Sv: 10rna del 2
Nu är jag hemma igen efter ett antal timmar i stallet,helt stelfrysen är jag!
Hovslagaren kom som vanligt helt i tid (
),första hoven gick bra,sen började han "bråka" igen,skulle sparkas och ha sig,hovis var heeelt lugn. När Orvar började bete sig riktigt illa så frågade hovis i fall han kunde få testa en grej,och visst sa jag.
Han knäppte loss han,sen backade han undan Orvar ett par steg genom att vifta med grimskafftet,och hela kroppspråket,orvar backade på en gång och såg helt förvånad ut,sen bad hovis Orvar gå fram i gången,sen flyttade han Orvar åt sidorna, sen backade han upp han igen,sen tog fram han igen,kastade grimskaftet över halsen på Orvar och klappade i pannan,sen fortsatte att verka! Orvar stog nu alltså helt löst på gången och "tuggade" och tog sg en rejäl funderare,men han rörde sig inte en millimeter efter detta,och hovis kunde verka klart bägge bak utan problem.
Verkningen har varit ett ganska stort bekymmer,och även att bara kratcha hovarna för mig,allt går jättebra när man tar på benen,men så fort man ber han lyfta,så lyfter han,sen börjar han veva runt,med bak ska han sparka,och fram ska han resa sig,nu dom senaste gångerna så har det gått sådär,har inte varit i närheten av lika illa som det var när jag tog hem han,men det har ju varit bråk och stepp,och försök att sparka.
Hovis sa att jag skulle fortsätta med detta,bara lyfta och räkna till fem ena gången,andra gången räknar jag till tio osv,OM han börjar bråka så ska jag ge ett varningsljud,typ stampa ner foten i golvet,knäppa med fingret,eller nått,bara det blir ett ljud,om han inte lägger av så ska jag släppa allt och backa undan han ett par steg,sen be han gå frammåt,ge beröm,sen fortsätta där vi var. Jag fick detta som hemläxa nu av hovis,så här ska det tränas!
Man såg ju vilken respons han fick direkt,från att ha vevat med alla ben,hoppat både frammåt och bakåt,försökt att stå på bakbenen,till att stå helt löst med grimskaftet över halsen (jag satt ett par meter i från,så jag stog inte heller och "smyghöll) och stå som ett ljus!
Efter så tog jag och stallkompisen en promenad,var två pigga unghästar,Orvar traskade på rejält,höll på att gå om mig flera gånger,han var så ivrig att han helt glömde bort hur man ska gå bakom matte,när vi vände upp mot åkern så var han en riktig pain in the ass,han försökte gå jätte jättesnabbt,och var helt uppe i det blå,när vi tillslut kom upp på åkern så tvärnitade han,och sen kissade han läääääänge! Plutten hade gått och varit kissnödig,och villa kissa mjuk!
Skämdes nästan lite över att jag varit så irriterad. Efter det så gick han luuuugnt igen,helt som vanligt mao! kompisen var också lite spänd i dag (kan det bero på första riktiga kylan kanske?) så kossorna var riktigt läskiga,så det trumpetades för fullt där!
Men fy vad det var halt ute i dag,nu blir det inga mer promenader förens det antingen kommit snö,eller att det blir varmt igen! Fick lov att snedda genom en sommarhage,för vi kunde verkligen inte gå på vägen,vart att hoppa över ett litet dike,och Orvar tog väldens älghopp! Skrattade gott åt han!
Efter hovis och promenad så vart det att sola lite utanför hö-huset:
Dock hinns det med att följa matte till utgången och säga hejdå: