10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Jag löshoppar på samma sätt hela tiden. Jag vill att hon ska vara trygg i övningen och veta exakt vad som förväntas av henne när det är dags för testet. Men jag höjjer inte upp varje gång. Jag kommer att hoppa henne högt en gång till och om det går bra så kommer hon bara att hoppa lågt fram till testet sen.
Eventuellt så kommer jag hoppa henne med 2 hinder i stället för 3 nån gång med, för att öva mer på taxeringen, vi får se, annars tar vi det senare.

Jag skulle nog inte löshoppa en unghäst i studsserier och liknande, jag har fått lära mig att göra det enkelt och inbjudande. För mig känns det som om det blir för mycket laborerande. Självförtroendet ska vara på topp när det gäller!

Men Räkan ser fin ut och hon löser ju sin uppgift bra :laugh:

Du ska också visa va?

Han är ca 157cm fram och bak har jag inte mätt, så jag hoppas att han landar på närmare 162 :D Ja jag är också nyfiken på hur höga andras är! Era ser mer vuxna ut i kroppen än min lilla pinne, han är säkert minst också... :angel:

Jag trodde det var fler som skulle visa på treårs än jag och Aida? :bump:

Senast ändrad:

Kul med fler hästar i tråden! Vilken fin kille du har!

Tycker det är lite roligt hur olika alla resonerar kring höjd. :angel: Min var 160 när jag mätte honom sist, och jag är rädd att han drar iväg och blir för stor. Medan andra har dom som är större och tror att de blir för små. :D Haha! Har inte mätt Kaptenen på länge, ska ta och göra det nån dag framöver. :) Än så länge går han bara och skrotar. Eller ja, han busar omkring som en galning i hagen, tigger om uppmärksamhet, blir ledsen när han inte får följa med, tigger lite mer. Han är väldigt aktiv just nu och har kommit ur en växtperiod, så han är ganska jämn och fin i kroppen även fast halsen fortfarande är lite borttappad. :p

Fibusen: Vad skönt att du satt kvar och kunde hämta lite självförtroende från den lilla incidenten. ;) Jag vill också komma igång nu!!! Vi har haft superväder i flera dagar...

65371015155186210003075.jpg

Så ser min ut nu efter mag-sjukperioden. Inga muskler, lite småfet, ingen överlinje. Vi får se hur allt blir. Operationstid är inte satt ännu.
Ikväll ska vi iallafall åka och löshoppa, hon har inte gjort det sen i januari så hon kommer tycka det är rooooligt :D Hoppas jag!

Studs fick jag rådet att hoppa med henne, låg studs, just för att hon gasar som fasen. Jag har gjort det en gång och min är ju så lättlärd så hon fattade det ju direkt.

Jag funderar på att visa, men i och med att jag har ponny så går inte testet samtidigt med era, utan ligger i mitten av september. Själva exteriörbedömningen och lösgaloppen oroar mig inte, det skulle hon fixa imorgon om det var så (bortsett från att de skulle anmärka på att hon är för tjock, men det vet jag ju om och tänker banta bort tills det blir dags, det är fördelen med att min andra ponny är fånghäst, den lilla åker med på samma "bantingskur" istället för sommarbete). Löshoppningen har varit det stora problemet, men får vi bara ordning på det så tror jag faktiskt att vi kommer satsa på treårs i alla fall. En nyttig erfarenhet för både henne och mig om inte annat. :)

Angående höjd, så var min 146 cm vid manken och 147 bak sist jag mätte, och det var i november. Hon har växt sen dess. Frågan är bara hur mycket. :crazy:

Var tvungen att mäta Kaptenen idag bara för att. :p Han står stilla på ca 159-160, jämn över manken och korset. Hoppas han stannar så. :angel:

Hippocampus: Vad kul med löshoppning! Hoppas det går bra. :)

kl.

Jag mätte faktiskt mina tjejer idag och Miraz väter va 147cm fram och fick jag det rätt så var hon lägre i bak... Hon kommer väl växa liiite till va?

Tror hon beräknades och hamna runt 150-155 gissade uppfödaren på, men där kan iof allt hända också.
Tror dock min snutta kommer bli en grov liten sak :angel: Och en köttbulle!

Tog och red lite på åkern idag, lite trav och galopp och vet ni vad, fast vi inte jobbat något med att få den rätta fattningen så satte hon dom flesta idag :eek: Helt underbart måste jag säga! Eller så gick hon efter känsla? haha

Beröm i massor fick hon för varje rätt fattning och hon tyckte detta var super kul också.
Har inte ridit henne på ett tag, tog en liten sväng igår och då var hon lite busig, men idag helt underbar!

