10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

*kl*

På Täby Galopp är det tävlingsuppehåll fram till 7e april (har alltid ett upphåll på dryga månaden såhär års...så tjälen ska hinna släppa. Vi hoppas att den faktiskt hinner det).

Alltså är nästan alla våra i någon form av uppträningsfas och bygger såväl muskler och flås som självförtroende inför säsongen.

Några bilder från förra veckan:

Boven:
http://stallmalmborg.se/2013-03-16 001 048 (880x587).jpg

America:
http://stallmalmborg.se/2013-03-16 001 047 (587x880).jpg

Tillsammans:
http://stallmalmborg.se/2013-03-16 001 041 (880x621).jpg

Tigris (här lite skymd av 09:an Marius :love: )
http://stallmalmborg.se/2013-03-16 001 032 (880x587).jpg

Halvt kl
Jag gör nog så att jag börjar rida in henne bettlöst. Det lilla jag hitills gjort har varit just bettlöst så det finns ingen orsak att introducera bettet just nu. En kompis kände på åsarna och sa att hon aldrig sett några vargtänder med den formen så hon gissar också på att det är de permanenta tänderna som är på väg upp. Bett får jag introducera efter att hon bytt de nedersta tänderna och efter ett besök hos vet. Då det inte är något akut får den saken även vänta tills jag fått klart mitt körkort så jag får dra släpet igen. Jag bytte bil och behöver annan behörighet för att dra min kärra.

Supercassie: Gud vilka härliga hästar du har! Själv älskar jag fullbloden!
Hade en hingst- 03 e Tallinum xx som var hur härlig som helst att rida och hantera! Finns inget härligare en att galoppera på ett fullblod! =) Blir lite avis att se dina bilder! :love:

Jag tror att man måste ha körkort för alla mopeder idag, sen något år tillbaka. Min bror är född 1995, och han har en sån moppe som förut inte krävde körkort, men när han fyllde 15 (för tre år sen) var han tvungen att ta kort. Men det kortet är inte lika avancerat som det för EU-moped, har jag fattat det som.

Ok..

Kommer nog ev inte behöva det iaf för jag har snurrat en massa i alla tankar och tror jag kommer flytta till lösdriften iaf om dom har ledigt åt mig.
Det känns som det bästa just nu. Tyvärr...!

Saken är att jag blir riktigt bunden vid stallet eftersom jag måste hjälpa till med passen, blir hon sjuk så lär jag sköta allt och tvärtom. Sen kan jag inte resa iväg hur som helst heller.
Sen lär jag åka ut ca 2ggr/dagen i värsta fall också, så jag blir mer fast än vad jag är nu.

Lösdriften där är jag inte alls lika fast, och det STORA pluset är att dom finns MINST 10 hästar till som dom får busa osv med.
I stallet får dom en egen hage bredvid dom andra tre....

Men jag har haft världens ångest hela dagen, ska prata med sambon och se vad han tycker också.
Men jag vill gärna ha lite mer tid för honom och annat också, och det får jag på lösdriften men inte i stallet....

Suck... Velande hit och dit må jag lova :(

Kl

Visst har han en härlig hjärtrumpa :love:
487753_10151309317757343_1316873443_n.jpg

Idag fick stallägarens dotter rida och oj vad pigg Uri var! Jag fick leda honom vissa bitar. Tjejen är duktig, men kanske lite för lätt för honom nu, han märker nog knappt att det sitter någon i sadeln :) men hon redde ut andra situationer själv, som när lille fjordingen stannade för att chilla eller bestämde sig för att gå åt ett annat håll eller när han bara måste undersöka konstiga saker ;)

En riktigt fin hjärtrumpa :love:

Vad skönt att det går bra med honom!
Kul att tjejen klarar att hantera vid ev situationer också.

Ja, det är ju inte så allvarliga situationer precis. Men hon blir väldigt nöjd med sig själv att hon klarar av honom och det är roligt :)

Ja visst är de något alldeles extra? :love: (fast, så är det ju med alla raser på sitt sätt) Fast jag (som ju blivit lite hemmablind) har ju svårt att inte rysa av att se/uppleva någon eller några minusgrader, krispig luft och sol och så ett fullblod som frustar och sträcker ut i ett snabbjobb på banan ;)

Jag har nog inte riktigt hängt med, är lösdriften det du står i nu, eller är det ett alternativ som du egentligen tycker är sämre (om du inte behövde bry dig om kostnader och hur långt det är dit)?

I mitt förra stall skulle utsläpp, luncher och kvällsfodring ingå, alla skulle ta in sina egna hästar. Men det fungerade ju inte så i praktiken, så jag vet precis hur frustrerande det är när man blir så uppbunden. Visst, har man skaffat sig en häst så har man också tagit på sig det ansvaret, och skulle man ha eget stall skulle alla passen ligga på ens eget ansvar. Men då hade det dels enbart gällt mina egna hästar, jag hade förmodligen haft det hemma (och slippa köra två mil), och jag hade kunnat välja tider som passade mig och mina hästar bäst. Dessutom tröttnade jag ordentligt på att bli inringd en timme innan typ och snäll som man är sa jag alltid ja (även om jag egentligen inte kunde), men bad jag om hjälp någon gång var det alltid kalla handen.

Här ingår allt. Det känns nästan löjligt, men nu har jag verkligen tid för mina hästar när jag slipper springa och dalta med alla andra. Tjejen som har stallet tycker dessutom att det är mycket bättre att hon gör allting mot betalning istället för att det ska bli tjaffs om att alla anser sig göra mest och att alla andra gör mindre. Har man en bit att köra så skadar det ju inte om man kan minimera resorna så mycket som möjligt.

Hoppas i alla fall att du hittar någonstans där både du och hästarna kommer trivas, för jag vet precis hur hopplöst det är när man inte trivs.

Haha förklarat lite rörigt kanske :o

Där jag står nu hyr jag ett helt stall som jag öppnat upp med anslutning till hagen direkt så att dom kan gå in/ut som dom själva vill.
Trivs där, till viss del eftersom det hänt en del tråkiga saker i/med stallet under senaste tiden.

Men det som gör mest av allt att jag vill flytta därifrån är för att jag inte bor 5min på cykel därifrån längre utan nu tar det 40min med buss plus en liten promenad från den till stallet. Sen samma tid hem också.
DET gör att jag inte hinner med mycket på dagarna, hade det varit närmare hade det varit annat men vi flyttade som sagt in till stan i somras och jag har kämpat sen dess med att få allt att gå ihop.

Så därför har jag nu sökt runt på både stall och lösdrifer, för mig kvittar det bara det blir närmare och jag inte blir väldigt superbunden, därför jag alltid försökt hitta stall där man kan disk fram med allt.

Innan julen var jag och kikade på en stor lösdrift, ligger strax innan det stall jag kikade på i måndags.

Där går det ca 15 hästar i lösdriften om jag minns rätt, det finns två ligghallar och enormt stora marker dom får gå på.
Fri tillgång på hösilage och halm i ligghallarna.

Där hjälps vi åt med att mocka ligghallarna samt fixar vatten såklart.
Detta delas på alla som står i lösdriften och i och med att det är väldigt många så blir det inte många pass per månad beroende på hur många hästar man har installade där.

I denna lösdrift ingår ALLT med andra ord, paddock finns på gården dessutom och stall finns vid vetbesök samt hovslagaren och även en dusch man får använda.
Dock får vi inte stå i gångarna för att göra dom iordning för en ridtur lr diverse utan då har dom byggt ut tak från en sida av ett hus mitt emot stallet där vi får stå uppställda.

Men det får gå isåfall för jag älskar allt med denna lösdrift, det var bestämt i stort sätt att det var dit jag skulle flytta i sommar MEN sen ringde en kvinna och frågade om jag var intresserad utav ett stall och hyra in mig i och det var det jag kikade på i måndags som jag också älskar.

Men där får jag som sagt lov att åka ut ca 2ggr/dagen ibland och ibland kan det bli mer också ifall hon lr hennes ungar blir sjuka och eftersom jag inte har bil lr körkort så blir det kanske skäppar i hjulet, om du förstår? :angel:

Skit samma...
Jag trådkapar tråden så det skriker om det just nu så jag avbryter här och det ända jag ville egentligen ha var råd, hur hade ni gjort?

Jag och sambon ska prata när han kommit hem från semestern!

Det låter lite jobbigt att behöva åka ut minst två ggr om dagen. Och säger hon redan nu att dt kan bli mer så skulle jag dra öronen åt mig faktiskt.

Lösdriften låter väl bra? Varför får ni inte göra ordning hästarna i stallet? Får ni stå där när hovslagaren kommer? Isf hade jag slagit till. Har stått i utestall utan stallgång och det funkade väldigt bra att göra iordning hästen under tak bara, även när det inte var roligt väder.

*kl*

Har sett film på min uppfödning e Damino SD-Quite Easy när han löshoppar idag. Inte direkt lysande teknik-men han hoppar maxhöjd och ser ut att tycka att det är himla roligt! Dessutom är han precis som jag trodde han skulle bli redan stor, 168 cm och jag ångrar inte att jag sålde:p. Ser verkligen fram mot att se hans resultat på treårs:).

Bild på honom som föl:)
396535_3048484063001_409254321_n.jpg

Så fint foto på honom! Har du möjlighet att närvara vid treårstestet? Jag menar du måste ju uppdatera med bilder sen ! :)

Aha, då är jag med mer. Men jag undrar som Glimfeather, får ni ta in hästarna i gången vid hovslagarbesök? Och om ni får det, varför får ni då inte göra iordning dem inne när ni ska rida?

Min förra hovslagare skodde våra hästar här hemma, uppställda på grusvägen, eller på garageuppfarten om det var mörkt, men jag har förstått att det är långt ifrån alla som går med på att hästarna står så.

I nuläget har jag ju en häst som står inne i stallet och en som går på lösdriften, men även "lösdriftshästen" får självklart stå uppställd inne i stallet när hon ska göras iordning. Det gäller även för de som bara har häst i lösdriften, det är trots allt bara jag förutom hon som har stallet som har fler än en häst.

Om du får ta in hästen och ställa upp åtminstone när veterinär och hovslagare kommer, så hade jag nog kört på lösdriften om jag vore du. Att åka till stallet två gånger/dag om du inte har bil och körkort låter lite besvärligt.

Så söt. Visst har du ponny annars? För i så fall förstår jag att du tycker 168 är jättestort. ;)

Hälsningar hon som fortfarande ser pytte ut på C-ponny.

Ja, nu har jag två connemaror istället. Sålde Denali och tog bort mamman så nu är det bara ponny som gäller:).

Sassiball: Ja det är verkligen en riktigt fin bild! Den var tom på framsidan av Ridsport när det begav sig:). Jag vet inte vilket datum han ska visas än. Det är dock i Örebrotrakten så jag får nog lita på att ägaren tar en massa foton och filmar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V