Sv: 10rna del 4
Toppen att det funkar så bra på nya stället!
Är så glad för er skull! Jag är ju så himla nöjd och glad över stallet jag står i,med stallägare och med stallkompisar,tycker alla förtjänar att ha så bra som jag har,så blir så glad när det funkar för andra också!
Tyvär har jag själv stått i stall där inget funkar,och det suger ju musten ur en totalt!
I dag så beslutade jag mig för att rida korven en sväng på ridbanan,trodde den skulle vara snorhal nu,men stallägaren motionerade sina barfotahästar där igår,och den var superbra! Så,sagt och gjort!
Tog in en mycket pigg korv i stallet,han kändes "stissig" nästan,annars brukar han ställa sig och sova på gången,nu trampade han runt lite,bajsade,öronen spetsade hela tiden. På med allt och ut på banan,longerade nått varv bara för att kolla status och han började med att nästan springa över mig,så det började ju jättebra,hahaha! Funderade på om jag verkligen skulle rida eller inte,men beslöt mig för att göra det endå,man får passa på helt enkelt.
Skulle hoppa upp och han var spänd som en fjäder,stoooora ögon,spetsade öron,och halsen högt,för det var nån längre in i skogen som höll på att fälla träd Vi stog och myste ett tag och han slappnade av,jag hoppade upp,hann sätta mig i sadeln,få in foten i stigbygeln,bad om frammåt,gick några steg,sen pep han till och "exploderade"!
Bara spann runt runt och bockade i en cirkel,jag försökte driva frammåt bäst jag kunde och samtidigt sitta tungt och hålla balansen samt få in huvudet åt sidan så han inte skulle pipa iväg,efter några sekunder så stannade han nöjt och frustade glatt,knäppa häst!
Jag satt chockad ett tag över att jag lyckades hålla mig kvar i det där eftersom jag inte ridit ordentligt på så himla länge,plus att jag var ut med gammelman i skogen i går så hade en fruktandsvärd träningsvärk i benen,PLUS att jag hade mina halaste ridbyxor!
Men jag lyckades iallafall på nått vänster!
Mannen stog och gapade,sen kläckte han ur sig: Men vart du inte rädd nu?
Men faktist inte,inte det minsta,vilket var otroligt skönt,för när man inte ridit på så länge så känner man sig lite osäkrare än vad man brukar vara,men nu fick jag en hel del självförtroende igen,vilket var sååå skönt! Har inte ridit ordentligt sen 2007!
Var hästlös 2007-2008-2009,sen lånade jag bästa vännens triangelmärkta sto så vi skrittade mest i skogen och njöt av livet,sen 2010 fick hon somn ain,sen köpte jag korven 2011,så känns som om man tappat allt och därmed blivit lite fegare!
Som stallägaren sa förut att man skulle behöva ramla av då och då för att inse att det inte är så farligt!
Hur som helst,efter explosionen så fick jag en MYCKET glad och samarbetsvillig häst som hade kanonfin bjudning resten av tiden. Vi skrittade och travade och han sökte sig ner i jättefin unghästform. Skitnöjd med vårat lilla pass i dag!