10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Ja aktuella bilder är kul! jag kanske har missat, vad är det för häst?

Kiwifrukt, så skönt att komma till ett stall där ni trivs :)

Maja, hoppas den där svullnaden ger med sig snart. Klart han vill ha uppmärksamhet!

Ridit den lilla köttbullen idag igen. Gick mycket bättre, bara ett luftsprång när hon fick syn på ett traktorspår :grin:

Gjorde flera galoppfattningar i både höger och vänster varv, tyckte det gick ganska bra :) avslutade med lite skritt o trav på grusvägen. Är så glad att vi har plusgrader och det är mjukt i marken.

Skrev nåt inlägg i början av den här tråden men han är e Ludwigs Champion ue Elmshorn. Egen uppfödning och jag/vi hoppas mycket på honom. :)

Vilken fin! han ser ut som att han kommer att bli krallig, hur ser han ut idag?

Aida, vad söt Rozali är! och duktig!

Kiwifrukt, vad skönt att hitta ett stall som verkar vara bra och som du och hästarna trivs i! Jag minns hur lättad jag var efter att jag äntligen hade flyttat Räkan!

I lördags fick räkan hoppa lite studs, lyckades filma en gång och så klart så rev hon den gången jag filmade, alla andra gånger hoppade hon felfritt.

http://www.youtube.com/watch?v=7-CCHCS3QtU&feature=youtu.be

Har funderat en del på hur man ska lägga upp löshoppningen fram till tre-års. Kan ju inte förvänta mig att hon ska hoppa enligt målen helt oförberedd samtidigt så vill jag inte slita och bara löshoppa henne högt.. Försöker fundera på övningar förutom studs som kan förbereda henne bra. Nu är det ju en del som inte kommer att kunna visa men hur hade ni tänkt lägga upp löshoppningsplanen om ni hade kunnat visa?

Senast ändrad:

Vad fin hon ser ut! Jag vet inte riktigt vad som är rätt med löshoppningen. Jag har inte helt bestämt mig för om jag ska visa min än, och i så fall är det ju en ponny, så det kanske är andra regler än för halvblod? Har för mig att jag har läst någonstans att för ponnyer är det fortfarande bara två hinder, en större oxer och ett lägre hjälphinder? Men jag har tänkt ta tag i löshoppningen nu när bara isen försvinner helt ur paddocken, nu när jag har en rejält inhägnad paddock och mer hindermaterial, så får vi se vad tjejen säger om det. Överlämnar detaljerna till andra som är mer insatta just i treårstesten för stora hästar. ;)

Tack! Hon ser fin ut när det är suddigt och hon rör sig :P annars brukar hon vara väldigt duktig på att se ut såhär:

SDC13021_zps1a5d5556.jpg

Hon är fin där också! Om bara min blogg väljer att samarbeta snart så ska jag visa en bild på min som jag tog häromdan. Min har ett ganska litet huvud för att vara new forest, mer åt welsh-hållet (arv efter pappsen), och på det kortet är hon verkligen bara ett litet huvud och en jättetjock kropp. :o Visst att det är mycket päls, men nu måste nog Operation Bantning ta fart på allvar.

Visst att det är mycket päls, men nu måste nog Operation Bantning ta fart på allvar.

Och korven är på operation viktuppgång! :p Han faller ju ur lite vid pälsbyte,och han fäller som en galning nu verkligen. Han har inte fallit ur något än,men då äter han ca 16 kg grovfoder nu,blandat hö och torrt hösilage! :eek::D Sen lite lucern på det och betfor. Men då har han som sagt inte fallit ur något nu heller,tror jag började ge extra i tid tack och lov. Kommer försöka mata på så här mycket en period nu,och hoppas att han går upp och får nått extrakilo också,vilket han aldrig har haft. :)

Nu vill jag att det ska smälta bort så jag kan rida han igen. Var ut på gammelman i skogen i dag,och det var ganska ok faktist,så jag skulle nog kunna ta ut korven på en sväng i skogen också,men då lär jag vända efetrsom sista biten måste man ut på en liten väg,och där går det inte att gå nu. Likaså är hela stallplanen en isgata,och han det går ju inte att hoppa upp utan pall på honom,så jag lär ju ta mig av den först också...:crazy:

Vad duktig hon är! Och fin! ;) Inte lätt att få bra bilder på dom små liven. :) Kaptenen är duktig på att se bra ut i hagen, men när kameran kommer fram är det mest elefant-/kamelbilder eller närgångna näsbilder som blir resultatet. Så går det när man är en åsna! :grin:

Ang hull så tycker jag min är i ganska perfekt hull nu. :) Kanske nååååågot i överhull, men verkligen inte för mycket, i mitt tycke alldeles lagom! Bjuder på lite bilder från häromdagen på åsnan.

Skratt-åsnan!
DSC_0011_zpsa053f938.jpg

Sol-åsnan!
DSC_0027_zps26866429.jpg

Fin-åsnan!
DSC_0058_zps14f4cadf.jpg

Lilla hjärtat mitt! :love: Imorrn hade vi ridhuset bokat för löshoppning men jag åker inte dit med nån häst alls, hade tänkt att åsnan skulle få följa med för att träna på att bete sig som en häst runt transporten igen, men det blir inte så. Nästa gång.

Jag har lite samma problem med min gamla häst, i och med att hon är så gammal att hon inte tar upp näring riktigt på samma sätt längre. Och det är för mig tusen gånger bättre med den lilla tjocka, dels så vet jag att det bottnar i att uppfödaren övermatade henne som liten i kombination med att hon inte kunde röra sig alls i förra stallet, dels misstänker jag att kilona kommer rasa av henne nu när hon börjar röra på sig mer med ridning här i vår. I och med att hon går på lösdrift nu (hon och två hästar till, sen är det min andra häst och ytterligare en häst i den hagen som sover inne om nätterna), så har de fri tillgång på hö hela tiden. Jag har alltid tänkt att fri tillgång inte passar glupska ponnyer, men efter en vecka här känns det som tvärtom. Hon har mat hela tiden, och då är hon inte lika intresserad av att äta längre, hon behöver inte kasta sig över maten så fort den visar sig. Stor tummen upp till hela stallbytet med allt som hör till det, alltså. :)

Oj, vad snö ni har fortfarande! :eek: Här är det nästan helt borta. Ligger lite is och rester av de största drivorna kvar på sina håll i skuggan, men senaste veckan har det verkligen blivit vår. Det blåser dock som aldrig förr, men det positiva med det är att marken torkar upp.

Fina Kaptenen, som vanligt ser han så söt och busig ut på bild. :love:

Toppen att det funkar så bra på nya stället! :bump: Är så glad för er skull! Jag är ju så himla nöjd och glad över stallet jag står i,med stallägare och med stallkompisar,tycker alla förtjänar att ha så bra som jag har,så blir så glad när det funkar för andra också! :D Tyvär har jag själv stått i stall där inget funkar,och det suger ju musten ur en totalt! :crazy:

I dag så beslutade jag mig för att rida korven en sväng på ridbanan,trodde den skulle vara snorhal nu,men stallägaren motionerade sina barfotahästar där igår,och den var superbra! Så,sagt och gjort!

Tog in en mycket pigg korv i stallet,han kändes "stissig" nästan,annars brukar han ställa sig och sova på gången,nu trampade han runt lite,bajsade,öronen spetsade hela tiden. På med allt och ut på banan,longerade nått varv bara för att kolla status och han började med att nästan springa över mig,så det började ju jättebra,hahaha! Funderade på om jag verkligen skulle rida eller inte,men beslöt mig för att göra det endå,man får passa på helt enkelt.

Skulle hoppa upp och han var spänd som en fjäder,stoooora ögon,spetsade öron,och halsen högt,för det var nån längre in i skogen som höll på att fälla träd Vi stog och myste ett tag och han slappnade av,jag hoppade upp,hann sätta mig i sadeln,få in foten i stigbygeln,bad om frammåt,gick några steg,sen pep han till och "exploderade"! :cool:

Bara spann runt runt och bockade i en cirkel,jag försökte driva frammåt bäst jag kunde och samtidigt sitta tungt och hålla balansen samt få in huvudet åt sidan så han inte skulle pipa iväg,efter några sekunder så stannade han nöjt och frustade glatt,knäppa häst! :p

Jag satt chockad ett tag över att jag lyckades hålla mig kvar i det där eftersom jag inte ridit ordentligt på så himla länge,plus att jag var ut med gammelman i skogen i går så hade en fruktandsvärd träningsvärk i benen,PLUS att jag hade mina halaste ridbyxor! :rofl: Men jag lyckades iallafall på nått vänster!

Mannen stog och gapade,sen kläckte han ur sig: Men vart du inte rädd nu? :eek: Men faktist inte,inte det minsta,vilket var otroligt skönt,för när man inte ridit på så länge så känner man sig lite osäkrare än vad man brukar vara,men nu fick jag en hel del självförtroende igen,vilket var sååå skönt! Har inte ridit ordentligt sen 2007! :eek: Var hästlös 2007-2008-2009,sen lånade jag bästa vännens triangelmärkta sto så vi skrittade mest i skogen och njöt av livet,sen 2010 fick hon somn ain,sen köpte jag korven 2011,så känns som om man tappat allt och därmed blivit lite fegare! :o

Som stallägaren sa förut att man skulle behöva ramla av då och då för att inse att det inte är så farligt!

Hur som helst,efter explosionen så fick jag en MYCKET glad och samarbetsvillig häst som hade kanonfin bjudning resten av tiden. Vi skrittade och travade och han sökte sig ner i jättefin unghästform. Skitnöjd med vårat lilla pass i dag! :banana:

Tänkte jag skulle hoppa in och skriva lite om min -10, har bara skrivit något inlägg i den här tråden i höstas. Får väl presentera honom igen: ;)

DaLaurin Ax (Dojjan till vardags) är en liten nybliven valack e. Dalwhinnie, vi har inte kommit lika långt som dom andra jätte duktiga och fina hästarna här utan vi är fortfarande i "insittningsstadiet" med lite skritt i lina. Men vi satsar på treårs så får vi se om vi kommer dit :D Han ser ut som en jätte bebis för tillfället, tunn och överbyggd... :angel:

dsc_0635_51345a32ddf2b3665000c1f3.jpg

Bilder från idag:

dsc_0673_513b4de79606ee3c80b9deff.jpg

1362819557919_513b4dce9606ee3c835a2ae3.jpg

Tack. :D Jag har också stått i stall där det inte funkar, i det förra var det ju inte mycket som funkade överhuvudtaget, och i det innan var det en person som inte var speciellt schysst (vilket var väldigt tråkigt, för både jag och hästarna trivdes annars bra i det stallet och med stallägarna), och det känns så skönt att det verkar funka här.

Lillan har blivit som en helt annan häst på bara en vecka, hon har alltid haft problem med att stå stilla i gången och att lyfta bakhovarna har nästan inte gått alls. Hon står väl fortfarande inte helt stilla, men det är en stor förbättring, och hovarna har gått bra. I och med att hon inte har box så går hon ju inte in och ut ur stallet varje dag som den andra, utan är bara där inne när jag håller på med henne, och ändå är hon så cool, jag är imponerad. Det är klart att hon kände på sig att jag inte trivdes innan, och att hon märker förändringen, men jag är så otroligt tacksam att jag verkligen fick tummen ur och tog mig därifrån.

En sån där grej du råkade ut för idag är en sån självförtroendeboost om man reder ut det. Jag börjar också nästan bli nervös för att börja rida "på riktigt" igen sen när lillan blivit ordentligt inriden. Jag var med om en riktigt ordentlig ridolycka 2007 med min juniorhäst, och har sen dess nästan bara hobbyridit med C-ponnyn (som jag haft sen -02 och alltså känner utan och innan, och dessutom har hon stått nästan hela 2011 p.g.a. hälta), men nu ska jag ju bli seriös igen. Hur ska det gå? :eek: :p

Välkommen hit! Och fina bilder. Jag har ju inte ens kommit så långt som att börja sitta, så du är i alla fall inte sist. ;)

Ja,det vart ju så dumt för mig där 2007,hade misstankar om att dåvarande pållen var dålig,hon hade blivit så snubblig,men hon var helt ren. En dag så var vi ut och red i trav,sen bara stupade hon med frambenen,hon försökte ta sig upp,men gav upp och lade omkull sig helt,jag fastnade med benet under henne,och hon låg ju kvar några sekunder i ren chock. Det gjorde så fruktandsvärt ont! :eek: När hon väl ska upp så ställer hon sig på min fotled,jag känner att dte blir alldeles svart och jag håller på att svimma. Vaknar till i sista sekunden och håller på att spyr.

Efter det här så tog jag henne till veterinär då jag ansåg att det inte var normalt att snubbla så illa på plan väg,visade sig att hon hade artros så jag red ju inte på månader medan hon behandlades och stog i sjukhage m.m,sen efter det när man skulle börja skritta henne igen var hon halvt galen av att vilat så länge så vi skenade genom skogen,var helt knäsvag när hon tillslut stannade. Hon var jäkligt tuff,och nu efter vilan var hon hemsk. I samma veva så tog det slut med dåvarande sambon så jag fick lov att dra ner på utgifter,så hon lånades ut,sen såldes hon. Så det var ingen bra combo att först stupa omkull ordentligt,sen inte hoppa upp direkt som man ska,det går flera månader,sen slutar första vändan i en skentur... :eek::cool:

Tack och lov så fick jag tillbaka lite förtroende på kompisens häst jag lånade,men hon var ju triangelmärkt så vi luffsade ju bara,nu ska man ju igång riktigt igen som sagt! :D Innan jag stöp med hästen så red jag dom jävligaste hästarna av dom alla. Och hon jag ägde var som sagt jävligt tuff och det var många som knappt ens vågade hantera henne,och att rida var då totalt uteslutet,men jag tyckte dom svåra hästarna var dom roligaste. Sken,stegringar,sparkar osv var inget som rörde mig i ryggen då... :p Men nu skulle jag nog inte hoppa upp på en som står mestandels på bakbenen eller som tar tyglarna och sticker.

Men det kändes jäkligt skönt att reda ut det där i dag,och utan att pulsen gick upp. Har ju sett fram emot så länge att rida honom,men samtidigt har man ju funderat hur man ska kunna klara av att reda ut sånna här saker,men det gick ju galant! I dag iallafall... Haha! Men nu är jag inte alls lika "orolig" att han ska explodera längre,det var ju nästan (bara nästan,nu ska jag inte bli för kaxig...) lite roligt till och med att sitta på en "galning" (för dom sekunderna) igen! :p:D

Fiin! Hur hög är han?

Och hur höga är alla andras nu för tiden? Ska försöka komma tumstock i morgon och mäta korven! :)

Haha, ja jag kommer se till att hon blir utbildad i hoppning med, hennes mamma har rätt så vass hoppteknik (funderar lite på att testa lägga en hopphingst på henne om jag betäcker igen). Så tillsvidare får hon vara både och :laugh:

Det känns lite som om de där luftsprången kommer när de har blivit lite mer trygga med ryttare på ryggen situationen. Då törs/hinner de helt plötsligt fundera och titta på grejjer runt omkring :D Skönt att det gick bättre nästa gång!

Maja, vad fina bilder på kaptenen! Första är supersöt!!

Malacki, kul att ni satsar mot 3års! Jag började känna mig lite ensam här i tråden :laugh:

Är det nån fler här som ska (planerar att) visa??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar