10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Jag trodde inte du red i paddocken? Eftersom du kommenterade mitt inlägg tidigare att du inte tycker man ska rida på banan med så unga hästar?

Hur som helst,nu är det plusgrader här i Dalarna igen,vilket innebär att det åter blir glansis... Vart ju kallt här igen så då var underlaget helt ok,men nu blir det glansis igen... Hoppas det är någorlunda bra tills på Torsdag,för då kommer tjejen som ska ha korven på utbildning och kikar på honom,vore bra om jag kunde rida nått varv då..

Måste även vaccinera nu snart,23 April gav vi förra året,så nu är det dags igen! :)

Senast ändrad:

Nu kommer dom lovade uppställningsbilderna på min Nixi =) Var ute och red henne idag igen med sällskap och vi han med både trav och galopp! Hon är superhärlig att rida =) Stabil och lugn!

mg_3956_514471569606ee29900c2900.jpg

mg_3995_514471e4ddf2b33e23fc9b53.jpg

mg_3963_51447177e087c30c769ec6de.jpg

mg_3974_514471a0e087c30c4a97797c.jpg

Hon är lite överbyggd i dax läget så förhoppningsvis så växer hon på sig några cm under våren :D

Nej, vilken söt drogad liten tunga som hänger ut där. :love:

oanki: Vilka fina bilder! Jag har bara uppställningsbilder från i somras på min, där hon tjaffsade så mycket för kedjan vi satte i tränset att hon mest ser ut som ett köttätande monster på bilderna, bra att du la upp dina här, då får jag förhoppningsvis tummen ur och tar nya.

kl.
Idag har min lillfis fått sällskap ut av två stoooora hästar på en liten promenad. Egentligen skulle jag ridit med på min andra häst, så att de andra tjejerna fick visa lite vägar, men gamlan har fått någon form av hakning i ena bakbenet, så de planerna grusades snabbt. Eftersom de ändå inte hade tänkt rida någon mastodontrunda hakade jag på till fots med den lilla istället. Och jag är djupt imponerad, sällskapet var en mycket het före detta travare och ett ännu hetare, fyraårigt fullblod, och min var definitivt stabilast i det gänget. De andra kunde till och med galoppera och vi knatade på efter i skritt.
Lillans ben var mycket bättre idag, lite svullen precis vid såret (där sparken förmodligen tog), men annars såg benet ut som vanligt. Skönt om i alla fall hon kan bli av med det nu.

Vad kul och läsa om er alla som är ut och rider i fina vädret på era:)

Jag tog en liten ridtur igår på Miraz och det är lika på henne, bara sadla, tränsa och hoppa upp och gå ut.
Denna gången var det dock en massa läskiga saker i skogen (samma väg som alltid), det var stenar och markdelar som börjat komma fram och det var läskigt speciellt mark/gräs under låga granar :rofl:

Men hon går förbi utan problem, hon sneglar och försöker gå lite åt sidan men annars går det bra.
Var en aningen busig idag med, kunde få något skutt från ingenstans (ungefär som om hon blir rädd, men ändå inte)...

Hon ville mer än gärna springa, springa och mer springa så vi fick jobba med att stanna och sakta av osv vilket hon tyckte inte var så kul så till slut börja hon slå med huvudet när jag tyckte hon skulle gå och inte trava!!

Men då får man prata med damen med rösten och då går det bättre igen..

Jag tycker att hon borde få gå i hagen och njuta men det tycker inte hon,för så fort det bara gått någon dag utan att jag tar ut henne på promenad lr vad som helst så blir hon knäpp, äter på ALLT...

Så vet ni, jag har bokat en plats på stället mellan Borlänge och Ludvika så det är spikat nu.
Pratade med dom idag!

Inga skor och avmaskad ska hon vara innan ankomsten...
Men jag är rädd, det är oftast någon eller flera som skadas vid sådana här ihopsläpp.
Får hoppas att det går lugnt till och att det är gräset dom kommer tänka på!

I början av Juni åker vi dit med henne, dom skulle höra av sig när det blir ett datum.
Sen hämtar man dom i slutet av augusti!

Så jag har börjat vela i om jag ska skita i och ställa ut henne i år också. Låta henne bara vara häst med massvis utav andra hästar i olika åldrar och kön och inte bara med mina tjurtanter i min hage :angel:

Gud vad snygg hon är! :D Hon ser så himla vuxen ut,och vad skönt att ridningen går bra! Ang växa så hoppas jag korven växer på sig också... Först var jag orolig att han skulle bli för stor,men nu känns han nästan för liten... Dock är han ju väldigt tanig än så det blir förhoppningsvis bättre när (om) han breddar sig.

Har hon något knas med höger framhov eller är det bara bilderna som luras? Ser så....konstig ut...

Senast ändrad:

Kul med en sån cool häst! (Ponny...) Och vilken superträning att dom kan springa ifrån utan att hon får panik,det ska jag då träna sen med Orvar också.

Fibusen: Ja jag trodde att min skulle bli stor då båda föräldrarna är över 167cm Men hon ville inte bli så stor hon är bara 155cm nu..

Och Ja hon hade en rejäl hovböld på insidan av höger framhov som gjorde att det blev en spricka i hovväggen som sedan var tvungen att tas bort. Det var på håret att vi fick dit en sko förra skoningen. Nu på måndag kommer hovslagaren ut igen och förhoppningsvis går det att snygga till den lite mer =) Räknar med 2-3 skoningar till innan den är som den ska vara igen =)

Dom där jäkla hovbölderna! :mad: Något som jag tidigare bara läst om under alla mina 15 år som hästägare,men nu i år (eller ja,förra året då..) tycker jag var och varannan häst hade det,t.o.m vart vi drabbade av det på gamlingen...

Orvar är ju runt 160 nu,så han är ju inte så liten igentligen,men när jag sitter på han så känner jag mig alldeles för stor och klumpig,så jag vill ha han större... Fast igentligen så beror det nog inte på höjden i mitt fall,utan att han måste bli grövre! Hans föräldrar är 165 och 167. Jag red ju kallblod och araber innan som låg på ponnymåttet,så jag var livrädd att korven skulle bli superhög,hade önskemål på 160,fast nu får han gärna bli 165 iallafall minst nu när man vant sig med "stor" häst. :D

Jag är 172 cm.

Senast ändrad:

Ja, hon behöver nog detta så jag kommer nog hålla igång henne med ridning/promenader fram tills dess ungefär. Alltså inte mycket, rida kanske 1-2dgr/v och sen någon promenad på detta.

Inget direkt ansträngt.
Sen får hon en väl förtjänst vila hela sommaren.

Sen får vi sätta igång i höst igen och då förhoppningsvis även i nytt stall :bump:

Håller med dom andra fullt ut!

Riktigt snygg häst som ser riktigt vuxen ut för den delen :love:
Hoppas ni får till hoven snart, inte alls kul med alla hovbölder och diverse som attackerat våra små hjärtans hovar en lång tid nu...

Tack! =) Ja hon ser vuxen ut.
Hennes rumpa är bred som en bruksnordis! Så förhoppningsvis har hon lite hopp i sig med den :P Lillasyster ser lika dan ut men hon är runt 161cm nu så hon blir väl en jättehäst :p
roxanne_511803659606ee35f6f64190.jpg
Nixi får gärna bli lik mammsen ( bild ) Hennes runda rumpa har hon som sagt redan fått =)

vilken snygging!! Räkan skulle gärna kunna få lite av Nixi's massa och muskler :D

Molin - vad skönt att ha planen klar för sommaren, härligt med ett riktigt bete med andra hästar, blir säkert bra för lillan att få komma ut i flock och umgås med andra pållar. Jag är lite självisk och funderar på att ha Räkan hemma över sommaren, de får ju gå på bete men i sådana fall blir det bara samma lilla flock som tidigare.

Kiwifrukt - vad skönt att bakbenet utvecklas åt rätt håll! Ibland kan de ju bli tjocka om de har lite problem med magen, därför jag frågade om hon hade varit lös.

Fibusen - Ska bli spännande att se hur det går med Orvar efter nästa utbildningsrunda. Kan tänka mig att det är skönt också att få bli lite hästledig med bebis och allt! =)

Igår fick Räkan skor även på bakhovarna, skötte sig fint förutom att hon var lite brunstig och ville stå bredbent och blinka istället för att lyfta hoven ibland. En kompis var med på besök och fick hoppa upp och rida lite i ridhuset, medan jag höll i ledrepet, sen gick vi ut på en liten sväng i solskenet, hur mysigt som helst!

205275_10152661822575545_1364504054_n_zps6f025e06.jpg

Jag trodde inte du red i paddocken? Eftersom du kommenterade mitt inlägg tidigare att du inte tycker man ska rida på banan med så unga hästar?

Hur som helst,nu är det plusgrader här i Dalarna igen,vilket innebär att det åter blir glansis... Vart ju kallt här igen så då var underlaget helt ok,men nu blir det glansis igen... Hoppas det är någorlunda bra tills på Torsdag,för då kommer tjejen som ska ha korven på utbildning och kikar på honom,vore bra om jag kunde rida nått varv då..

Måste även vaccinera nu snart,23 April gav vi förra året,så nu är det dags igen! :)

Ska de gå 3års test är det ju bra att någongång ha varit innanför ett staket så de vet det också :D (vi har ju inte bestämt oss om vi ska vara med eller ej).

Sen har vi fortfarande isgator, haft sen december :mad: Snö överallt dessutom. Ska bli snöstorm på tisdag! :eek: Känns tröstlöst!

Ja,frågan är ju bara om det hinner bli bart på marken tills dess! :confused::mad:

Nästa vecka ska det snöa Tis,Ons,Tors,Lör,Sön.... Plus allt som redan ligger på marken. Förstår inte hur allt detta ska kunna smälta bort på 6 veckor,för vädret visat dessutom bara minusgrader så långt man kan se...

Iofs så går det väll ganska snabbt när det sätter fart,men ja... Det lär ju sätta fart nån gång som sagt!

Jag tror det kan bli jättebra för Miraz med ett så stort bete! Jag märker ju enorm skillnad på min i psyket, nu när hon går på lösdrift i en större hage tillsammans med fler hästar (det är två valacker och två ston till förutom mina båda), det är ju inte jättemånga hästar men mer än i förra stallet. Hon är mycket mer lugn och harmonisk här, grabbarna vill nästan alltid ställa upp och busa lite om inte annat. :D

Vet ni vad? :angel:

Idag har en av de andra tjejerna i stallet hängt på lillfis för första gången! Vi skulle egentligen tömköra lite, hon har bara gjort det en enda gång innan (i oktober) så jag förväntade mig ett världskrig, men det gick hur bra som helst. Och eftersom det gick så bra ville hon testa att hänga lite på henne, och fina, fina ponnyn brydde sig inte alls. :love:

Tack!

Ja jag tror detta blir kanon för Miraz, hagen jag har nu är inte gigantisk men dom kan lätt springa runt och härja för det. Miraz och Sakura (5åringen) kan busa ganska friskt och ibland kan faktiskt Miraz få med sig Pillan (11åringen) men det är inte jämt så att säga.

Hon går bara med dessa förutom under sommaren då dom går på betydligt större mark tillsammans med två valacker till. Dock känns det bättre att släppa mina tyglar om att inte sära på dom för jag tror som sagt detta är precis vad Miraz behöver.

Hon är en helt UNDERBAR häst MEN, när hon blir rastlös som hon är i princip hela tiden så räcker inte det jag har så därför har jag bestämt mig. Dom får helt enkelt vara ifrån varandra 3 månader.

Pillan flyttar ner till Örebro under Juni månad också ev redan slutet av maj med lite tur. Men allt löser sig nog för Sakura.

Nu ska jag strax åka iväg till stallet och pyssla om enbart Miraz, dom andra får vila ut helt tänkte jag. Så Miraz ska få all uppmärkssamhet tänkte jag.
Funderar på att tömköra henne på en liten tur, men jag vet inte riktigt vart jag vågar gå :/

kl. Blev löshoppning idag, hade hinder och avstånd såsom det ska vara på 3 års, hon fick nosa på maxhöjden, hoppade fint på 120 men ville inte på 130 så då lade jag ner på en gång och lät henne gå över plutt-höjd igen. Fick till en liten filmsnutt på 120 =)

http://www.youtube.com/watch?v=kPPz7cDEj2Y&feature=youtu.be

försökte sedan fota lite fina uppställningsbilder men det var nästan för fint väder, hon blev mest en svart siluett

SDC13045_zpsd827e7c3.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar