10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

KL
Först och främst, TACK :bow: för alla tummar! Ni är för söta!

Kaptenen skötte sig ungefär lika bra som en åsna. Han måste vara släkt mellan åsna och sengångare. :cool: Jäkla bulpelle som helt klart haft alldeles för lite att tänka på alldeles för länge. Han var sjukt bulig och knölig att hålla på med vid lastningen, skulle bängla och knuffas och dra och ha sig, jäkla bulåsna. Han har kommit på att han är mycket starkare än den som håller i grimskaftet, och står snällt på rampen men slänger bak huvudet så att man flyger genom hela transporten. :mad: En halvtimme tog det att dra in honom, tur jag hade räknat med att han skulle bråka så vi kom iväg i tid ändå.

Framme fick han stå på transporten en stund medan jag kollade med personalen. Det var våran tur direkt så han fick kliva in i en box och ta av skydden och sen in direkt. Veterinären hälsade och tog lite uppgifter om när var och hur det hade uppstått, hur det hade varit osv. Sen tittade han och frågade mig "Uhm, vart sa du att det satt sa du?" Så svullen var han, veterinären såg det inte ens. :grin: Jag visade och förklarade hur det sett ut, han klämde och kände och tittade länge. Sen fick vi först skritta längs gången fram och tillbaka och sen trava bortåt. De konstaterade att han rörde sig jättebra, fick beröm för hans fina skritt (mattehjärtat svällde! :love:) och inte haltade en gnutta. Lite hade jag ju undrat hur det skulle se ut på hårt och fast underlag, i hagen är det ju ändå som det är, knöligt och snöigt.

Så veterinären sa att han tyckte det kändes som en svullnad mellan senorna, alltså som en galla, inte en senskada. Han tyckte ett ultraljud skulle vara bortkastade pengar. Jag frågade om hur jag skulle fortsätta, han sa att även om det nu faktiskt skulle varit worst case scenario, typ en spricka i benet, så är det ingen direkt behandling utan vistas i hage och skrittmotion. Och han sa att det kunde ha varit en liten blödning på senan som börjat läka, eftersom det var tre veckor sen han gjorde illa sig så tyckte han att det var ändå kort tid för en läkeprocess, eller nåt sånt.

Så vi fick ordinerad vila en månad. Om det blir sämre skulle vi boka ny tid, om det om en månad är oförändrat eller bättre kunde vi sätta igång som vanligt. Så Kaptenen får väl stå i hagen en månad till då.

Efter det beskedet var man glad i hågen! Hästen hade skött sig strålande och stod stilla när vi skulle på med lindor och skydd igen. Tio minuter senare var han gratis för avhämtning efter att han plötsligt blev en äkta gris när vi skulle lasta igen. :devil: En timme och en kvart tog det innan skrället behagade kliva på. Det var mycket hästar runt om som pockade på uppmärksamhet, plus att det väldigt olägligt tydligen var träningstid för travhästar på sidan, så de kom farandes och tränade intervaller fram och tillbaka bara 50 meter från oss. I början var ju det skitfarligt och Kaptenen stressade upp sig utom kontroll - han mosade min fot bland annat. Sen kom nån snubbe och skulle hjälpa oss, men han gjorde bara saken värre och lyckades stressa upp hästen ännu mer. Då kom Kaptenen också på att han kunde hoppa på sidan av rampen, nåt han aldrig gjort förut. Åh jäkla åbäke... Så jag vet ju var han kommer få göra en månad framåt. Gå i hagen och kliva in i transporten flera gånger i veckan. :cool: Jag ska också införskaffa en repgrimma och lära herrn att om jag drar åt det här hållet, då är det meningen att du ska följa med, inte köra iväg huvudet åt ett annat håll. Suck.

Glad men less. Snäll med förbannat ouppfostrad häst för dagen.

Skönt att det ändå inte hittades några fel på honom!

Och du, repgrimma är guld värt! Jag har en kompis som är heltänd på det här med NH, och min var ju i princip inte hanterad alls när jag köpte henne, så vi började jobba lite efter de principerna i början. Sen kan jag tycka att vissa saker inom NH kan gå lite till överdrift (bland annat vill jag faktiskt rida på henne, har hört en del som håller på med det som inte vill rida/köra alls), men repgrimman är en sån grej som jag verkligen har tagit till mig. Jag har alltid den under den vanliga grimman när vi lastar, så att jag leder i repgrimman och sen sätter jag fast henne i den vanliga inne i transporten.

aida: Vad trevlig hon ser ut på filmen! Hur hög är hon? Jag som är pygmé med puttehästar och tycker allt över 1,60 är jättestort tycker att hon ser ut att vara i en himla trevlig storlek på filmerna.

vad skönt att det inte verkade vara någon rejäl skada!

Nu lite uppdatering med Räkan. Hon fick vila december och januari. Bara gå och skrota och lösgaloppera i ridhuset någon dag när det hade varit halt och äckligt i hagen, och så för några veckor sedan tog jag upp pysslet med henne igen. Har som sagt hunnit börja jobba och köpa lägenhet så det har och är mycket på gång, får passa på att gratulera Fibusen också!!

Första gången jag satt upp efter vilan var helt odramatiskt. Brydde sig inte ett smack över att jag satt där jag satt. Hade en kompis med som ledde runt oss i 5 minuter men sen knäppte hon loss och jag skrittade och travade lite själv. Har hunnit galoppera några gånger också och konstaterade att sadeln låg åt helskota. I skritt låg den bra men så fort vi ökade farten så åkte den fram och Räkan började bocka :P

Så i lördags lastade jag och sambon henne i transporten och åkte till sadelutprovaren. Lite trassel med att gå in på hemmaplan men var inne på 10 minuter. Stod som ett ljus men var sjöblöt när vi kom fram, trots att vi var en halvtimme tidiga och jag promenerade i ridhuset med henne så var hon inte helt torr när det var vår tur att få hjälp :o . Skulle ha en brun hoppsadel hade jag tänkt mig. Kanske en dressyr men absolut inte en allround. Kommer ju såklart hem med en svart allroundsadel :P Mer en hopp än en renodlad allround, men ändå... vad gör man när hästen galopperar som ett tåg med den sadeln och bockar som en tok med alla andra man provade?

Så nu har hon brunt träns, bruna stigläder, brun sadelgjord och en svart sadel :P. Hon är fortfarande väldigt tunn över bogarna och jag känner mig lite väl stor måste jag säga. Men jag tror att det kommer bli bra när hon grovar på sig =)

Här fick hon prova att ha benen lindade =) kunde inte låta bli för det börjar närma sig att vi kan åka på träning snart och då tycker jag att det är löjligt skoj med att matcha schabrak och benlindor och hon är min första häst som kan ha rosa.. (och träningen är 20 minuters pass varannan vecka för en tränare som är helt fantastisk. Jag tänker att det är lika bra att investera i träningar från början så slipper vi lära om efter ett år)
E24AFAC1-BD54-44E0-8BB7-78B453FE14A2-3347-000005370AF2C8A3_zps55700b79.jpg
[/IMG]
Och sen film på uppsittning: (kanske tionde gången jag rider)
th_EC4AA001-6BD7-4EB4-AD8B-81E47B6EAD4D-3347-00000533A10BD119_zpscce272c6.jpg
[/URL][/IMG]

(gungar inte alltid fullt så mycket men vill att hon ska vara van vid lite obalans uppe på ryggen så hon inte blir rädd den gången som jag faktiskt hamnar ur balans. )

Och så en på 3 e galoppen (i gamla sadeln)
th_B4FF4B71-D962-4E24-9399-F843112BF7D9-3347-00000535365DBE4F_zps5b0afefb.jpg
[/URL][/IMG]

Den gamla sadeln tenderade jag även att hamna lite i stolsits i så det är nog bra både för mig och Räkan att vi har en ny nu =)

Nu väntar jag bara på att få tid med en tjej som provar ut barfotaboots så att vi kan rida ut snart, hon är inte ömfotad så jag ser ingen anledning till att sko utan vill ha boots för att det blir för halt på vägarna annars. Sen är planen att rida för min tränare varannan vecka och rida ut, promenera, tömköra och löshoppa resterande arbetspass. Tänker aktivera henne ca varannan-var tredje dag fram till mitten av april.

Senast ändrad:

Åh vad duktig hon är! :laugh: Jättekul med bilder och filmer!!!

Kiwifrukt: Jo jag ska införskaffa en repgrimma och en halsring. Nu jäklar ska han lära sig hur man uppför sig...

kl
Idag hade jag veterinären ute för lilla fluffen, och hon kikade lite på Kaptenen också. Hon förstod inte varför de inte hade ultraljudat på kliniken för att säkert få veta, när jag ändå var där liksom... Lite kan jag ju hålla med. Han är inte ett dugg mindre svullen. Fortfarande ohalt och har inte ont, men lika förbannat svullen. Om det inte gått ner när mars månad gått ut vill jag ändå göra ett ul. Min vet har ett portabelt men känner sig inte säker på senor, så hon vill helst inte, men hon sa att jag kunde åka till henne och ul:a om det inte gått ner. Får väl se vilket jag väljer, kliniken som kan men inte vill eller min hemmavet som vill men inte kan. :grin:

Så vi blåser av treårstestet. Kommer heja på er andra istället.

Senast ändrad:

Så himla tråkigt att få ställa in, jag som sett fram emot det och få höra om honom!
Du har inte funderat på att ringa in och säga att du vill ha en tid för ul NU eftersom även din vet tyckte det var konstigt att dom inte hade röntgat?

Delvis kl.

Här har det varit lite segt från min sida med lillan vilket märks direkt på henne :angel: Igår longerade jag henne lite, i hagen och bara i skritt för vi försöker lära oss det där sakta men säkert ;)
Denna gången med longerlina faktiskt!

Och jag är inte den som vill träna i hagen, det är deras så kallade fri/heligzon men nu fick det tyvärr bli så. Ibland får man göra det bästa av det helt enkelt.

Tycker det gick riktigt bra, visst ville hon in till mig men jag försökte mana ut henne igen och det gick bra. Första gången.
Men sen kan hon stanna och stå där och titta när jag försöker få igång henne igen.
Men jag tycker det går framåt!

Tänkte att jag fortsätter med skritten och när hon fattat det klockrent kan jag börja ta in traven.
Jag vet inte hur man gör riktigt men antar att man tar en sak i taget så man inte gör det helt snurrigt för dom och mig själv kanske!

Nu under helgen hade jag tänkt göra något med. Men jag vet ej vad, tyvärr...
Funderar på och rida en sväng eller tömköra eller bara ta en promenad :angel:

Jag åkte ju in till kliniken för just ultraljud, men dom tyckte ju inte att det var nåt att bry sig om, de sa att det vore att kasta pengar i sjön. Just då blev jag bara så lättad och glad att jag sa "okej, skönt"! Men sen sjönk det ju in att det var dumt, jag skulle ju såklart ha gjort det när jag ändå var på plats. Men vetten fick det att låta som att även om det faktiskt VAR en senskada så gjorde man ingenting åt det, bara vila i hage. Så de tyckte ju då att ytterligare en månads vila borde göra susen, och att om det fortfarande var svullet eller blev värre under tiden så kunde vi boka en ny tid.

Synd på treårstestet, jag hade verkligen sett fram emot det... Men jag har ju hellre en hel häst i höst än en trasig. Även om han nu inte är svullen i början på april så känns det för stressigt att hinna med. Det känns inte så kul att slänga sig in på löshoppningsbanan med en häst som vilat för en eventuell senskada. Ridningen är jag lugn med, det behövs nog bara ett pass i ridhuset för att få honom att förstå, han är så lättsam. Men just löshoppningen går ju i stöpet, och då är det lika bra att helt enkelt skita i det.

Vad kul att det går bra med din flicka! :)

Vi måste också ställa in treårstestet:cry:

För några veckor sen blev Cebula konstigt huvudskygg. Vi hade äntligen kommit igång med bett och tygeltag efter ett halvårs helvete med vårtor runt hela munnen. Jag tog ut veterinären för att kolla hennes tänder och mycket riktigt hade hon precis tappat två och två till var på väg att tappas när som helst. Det rörde sig också på andra ställen i truten på henne. Så nu är det bettförbud i minst två månader vilket gör att hon inte hinner utbildas till testen. Jag tycker att det är så tråkigt även om jag givetvis sätter min hästs bästa före ett test.

Men vad tråkigt,hade sett fram emot kaptenens resultat på 3-års!

I Onsdags så red jag Orvar igen,på ridbanan. Var en annan häst där så det vart jättebra träning när dom travade och galopperade förbi oss! :) Först spände korven upp sig och ville haka på och började trippa effter några steg,men räckte att sätta sig lite tyngre i sätet och höja händerna lite (skrittade på långa tyglar) så skrittade han normalt igen. Sen kunde dom galoppera förbi alldeles brevid oss utan en reaktion från Herr Korv,toppen!

Skrittade några varv på lång tygel,sen kortade jag lite och han sög tag i bettet på en gång och skrittade på mer aktivt,sökte sig i fin (unghäst)form hela tiden,efter två varv med det så gick vi till medellinjen och avslutade. Sen massa gos så klart både före och efter avsittning! :love:

Han hade inte en tendens till att försöka "parkera",om han har kommit på att det är ganska ok endå att vara där,eller om det berodde på att det var en annan häst där vet jag inte,kanske tom uteritten i helgen gjorde så han fick ny energi? Men han kändes toppen iallafall! :bow:

Haha,måste berätta vad han gjorde inne i stallet också! :D Korven är ju som han är,och jag hade inte mockat innan ridningen efetrsom jag ville hinna innan det var totalt kolsvart,så han fick stå på gången och vänta medans jag mockade,inga problem alls,han står som ett ljus! Men sen skulle jag upp och hämta lite hö innan jag släppte in honom,och medans jag är där uppe så har han backat in röven in i boxen (han stog på platsen utanför hans box,och dörren har öppen) och lagt en stooor bajshög där! :p Jäkla knäpphäst ville inte bajsa på gången! Haha,han såg för rolig ut när han stog halva han inne i boxen,sen andra halvan helt snett på gången,för boxen ligger ju på sidan av gången!

Snart är det så pass ljust att vi kan rida i skogen även under veckorna,då blir det ingen ridbana alls på ett bra tag. Men det har hänt jättemycket med uppsittningen nu när det blivit regelbundet,nu är han kolugn vid den igen,så skönt att det var så enkelt! :banana:

I helgen blir det nog ingen ridning,för det smälter som sjutton här,vilket innebär mer eller mindre isgata.... :( Den värsta perioden är här nu med barfotapålle... Men,men,förhoppningsvis så går det snabbt,sen är våren här på riktigt snart,underbart!

Åhh,och i morgon är stallägarna med på postkodmiljonären som en av vinnarna också! ;) Och vi har insläpp,mysigt! :love: Sen på Söndag kommer två nya hästar till stallet,så nu händer det massor,lite ny energi har man fått nu med plusgrader och sol några dagar så nu känns allt toppen igen! :banana:

Sen när man ropade på korven i hagen i dag och han slår upp huvudet,kollar i två-tre sekunder,sen kommer i full galopp och stannar alldeles framför mig och ställer sig och snosar kärlekfullt i mitt hår,DET är lycka! :love:

Han som drog så fort man visade sig med grimma när jag köpte honom... ;)

Vad kul att det går framåt för er =D

Känner igen det där med att dra så fort dom ser grimman, min 08:a har börjat hålla på sådär emellanåt och det är tamefan inte kul.
Detta tog hon över efter att ha sett sin mamma göra så ett antal ggr under period.

Detta sitter givetvis kvar och det kommer stup i ett, på bägge :(
Senast idag med mamma häst... Jag vill inte ha en sådan häst som testar sin ägare stup i ett, hur kul är det? :(

Miraz är verkligen inte så, hon kommer direkt och blir helt överlycklig varje gång jag faktiskt ropar på henne!

Så söt hon är, det verkligen lyser unghäst om henne!

Maja, vad tjatigt, och samma för dig Görel, när man vill visa och inte kan.

Fibusen, det är ju verkligen jättebra träning att hästar kan rida förbi i olika gångarter :)

*kl*
Nu är Ove med inriden :angel: Lite komiskt att en 4 åring är gränsen till för stor så tror att mer riden än så här blir han nog inte. Var inte en reaktion på honom när vi lyfte upp ungen, men då har jag stått över och klängt (kramat) på honom sedan han var 1 och aldrig fått en reaktion så därför vågade vi slänga upp ungen på honom :)

5D4C535C-FFBE-4E18-AB1D-198770BFA040-6402-00000A93AB5AD3FB_zps4ba62be9.jpg

*kl*
Nu är Ove med inriden :angel: Lite komiskt att en 4 åring är gränsen till för stor så tror att mer riden än så här blir han nog inte. Var inte en reaktion på honom när vi lyfte upp ungen, men då har jag stått över och klängt (kramat) på honom sedan han var 1 och aldrig fått en reaktion så därför vågade vi slänga upp ungen på honom :)

5D4C535C-FFBE-4E18-AB1D-198770BFA040-6402-00000A93AB5AD3FB_zps4ba62be9.jpg

Muttrar borde ni inte slängt på ungen en hjälm när ni ändå slängde upp henne?

/b sorry att jag är en skitkärring men jag ser inte det minsta gulliga i den bilden.

Hon satt på honom några sekunder och jag höll honom och mamman backade 2-3 sec för att ta en bild sedan lyftes hon av så nej jag ser inte att det var ett så stort måste. Hade hon suttit på en större häst kanske men nu är det 74 cm upp så hade hon åkt i backen tror jag inte hon slagit sig ^^
Finns gått om surkärringar här vet jag sedan innan så funderade om jag skulle lägga upp bilden ;)

KL
Då lär det inte finnas någon här som ska visa på 3års? Jag vet inte ännu, får se när anmälningstiden närmar sig.

Jag är också en surkärring. Det räcker med en sekund för att olyckan ska vara framme.

Fast om man bortser från att det är en senskada så är det ju inte försent i april att löshoppa. Han har ju hoppat innan och vanligtvis hoppar man 5-6 gånger innan testet och du hinner ju hoppa kanske 3 gånger i april innan testet. Nu förstår jag om du inte vill pga den eventuella skadan men annars hade det ju varit lugnt.

Görel, förklara för en okunnig :D Varför 2 månader? Vad händer i munnen egentligen? :o 1-2 veckor har jag hört men inte mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V