10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Han ska (förhoppningsvis) accepterat gjorden,och blivit lite "snällare" att verka. Lastningen ska vi ta ta i igen till våren,så det vill man ju också att det ska funka bra. Sprayflaskan behöver vi också träna med,men allt detta kommer så småningom,har liksom inte satt några mål direkt. Gjorden kan jag tänka mig att det kan dröja fram tills hösten då han ska stallas in då,så när man endå ska ut varje dag kan jag lika gärna ta tag i det då.

Han kan vara själv i stallet,står kanonbra på gången,snäll att leda och pyssla med,och beter sig väldigt bra faktist (utan att skryta).

Promenera själva ute i skogan ska vi också göra,nu har vi ju bara haft sällskap.

Kommer ta det lugnt nu under vintern,blir bara lite borstning och sånt,och ev nån promenad om det inte är allt för kallt. Blir att ta tag i lite grejer sen till sommaren/hösten igen. Vill börja hänga lite på han våren 2013,för att sen rida in sommar/sensommar 2013 tidigast. Vi har inge bråttom,men vore kul om man kunde börja tömköra lite till sommaren för att få in styrningen,sen blir det lite löshoppning och sånt,sadelvänjning. Men som sagt,nu under vintern blir det inte så mycket alls,han ska bara få äta och växa ifred! :D

Ja,usch,gjorde ont i hjärat att lösa annonsen...:(

Skulle,som nån annan sa,aldrig kunna tänka tanken på att sitta på min korv nu! Känns ju som om han skulle gå sönder! :o Samt löshoppa 90 cm!!!! Har löshoppat Orvar 2 ggr,ena gången hade vi bommarna på marken,andra gången på första hålen på hinderstöden typ. Och det var knappast tjusiga hopp! Han bara älgade över,hade inte förväntat mig något annat helelr! I annonsen fanns det även en hoppbild med,och hästen hoppar snyggt,så det känns som om det inte bara är en eller två ggr den är hoppad.... :(

Är fortfarande klippningen som jag tycker är hemskast nästan,skulle aldrig i min vildaste fantasi tänka mig att jobba min korv svettig än på mååånga år....

Det är kul och se hur alla tänker göra, sen är jag en sådan med ett minne som en guldfisk så jag minns aldrig vad folk skriver efter en tid :o

Så jag ber verkligen om ursäkt att detta tas ganska oftas säkert!

Ja min står snällt på gången med MEN, borsta benen som vi tränar på då går man gärna fram och tillbaka eller lyfter hovarna eller hoppar åt sidan för det är LIVSFARLIGT tydligen :angel:

Men jag ger mig inte! Och hon verkar ändå förstå att det inte är farligt för hon står och njuter och njuter hela kroppen igenom men när det kommer ner till fossingarna (från knä och ner) så börjas det!

Då avvaktar jag också, har som sagt ingen brådis.
Då fortsätter jag med promenixer vid hand, funderar på att ev ta med henne som handhäst längre fram, men jag vet inte om det kommer funka för mina två ridbara flickor gillar inte när hon går för nära :angel: Så lös är antagligen det ända och då blir det korta turer i skogen!

Fortsätter som vi gör med andra ord då!
Ang transportering så ska vi ta tag i det till våren med, hon har åkt EN gång och det var till mig vilket gick bra med både lastning och körningen och urlastningen.
Så det blir spännande ;)

Håller med om klippning!
Min 3½ åring har inte ens blivit klippt och det är inget som behövts heller eftersom hon inte blivit sådär jätte svettig eftersom dom inte tränas så hårt eller vad man ska säga!

En 1 åring gör ingenting i princip så varför?!

Min ska köras in till våren som 2 åring är det tänkt.
Han har haft sadel & träns på sig inkl klarade säkerhetsträningen utan några konstigheter alls. Tror inte det är några problem alls.
Han kommer lämnas iväg för inkörning till proffs, plus jag ska själv gå körkurser.
Men han kommer inte dra vagn på allvar regelbundet förrän senare, sen rids han in nästa vinter & går 3 års test.

Så ligger planen, sen får vi helt enkelt se om det blir så oxå. Då han kommer bli stor, så måste jag ta det lugnt.

Ang sitta in en 1åring är helt galet inkl klippa den :o

Men löshoppa åringar på 90 är inget konstigt, jag skulle visa min på rådgivande nu i höstas som hingst, men valde att låta bli dels pga han fortfarande var klapp.
Men där ska dom genomgå ett typ 3 års test minus uppsutten ridning, dvs hoppa runt 80-90cm, visas för hand mm.
Dom får visas från 1 år & uppåt, äldre hingstar över 3 år, skulle även visas ridna.

Annie skulle jag kunna tänka köra in bara för att man får så mycket gratis av det när man sen ska rida. Men jag har inga kunskaper i körning (tror att shettiskörning för 15 år sen inte räknas).

Annie är så skön på stallgången. Grimma går bra nu (så länge man inte är stressad för då går hon i taket) och VARJE gång jag ställer henne på stallgången, fast, drar hon världens längsta suck och ställer sig automatiskt och vilar med ena bak. Så road är hon :angel:

O så blir jag trött på hennes "bollande" med allt. Hon kan ju inte ha hink för hon dödar dem på 1 sekund. Hon har en transportkrubba med lucern. haha tänkte jag. Igår såg jag hur hon misshandlade den. Den hänger på boxväggen och så är det ju långa galler. Hon drar krubban upp o ner längs gallret, hon får den högst upp, släpper ner den, det smäller skithögt men vem bryr sig? Sen hakar hon loss den (om den inte släppt efter högt fall), puttar ut allt på spånen och spelar fotboll med krubban. Tillslut letar hon efter maten i spånet... Vad ska jag göra? Känns sådär att den ligger i boxen o dessutom all mat som blandas med spånet...mina pengar ;)

Senast ändrad:

:rofl: Åh förlåt men det lät så himla roligt! :D Mina grabbar är också jättepilliga och ska äta/smaka på allt.

KL
Kaptenen sköter sig kanon, han går fortfarande själv i hagen eftersom mor och bror är fast på boxvila. Han är inte ett dugg stressad längre, drar bara jordens suck när han kommer ut och sen traskar han ner till höet. :grin: Jag raspade hans framhovar lite igår vilket gick super, han rörde inte en fena och lät osmidiga matte hålla på bäst hon kunde. :D
Egentligen var det tanken att han skulle vaccineras och bli av med vargtänder imorrn, men det blev uppskjutet. Jag tänkte att han skulle få vara helt fram till att det är gjort och läkt så ska jag börja tömkörningen ordentligt efter det! Planen är ju att han ska köras in, men jag är inte direkt jätterutinerad så vi får se om jag får hjälp tillräckligt många gånger.

Jag har två små ponnyer som jag håller på att "barnsäkra" och köra in. Igår kväll tog jag en rejäl bit ensilageplast och hängde framför dem,hängde över dem, hängde över vagnen samtidigt som jag hade den löst bakom/över ponnyerna. De brydde sig inte för fem öre.

Vad bra tänkte jag, jag tränar även min åring Fendi ! Jag hann inte ens lyfta upp den för att visa den förrän hon fnysande kastade sig in i ena boxhörnet, rullade med ögonen och såg skräckslagen ut. Får nog ta det liiite varligare med henne. Jag upplever henne som väldigt lugn så jag trodde aldrig att hon skulle bli så rädd.

Fendi slänger också ut maten på golvet, men inte nu längre sedan jag byggde en egen krubba i trä. Jag hade tänkt köpa en med spillkant först men de hade ingen hemma på lantis och dessutom var den väldigt dyr tyckte jag, så nu har hon en hemmavariant i stället som fungerar bra.

Vilken ljuvlig bild på er :love:

Här bilden på oss under säkerhetsträningen i söndags, länkad från FNH`s hemsida.
sakerhet-del-3-15.jpg

Åh vad nyttigt att kunna åka iväg på nåt sånt! Vad lugn och fin din röda grabb verkar vara! :laugh: Han är så fint tecknad! :love:

OM det nu är sadeltvång han har,har ju gått så långt mellan gångerna vi använt gjorden,så det har väll blivit nytt varenda gång för han. Det visar sig sen när vi kan testa den varje dag,om han fortfarande håller på så där. Men är såklart skitorolig att han har sadeltvång,vill inte,vill inte,vill inte! Senaste hästen hade ju det,och fy tusan! :crazy:

Fast jag tycker inte det är normalt beteende tyvärr som din har när det gäller gjorden eftersom han blir så blockerad ?

Jag skrev om jag inte minns fel i en annan tråd att jag absolut skulle se till att han får en bred gjord nu typ Le Tirex gjorden direkt så man inte sätter massor av saker i huvudet på honom .

Sadeltvången blir ju bättre ju oftare man tar på gjorden så det är ju inget konstigt .

Frågan är snarare hur stark sadeltvång en pålle har och det är ju olika ? Unghästar ska ju känna på sadel och gjord ,vilket är normalt .

Mia

Träna på att klappa, pilla, klia, "nypa" honom överallt där gjorden ska ligga, främst under magen då. Om/när han inte reagerar på det längre så borde det gå bättre med gjorden också.
Tänk på att ta allting väldigt långsamt, börja om från början varje gång och upprepa alla steg. Kanske börja med att bara lägga på en elastisk gjord, som du drar efter kroppen på honom och sedan sätter lös runt magen (inte nödvändigtvis vid samma tillfälle).

Vänta med tömkörningsgjorden (som väl var den han hade reagerat på?) tills han känns helt trygg med föregående moment.

Men ägna mycket tid åt att pilla på honom nu först.

/aida vars mammahäst lider av ganska kraftigt tvång

Superfin bild :love:

KL
Nu har Loppan äntligen fått en jämnårig kompis i flocken. Ihopsläppet med fölmammorna har gått bra men hon har hållt sig på sin kant och inte direkt blivit en del av flocken. Idag hade hon fått en ny kompis och de gick tätt ihop och betade! Känns sååå bra att hon äntligen får leva ett värdigt unghästliv.
img124.jpg

Angående att löshoppa en 1-åring så högt och sitta på den är det helt emot min filosofi oavsett om den tar fysisk eller psykisk skada av det, av den enkla anledningen att jag undrar varför det skulle vara något positivt bara för att det inte för med sig något negativt?

Alla har olika erfarenhet men jag har aldrig någonsin stött på några problem med inridning även om jag ibland väntat även med sadel och träns tills våren då de är tre år, så för mig känns det helt och hållet onödigt och ofta rätt oseriöst att hålla på att kladda på dem i onödan. Jag har inte ännu bestämt om jag ska tränsvänja i vinter/vår inför tömkörning eller om jag avvaktar till nästa höst, dock medveten om att det i så fall vore mest för mitt egna höga nöjes skull och inte så mycket för att jag tror Loppan skulle bli svårare att rida in när det väl är dags om jag skjuter upp det. Jag tycker att det i normalfall räcker att vardagshantera dem; Men som sagt, alla har olika filosofier och den variant som funkar för varje enskild utövare + häst är väl bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 647
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18