.

Lova inte för mycket ;) Är i sthlm varannan helg hehe :p

Får väl hitta nån ÅF eller så där man kan provsitta sadlar :)

Sadlar är ett :devil: gissel... Är så trött på det, båda mina börjar växa ur sina... Jag som va så glad att jag hittat några som passa äntligen... :( Och blir så trött på sadelutprovare som inte tror på en när man säger att ens fullblod behöver vid i bommen. Alla fullblod har inte pinnsmala ryggar :mad:

Jo.. och alla mina ston är HELT OLIKA i rygg, både sväng och bredd :o Så för mig är ju barbackagjord eller bomlös enda valet. Vägrar köpa bomsadlar till var och en när de bara kan skrittas.. känns som onödiga pengar.

Det förstår jag och håller absolut med dig om det :) Bomlös låter ju vettigt tycker jag, som någon skrev så är det ju lättare att hålla balansen i en sån :) (tror jag, har aldrig provat :D)

har du nån koll på vad han får i sig?
Skjuta i väg på höjden kan tyda på energiöverskott medans undervikt kan tyda på proteinunderskott. Får du till en bättre balans däremellan kanske
han rundar sig istället för att växa på sig.

Typ inget fullblod kan ha smal vidd. Det är väl ungefär det enda stället de är breda på men
många lurar sig nog på den övriga, nätta kroppen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 227
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar