10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Aah okey!

Ja dom är verkligen helt underbara och jag ångrar absolut inte det.

Jag själv är väldigt lång, 176 tror jag men Sakura går toppen att rida då hon är lite grövre liksom, känns inte alls liten riktigt utan lagom och hon låg på 152 när jag mätte henne i somras.

Mamma häst är 158 och där får det gärna vara stopp för min del, är lite höjdrädd :o Men ändå har jag ridit alla sorters hästar och även stora shirehästar som ingen annan kunnat rida osv, men då var man yngre och mer våghalsig ;)

Miraz ska väl hamna runt 150-155, så det hoppas jag!
Hon är redan nu av grövre lag så blir hon runt den höjden så blir det nog inga problem för mig att rida henne heller vilket ja givetvis hoppas för jag vill inte bara ha henne till avel!

Apropå foder så måste jag ännu en gång höja Dodson! Trollet fick ju äta det hela sommaren och blev superfin. Men pga tillgången här i krokarna samt priset så slutade jag med det.

För 2 veckor sen började hon falla ur igen, överlinjen försvann osv. Fasen tänkte jag, inte igen! Jag började ge henne Dodson och det tar alltså typ 1.5 vecka innan hon fick tillbaka överlinjen osv! Så var det i sommar med, hon var ju jättetunn och det tog knappt 2 veckor innan hon såg bra ut.

Jag älskar Dodson! :love:

Nåväl, trollet har hittat perfekta kardborrar och hennes lugg står alltid rakt upp bakom öronen nuförtiden. Det är ganska jobbigt att försöka frigöra luggen :D
Min ädla häst, med 70% fullblod i, ser ut som en skogsponny. Jag kan nog glömma den ädla hästen, hon har korta ben och är hmm....robust? :angel: Jaja, lättare att rida ihop då va....

Börjar bli nervös, vi ska till veterinären och hästtandläkaren (Söderköping) på tisdag för att kolla knölen, och hon har ju bara varit lastad en gång i sitt liv. Men hon får väl lära sig.

Hon har dessutom fortfarande hålvägg men det växer ner bra och dessutom strålröta, ganska rejäl framförallt på den skadade hoven.

Klart slut. :D

Håller med dom andra, jösses vad söt han är!!

Delvis kl.

Som ni vet är ju tanken att min lilla tjej ska gå lite inom aveln om det visar sig vara något, hon ska ställas ut först osv.

Men har redan kikat på hingstar (i flera år :o)..
Jag har 3 stycken varmt om hjärtat, Perignon Al Amar ox, Puccini ox och Tristin BP.

Dessa hingstar skiljer sig en del men jag älskar dom alla tre sjukt mycket! :love:
Jag är inte duktig inom exteriört område, men jag hoppas verkligen någon utav dessa (kanske alla?) passar min fröken när det är dax för första betäckning om 1½år :eek:

Nu ska jag fortsätta drömma mig bort :angel:

alltid kul att drömma om betäckning och sånt.. Bara för att jag är nyfiken på arabstammar och hingstval just när det kommer till arabiska fullblod får du gärna berätta varför du fallit för just dessa tre hingstar :)

Dom tre hingstarna har jag spanat in sen något år iaf och jag gillar deras uttryck på deras olika sätt.
Deras avkommor som jag hittills sätt, speciellt Peirgnons avkommor gillar jag!

Han får alltid fram sådana otroligt vackra avkommor, fina gångarter, showiga och utstrålning i massor :love:
Sen är pluset att dom alla är otroligt lätthanterliga och kloka i huvudena.

Jag själv har inte träffat på någon av dom ännu, Peirgnon betäckte jag ett arabsto med för 2år sedan tror jag tyvärr blev det inget (lånade mage) pga privata skäl vilket jag fortfarande är ledsen över.

Denna hingst har jag följt längst av alla då min goda vän är vän med hingstägaren, hon har använt honom 2 eller 3 ggr inom aveln till sitt sto.

Jag gillar liksom att hingsten är lite grövre, inte för mycket dock, vill gärna ha ett riktigt vackert huvud och hals.
Fina gångarter och fin kropp såklart.

Men jag är kass att säga mer exteriört om dessa för jag är som sagt inte duktig inom det :o

Dom står inom bra håll också från mig, förutom Perignon då men det är långt tills det är dax och jag kommer säkert hitta mängder med hingstar till :angel: Hitta nämligen på två fina avkommor efter Cw Rih också som jag tyckte såg helt ok ut i gången också!

Jag drömde om en svart arab när jag var liten, det har varit min dröm så att jag kikat in Rih och Tristin är mycket för färgen men det är absolut inte bara det. Det är riktigt fina hästar båda två som lämnat fina föl, hittills inte sätt mer än föl och även dom verkar nedärva fin gång och fin exteriör.

Hm, nu avslutar jag för jag har dom bara rabblat samma sak igenom hela texten :/
PM:a gärna mig istället så slipper vi dras med detta i tråden :)

Du kan ju arab lite mer än mig så det vore kul och höra vad du tycker/tänker :D

delvis kl.

Räkan började dissa mig för två veckor sen. Från att ha trätt på sig grimman själv till att vända helt om när jag kom med grimman.. Tror hon tyckt att det varit lite för jobbigt med mitt tjaffsande med muggen. Så med hennes tydliga vink om att det inte var roligt längre och att muggen var klart på bättringsväg så har hon fått helt ledigt från att gå upp till stallet... Har bara gosat i hagen och kontrollerat att muggen inte sprider sig igen. Så nu gnäggar hon igen när jag kommer och vi gosar ett tag tills hon måste gå iväg och äta igen :P Har också börjat spana hingstar åt räkan, Cardento ska ju tydligen vara en golden cross med camaro m. Funderar även på corlensky g eftersom han också har fina gångarter... Men så vill jag ju ha någon som nedärver bra ben och det har ju cardento men även Feliciano som jag har hört en massa bra om... tankarna vimsar och jag hoppas på att få tid och pengar över till att åka ner till bruksprovet i vår :) särskilt kul om de ska börja med hingsttävlingar samtidigt.. När jag har forskat lite mer i hennes stam så upptäckte jag att hon har en morbror (helbror till hennes mamma) som var godkänd i usa, han lever inte längre. Absolut hette han. Någon som vet om de har samma krav på godkännande där som här?

har märkt att en av hästarna på lösdriften alltid kommer fram och när jag inte är snabb nog att mota bort den så tar den ett rejält tag över räkans mankam vid manken. Speciellt om jag tagit på grimman och ska ta ut henne ur hagen.. Har aldrig sett det förut, den verkligen bara grabbar tag och håller fast. Inget av det vanliga minspelet innan liksom... Någon som vet varför den gör så? Eller är den bara lite socialt efter? Den är ganska "trubbig" och närgången mot människor också..

Är så himla roligt att följa allas pållar! Ove är verkligen trådens lilla maskot :P verkar som att jag inte är ensam om att drömma om en liten ove-bebis i framtiden :P

Jag drömde faktist om Ove i natt! :o Jag och mamma var och tittade på han för ev köp,sen gick vi en långpromenad ut över åkrarna,solen sken,gräset var grönt,fjärilarna flög runt oss,och fårglarna kvittrade( :cool: ),och Ove var lös och sprang som en galning fram och tillbaka,och sparkade bakut av rena lyckan,vi hade han naturligtvis helt lös,och han kom direkt när vi ropade! :p

Jag bestämde mig för att jag ville köpa,sen åkte vi hem,och jag skulle bygga hage,för nu skulle jag tydligen ha hästarna hemma på gården (utan ha ha frågat grannen som bor 50 m ifrån),och min Orvar hette inte Orvar,utan OLLE,så jag visste inte hur jag skulle kunna skilja dessa namn i från varandra! :rofl:

När jag byggt klart hagen så kom jag på att jag lär nog ha en tråd ganska lågt så han inte kommer ut,då åkte jag till intersport och beställde 20 METER tråd. :rofl:

Ibland blir man ju bara less på sig själv!

Ang att dom dissar så har Orvar gjort det hela tiden sen jag köpte han i Juni,eller dissat och dissat,han har inte kommit fram,utan man har fått gå och hämta,sen har han vänt bort huvudet,sen även traskat iväg i bland,men dom senaste 3-4 ggr så har han kommit fram till mig direkt,även fast han står och äter. Känns så himla kul!

Btw så kom våran första snö i går! :) Jättehärligt väder i dag,alldeles vitt ute och solen lyser,i morgon ska det dock regna och vara plusgrader igen... :(

Senast ändrad:

Ang dissa så lystrar hon på sitt namn, hon kommer mot en men inte med samma anda som innan. Ta på grimma osv är inga problem, hon går efter en också lös. Men innan har det varit mer "heeeej, vad roligt". Nu är det mer "hej, suck, jag måste nog bita i hovkratsen". Så hon surar inte eller så, det är mer en känsla. Men visst, hon kan ju ha tröttnat på att jag ska fixa med hennes hov, det har vi ju gjort länge nu. Men jag varierar mig iaf, ibland fixar vi den i stallet, ibland på stallgården, och nu som senast, lös i hagen medan hon betar.

Men ikväll kommer hovis (big deal lär hon säga) och imorgon ska vi lasta för första gången och åka till veterinären. Då händer det ju något iallafall :D Får väl se om det behagar fröken.

Samma sak är det när vi är ute och går, jag går olika rundor för att stöta på "hemska saker" såsom bilar (avstängda), stock-lagring osv och hon suckar och går förbi.

Sist när vi gick hemåt började hon galoppera bredvid mig helt plötsligt, men inte springa iväg galopp, utan hon galopperade i skrittakt bredvid mig. Inget dragande eller motstånd i min lin-hand, det var ganska coolt.

Det har ju hänt mycket, en häst är ju avlivad och så, sen är det pälssättning osv.

Jag har också funderat på Cardento lite, Annies mamma har ju en avkomma efter honom. Men näee..inte så förtjust i honom, däremot finns det ju en annan, med samma stam, som är mindre använd och det sägs att den hingsten är "bättre" än Cardento överlag. Han heter Clearway.

Jag ska inte börja spåna hingstar här, då kommer ni aldrig få tyst på mig :angel:

Btw så kom våran första snö i går! :) Jättehärligt väder i dag,alldeles vitt ute och solen lyser,i morgon ska det dock regna och vara plusgrader igen... :(

Här snöade det heeela dagen igår! Min bästa kompis kom ut å tog kort idag, men det var mamma-häst i fokus så grabbarna showade utanför bild. Kaptenen börjar få tillbaka sin hals igen! :D Han har sett ut som en burk på fyra ben med pluttesvans och utan hals, men nu börjar den ta sig! ;)

Hoppas allt vitt vill ligga kvar! :love:
32816258.jpg

Jo spåna på! Det är så roligt :laugh:

Jag drömmer lite om Sandro Hit, men det är just drömmar om jag inte vinner på lotto :D
Har även funderat lite på Connaisseur, men hade velat ha en mer beprövad hingst egentligen (men det är ju ett par år kvar så han hinner förhoppningsvis visa lite mer vad han lämnar).
Annars rent generellt så skulle jag egentligen vilja ha Donnerhall-blod fritt från R-blod, inte helt lätt (den ska ju dessutom falla mig i smaken :grin:) Har tittat lite på De Niro (vet inte om han går att få tag på?) eller sonen De Noir.
Tips någon?

Vilket sött huvud hon har! :laugh: Tänk vad snö kan vara så fint på bild och så hemskt i verkligheten, prisar min lyckliga stjärna för varje dag med barmark ;)

varför inte Donnerhall himself? men det kanske inte finns fryst efter honom? Jag och dressyrhingstar :angel:

De Noir var ju supersnygg! Annars borde ju Sir Donnerhall (Sandro Hit-Donnerhall) vara perfekt :D Fast han kostar 2000 E.

Surprice finns med (Sir Donnerhall - prince thatch xx) för 700 E.

Ovanstående hittade jag hos Schockemöhle.

Jag vet inte om det går att få tag på Donnerhall, men det känns ändå som lite stenålder att välja honom :o Han har ju så många fina godkända söner att välja på!

Sir donnerhall är typiskt en sån som jag inte riktigt gillar, mest beroende på den raka länden och korset. Annars så håller jag med om att det hade varit bra :laugh:

Jag hittade en till intressant hingst nu, som jag helt har missat innan, Destano (Desperados - Brentano II). Ser riktigt flott ut! Och har dessutom helt okej betyg på hoppningen, vilket jag tycker är viktigt. Men han är också ung, får se hur han utvecklas, men ska tas med på intresselistan.

Jag är ganska kass på både hopphingstar och araber, så jag har inte mycket att komma med där... Men för att nämna en hoppetossa, så har jag fastnat för Canterbury, Cardento har jag lite svårt för.
Hur är avkomman som mamman har lämnat med Cardento då? Om den är bra så kan det ju vara en idé att gå på en liknande linje.

KL
Idag blev Kaptenen av med sina vargtänder! Den ena satt som gjuten och hade jättelång rot, men nu är eländet borta! ;) Så om ett par veckor när snön har lagt sig så kommer vi köra igång lite mer med tömkörningen! :laugh:

Vi upptäckte dessutom att det blivit värsta missen i hans vaccinationer! Han har fått influensavaccin 1+3, men tydligen inte tvåan... Så nu måste jag börja om helt med hans grund... Bara influensan dock, botulismen och stelkrampen är grundat och klart. Men det blev egentligen bra för då kommer han och lillebror vara exakt lika i schemat, det gör det hela mycket enklare! :D

Denna veckan har varit stor för Annie-trollet. I måndags kom hovis och hon har fortfarande hålvägg, nu på två ställen. Dessutom hittade han en hovböld som tittat ut från kronranden, på samma fot som den i somras. Men den var så himla liten. Men varför blir inte hästen halt?!

Nåväl. Igår skulle vi lasta och åka till tandläkaren/veterinären. Första gången hon lastades (har inte tränat), första gången iväg från det lugna stallet.
Hon gick upp på transporten direkt hemma utan gnissel!

Vi körde 10 milen med en häst som stod väldigt lugnt där bak och när vi kom fram skakade hon lite och var lite svett och hade bajsat lite. Men inget överdrivet mycket. Hon fick lite musli som hon accepterade! Ut med hästen, lugnt och bra, och hon blev väldigt förvånad över att det gick andra "okända" hästar runt.

Det första hon gjorde när hon kom in i vänt-boxen var att kissa! Duktig hon är! Sen gick allt bra, tandläkaren var imponerad att hon var så lugn och trevlig för att vara första gången med allt :love:

Hon hade bra tänder, ett litet underbettsfel som gjordes iordning bara. Hon har två små söta vargtänder, men de skulle antagligen fällas när hon får de "riktiga" tänderna så han ville inte röra dem i onödan.

En "riktig" tand har börjat komma upp nu längst in, såg ascoolt ut.

Tanken var ju att vi skulle lasta innan hon vaknade helt från lugnande, men hon vaknade ganska kvickt så det hanns inte med. Så vi fick problem att lasta på kan jag säga. 10 min tog det.

Men när vi väl körde stod hon bra, vi stannade på vägen hem av "barn-skäl" och jag gick bak och hon stod där lugnt, inget svett, inget bajsande.

När vi kom hem fick hon lite musli igen i transporten, även när bakbommen var borta, o så drog hon en suck :D

Vilken tjej!
O när hon kom hem till kompisarna så fick hon fart på dem
http://www.youtube.com/watch?v=BD_Av0MyxwE
:angel:

Jag är ganska kass på både hopphingstar och araber, så jag har inte mycket att komma med där... Men för att nämna en hoppetossa, så har jag fastnat för Canterbury, Cardento har jag lite svårt för.
Hur är avkomman som mamman har lämnat med Cardento då? Om den är bra så kan det ju vara en idé att gå på en liknande linje.

Jag har också svårt för Cardento :D Men vi får se...har inte sett avkomman från mamman. Jag behöver iaf något högställt och ädelt, den saken är klar :D

Canterbury är fin och nu kommer jag låta som en överklassbrud, men jag har så svårt för helbruna hästar. Men fölet behöver ju inte bli helbrun :angel:

Har kollat på lite andra också, Carthino Z är min favorit men då måste man åka till Holland med stoet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 647
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24