10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

I know the feeling, senaste månaderna har det varit täcke på Räkan som gäller för att hon ska hålla hullet. Men mo revbenen inte syns längre utan bara känns - då är han perfekt. Revbenen ska kännas, annars är de för tjocka =)

Nu är han ju byggd som en dragster - när han kommer ikapp med framändan så kommer han kännas större, det känns alltid som att de är små när de är lite överbyggda, tycker i alla fall jag.. Han kommer nog bli lagom, det är ju ändå 2-3 år kvar innan han kommer vara helt klar i kroppen och musklad =) Så brukar jag trösta mig när jag känner mig för stor för Räkan =)

*kl*

Lördagen blev lite av en pärs gällande en av stallets 10or.

De som jobbade förmiddagen var sånär som färdiga med jobbet för dagen (och de hade dessutom jobbat över för att få klart allt., så att jag som hade eftermiddagen skulle slippa för mycket extraarbete. Då märker de att en av 10orna (Kurre) beter sig märkligt. Ganska snabbt konstateras kolik. En av mina kollegor stannade ca två timmar extra och promenerade (släpade) med stackarn som fått kramphävande...
När jag tog vid blev det många vändor promenerande (var ju tvungen att se till de andra hästarna och allt "vanligt" arbete i stallet), sedan kom chefens syster och sprutade honom igen och efter OK från vet. fick han marschera på i skrittmaskinen medan jag fodrade.

En kollega åkte ut till stallet två gånger under kvällen efter det att jag lämnat och tack och lov repade han sig mer och mer.

Igår var han OK enligt hon som jobbade då. otroligt skönt när jag fick det beskedet via sms...

Usch vad glad jag är just nu! Har travat helt själv runt i ridhuset för första gången utan ledare :D Hade förväntat mig något bocksprång men nepp, ingenting, istället stannade han ganska ofta haha. Så snart kan jag också säga att jag har en ridhäst ;)
1363963137341_515021cde087c31cb368ca67.jpg

En liten film där vi travar (jag vet att jag ser ganska spänd ut men det fanns en liten klump i magen hehe)
http://www.youtube.com/watch?v=XOXaTb2rnhk

Senast ändrad:

Usch! Jag hatar kolik! :crazy: Himla skönt att han repade sig!

Malacki: Kul! Grattis! :laugh:

KL
Liten bild på Kaptenen från idag. :)

DSC_0067_zpsf0f9cf0b.jpg

Han är tjock. Inte så mycket från sidan, men man känner inga revben. :angel:

Det där såg ju jättebra ut för att vara första gången utan ledare! Om ett pass eller två så kommer du kunna rida på mer framåt för bättre balans men grumden är ju jättebra :-)

Trist med kolik, skönt bara att den verkade bättre, ni verkar vara ett bra team på jobbet som ställer upp!!

Maja- vad rejäl han ser ut att bara i fronten. Ser ut att ha utvecklats massor!

Gud så fint!!

Sådär hade gärna min skimmel fått se ut nu med :angel:
Är det någon skillnad på hur en flugskimmel färgar ut mot en annan skimmel? :o

Ja jag märkte att jag segade och dröjde mig mycket längre i stallet än vanligt och gick in och klämde och lyssnade på honom ca 2000 ggr extra. Ett tag tänkte jag att "jag stannar tills kollegan kommer tillbaka efter sin middag" trots att jag ätit ett ägg på hela dagen (då var klockan 17.30).
jag tänkte på att jag kanske skulle haft på mitt samvete att han dog i boxen utan hjälp :cry:

Vilken hals Kaptenen har! (eller ser det bara så ut? :) )

Ja, han ser lite tjock ut ja :p speciellt överlinjen.

Idag ska min lille få sig en ridtur :) ska bara hem och sova några timmar först.

Roligt att flera påpekat just halsen när jag tycker den ser hemsk ut. :p Man kanske ä4 hemmablind, eller så lyckades jag få ett bra kort. ;) Varje gång han drar igång och växer så försvinner hans fina hals... Den har börjat hitta tillbaka men är inte ikapp riktigt än. :)

Glimfeather: Jo, han är bred som tusan, även fast jag ändå är ganska nöjd med just överlinjen. Hoppas han får behålla hull där och tappa lite över mage och revben. :) Bara vi får komma igång nån gång...

Magen fixar ni snabbt sen med lite skrittpromenader =) Håller tummarna för att allt ska gå bra med konvalescensen.

Aliah Fina Pirayan! =)

Ikväll ska jag och Räkan åka på träning igen, men idag har jag inte hjälp av någon annan. Sist var pappa med och hjälpte till men idag ska jag lasta, lasta ur och sadla och tränsa helt själv, får se hur det går... med lite tur hittar jag någon som kan hålla i henne åt mig när jag väl kommit fram =)

Jo precis, han ska väl börja röra på sig så snart svullnaden ger med sig. Konstigt ändå att han är så rund med tanke på hur dom flyger runt i hagen. :p Hoppas det går bra på träningen! :)

KL

Idag hade jag en kompis här som hjälpte mig att fota! Yeey! Jag knoppade Kaptenen för allra första gången, för övrigt första gången sen jag slutade skolan för fyra år sen. Lilleman var lite otålig men skötte sig ändå bra, han blev riktigt söt faktiskt! Fast pälsen är så lång så den sticker upp ovanför knopparna.

Ni kan ju ignorera mig, tänk att man alltid gör så knäppa miner eller rörelser på kort!

DSC_0016_zps1280ce9e.jpg

DSC_0040_zps4e1f549d.jpg

DSC_0044_zpsebc8c031.jpg

DSC_0071_zps4b04cf08.jpg

DSC_0080_zps3e3f9300.jpg

DSC_0086_zps6abf26c4.jpg

DSC_0092_zps98f0d72e.jpg

Tygelkörning, hehe, första gången med träns på två månader - Kaptenen tyckte jag var onödigt jobbig!
DSC_0100_zpsb87e914d.jpg

Sprang faktiskt ett varv åt båda håll också, han blev lycklig och studsade!
DSC_0104_zpsa79135de.jpg

Efteråt i stallet.
DSC_0110_zpsf24ed441.jpg

Min fina lilla fluffis! <3

Åh vad fina bilder! Visst är han lite rund, men det är nog mycke päls med ;) Det var samma för mig med pälsen när jag knoppade, spretade åt alla håll och jag flätade med en del av pälsen i pannknoppen :D

Det ska bli kul att se hur alla ser ut när de har satt sommarpäls, tror det gömmer sig många snyggingar här i tråden :laugh:

Han e så fin kaptenen, har en viss förkärlek till fuxar :D

Molin: Jag hoppas att han tänker vara mörk läääänge till :D

Vilka fina bilder! Håller med aida, ska bli kul att se hur alla ser ut utan vinterpäls.

Och du, grattis! ;)

Molin: Min andra häst är flugskimmel. Hon var mörk länge, olika nyanser av grått tills hon var bortåt tio år. Jag har bara haft henne som vit (hon var femton när jag fick henne), men då hade hon förmodligen precis blivit av det vitare slaget.

Hihi, tack! :D

aida: Jag fick också med en massa päls när jag skulle fläta. :p Men det är inte bara pälsen som luras (tyvärr), man känner inte revbenen hur hårt man än trycker. :grin: Tjockis! Ändå äter han bara hö och lite betfor och busar som en galning i hagen varje dag, tror jag har för bra hö. :angel: Men håller med, ska bli kul att se alla utan vinterlurv! :laugh:

Aliah: Haha, jag som inte gillar fuxar. :angel: Jag hade beställt ett brunt stoföl, men fick en röd hingst. :D

Malacki: Tack, kul att fler gillar honom! :laugh: Jag är ju lite partisk... Gillar också hans överlinje, halsen har börjat komma tillbaka också, men sen är han ju som sagt tjock. ;)

Vilka fina bilder! Håller med aida, ska bli kul att se hur alla ser ut utan vinterpäls.

Och du, grattis! ;)

Molin: Min andra häst är flugskimmel. Hon var mörk länge, olika nyanser av grått tills hon var bortåt tio år. Jag har bara haft henne som vit (hon var femton när jag fick henne), men då hade hon förmodligen precis blivit av det vitare slaget.

Ja jag vet att det tar tid med skimlandet och sen är det givetvis olika från häst till häst som jag en gång skrev här inne tror jag :o
Men jag vill så gärna att hon iaf blir grå nu, så jag slipper den där bruna färgen.

Alltså inget menat för bruna färgen, vill bara att det går ett steg fram och blir hon grå nu tex så hoppas jag hon stannar så tills nästa steg. Typ något sådant.. :rofl:

Delvis kl

Idag blev min 5åring friskförklarad för jag hittade ett litet hål mellan ballarna idag när jag tog av gipset där det var lite skorpigt så tur i oturen så var det "bara" en hovböld så hon fick gå ut i hagen idag vilket hon uppskattade MASSA till och med Miraz för hon fick såklart tillbaka sin buskamrat.

Hjälp vad dom for omkring i hagen, mer i luften än på marken tror jag!

Sedan så utmanade jag ödet lite idag, men ibland vågar jag leva lite "farligt" och då ska jag ta tillfället i akt med. *Fegis jag*

Det blev nämligen en barbackatur, skritt i skogen. Bara en liiiiten runda då.
Något travsteg för hon var pigg som vanligt. Var ut i 5-7min..

Inga problem, hon brydde sig inte för fem öre, min söthäst :love:

130326_zpse4a8128e.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 421
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar