10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Jag rider ju numer alltid med väst, men jag rider ju nästan bara på galopphästar nuförtiden (och på täby galopps område måste man ju egentligen rida med väst ALLTID...sen står det ju ingen polis och kollar, men det står i reglerna). En racesafe har jag och den gillar jag.

fråga två; jag skär försiktigt bort med mattkniv/pappskalpell precis vid kanten/sömmen, brukar knappt synas (om man har tungan rätt i mun) om du ska köpa nytt utan snokremsring så kan jag rekommendera "hunterbridle" från exempelvis Gison saddlery, finns bl.a. i brunt, tror jag Korven skulle vara fin i ;)

påpekande: KORVEN!!! :love :love: :love: han är verkligen urgullig

Tack,ja nog är han söt allt min lilla Orvar! :love:

Racesafen har jag med,enda västen som funkar på mig tror jag! :p Dock tycker jag den känns så himla tjock,men det blir kanske bättre när man använt den några gånger och den formar sig efter kroppen...? Hade ju en RF i unga år,och den satt som en smäck,syntes knappt under kläderna,och tog inte lika mycket plats heller..

Ja,han blir nog tusan aldrig vuxen tror jag! :p Lilla tarmen! :D Dock ser han mycket mer mogen ut i sommarskruden,längtar tills denna pälsexplosion är över!

Hihi han är så söt! :love: Håller med Glimfeather om att han ser ut som en jättebebis! :D

Molin: Ja jag vet att folk brukade fråga om det verkligen var hon för hon blev jättemörk precis när hon skulle fälla och sen tittade ljus ljus brun päls fram där under. I perioder såg hon ju bedrövlig ut med fläckar av ljust under. :D

Ang bete så har jag nog hittat en lösning för sommaren! Min sambos kollega har en gård på landet bredvid en älv, och har en stor lägda intill själva gården som hon inte använder. I vanliga fall är det en lokal bonde som brukar slå där men hon sa att hon hellre har hästar där som hon kan klappa och titta på. :D Tvärs över lägdan rinner en bäck med så klart och fint vatten att vi tvåbeningar kan dricka direkt ur, så man behöver inte bekymra sig för tillgång på vatten! Jag har inte sett själva gården men har fått se bilder, och det ser så grymt mysigt ut! Vi ska åka dit när det blir lite barmark så ska vi bestämma mer då. Hästarna skulle bli så bortskämda om de bodde där. :D

Enda kruxet är att hon inte är direkt hästkunnig... Lite vemodigt. Såklart att hon kan se om hästen är direkt skadad, men det blir ju inte samma koll som man har själv med hovarna och så. Framför allt Kaptenen har ju haft lite trubbel med fötterna. Hade gärna släppt honom på bete barfota, men det törs jag inte om jag lämnar iväg dem. Ni vet ju hur minsta lilla spricka plötsligt river upp hovväggen... :crazy: Sen har jag lite kontrollbehov och kommer förmodligen tycka det är jättejobbigt att inte ha mina skyddslingar inom synhåll. :D Shit vad jag blivit bortskämd med att ha dem precis utanför fönstret! Så det blir lite att fundera på. Vi kommer ha massor att göra här hemma i sommar så det vore på ett sätt skönt att inte ha hästarna att hela tiden fixa för. Men vill jag hälsa på är det så långt också, tror det blir tio mil enkel väg...

Ja men precis, så heter hon :)
Ja kolla med henne!

Exakt det stället är det!
Vadå har du tänkt ställa dit din med? Det skulle
vara kul isåfall ;)

Nej,inte i år,men säkert nästa! :) I år ska jag faktist rida lite. :p Han har ju gått med jämnåriga kompisar på stor lösdrift och har fått busa av sig,samt att vi har ganska stora beten vid stallen. Dock är det många hästar som försvinner i sommar så jag får se hur vi ska placera hästarna. Tyvär åker korvens bästa kompis på utbildning hela sommaren,dom brukar busa som tokar i hagen,så det blir ju lite tråkigt... Sen försvinner tre stycken "hem" över sommaren,och en åker antagligen på hingstbete,så MINST 5 hästar bort... Får se om det blir några kvar vid stallet öht! :D

En åker iväg på utbildning nu i April,så han bör nog komma hem till betet igen. Två,(kanske ev 4 t.o.m) hästar ska dock gå på smalbete så dom blir nog kvar i hagarna runt stallen kanske.

Ska höra med stallägaren hur vi ska placera dom. Nu går ju Orvar med unga kompisen,plus ett 12-årigt sto,och våran "gubbe" på 17 år,dom tycker det suger att springa runt och leka,utan håller mest på att försöka uppfostra ungpojkarna,så det vore ju bra om korven kunde få gå med nån som kanske ville leka lite mer. Kanske ska höra i fall han kan få gå med stallägarens 2010: a!

Som det ser ut nu så åker korven iväg i Maj på "tillridning". :bump::banana:

Han åker till en tjej som faktist rider western nu för tiden (på sm-nivå) men även tävlat en hel del innom tex distans,och såklart ridit "vanligt" hela livet också. Hon verkar tuff men lugn,och kommer ta ut han mycket i skogen i varierat tempo för att hitta bjudningen,och hon har själv ridit in hästen hon tävlar med nu (och han är suuuuuperfin!) och jag har sett henne irl på en del tävlingar,så jag VET att hon är duktig och rider skitbra! :D

Jag lämnar ju mest iväg han för att han ska bli mer och regelbundet riden så vi kommer igång riktigt någon gång,kommer själv inte rida western,men jag tror att det finns mycket intressant att hämta i den världen också. Dock kommer hon såklart inte utbilda han till nån westerhäst,utan bara helt normal ridning,ifall nån här undrar varför han hamnar hos en westernryttare! :p

Det är ju lite speciellt med henne och hennes ben i och med att hon inte har tyckt om att jag/någon annan har rört bakbenen alls i förra stallet. Sen vi flyttade till det nya har det gått mycket bättre (:bow:), men hon drar till sig benen någon gång ibland ändå så klart, men det går ju inte att säga att hon gör det för att hon har ont eller om hon gör det för att hon vill (hon gör likadant med de andra tre benen också). Hon lyfter alla fyra hovarna, verkar inte ha problem med att belasta det "sjuka" benet och hon är som sagt inte halt. Verkar pigg och glad i övrigt, äter som hon ska. Min skimmel har haft mycket problem med mugg när det är blött, och de värsta fallen har hon blivit precis sån här, så det var självfallet min första tanke, men jag hittar inget annat sår än ett pyttelitet strax under hasen som redan hade börjat läka, och som hon inte verkar ha ont av. Lös i magen är hon, litegrann i alla fall, det kommer lite brunt vatten först och sen kommer det riktiga bollar, och det är förmodligen en bieffekt av att hon så nyligen flyttat, bytt foder och gått över helt till silage då hon åt torrhö två gånger/dag i förra stallet. Jag har i alla fall inte hört något från stallet idag (självfallet lyckades det prickas in en heldag i skolan just idag när jag hade behövt kolla henne, men jag fick sluta lite tidigare i alla fall, så jag ska sticka upp och kolla henne nu), men det känns lite så där otäckt att åka dit idag när jag inte vet hur hon kommer se ut.

Jag har i alla fall fullt förtroende för den veterinär som behandlat gamlan, så ser det inte bättre ut idag ringer jag honom imorron.

Jag rider alltid med väst. Jag har till och med väst när jag hanterar lillan från marken (d.v.s. går ut och går med henne, longerar eller tömkör). När jag red på ridskolan började det bli krav på väst, först vid hoppning och sen för alla under 18 år, så jag fick det automatiskt. Efter ett tag märker jag inte att jag har västen på mig, men får den ligga ett par veckor (som nu i vinter när jag inte har kunnat göra någonting med hästarna) märks det direkt och den blir obekväm och stel.

Igår travade jag första gången på min! :rofl: Han blev ställd när han fattade att jag satt där uppe och "vinglade" men tog allt med ro! Börjar kännas att vi kommer framåt nu :bump: Glömde sätta på mig västen men det gick bra ändå haha.
Bjuder på en liten suddig bild :angel:
img_7911_5141db509606ee11128e4832.jpg

img_7895_5141dc39e087c3261b77c0b5.jpg

Senast ändrad:

Nu har jag kollat till hästen. Hon har varit lindad under natten, och när jag tog bort lindorna var benet fortfarande svullet, men inte alls lika svullet som det var igår. Hon verkade inte alls ha ont, drog inte till sig benet en enda gång idag trots att jag klämde och kände. Hon avlastade till och med det andra benet medan jag pysslade med henne, så jag tror inte hon har ont. Hon fick behålla lindorna på, så hoppas jag det har gått ner ännu mer till imorgon. Förhoppningsvis var det bara en rejäl spark, det låter troligt i och med att de vuxna hästarna i hagen är duktigt less på henne.

Oh så fin! Grattis till första traven! :laugh:

Kiwifrukt: Skönt att det går åt rätt håll! Här stannade det upp och återgick till det "normala" igen... En kväll är han helt ren, sen är han sådär retligt svullen igen. Det är inte mycket, men det ÄR...

Åh, vad tråkigt, jag som blev så glad för er skull att det hade vänt igår! Hur var det med honom, har han haltat också, eller är han som min, bara svullen?

Vad fint det ser ut! Nu är det många som börjar ha ridhästar här i tråden. Jag börjar förstå föräldrar som tycker att tiden går alldeles för snabbt, min lilla plutt ska börja ridas liksom. ;)

Han var halt typ en dag precis efter att det hände (vad det nu var som faktiskt hände vet jag ju inte, men tippar på en smäll i nån lek). Sen har han varit helt ren, lika galen som vanligt och flyger runt som en riktig tok i hagen. Det är mer svullet på morgnarna och betydligt mindre på kvällen, men inte helt borta. Jag klämmer lite på dagarna också när de får vatten och det känns att det blir mindre och mindre hela dagen. Sen kommer morgonen också börjar det om. :grin: Så min tillfälliga glädje var visst bara tillfällig. Suck. Men att det faktiskt var helt borta en kväll måste ju tyda på att det åtminstone går åt rätt håll...

Min går ju på lösdrift nu, så hon står ju inte inne om nätterna, vilket jag är lite kluven till. Min gamla häst fick problem med bakbenen våren 2009, hon halkade till i stallgången, sträckte hasen och sen var hon alltid jättesvullen om bakbenen på morgonen. Hon var inte halt, och det försvann under dagen när hon var i hagen samt om hon var lindad om nätterna, men efter att vi flyttade 2010 så har hon inte varit lindad om nätterna, och det har funkat. Är det något sånt är det förmodligen bara bra att hon rör sig lite även om nätterna och inte står stilla på box.

Men skulle hon behöva stå inne så får vi ju helt enkelt bara byta så hon får boxen och gamlan får stå på lösdriften ett tag. Tyvärr kom ju helvetesvintern tillbaka nu, men jag får väl klä in henne i täcken och hoppas att hon överlever i kylan. Jag är trött på vintern nu!

*kl*

Longerade Ove idag, har innan bara tränat honom löst eller i töm men tycker han varit så seg och loj då. Det var han långt ifrån nu och han kändes säkrare när var fast än lös vilket visade sig på hur han rörde sig för idag kunde han allt trava lilla Ove :d I april kommer det ner en NH-tränare högre ifrån som jag ska ringa och se om det finns ledig plats för i så fall ska Ove få vara med där :D Fram tills dess blir det hårdträning för att bli av med kalaskulan XD

969d5bc2-8414-4079-97f3-a31f7d34b292-136-00000009fe7a2083_zps639db2b9_5143500addf2b363ef0ba647.jpg

b066b7e0-e4b4-436a-9aa6-5799e052ba13-136-00000009f7ac0fe8_zps172b5916_514350509606ee6e0e5be4f0.jpg

b1c2b976-599f-4a43-8ed1-bbc7e5667614-136-00000009f4c3ba1c_zps78410ebf_51435032ddf2b363ef0ba64b.jpg

388ba927-7bfa-4260-b453-907910e84646-136-00000009fac65b0f_zps283eeeca_51435016e087c32a8efe3a50.jpg

KL
Red min igår faktiskt, 2a gången i år. Sadla och tränsa, hoppa upp och rida iväg. Skrittade och travade i paddocken utan problem. Hon gillar verkligen att göra saker!
Imorgon kommer det en duktig kvinna som kan hjälpa mig att sätta grunderna ordentligt på hästen. Förhoppningsvis kommer hon rida min häst några dagar i veckan.

kl

Rozalie ska vila nu i ca 3 veckor.
Passade på att ta ut veterinären och kolla tänderna. Där var 2 st vargtänder som plockades bort och 2 lösa kappor (mjölktänder) som hängde på trekvart som också fick lite hjälp på traven att lossna.

Drogad bebis
6710_10151422922938113_1261738376_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar