10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Har inte varit inne här på ett tag och jag måste säga att det går snabbt fram nu med alla 3 åringar :) Snart har vi ridhästar! Tyckte jag nyss satt och tittade i hingstkataloger ;)
Min tjej "rids" ca 1 gång i veckan. Har ridit ut med både sällskap och ensam och det fungerar jättebra! Väntar nu på våren så att jag kan rida i skogen :) ( för djup snö )
Har försökt komma iväg på löshoppning, men dom gånger det varit har jag varit på jobbet. Kommer jag inte iväg snart så blir det inget treårstest för vår del.
mg_3776_513b03ca9606ee3c85a7c08f.jpg
Nixi =)

Men vad fint det ser ut! :bump::banana: Kul att det går så himla bra för er,och beröm från tränaren är ju toppen,då blir man lite stolt! :bump:

Hon ser så vuxen ut! Jättefin är hon!

Jag tycker korven fortfarande ser ut som en liten tarm bara! :p :rofl: Spännande att se vad som döljer sig under all hans päls..

Kl.

Slänger in bilderna lite snabbt innan jag ska dra vidare...
Vad tror ni?

Ni ser ju vilken skillnad i färg osv, verkar dock inte som att hon kommer bli så mörk på hela kroppen så vette tusan vad jag får för "ful" åsna i sommar :angel:

130312_zpsc0b3fb6b.jpg

130312_zpsd6bd8ac8.jpg

130312_zpse4b1218e.jpg

Svårt att säga när hon har så mycket päls kvar! :p Korven fäller ju MASSOR men är fortfarande ljus. Dock så har han en fläck där han blivit sparkad (skinnflådd nästan) tidigare i vintras på 5x5 cm där är den utväxtra pälsen guldgul,precis som sommarpälsen. Men där han är rakad på halsen för droppet är han fortfarande nästan vit.

*lånar knapp*

Eftersom jag hänger i 11ornas tråd med några av galoppisarna (som inte är mina, men jag jobbar i stallet) tänkte jag att jag kunde ramla in här med några bilder på våra 10or...

De har ju kommit längre än "vanliga hästar" men det är ju ingen nyhet för de flesta inom hästsporten.
är inte alls här för att provocera, jag förstår att man kan bli upprörd över att de rids in så tidigt osv, men det finns det separata trådar för.
Om någon skulle bli upprörd så smyger jag ut igen...ok?

Här är våra då.

America
http://stallmalmborg.se/X2012-06-05 002 002 (880x590).jpg

http://stallmalmborg.se/America-3854-XL.jpg

Any Questions
http://stallmalmborg.se/X2012-06-08 001 048 (880x683).jpg

Tigris Altaica
http://stallmalmborg.se/X2012-05-21 001 022 (880x589).jpg

http://stallmalmborg.se/2013-03-09 001 033 (880x587).jpg

Indibow (idagsläget dryga 1,75 hög...och jag tror inte han har vuxit klart :o )
http://stallmalmborg.se/X2012-06-08 001 035 (880x663).jpg

http://stallmalmborg.se/2013-03-09 001 042 (880x587).jpg

Infanti Crow
http://stallmalmborg.se/X2012-06-13 001 005 (880x816).jpg

"Bara" två av dem (Tigris och America) som kommit ut och sprungit löp...de andra har fått växa i sig och mogna.

Vad härligt att Kaptenen inte är svullen längre!

Däremot kan jag meddela vart svullnaden tagit vägen, den bor nämligen på min häst nu istället. I måndags såg hon ut som vanligt, igår var höger bak jättesvullet. :cry: Hon är inte varm i benet, hon är bara svullen från hasen och nedåt, hon haltar inte och hon verkar absolut inte ha ont, men hon är lik förbaskat svullen. Jag hittade ett litet mikroskopiskt sår, som hon inte heller verkar ha ont av, och misstänker att någon av de andra hästarna har blivit sura på hennes kaxighet (hon är yngst i hagen, men beter sig som om hon vore äldst) och sparkat henne. Jag lindade henne idag för att se om det går ner, stora pluspoäng till tjejen som lät mig göra det, på förra stallet var varje försök att röra bakbenen förenat med en kamp på en halvtimme/ben, men jag hoppas jag slipper linda henne nått mer i fortsättningen av sjukdomsskäl.

Borde jag försöka få tag i veterinären redan imorgon, eller tycker ni att jag ska avvakta och se om det går ner av sig självt? Tjejen som har stallet kikade på henne igår, och trodde inte det skulle vara någon fara, tyvärr var hon inte där idag. Jag får alltid ångest upphöjt till 200 när någon av hästarna inte mår bra. :(

Jag kan inte låta bli att säga något om att du har hoppat in i tråden med fullbloden som rids och tränas för fullt, för jag tycker att det ska bli jädrans skoj att följa hästarna du jobbar med! Alla utvecklas ju olika och blodisarna är ju ofta tidiga i utvecklingen, och framförallt så tror jag att jag som mest håller på med ridhästar har en hel del att lära om hållbarhet å träning, så välkommen till tråden :-) och fy vad söt tigris är!!! <3

Kiwifrukt - tråkigt och obehagligt med benet, hur reagerar benet om du rör på henne? Promenerar i ca 20 min? Har du tempat? Om svullnaden inte går ned av motion så skulle jag prova att lägga ett jodopax-bandage över natten och ringa vet om det inte är bättre imorgon.. Ingen gammal mugg ? Eller lös i magen?

Mohlin- tror hon kommer bli mörk över hela kroppen allteftersom sommarpälsen kommer fram, lustigt att din blir mörk på sommaren, räkan brukar vara tvärtom- svart på vintern och brun på sommaren

Vad vuxen hon ser ut! Har ni löshoppat något alls tidigare? De behöver ju inte ruskigt många gånger för att vara förberedda inför treårs sen, hoppas ni kommer iväg!

Fin hon är! :) Är hon klippt?

Molin: Min mamma häst fällde så, hon blev nästan svart på halsen och huvudet, sen när hon fällt klart var hon ljusbrun under. Hon var mörk på vintern, men blev alltså ännu mörkare i samband med fällning för att sedan bli ljus. :)

supercassie: Ååh! Jag har väntat på att du skulle presentera fler pållar här! :D Jättekul att få följa dem!!!

Kiwifrukt: Åh nej vad tråkigt! Det är säkert som du säger, att hon fått en törn av nån annan. Det behöver ju inte vara allvarligt, men tempa henne så att det inte blivit nåt litet sår som blir inflammerat.

Nejdå, hon blir absolut inte mörkare på sommaren, hittills har hon inte blivit något mer än mer och mer stickelhårig och en enorm vit fläck över mulen/läppen emellanåt.

Men NU har hon börjat mörka rejält, började väl redan i vintras måste jag säga, framför allt över ansiktet.

Här är en bild från i sensomras
1209084.jpg

Väldigt ljus som du ser...

Har kikat igenom lite bilder från förra årets vinter, 2011 och mot våren blev hon kanske liiite mörkare men inte som hon är idag. Nu skriker ju det mörka ut så att säga.

Aja, vi får helt enkelt se.
Jag tycker det är riktigt spännande och som jag tidigare skrev så vill jag att hon börjar skimla av ännu mer nu. Märks ju knappt av liksom :o

Sedan så har det vuxit fram en vit kronrand om hennes ena bakben också... Men jag gissar på att det inte är något att kontakta om eftersom hon ända ska bli skimmel? Hon färgar ju ut över hela kroppen då..

Imorgon ska jag ringa och bestämma en tid för att åka och kika på ett stall, men det lät inte alls som att det är något för mig för enligt henne låg det så pass så att man måste ha bil, men sen sa hon att det låg nära ett ställe en bit ifrån mig och då tycker jag att det borde funka med att cykla.

Så jag sa att jag kunde iaf komma och kika så får jag se hur det ser ut och verkligen se vart det ligger för den delen. Så får man se sedan.

Ja visst är hon verkligen söt lilla tigris? Jag tror att hon kan bli riktigt bra, bara vi listar ut henne och hennes "knappar" lite mer. :)

Ja jag kommer ju från "ridhästvärlden" från början, men ramlade in i galoppsporten runt 99. jag tror båda "sidor" kan lära mycket av varandra.

Det är ju jättekul att följa alla fina 10or oavsett!

Okey, ja men då blir hon antagligen den ljusgul/bruna färgen även i år då? :p

Attans, jag vill att hon ska bli grå och få ännu mer vita strån så man ser att det börjar hända mer och mer nu.

Stod och borsta av en hel drös med päls idag, hjälp vad hon har mycket. Värsta björnpälsen, kommer ta år för mig att få bort allt :angel: Men å andra sidan har hon inte haft täcke mer än 1 gång denna vinter om jag kan minnas rätt?

Men iaf så såg jag iaf den gråa nyansen gå mer fram mot mulen nu också, det är verkligen så mycket mer än förra året under vintern, nu skriker det gråa iaf :D
Så det verkar gå framåt, hehe

-----
Fråga till ALLA!!

Jag ska som ni vet flytta hästarna, när det får vi väl se helt enkelt och sen vart vi hamnar får vi också se.
Men jag SKA ha flyttat senast 1 oktober från där jag står, det är mitt mål och lär jag stå längre så kommer jag dra av allt mitt hår i princip! :o

Men jag såg en annons på blocket nu om bete, storbete med mängden av andra ston och valacker inkl föl och unghästar osv.

Jag funderar på om detta skulle vara något för Miraz istället?
För som det ser ut nu så kommer nog betet bli kvar här jag står och blir det inte så ja men då får jag kanske låta även min 5åring åka med till stora betet även om jag inte riktigt vill ställa av henne helt...

Gaaash, hur hade ni gjort???
Hjälp och råd mottages gärna. Det jag helst inte vill är att sära på dom, men om man ska tänka på Miraz bästa tex så är nog detta megabete bättre såklart, då får hon busa av sig och kanske även bli läxad lite mer än med mina :angel:

Vore ju toppen att komma iväg på sånt stort bete,och det kanske är bra om dom får vara ifrån varandra trots allt? Då får Miraz klara sig utan tryggheten,brukar vara nyttigt! ;)

Jag har bestämt mig för att skicka iväg korven en månad i vår/sommar nu iallafall. Det är värt det som sagt att lägga dom pengarna,blir tight nu när man inte får så många tusenlappar i månaden,men hellre att lägga det nu och få det riktigt från början,än att behöva både göra om och göra rätt sen. Vart vet jag inte än,håller på att luska lite nu,sen får vi se för hur man än vrider och vänder på det så kommer plånboken behöva styra lite endå,men ser det iallafall bättre att han åker iväg till en kanske billigare utbildare än ingen alls.

Jag kan tipsa om hon i Gustafs, hon håller även på med western, hjälp vad är det hon heter nu då?

Undrar om det är hon som tagit över hästbutiken i Borlänge, som numera heter Norells? Jag bokade allt för min 5åring dit men sedan valde jag bort det då alla tyckte att jag skulle fortsätta jobba henne själv eftersom jag inte haft några konstigheter med henne.

Så kolla upp med henne, riktigt duktig tjej faktiskt och himla trevlig! :idea:

Ang betet så kanske det är värt det.
Som du säger, det kanske är en bra sak för Miraz?

Det är under juni, juli och augusti så det är 3 mån dom får vara ifrån varandra och hon kanske får lära sig och säga ifrån lite i sådant stor mängd av hästar?
För nu springer hon med svansen mellan benen för alla typ.

Men en sak är säker, jag kommer inte kunna åka och träffa henne ofta alls, kanske 1gång i veckan om jag lyckas få karln till och köra mig :/
Men däremot kollar dom hagarna 3-4ggr/dag.

Frågan är dock hur det är med flugfärn då... ååh :(

Emelyn eller nått sånt va? Jaa,hon verkar bra,kanske ska kolla upp lite där också..

Äsch,det ordnar sig! ;)På hingstbetet i Böle går dom ju hela sommaren. Lika så i Fallsbjörken (eller vad det heter) där alla unghästarna går. Förra sommaren använde jag knappt flugmedel alls,vet inte om det beror på att jag hade "switchat" honom,eller om jag hade superflugmedel dom få gångerna jag sprayade! :p:D Fast det regnade ju i princip hela sommaren så inte så konstigt kanske att det var lite insekter...:grin:

Funderar på om det är betet jag kikat på? (Mot Ludvika?) Såg annonsen nämligen och det såg jättehärligt ut! :love:

Kl
Ottilia: Ja hon är löshoppad ca 4 gånger förra året men då på 2 hinder :) Hon är dock liten ca 155cm så jag hoppas hon hinner växa några cm till :)
Maja_Kandi Ja, hon är klippt på halsen och lite under magen. =)
Fibusen: Tack! =) Hon är jättefin ska ta uppställningbilder någon dag utan täcke så man ser hela henne =)

Ja,gör det,ska bli kul att se henne "naken",hon ser så himla färdig ut! :)

Ovisade bilder på Korven:

420098_4980450103259_2032398061_n.jpg

577750_4980449703249_1082689065_n.jpg

486068_4980450223262_73680394_n.jpg

Fy satan vad kallt det var! :p

Föresten,hur många här rider med säkerhetsväst? Jag har använt den hela tiden dom gånger jag hunnit med att rida nu efter graviditeten,och i dag var första gången jag faktist helt glömde bort den,så nu börjar man väll vänja sig igen att ha den på sig. ;)

Btw,hur får man bort den där "snokremspluppen" på ett snyggt sett? Gillar den inte alls,och kommer nog aldrig använda snokrem heller...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar