10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Hon hade precis tappat två tänder och minst två till var på väg ihop med att hon fått ett sår i munnen vid en av de nya tänderna. Jag har ingen aning om varför två månader, det var vad veterinären svarade när jag frågade.

Nu var det ett tag sen att jag skrev här (skrev i höstas ett inlägg och sen inget mer).
Min lille fick en hålvägg i början av december så vi passade på att låta honom vila. Andra januari skrittade jag ut med honom för första gången igen och det var inga problem alls. Sen dess var vi iväg och löshoppade honom 2 gånger (115/120cm första gången och 110cm andra då det var precis innan nästa vila skulle börjas).
Vi hann även att rida ut i alla gångarter helt själv och så var vi iväg och 'tränade' för instruktör 2 gånger. Detta på linan för säkerhets skull. Det gick jättebra och jag fick väldigt mycket beröm för honom och det jobbet jag har gjort hittills (detta är första hästen jag rider in så det kändes väldigt roligt att höra).
Nu har han vila igen och ska stå 6 veckor till (med promenader dom sista 2 veckorna) innan jag rider igång honom igen inför 3-års-testet. Vi kommer åker till Grevagården har vi bestämt nu.
Hittills har han sköt sig väldigt bra även om man måste passa honom hela tiden så han inte bralla iväg. Han tycker det är så hääääär kul att komma ut.
Jag ska försöka skriver lite oftare när han är igång igen. :-)

aida: Jäklar vilken stuns hon har! :d Hon är så himla söt! Ser verkligen inte ut att ha kort även om hon är liten, nästan tvärt om mot sista. :D

Haha, ja hon är kvick som sjutton i benen (kommer nog från hennes mamma), så det går lite väl snabbt ibland, darav att avståndet nästan blir kort ;)
Det roliga är att vi löshoppade ganska många hästar samma dag och hade alla på samma avstånd. Den största hästen är 177 hög och har stor galopp, men den fungerade lika bra på samma :) (jag trodde inte att det skulle fungera)

aida: Vad trevlig hon ser ut på filmen! Hur hög är hon? Jag som är pygmé med puttehästar och tycker allt över 1,60 är jättestort tycker att hon ser ut att vara i en himla trevlig storlek på filmerna.

Tack! Hon är ca 157, så hon är egentligen liten, men helt perfekt storlek för mina 155 ;) Men jag hoppas ändå att hon växer över 160 innan hon är färdig, just för att hon ska ha ett högre värde vid en ev försäljning (bredare marknad).

Rozalie bekantade sig lite med vattenmattan i dag. Hon sprang efter och jagade den när jag sprang och släpade den efter mig, när jag stannade och släppte ner den på marken så klev hon på den och stampade på den :devil:

Hon var lös och härjade i ridhuset (hagarna är rätt så tråkiga med mycket lera nu, så hon får rasta sig lite extra i ridhuset när det finns möjlighet)

Jag hade dessutom ställt ut små låga grindar längs ena långsidan som hon gasade över om och om igen. Sen la jag dit vattenmattan också. Superroligt tyckte Rozalie som hoppbockade över, vände på en femöring, stegrade och hoppade tillbaks på andra hållet! :rofl: Så jäkla söt :love:

Tror att jag fick lite av det på film, men hinner inte fixa någon sån nu..

Tråkigt att det är så många som har problem just nu, men som ni säger, treårstesten är ju bara en enda dag, medan hästarna ska hålla resten av livet sen. Hoppas att alla hästar som är lite krassliga piggnar till och att det inte är så allvarligt med dem!

Några verkar det ju annars gå bra för, och det är ju istället jätteroligt. :)

kl.
Min lilla flyttade i fredags. Ja, inte bara hon, utan gammel-gäddan också. Mitt exemplariska "föl" sprang på transporten, vi var lite nervösa för lastningen i och med att hon inte har åkt sen i början på augusti, men hon verkar lika besatt som i somras. De stod jättefint hela vägen, och lillan verkar stormtrivas i nya stallet. (Matte också, äntligen är det roligt att åka till stallet igen.) :bump:

Men nu har jag missat något! :o Har ni flyttat nu? Jag vet att du har velat flytta länge,men du pluggade väll och hade ingen möjlighet att flytta dom förrens till hösten eller nu hur det var? :p (Minne som en guldfisk....)

Men vad kul att du kom iväg!!!! :bump:

Här har vi haft toppenväder nu i flera dagar,var lite halv storm i Fredags och Lördags,men kom ingen snö iallafall tack och lov,trots att dom hade varnat för det.... Men vi har sol och plusgrader under dagarna,och det är ju underbart,för våren känns inte lika långt bort,men tyvär innebär det ju även att det inte går att rida längre... :( Det är jättetråkigt,hade hoppats på att kunna rida så gott som hela Mars ut iallafall... Och inte tror jag våren kommer redan,så det lär väll komma mer snö,smälta,mer snö,smälta,vilket innebär att det kommer vara isgata under flera veckors tid! :crazy:

Aja,det är som det är...

Fäller era hästar nu också? Korven rasar det av,fick ta fram ryktstenen igår och fick ihop en överfull spade med hår. Mest lossar han på rumpan,men börjar även på resten av kroppen. Längtar tills vinterpälsen är borta så man får se hur han ser ut under i år! :D

Jag har inte skrivit något om det förrän idag, så du har inte missat någonting, jag har varit hemlig. ;) För att göra en lång historia kort så har jag varit trött på det förra stallet i över ett år, men sen har det kommit tjejer som verkat vettiga och skulle ha sina hästar där och så har jag bitit ihop ett tag till, men sen har de dragit vidare efter några månader. Nu sista månaden blev jag riktigt trött på hela grejen, hästarna rymde varje dag för att det inte var ström i staketet som inte fixades till, jag var alltid själv där och det kändes som om hela lillans utbildning gick rakt åt helvete. Droppen kom när beridaren skadade sig och inte kunde ta henne.

Sen har det gått jättefort. Var och kollade på stallplatsen i förra veckan, och i fredags flyttade vi. Lillan får gå på lösdrift nu, det fanns bara en boxplats ledig och den gamla behöver den bättre, men hon verkar trivas kanon med att gå på lösdrift, så ingen skada skedd så. Hon är en helt annan häst efter flytten än innan, och det är absolut till det bättre. Det är dyrare, och det är längre att köra, men det är å andra sidan en helinackordering, så jag behöver bara åka dit en gång/dag (och kör det ihop sig helt någon dag behöver jag inte åka dit alls för de till och med mockar åt mig), så med tanke på att jag behövde köra den mindre sträckan tre gånger/dag innan och var upplåst med luncher och utsläpp på ett helt annat sätt, är det hugget som stucket vilket som är dyrast i bensinkostnader. Mamma och pappa är snälla och sponsrar lite också, eftersom vi allihop hellre har hästarna inne i hagen än ute och slår dank på vägarna. :grin: Det tar ungefär tio minuter längre tid att åka, och det är det SÅ VÄRT när man trivs. Dessutom finns här separat omklädningsrum, så jag kan åka direkt från skolan om det skulle vara så, vilket jag tjänar massor på de dagarna, det kunde jag inte på förra stället.

För att svara på din andra fråga: Ja, min fäller. Jag bor så långt söderut att vi har haft upp mot tio plus och sol hela helgen. Och jag blev plötsligt ännu gladare för det där omklädningsrummet, att hålla bilen ren när hästarna fäller har annars varit lite av ett självmordsuppdrag. :angel:

Vad kul att ni flyttat till nytt stall, minns att du skrivit om att det har varit jobbigt i gamla. Hoppas ni kommer trivas bra på nya stället :)

Fibusen: Rozalie fäller massor nu med, lånade en karda av något slag av en kompis i går och fick loss hur mycket som hellst! Och jag njuter, som jag har längtat efter våren i år!

kl

videoklippet från i går, söta lilla stollehäst. Hon har då aldrig hoppat vattenmatta innan :D
http://youtu.be/5-sC7WLaDqU

Hoppas det funkar bättre i nya stallet! Bra att du flyttade,tycker du varit väldigt snäll och tålmodig i det gamla! :D;)

Visst är det underbart att det börjar bli vår? :D Jag har låtit lillan vila lite, med undantag för att ta in och borsta, för att hon ska få komma till rätta i nya stallet (första flytten för henne någonsin i och med att förra ägaren stod i samma stall som jag innan = ingen flytt för henne när jag köpte henne), men jag har varit ute och ridit med den andra de här fina dagarna, och jag känner mig som en ny människa. Hoppas aldrig mer det blir vinter. :angel:

Tack hörni, förresten!

Hon är ju för söt, din lilla häst :D Klart hon vill bli hopphäst, eller varför inte båda delar?

Jag red Fendi i söndags och hon var inte den snälla lilla okomplicerade häst som jag mindes... hon var sprättig för allt, rädd för skuggor bla a.

Fast jag kom på att jag har nog inte ridit henne när det varit både dagsljus och sol förut, har mest ridit i skymning o mörker. Red en liten bit på grusvägen som jag har gjort några gånger och plötsligt får hon syn på en skugga som blir av en möteskylt, kastar sig rakt upp i luften, jag hamnar på sniskan och så gör hon ett språng till.

Jag trodde jag skulle flyga av men satt kvar som tur var. Vände henne för att rida hemåt men såg att vi då var på väg att möta en bil, hoppade av för säkerhets skull och skulle leda ut henne i den plöjda åkern. Givetvis var åkern då livsfarlig och hon reste sig med mig hängande i tyglarna som jag hade över hennes hals fortfarande.

Jag blev lite förvånad först över hennes beteende, men hon är ju bara en liten vilsen unghäst, hur ska hon kunna veta vad som är farligt eller inte :p ?

Jag ledde henne tillbaka till stallet, hoppade upp igen, fortsatte ut på grusvägen, red inte förbi skyltskuggan utan tränade på att våga rida över den skuggan som blir vid snöpinnarna. Efter det tog vi ett par galopper på grusvägen och sen slutade vi. Tänkte rida imorgon igen så får vi se hur det går då. Nu när grusvägen är så mjuk och fin får hon en helt annan gång, känns jättehärlig!

Tackar. :D

Nu längtar jag verkligen efter att sätta igång med henne på riktigt. Extra plus att tjejerna i det här stallet både är i stallet, använder sina hästar, har lite unghästar på ungefär samma stadie som min (en tvååring och en fyraåring) och har mycket planer för vad de ska göra med hästarna. Det känns nästan som en utomjordisk upplevelse jämfört med vad jag är van vid. :p

Vad kul med flytt till nytt stall och grattis!
Det förtjänar både du och hästarna dina.

Delvis kl.

Jag och Miraz har börjat spana in trasporten lite granna nu igen eftersom den var livsfarlig i somras :grin: Än så länge kikar vi bara framsidan och går runt den i stort sätt. (Det som går). Hon har stoppat in huvudet och luktat genom framdörren också.

Utan problem så det känns bra detta!
Min karl och jag har planerat att sätta drag snart, under vårenkanten. Just nu behövs den inte men när den väl satts då ska det minsann köras på småturer just för att vänja henne vid.
Gäller väl dom andra för den delen med.

Min äldsta fick ju för sig att vägra gå på efter att hon varit hos hingsten och sedan dess har det tagit från 10-2tim att lasta den skithästen, och hon har man tidigare bara kunnat kasta grimskaftet om halsen och skickat in henne själv!

Så under sommaren kommer transporten användas en hel del må jag lova!
Ska bara flörta med karln att han får köra med :angel:
Lär prova och åka till ridhus med lillan också tänkte jag, gud så jag längtar!

Men vad SKÖNT för dig att äntligen slippa ifrån förra stället! :laugh: Det är ju guld värt med ett stall där man faktiskt trivs och har bra stallkamrater! Hoppas på fler uppdateringar nu hädanefter! ;)

Molin: Här ska också transporten användas flitigt i sommar! Åsnan ska få kliva på den varje dag. Vi har planerat att ha den ståendes i hagen med vatten där framme. Hoppas verkligen att vi får till det.

sassiball: Vad roligt att höra om era ridturer! Klart att hon måste hålla koll på alla läskiga skuggor. ;)

aida: Men fy tusan vad söt hon är! :D Yahoo! Tror du fått dig en liten hopphäst. :D Hon är verkligen superfin!

Hippocampus: Jo visst skulle det kanske räcka från april, men det känns lite häftigt att börja med löshoppning efter att han stått flera månader pga potentiell senskada. Han är ju dessutom så feg i hoppningen och förstod ju först nu sista gången vad det hela gick ut på, så han skulle nog behöva några gånger extra för att få flyt och förstå uppgiften, för att inte tala om höjden. Jag tar nog upp tömkörningen istället och rider nån fler gång innan sommarens bete. I höst kan han få följa med och löshoppa några gånger istället. Jättetråkigt, har verkligen sett fram emot treårs, men jaja.

Fibusen: Kul att läsa om Korvens framsteg! Mera bilder! :D Här fäller bara lillen litegrann, men han har ju päls för tre så det räcker. :angel:

Nessaja: Vad kul att få följa er också! Bilder vill vi ha!

urkella: Jag är också surkärring. Men jättesöt Ove som vanligt.

KL
Åsnan är fortfarande svullen. Bättre på kvällen i vanlig ordning. Inte ett dugg halt eller på något sätt besvärad av det, blir galen...

Idag hade jag hovis här så nu är han nyskodd även bak (hanns ju bara med fram förra veckan). Han skötte sig bra i själva skoningen, men sen var han återigen en riktig knäppskalle som grävde och stampade och skulle smaka och bitas och greja så fort man kom i närheten. Han ville ha u-p-p-m-ä-r-k-s-a-m-h-e-t. Hovis skulle ta en snus och höll upp en klump mot åsnan som genast skyndade sig och stoppade in den under läppen... :grin: Minen var obetalbar! Han flemade och slickade och flemade jättelänge. Och man kunde tydligt se vart den äckliga snusen hade legat - precis under överläppen - real style! Knäppisen gav sig inte efter det, han ville ha mera och fortsatte stöka runt. Jag blev less och knöt upp honom. Första fem knutarna fick han loss, jag fattar verkligen inte hur för det var ordentliga knutar! Sen blev jag omåttligt less på honom och drog grimskaftet flera varv runt gallret och gjorde knuten längre bort så han inte nådde den. Sur åsna stod och försökte bita upp en obefintlig knut, insåg att det inte gick och övergick åt att sparka i väggen eller gräva. Suck. Han är helt hopplös för tillfället.

Förlåt, men :rofl:. Det där med snusandet lät för roligt. Det var en häst i stallet jag stod i innan det jag flyttade ifrån nu som var helt tokig i snus, och General skulle det vara, portionssnus ville hon inte ha. Det var pojkvännen till tjejen som ägde henne som hade lärt henne det, fattar inte hur hon ville ha den äckliga sörjan i munnen. :p

En liten uppdatering om mitt monster då. ;) Vi har haft helt underbara vårdagar nu sista veckan och snön och isen har verkligen försvunnit i rask takt, även om det ligger kvar på sina ställen. Jag kan inga direkta rundor än, men idag tog jag in hästen med planen att löslongera henne lite i paddocken. Idag är första gången någonsin som hästskrället lyfter alla fyra hovarna utan att försöka trilla omkull eller sparka bakut, så jag är mer än nöjd med henne. Hon var inte jättesugen på att springa lös heller, utan spankulerade mest runt i paddocken och nosade på allting, så jag bestämde mig för att longera i lina istället. Efter en stund lyssnade hon riktigt fint, kommandona för skritt, trav och halt verkar sitta, jag har inte kunnat longera sen i november. Dessutom stort plus att hon inte brydde sig om vad som låg i kanterna, det är hinderstöd, bommar, däck och plaststolar, kan säga att gammel-hästen inte hade varit lika oberörd. :angel:

Jag hade faktiskt kameran med mig, men blogg.se strular och jag kan inte lägga in bilder. Tror inte ni kan se om jag länkar från Facebook i och med att jag har allt så privat det bara går där, men när bloggen funkar igen så ska ni få bilder. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?