Men nu har hon blivit sådär jobbig igen så hon klättrar på en så ja jag vet inte...
Sen har dom börjat tappa så enormt med päls, speciellt Miraz där blir borsten full i hår efter bara en borstning.. Superskönt tycker hon det är iaf!

Har blivit riktigt mörkt över halsen/bringan och huvudet. Ska bli kul och se om man ser någe mer skillnad i färgen denna sommar eller om hon blir som tidigare. Vill att hon skimlar av meeeeeer nu :o

Annie har löshoppat. Hon trodde det var sprintklass.Tränaren sa att hon inte får äta fler snabbmakaroner :angel:!Lite runda språng är välkommet till nästa gång :) Hon har iaf kännt på 120-höjd. Det kommer med rutin och styrka enligt tränaren. Finns film men där lär man inte se något mer än brinnande sträck i gruset :D

Jag är också supernyfiken på Miraz färg! :D

Korven fäller som sjutton nu,inte kul med en ljus häst nu inte,ALLT har ljus päls på sig! :p Får av en stor spade med päls dagligen med ryktstenen,kommer kunna använda kardan snart,bara han börjar fälla liiiiite mer så.

I går var för övrigt en ren skitdag! Tänkte jag skulle prova att hoppa upp för att se om han skulle stutsa i väg igen. Han vägrade stå still,och var helt otålig och började gå så fort jag satte foten i stigbygeln. Efter många försök så fick jag han att stå still och lugn så då hoppade jag upp. Gick kanon det första varven,sen bara tvärnitade han och VÄGRADE gå igen. Fick tillslut fram han och då gick vi ett varv sen avslutade vi.

Kände mig så värdelös,som om man rasat bakåt i utvecklingen. Först ska uppsittningen krångla igen,sen bara stannar han... Har beslutat att lägga ner helt nu fram tills vi kan rida ut igen,vilket kommer dröja då det aldrig verkar bli plusgrader här.... :(

Förstår att det känns jobbigt när det inte går lika bra en dag, men det är ju en unghäst under inridning. Försök tänka att du under detta passet faktiskt har utbildat honom, du har kunnat korrigera och talat om för honom vad som är önskat beteende. Och att han förstod på slutet och du passade på att avsluta då är ju jättebra! :)

Jag tror de känner lite vilket som är bekvämt när de väljer galopp. Min gör galoppombyten som får mig att se allt i rosa när hon springer lös. Fortsätter hon med det när jag väl sitter på så är jag själaglad. :love:

(Min B-ponny vägrade envist höger galopp i alla år, jag vet inte hur mycket slit jag la ner på honom utan att lyckas, så jag slipper gärna gå igenom det igen. Det faktum att hon är en större kopia, och hittills har gjort allt precis som han, vägrar jag att ta med i beaktande. :angel:)

Ja,jo,det är ju sant... Men det är ju så tråkigt att han var "bättre" för 2 månader sen än vad han är nu och det får mig att känna mig dålig eftersom det funkade när den andra tjejen red....Bläää....:( Dock så började han med dessa parkeringar sista passet hon hjälpte mig med,men hon kanske hade kunnat reda ut det bättre/snabbare?

Men det är väll så,man lär ha lite motgång för att sen få medgång igen. Tror det kommer bli jättebra igen bara vi kan börja rida ut,men det känns som en evighet dit..

Drömmen hade varit att skicka iväg han till utbildare en månad,men tror inte plånboken gillar det nu när jag är föräldrarledig... Kanska nästa vår när jag börjat jobba igen.

Kl

Jag följer tråden i tysthet för det mesta. Det är så roligt att följa er alla :)

Hos oss händer inte speciellt mycket. Uri hänger med på skritturer under ryttare ca en gång per vecka och som handhäst emellanåt. Han gillar bäst att bli riden och det går bättre och bättre för varje gång. Han förstår vad skänklar och tygelhjälper betyder, men det är inte alltid han förstår varför han ska lyda ;) Det går bättre för varje gång. Jag är glad att jag har stallägaren som är både liten och duktig :)

Vi har vår förresten :) vissa dagar är det riktigt gott ute!
164442_10151292717797343_573154297_n.jpg

601492_10151289446292343_1155201516_n.jpg

Jag förstår att det känns frustrerande att han har börjat bråka nu när du rider och inte bråkade med henne, men han hade förmodligen kommit in i den här trotsperioden ändå, även med henne. Försök se det så, det är inte ditt fel!

Gällande utbildare, så tänkte jag som du innan, att det fick vänta p.g.a. plånboken. CSN ger ju inga större svängrum precis. Men jag har tänkt om. Jag vill hellre ta av sparpengarna och få jobbet ordentligt gjort, än att jag ska klanta till det själv och sen får jag lägga det dubbla om ett år för att försöka reda upp eländet. Mitt råd är att titta runt lite, alla tar inte 7000 spänn/månad för inridning, men har fina omdömen ändå. :)

Fast Miraz är faktiskt den första häst som har lätt för bägge
galopperna. Hon är väldigt fint musklad för att knappt göra så
mycket mer än busar osv och det lilla jag gör
emellanåt men det är ju inte direkt muskelbygge!

Kändes iaf bra, och det var hela tiden på rak slinga
som vi höll när jag tog dom samtidigt som jag smackar
det är det ljud jag har för galopp.
Men det är nog säkert mycket av vilja själv också.

Får se om det går lika bra nästa gång ;)
Tror hon tog fel 2 ggr bara av alla fattningar.

Igår gick räkan "på tygeln" i skritt å trav -dvs sökte sig framåt nedåt i hyfsad balans! Och så fick hon manen friserad! Imorgon ska hon skos och åka på träning, var på unghästkurs i lördags- första tillfället var utan häst men jag fick ändå bra tips med mig hem :-)

Vad kul med unghästskurs, skulle vara kul och gå på :)

Delvis kl.

Fotade min donna lite idag, alltså försökte få med skillnaden
av halsen/bringan och huvudet jämfört med kroppen
men jag vette fan om bilarna blev så bra. Hon ville som
vanligt krypa upp i famnen och gosa!

och givetvis så kan jag inte ladda upp bilderna som
jag ville. Då får ni dom imorgon ;)

Haha, ständiga problemet med en alltför kärleksfull häst ! Igår fick räkan flera guldstjärnor, skor på fram för första gången och hon skötte sig exemplariskt! ( ett av tipsen från kursen var att de får lite bättre gång med skor oavsett om de är ömfotade eller ej så nu åkte skorna på)

Nästa guldstjärna fick hon vid ankomst till ridskolan, ridhus på 25*80 uppdelat på två ridbanor. På ena sidan var det lektion med tio hästar som galopperade runt och på andra så var det vår träning. Vi var ruskigt tidiga och promenerade runt och vande oss vid speglar och omgivning. När det blev vår tur så var hon superduktig! Jag fick goda tips om hur jag ska tänka i skritten i alla avsaktningar,och lite ditt och datt.. Sen fick vi såklart bassning på att jag låtit ledrepet vara för långt när jag stod med ryggen till, att jag borde gå med en longerlina och andra säkerhetsaspekter som vår tränare är jättenoga med.. Så jag får tänka mig för nästa gång :p men Räkan fick massor av beröm, tränaren tyckte om hennes skritt och galopp, bärighet påskjut och manke.. Sa att hon har en bra halsansättning och front vilket är första gången någon säger det :D matte var ju gaalet stolt
Klipp från träningen:
http://youtu.be/QFxmpIljs3M

Vad kul med unghästkurs! Hon ser fin ut din räka. :) Vad var det för stam på henne nu igen?

Molin: Vad roligt att det går så bra med ridningen!

Kiwifrukt: Jätteglad för din skull att du äntligen hittat ett stall som funkar! Klart att hästarna också känner av en gladare matte. :)

Glimfeather: Gisses! Vart är all snö!? :eek: Kul att det går bra för dig också! Han är så galet söt din kille!

Hippocampus: Jo, dela med dig av räserfilm! Vore jättekul att se! Behöver lite inspiration! ;) Härligt att hon tycker det är så roligt!

Fibusen: Jag säger precis som övriga, klart att han testar gränserna nu när han är mera van vid att ha någon där uppe. Var istället stolt över att du fick igenom det och slutade på topp! Det är det som är viktigast! :)

KL
Igår kväll kom Kaptenen in och var inte en gnutta svullen! :banana: Jag kände som vanligt på höger bak, och när där inte var nån svullnad kände jag genast på vänster bak i tron om att jag tagit fel bakben. Kom på mig själv med att stå och fundera på vad som var höger och vänster. :D Men han var lika ren och fin i benen som han alltid varit annars! :laugh: Ååh, det lyste upp tillvaron lite! Det måste ju ska betyda att det går åt rätt håll iaf...

Idag har vi -24 och helt strålande vinterväder! Får se om jag kanske får nån bild på rödingen senare. :)

Oooh! Härligt med benen!! Haha, jag är alltid osäker på höger och vänster, men det måste varit en lättnad att han är torr och fin i benen nu! Räkan heter egentligen Kuusama, försöker använda namnet så lite som möjligt :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 422
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar