10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Ja det vet jag, hon är grundvaccinerad. Fick sin 3:e spruta i juli eller när det var och sen ska hon fortsätta få mot influensan var 6:e månad vilket uppfödaren sa (nytt inom arab).

Jag letade ju själv på detta och pratat med andra med araber och det ska stämma, men nu hittar jag bara den info som jag nyss skrev in här.. Jag är liiite förvirrad nu :o
Jag vill ju givetvis inte vaccinera henne helt i onödan så att säga!

Jag kan slänga in ett inlägg sen när jag fått svar ifrån arab :)
Så man slipper gå runt och fundera!

Orvars vacc: 1/4-11 och 10/6-11. Tyckte att det var så konstigt,för jag har alltid hört 6-8 veckor mellan grunden,sen fick jag för mig att dom ska ha en inom ett halvår efter andra sprutan,men har pratat med två olika veterinärer som säger att han är grundad och klar,och att nästa spruta skall ges i typ maj? För visst är det väll innom ett år från den sista sprutan?

Om det är inom ett halvår så har jag lite bråttom med andra ord! Hoppas du får svar så vi kan reda ut det här! :D

Senast ändrad:

Och varför har jag skrivit upp i almenackan i Mars att det är sista chansen att vaccinera? Det borde ju vara i Maj som är sista chansen? :confused::D

mina har alltid fått 2 första sprutorna med 6-8 v mellanrum o sen 1 till inom 6 månader, därefter med 12 månaders intervall, när det gäller influensasprutan alltså.

Ja,precis,så har ju jag alltid hört att det ska vara... Men om veterinärerna säger att detta är OK så måste det väll vara det? Vill inte komma fram till en tävlingsplats om x antal år och bli nekad pga ej fullständigt vacc.intyg.

Ja,precis,så har ju jag alltid hört att det ska vara... Men om veterinärerna säger att detta är OK så måste det väll vara det? Vill inte komma fram till en tävlingsplats om x antal år och bli nekad pga ej fullständigt vacc.intyg.

såhär står det på klinikerna:

"Svenska ridsportförbundet och Svensk Galopp har idag (augusti 2009) ett obligatorium för vaccinering mot hästinfluensa, travsportens STC inför det 1 oktober 2009.

På en ovaccinerad häst omfattar grundvaccination tre sprutor. Den första sprutan kan ges tidigast vid sex månaders ålder.

Andra sprutan ges 4-6 veckor efter den första. Tredje sprutan ges 5-7 månader efter den andra sprutan. Därefter görs revaccination med 6-12 månaders mellanrum.

Vaccinationskraven för tävling i ovan nämnda förbund omfattar:

Vaccination A vid tidigast 6 månaders ålder.

Vaccination B 21-92 dagar efter A.

Så det verkar ju som att man får tävla på 2 sprutor men då är inte hästen grundad? Eftersom grundvaccinering är på 3 sprutor?

Haha snacka om att det blir virrigt nu :p

Jag kan iaf säga att min vet säger att man ska ha 3 sprutor för en korrekt grundvaccinering utav häst/hund osv osv..

Alla mina har sina grunder, förutom mitt äldsta där förra vet gjorde helt galet med vaccineringen (trost att jag påpeka det). Men han sa att det var så, sen säger den nya precis som jag (fick lov att fråga henne) att det blivit miss med en influensaspruta så jag lär ta om influensagrunden på mitt äldsta sto, men sen är hon grundvaccinerad 2 ggr tidigare för att jag råka tappa bort vaccinkortet en gång och sen missade min fodervärd att ge sista sprutan fast jag påmint henne om det.

Sen när jag tar tag i det själv då gör vet fasen fel av det hela :devil: Så nog är det kul med sprutor hit och dit, NOT!

Har förresten inte fått något svar ännu.
Men jag är helt hundra på att man tar 1 spruta sedan 4-6v efter 2:a och sen inom 6mån en 3:e (står även bakom på vaccinkortet) som man iof inte använder nu mera?

Men vad konstigt! :confused:

Trodde att hästen först lär vara grundad för att kunna få tävla i framtiden,Orvar är mao inte grundad,men jag får iallafall tävla? Och vad innebär att han inte är grundad? Har han inte samma skydd,trots att han kommer få sprutan en gång per år?

För jag har som sagt pratat med två veterinärer (distrikts och klinik) och bägge två sa att jag kommer få tävla på det. Frågade iofs aldrig rent ut om han var grundad,jag sa bara hur hans vacc ser ut,samt om dom är godkända för att få tävla på i framtiden,då jag tyckte att det gått så långt mellan dom två sprutorna,då sa dom att ja,det är helt i sin ordning,eftersom det är innom 92 dagar så kommer du få tävla på det,det kommer inte bli några problem alls.

Hade ju 10 veckor emellan sprutorna,dvs 70 dagar.

Men om han har sämmre eller likvärdigt skydd sa dom inget om.

Senast ändrad:

Var ut till Korven i dag,och han var så goooo! :love: Dom hade fått massa nytt strö i ligghallen så han och kompisen låg och mös för fullt,hängläppen var enda nere i marken,kompisen reste sig upp på en gång när jag kom,mer Orvar låg kvar,ropade och ropade,men han bara stirrade på mig! :D Gick in och satte mig och mös med han för fullt,kliade på manken,och det var ju JÄTTEskönt!

Efter ett tag när jag insåg att han kommer inte resa på sig självmant så satte jag på han grimman och smackade,han bara suckade. När jag drog lite i grimskaftet så tog han fram ett ben,sen låg han så ett tag,sen när jag drog igen så kom andra frambenet,sen låg han så,sen när jag drog igen så kom väääärldens suck,sen reste han på sig! :D

Han brukar jämt parkera utanför hagen så får man stå där och dra i han ett tag,men i dag följde han med enda in i stallet,och han är ju så himla snäll att ha på gången så jag knappt kan tro det är sant! Han "bråkar" inte det minsta,det enda han bli lite orolig av är när jag går ut ur stallet. Annars så står han som ett ljus. Stog och borstade säkert 45 min,och han gjorde inget alls som han inte skulle göra under den tiden!

Men nu har han växt,kom på mig själv med att stå på tårna när jag skulle kolla uppe på korset! :eek: Och jag är endå 172 cm. :D

Gått upp i vikt har han också,fortfarande kantig på bog och rumpa,men revbenen är då borta iallafall!

Nu tror jag jag har kommit på något på vägen. Såhär står det också "Grundvaccinering: Tre sprutor, de första två med sex veckors mellanrum. Enligt tävlingsreglementet gäller minst 21 dagar och högst 92 dagar mellan första och andra sprutan. Den tredje ges efter 6 månader"

Så man måste alltså ha max 92 dagar mellan 1 och 2, och sedan 3 efter 6 mån.

Agria skriver likadant på sin sida.

Enligt fass, om man använt Equip FT (som jag gjort) står det "Vaccinationsprogrammet innebär två grundvaccinationer med 6 veckors intervall. För influensa krävs en tredje dos 5 månader senare. Därefter bör revaccination (booster) ske med 12 månaders intervall mot influensa"

Då måste jag alltså ge Orvar en till innan 10 dec? Trots att dom jag pratat med sagt att det är OK? Och säljaren jag köpte Orvar av sa även också att "nu klarar han sig tills nästa sommar". Anväder samma medel som dig.

Angående grundvaccineringen

Jag är ganska säker på att det är så här: För att få tävla (ridsportförbundet) så krävs de 2 första sprutorna i grunden och därefter revaccinering varje år.
Från TRI Mom 170"1:a grundvaccinering
2:a grundvaccineringen (minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen).
När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras
inom 12 månader, senast samma datum som den förra vaccinationen.
"

Men, enligt tillverkarna av vaccinet så skall även en 3e boosterdos ges efter ca 6 månader, för att ge ett fullgott skydd i 12 månader (detta har att göra med hur immunförsvaret fungerar, hur antikropparna bildas). Därefter är det var 12 månad.

Så jag ger alla de 3 sprutorna som tillverkarna "säger" (men bara de två första räknas som grundvac.) och sedan de årliga.
Men det är alltså okej att tävla (ridsportförbundet) med endast de två första i grunden och därefter årligt återkommande. (jag vet inte hur det står i andra förbunds reglemente)

Senast ändrad:

Om du vill att han ska ha ett fullgott skydd, som räcker ett helt år, så ska du ge honom den 3e sprutan också ja.

Men ridsportförbundet kräver det inte.

Men när man ändå vaccinerar så är det väl lika bra att ge den där 3e sprutan också? Och ha ett så bra skydd som möjligt, annars så tycker i alla fall jag att det är snudd på att slänga pengarna i sjön.

Okey det är på sådant vis!

Man lär sig nya saker hela tiden ;)
Jag tackar för den informationen.

Jag har inte fått svar från arab och jag har även skrivit i arabtråden utan resultat, den som har tid över och ev vill söka runt lite får gärna hjälpa mig. För jag pratade med min kompis idag igen och även hon är helt 100 på att det blev nytt 09 eller 10 med detta av vaccinering av influensan inom araber och utställning av dem.

Men jag hittar inte den infon längre och jag lär ringa min vet snart också!!

Mejlade svenska ridsportsförbundet i går,och hade fått svar i dag:

"För tävlingar i Sverige räcker det med att hästen har fått 1 och andra sprutan (med 21-92 dagar emellan) och att den sedan vaccineras med 12 månaders intervaller. Om hästen däremot ska tävlas internationellt
så måste den vara vaccinerad även med sexmånaders sprutan efter grundvaccinationen. Annars måste man göra om hela grundvaccinationen innan man startar internationellt."

Ok för tävling :D Men om tillverkaren och försäkringsbolag säger 3 sprutor skulle jag nog ta det. Om hästen blir sjuk, kan f-bolaget säga då att hästen inte är korrekt grundad och försäkringen inte gäller?

Jag skulle inte chansa, det är ju hästens hälsa vi pratar om :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 647
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025