10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Det låter lite jobbigt att behöva åka ut minst två ggr om dagen. Och säger hon redan nu att dt kan bli mer så skulle jag dra öronen åt mig faktiskt.

Lösdriften låter väl bra? Varför får ni inte göra ordning hästarna i stallet? Får ni stå där när hovslagaren kommer? Isf hade jag slagit till. Har stått i utestall utan stallgång och det funkade väldigt bra att göra iordning hästen under tak bara, även när det inte var roligt väder.

Vi får endast använda gången till när hovis och veterinär kommer då ena stallet är väldigt litet (får plats en häst på den gången) sedan det andra är väl lite större men det ska ju dom som är inhyrda på box få njuta av utan att vi (ca 15st) från lösdriften ska in och bråka med dom inhyrda där.
Jag skulle tro att det är därför vi får stå utanför under taket då.

Och jag förstår det fullkomligt iaf!

Aha, då är jag med mer. Men jag undrar som Glimfeather, får ni ta in hästarna i gången vid hovslagarbesök? Och om ni får det, varför får ni då inte göra iordning dem inne när ni ska rida?

Min förra hovslagare skodde våra hästar här hemma, uppställda på grusvägen, eller på garageuppfarten om det var mörkt, men jag har förstått att det är långt ifrån alla som går med på att hästarna står så.

I nuläget har jag ju en häst som står inne i stallet och en som går på lösdriften, men även "lösdriftshästen" får självklart stå uppställd inne i stallet när hon ska göras iordning. Det gäller även för de som bara har häst i lösdriften, det är trots allt bara jag förutom hon som har stallet som har fler än en häst.

Om du får ta in hästen och ställa upp åtminstone när veterinär och hovslagare kommer, så hade jag nog kört på lösdriften om jag vore du. Att åka till stallet två gånger/dag om du inte har bil och körkort låter lite besvärligt.

Se svar ovan! =D

*kl*
Igår fick våran lilla fröken (e:Bocelli ue:Lancier) ha bett i munnen för andra gången och hon var väldigt snäll att tränsa, tog bettet utan protester och sedan lite tugg och gapande för att sedan stå med munnen stängd. Fick stå i gången med grimma över tränset under tiden jag borstade henne innan vi gick in i boxen och där vi hjälptes åt så jag kunde hänga över hennes rygg, hur lugn som helst och tyckte det inte var något problem att traska runt i boxen med mig hängandes över ryggen och matte på backen :)

photo.php
Vi har kommit en bit framåt sen jag senast skrev något.
Nu har vi kommit upp i sadel och igår var första gången vi satt upp i sadel direkt utan att hänga först och det bekom inte fröken alls. Än så länge så longeras hon först så hon får busa av sig lite innan jag rider samt att vi har kvar linan även när jag rider för styrningen är inte den bästa än, vi har börjat trava lite och tränar på att hon ska lyssna på mig som sitter på och hon gör framsteg för varje gång vi rider.
Har inga bilder än utan det får bli när vi kan skippa longerlinan så får matte hålla i en kamera istället :D

Vi har som mål att visa henne på 3-årstestet :)

Senast ändrad:

http://dayviews.com/nessaja83/513547413/
http://dayviews.com/nessaja83/513547424/
2 kort på min lille gubbe som faktiskt är tagen idag. Han har stått nu i 5 veckor och vilat men jag fundera på att börja promenera nästa vecka. Om 7 veckor är det ju faktiskt dags för 3-års-testet och då ska magenb iaf vara mindre...
Enligt en oproffsig mätning, utfört av mig och en stallkompis, är han 165cm hög. Får se om det stämmer sen... :)

Senast ändrad:

Hon är så FIN! :love:

Jättekul att det går framåt för så många! Här händer ingenting så jag har inget att uppdatera om, bara läser era inlägg istället. :)

Så nöjd o avslappnad han ser ut där i solen. :)

Jag har ridit Fendi idag. Ridbanan hade tinat så det gick att rida i alla gångarter. Jag red med spö för första gången och använde det även på henne.
Jag har varit lite för snäll mot henne då hon varit så okomplicerad och det har resulterat i att hon inte alls tagit skänkeln. Men nu hade jag spöet omväxlande på insidan/utsidan och höger/vänster sida och så fort hon inte lyssnade fick hon ett litet rapp. Hon fick även prova att ta något steg sidvärts åt både höger och vänster innan jag var nöjd.

Så nu gick det faktiskt att forma henne lite lite grann och hon ramlar inte inåt liksom i volten. Annars rider jag mest på fyrkantsspåret. Skrittade av på grusvägen men den var hård och Fendi ömmade lite.

Skönt att allt gick bra för dig idag.
Så kul att rida dom små även om det bara är för en kort stund.

Delvis kl.

Så fina hästar alla har, så kul med bilder på dom =D

Jag tog en promenad med lillfia idag då jag iaf inte kan göra så mycket med min 08:a då jag hittade henne riktigt halt igår i hagen :cry:
Vet kom ut idag och konstaterade hovböld lr hovbensfraktur så hon står med gipsad hov nu och vi hoppas att detta ska dra ur en ev hovböld.
Händer inget av det så blir nog nästa steg röntgen för ev fraktur :cry::cry:

Så imorgon blir det nog en promenad igen eller ev en ridtur, får se vad jag känner för.

Jag är helt förstörd efter beskedet från min vet.
Och absolut från det min kompis sa idag också, hon vågade inte säga något igår men hon sa det idag när jag berättade om allt vet sagt och då sa hon det att dom symtom som Sakura visade (hon var upp och kollade henne igår innan jag ringde vet) var så enormt lika hennes häst när den fick hovbensfraktur.

Och det lugnade inte mig direkt :(
Så håll tummarna för min älskade bäs nu är ni snälla!

Kaptenens lillebror var totalt blockhalt, stödde inte på foten (fötterna) och hoppade fram med stön för varje steg, och han hade "bara" (12) hovbölder (på 16 månader)... Håller tummarna för Sakura! Ta ut en duktig hovis som får kika på henne!

Fin! Lika lurvig och rund om magen som min ;)

Funderar på hur jag ska få henne i trim innan det är dags för 3års. Hon fäller som sjutton nu, men det är ju massor kvar!
Jag har fått begränsa höet lite med, hon har i princip haft fri tillgång innan, men det är lite "för bra" värden och jag hoppas slippa visa en rund boll på fyra ben i maj :angel:

Jag har också ridit med (dressyr)pisk de 2 senaste gångerna (innan vilan). De signalerna kan hon ju, så då har det fungerat bra att hjälpa till att peta på samtidigt som jag gett skänkelhjälperna. Men det sitter inte än, hoppas att det sjunker in och poletten trillar ner nu under vilan :)

Så här ser man ut när det är skiiiittrååååkigt att stå på gången och bli borstad och borstad och borstad och som om det inte räckte även knoppad... Suck! Matte släpp ut mig i stället!

DSC_8859.jpg

Knopparna blev inte ens nästan bra... måste nog träna mer på det (till Rozzies förtret), det var många år sedan jag knoppade sist märkte jag.

DSC_9041.jpg

DSC_9129.jpg

Kaptenens lillebror var totalt blockhalt, stödde inte på foten (fötterna) och hoppade fram med stön för varje steg, och han hade "bara" (12) hovbölder (på 16 månader)... Håller tummarna för Sakura! Ta ut en duktig hovis som får kika på henne!

+ alla andra..

Tack för era tummar! ;)

Jo, jag har varit med om en hel del hovbölder också genom tiderna och på det sättet som hon haltade igår har jag nog aldrig sett en häst halta :(
Hela benet skakade emellanåt också när hon försökte stödja det.

Hon har 3ggr så mer puls i benet än i andra, ballen är varm och öm men som sagt, hon klämde som tusan men ingen reaktion.
Men Sakura har enormt hårda hovar också så det kan vara så med.

Jag hoppas på det bästa givetvis, vill absolut inte ha en fraktur åtminstone :cry:

aida
Gud vilken otroligt vacker häst! :love:
Den där får du se till och bjuda på mer bilder av...

*KL*

Hittade en bild på fröken som matte tog för ca 3 veckor sedan när de var ute på promenad :)
Jag fick tillåtelse att lägga upp den här.
63204_147047055457999_1444425633_n.jpg

Hej!
Har följt denna tråd bra länge nu och ni har jättefina hästar allihopa! :)
Känns som att det är dags att jag presenterar min fis.

Ozkar, valack, f 2010. e: Blue Hors Zack - Figaro R - Trofé, ca 175(!!!)cm.

Målet för i vår är treårstest i maj, men med tanke på hans storlek så får vi se hur klar han känns när det börjar närma sig ännu mer.
Han är svår att hålla hullet på och jag hade önskat lite mer massa på honom, men det kommer väl så småningom..
Löshoppningen är inga problem. När det kommer till ridningen så har vi tagit det rätt så lugnt och hittills så har jag hunnit galoppera två ggr. :)

bild_zps3bc6a6b4.jpg

bild3_zpse9d01c12.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V