10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Jag tror som du, att man måste se lite till individen och inte bara råstirra på sina egna käpphästar. Nu med facit på hand kan jag exempelvis se att jag borde kanske flyttat redan när jag köpte min (vilket egentligen var meningen, men av olika skäl blev det inte så), men bättre sent än aldrig. Huvudsaken är att hon (och jag!) trivs så bra i vårt nya stall.

Hade vi inte flyttat nu hade min förmodligen åkt till beridaren i juni-juli, och då hade hon fått miljöombyte ändå, men det känns helt hundra procent rätt att vi flyttade nu. Det är alltid lite jobbigt att ta beslutet att flytta på sig, eller skicka bort sin lilla älskling, men man får försöka se vad som är bäst för hästen.

Det såg riktigt fint ut det där =D

Och ja, ibland är solen en aningen jobbig när man vill fota sådär.
Hon är riktigt fin!

Kiwifrukt
Ja men precis!
Det känns helt rätt just nu och jag är nog helt hundra på att jag inte kommer ångra mig heller.
Det som jag såg fram emot i år är egentligen utställningarna jag hade tänkt mig men det kan absolut vänta för min del och lika så betäckning, jag vill ha ett fast och bra ställe att stå på först av allt och hittills är inte något sådant klart.

....
Och så blev det en liten promenad, jag orkade inte ta fram alla tömkörningsgrejer samt värma bettet :o så det fick bli såhär, haha

Vi tog en väg runt kyrkan där vi inte gått på ett tag nu men hon skötte sig riktigt bra. Bilar kan ibland bli lite farliga men hon ryckte mest till två ggr så det var skönt.
Sedan fick hon kika på barnen som åkte pulka osv i en liten backe som vi gick förbi också och även det tog hon med godan ro :love:

Men det märktes på henne att det var konstigt att gå den vägen för henne, lite halvläskigt ibland men mest höll hon bara koll och trampa på utan problem. Bron ovanför rälsen låter ju lite ner man går med skor på men hon bryr sig inte ett skvatt om den. (Ska fasen filma nästa gång så ni får se vad för bro jag menar).

Hon är faktiskt väldigt snäll men blir hon rädd vet man inte riktigt hur hon reagerar, antingen kan hon svänga runt så hon nästan kommer på mig eller så börjar hon att sparka bakut osv :grin: Så det är alltid kul att inte behöva uppleva sådant!

Så jag är nöjd med lillfisen, och ja vad ska man säga åt fällningen? Den är hemsk, och det är mest hon som fäller så enormt men å andra sidan har hon haft en rejäl björnpäls hela vintern. Och hon blir bara mörkare och mörkare med mer vita strån speciellt i ansiktet och runt ögonen.

Såg att hon börjar bli vit runt andra bakbenet nu med, nere vid kronranden..
Det händer då iaf mer saker denna vår än förra :banana:

*kl*
Jag sitter på Ove.... utan hjälm :eek: :rofl:
Har anmält Ove till en NH-kurs i April, ska bli intressant att se hur det kommer gå. Största anledningen till att jag anmälde oss är för att han ska komma ut bland hästar och åka transport. Sedan om jag kan få honom mer lyhörd på det så är det inte helt fel heller :p Får även se om vi i April med ska ställa upp för hand på klubbens pay and ride i mitten på april. Enda är att lägsta klassen är 50 cm och vet i tusan om vi klarar den höjden på en bana. Men vi får träna och se tills dess :D

dsc_8587_5145f7a4e087c3097b3b5cbe.jpg

dsc_8588_5145f7a0ddf2b3367fb90798.jpg

Fy vad hemsk du är du kan ju ge barn en bild av att det är häftigt att rida utan hjälm :mad: ;)
Tycker du ska lägga in de där bilderna i en tråd "Är jag för stor för min ponny" :idea:

Min lilla Alliaria har tappat sin första tand i helgen, 2 år och 9 månader gammal. Hennes jämnåriga halvbror tappade sin första i höstas. Mor hennes har nog satt mycket prägel på den ungen (hon var också sen med tandbyte).

Ang tänder så har min faktiskt tappat två hittills, framtänderna.
Men hon tappa någon förra året med där på vårkanten.

Kanske därför hon äter på allt? :angel:

Delvis kl.

Idag var jag och kika på stall, allt kändes kanon måste jag säga.
MEN det tar ca 15-20min att gå dit :p Vilket faktiskt inte är helt fel faktiskt förutom om det skulle vara -30 en vacker dag :angel:

Men då kanske jag kan flörta med karln om att köra mig.
Jag övningskör ju lite, eller nu är det 1 år sedan sen sist men jag ska väl ta tag i det och så småningom kanske jag har ett körkort för den delen med. Vem vet!

Men det kändes bra...
Stallarna var uppdelade dessutom så jag får ett eget stall för den delen, egen gång egen vrå och det är skönt måste jag erkänna. Jag älskade stället, äldre stil med skavanker men otroligt trevligt folk!

haha ja vi väger ju nästan lika mycket och jag är ju bara lite mer än 1 m längre än honom så jätte stor e jag ju inte på honom :angel:

Lasttränat Ove idag, första gången sedan vi hämtade honom när han kom med färjan. Han tyckte transporten var skitrolig XD Han travade in efter mig och när jag lastade ut honom sprang han in själv sedan igen :p Så något svårlastad är han inte iaf :D

Lastar ut honom ur skötardörren.
pic_514745c7ddf2b327d9ecff18.jpg

Ove är så himla söt!!:love:
Det måste vara svårt att hitta utrustning till honom, vad har han för storlek på täcke? måste ju vara minsta storleken ;)

15-20 min att GÅ!? Vilken lyx!!! :love: Det tar MINST 20 min för mig att åka bil till mitt stall,jättetråkigt... :( Kostar dessutom multum i bensin... :crazy:

I fall du inte "orkar" :p gå så kan du ju cykla,eller skaffa en moppe,då går det ju på en pisskvart! :D

I dag mättes Orvar till 161 cm,alltså har han inte växt något i princip sen Oktober,då var han 160. Tror ni han blir nå större? Nån cm till blir han nog,men inte kan han väll överstiga 165? Mamma 165,pappa 167...

Kaptenens storebror var 159 den här tiden som treåring, idag är han ca 165 (född 08) men upplevs mycket större (jag tycker han är enorm :o). Så jag är snarare orolig att Kaptenen blir större än honom, han är 160 nu. :p

Han kan få Kaptenens cm. :angel: Alla mina har vuxit väldigt jämnt. Näsyan stått stilla på vintern och sen dragit iväg på somrarna. Det enda Kaptenen har tillåtelse att växa på är halsen. Den var så lång och fin när han var liten men nu är den kort och knubbig. :grin:

Kl
Igår kväll var svullnaden nääääästan helt borta igen. Blir galen på detta... Mars är ju snart slut ju...

Måste fråga hur ni gör med bett. Min lilla tös är ju sen med sina tänder (iallafall senare än alla andra jag hört om). I helgen kände jag igenom hennes laner ordentligt och hon har ett par korta åsar framför första kindtanden. Min första tanke var att det var vargtänder men nu funderar jag på om det inte är de riktiga tänderna som är på väg att bryta fram. Jag har haft bett i munnen på henne några gånger och det har gått ganska bra men nu sist så var hon märkbart irriterad trots att hon endast hade på sig ett träns för inpassning. Det var iofs ett tag sedan hon hade bett men grimaserna låg på samma nivå som första gången. Jag har aldrig använt bettet på henne alls utan de gånger det har suttit där har det endast varit som "prydnad".
Jag är ingen van bett användare då mor hennes avskyr bett och har ridits bettlöst sedan 2004. Tantens avsky mot bettet gör också att jag vill vara försiktig med ungen för det är mer praktiskt att kunna rida på bett ibland. Om inte annat kan det ju hända att man vill tävla något annat än distans :idea:

Om hon är irriterad och du kände något (som du inte vet vad det är) så skulle jag velat ta en kik iallafall...

Jag ska ta ut veterinär och kolla Orvars tänder snart också,men nu vart det ju så dumt att han ska åka på lite tillridning/utbildning och IFALL det finns några vargtänder så är det ju inte så bra att dra dom iom att han ska ridas (med bett) som sagt.... Tänkte kolla när han kommer hem igen,finns det några vargtänder där så kan man dra dom,sen får han lite vila på grönbete några veckor efter tillridningen,och så att han hinner läka i munnen.

Han visar inget obehag över bettet och tränsar sig själv nästan,så finns det något så är det inget som är akut iallafall. Ev att jag ber veterinären som kommer snart och vaccinerar att h*n kikar och ser så jag vet lite status iallafall...

Jag skulle absolut fixa tänderna innan jag hade skickat iväg på utbildning. Om det finns vargtänder så kan han få problem och beteende som är svårt att bli av med sen.

Rozalie har i det närmaste attackerat bettet när jag tränsat. Redan när jag hämtar det i sadelkammaren så står hon redo att hoppa i tränset så fort jag kommer med det. Så de behöver absolut inte visa obehag. Nu har jag bara ridit med halvlånga tyglar, ingen ram överhuvudtaget. Men innan jag begär kontakt med tygel då vill jag veta att allt är grönt i munnen.
Hon hade alltså 2 ordentliga vargtänder uppe samt att de första 2 kindtänderna satt ordentligt lösa.

Jag vet att många utbildare kräver att tänderna är kollade innan med.

1 vecka utan bett efter ingreppet sa min vet. Det läker snabbt i munnen.

Jag håller med aida, kolla vargtänder innan du skickar bort honom. Min juniorhäst hade som vuxen fått stora problem med en vargtand, och det slutade med att hon fick ett rejält ryck i munnen vid hoppning av dåvarande ryttaren, och flera år senare hade vi jätteproblem med hoppningen. Hon förväntade sig att hoppning = gör jätteont i munnen = jag bråkar som helvete så de låter mig slippa. Min verkar än så länge inte ha några problem, så om det inte uppkommer på vägen tänkte jag be om en ordentlig check i juli när jag ändå ska vaccinera.

Gällande bett så har jag mest haft bettet som "prydnad", hon har haft träns och bett på sig under grimman vid longering och promenader, men linan har suttit i grimman hela tiden. Vi tömkörde en gång i höstas, då satt linorna både i bettet och i ringarna på grimman. I söndags tömmade vi henne första gången på bara bett, och det verkade inte vara några problem. Hon är lite bitig fortfarande och vill gärna ha tömmar/linor/grimskaft/tyglar i munnen, men hon suttar mest på det.

Håller med, 15-20 minuters gångväg låter som lyx. ;) Nu har jag ungefär 20 minuters bilväg, jämfört med 10 minuter i förra stallet, dock är det ju så värt det eftersom jag trivs en miljon gånger bättre här. Bra är också att det tar 20 minuter både hemma från mig och från stan när jag går i skolan, och i och med att vi har omklädningsrum här kan jag åka direkt från skolan och slipper åka hem emellan.

Givetvis är också tanken att jag ska flytta hemifrån om jag bara får jobb efter examen nu i vår, flyttar jag till stan förändras alltså inte min resväg till stallet alls (i förra stallet hade jag fått betydligt längre att åka om jag hade fått utgå från stan istället för föräldrahemmet), dessutom är kollektivtrafiken mycket bättre dit. Jag är heller inte helt främmande för att ta lägenhet på samma ort som hästarna står i nu, och då får jag ännu närmare.

Oj,inte längre..? Trodde det var flera veckor i läktid...

Veterinären få kolla som sagt när han kommer och vaccinerar om det finns några som ska tas bort! :) Googlade och verkar som 50% av hästar får vargtänder,jag trodde det var betydligt fler,ca 85% kanske jag hade gissat på...

Senast ändrad:

Skulle också kollat tänderna innan utbildning. :) Är ju som sagt snabb läktid i munnen, har hört en-två veckor utan bett - sen klart för start igen!

Jag drog ut vargtänderna förra året på Nixi ( inte jag men hästtandläkaren ;)) Hon ska kollas igen den 10 april! Kollar mina hästar 1 gång per år.

Kl: Idag blev Nixi vaccinerad och skodd. Nu ser hon betydligt bättre ut på hovarna, men det kommer nog dröja 1-2 gånger till innan dom är snygga ;) Hon stod och sov när hovslagaren slog fast skona. Och jag har nog aldrig haft en så okomplicerad unghäst förut! =)

15-20 min att GÅ!? Vilken lyx!!! :love: Det tar MINST 20 min för mig att åka bil till mitt stall,jättetråkigt... :( Kostar dessutom multum i bensin... :crazy:

I fall du inte "orkar" :p gå så kan du ju cykla,eller skaffa en moppe,då går det ju på en pisskvart! :D

I dag mättes Orvar till 161 cm,alltså har han inte växt något i princip sen Oktober,då var han 160. Tror ni han blir nå större? Nån cm till blir han nog,men inte kan han väll överstiga 165? Mamma 165,pappa 167...

Mja alltså det tar ca 20-25min med cykel dit från mig men då fick jag hoppa av och gå ibland för det är i stort sätt bara UPPFÖR dit från mig!
Positiva är att det tog 8min hem därifrån med cykeln :rofl:

Går jag, så går jag nog inte hemifrån isåfall tar jag bussen utanför mig upp till Lugnet, tar MAX 5min dit med bussen :angel:
Sen får jag gå i 15-20min, och det är uppför nästan hela sista biten.

Men det är det nog värt tror jag.
Dock lär hon och jag disk hur vi gör med alla pass, för man ska hjälpa åt med in samt utsläppen... Så vi får se om vi får en lösning annars blir det inget.

Håller med, 15-20 minuters gångväg låter som lyx. ;) Nu har jag ungefär 20 minuters bilväg, jämfört med 10 minuter i förra stallet, dock är det ju så värt det eftersom jag trivs en miljon gånger bättre här. Bra är också att det tar 20 minuter både hemma från mig och från stan när jag går i skolan, och i och med att vi har omklädningsrum här kan jag åka direkt från skolan och slipper åka hem emellan.

Givetvis är också tanken att jag ska flytta hemifrån om jag bara får jobb efter examen nu i vår, flyttar jag till stan förändras alltså inte min resväg till stallet alls (i förra stallet hade jag fått betydligt längre att åka om jag hade fått utgå från stan istället för föräldrahemmet), dessutom är kollektivtrafiken mycket bättre dit. Jag är heller inte helt främmande för att ta lägenhet på samma ort som hästarna står i nu, och då får jag ännu närmare.

Har funderat på en moppe, en sådan där seg sak som man inte behöver ta kort för, eller har dom gjort om sånt så man kanske måste ta för dom med?

Körkortet kommer dröja bra länge till om jag känner mig rätt!
Detta med teori har jag tyvärr riktigt svårt för, blir svart för ögonen inför proven alltid :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar