10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Har hängt med och läst i tråden ett tag, kom nu på att jag har ett gammalt konto här så tänkte att jag kanske kunde hoppa in här. Är inte särskilt rutinerad här på buke så jag ber om ursäkt om jag tränger mig på.

Hur som helst superkul med den här tråden, själv får jag hem min -10:a i övermorgon :)

Välkommen! Uppdatera oss med bilder på din lilla 10:a när han/hon landat hos dig :-)

KL
Idag har Loppan varit på äventyr med sin lekfarbror i täten. En långpromenad ut i skogen i både skritt och trav, inga konstigheter trots halvstorm och galna hästar i hagarna runt om. Loppan är sååå duktig och modig!

Hon kommer alltid framspringade till mig i hagen, men idag kom hon i full galopp och gnäggade hela vägen fram där hon stoppade huvudet rakt ner i famnen på mig! Då smälter man vill jag lova. Att hon sen var en liten surkart som inte ville bli borstad och pillad på i stallet är skit samma:angel:.

getinline.jpg

Smutsig och tovig, så trivs hon bäst min vildhäst!

Roligt att hon sköter sig :)

Jag har nu ordnat med licens till Fendi, tänkte att det är lika bra att ha det ordnat. Annars inget nytt precis, det är bus och sprätt i hagen med tvååriga welshponnyn Dingla varje dag. De kommer verkligen bra överens och har spring i benen båda två så det funkar jättebra.

Nääe! Jag har anlitat ett transportföretag som kör min 10:a upp till mig från Bremen. Han skulle kommit igår kväll men av någon anledning ska han stanna kvar på övernattningsstället nere i Malmö en dag till så han kommer upp först idag, söndag. Som jag väntat och väntat.. Jaja nu är det inte långt kvar i alla fall.

Min 10:a, jag kallar honom H här, är e: Hohenzollern (för er som inte är så pålästa om honom är han e: Hochadel ee: Hohenstein. Han har också bl a Donnerhall och Weltmeyer i blodet) ue: Grand Cru (vars mamma också är mamma till Lussans LRF Walk on Top). H:s mamma hade en helbror f -99 som jag har haft. Personligen är jag överlycklig över att ha hittat till de här uppfödarna, de har lite samma hästfilosofi som jag själv. Hästarna är absolut underbara! De tar fram sociala, vackra, trygga, harmoniska och trevliga gångartshästar som helst hade velat krypa upp i knät och mysa om de kunde :P

Nåväl, tanken med lilla H är att han ska bli min framtida bästa kompis och dressyrpartner. Han rör sig riktigt trevligt för att bara vara 20 månader gammal. Något som jag oroar mig lite för är att han blir för stor. Hur stora är era 10: or nu? H är ca 170 cm (mankh.) och väger drygt 500 kg. Han har vuxit om mamma, storasyster och mormor. Dock var hans morbror ca 177 cm så jag hoppas på att han landar däromkring. Min senaste häst var 183 och jag vill helst inte ha en till i den storleken, jag är trots allt ganska liten med mina 174 cm.

jaaa du han kommer att bli stor...

min ena 10 är knappt 155 och den andra är 160+ så den lilla kommer nog bli liten i jämförelse med de andra ur samma stolinje och den andra kommer blir stor i jämförelse med sina halv och hel syskon...

OJ, vilken stor 10:a du har på ingång! Jag som tycker min får ta det lugnt med tillväxten och då är hon som 19 månaders knappt 160 i manken och ett par cm till bak. Men jag trivs i och för sig bäst med en häst under 175 cm, allt över det tycker jag alldeles för stort!

Spännande i alla fall, du får som sagt uppdatera när han är på hemmaplan :D

KL

I morgon är det dags för hovslagare med Orvar igen,han brukar ju sköta sig varannan gång,och sist var han lite jävlig,så nu hoppas jag på en snäll pålle i morgon! :D

Har även köpt en lite julklapp till min hovis,bara en enkel glöggflaska och ett litet kort där jag skriver hur tacksam jag är att ha han som hovslagare,hoppas det uppskattas! För det är jag verkligen,skulle aldrig vilja byta till en annan,trots att Orvar har jävlats ordentligt vissa perioder,så har hovisen ALDRIG tappat humöret,utan är hur lugn och vettig som helst,och bäst av allt,han kommer alltid i tid,oftast 5-10 min innan t.o.m! :bow:

Har även satt kameran på laddning,för det blir en liten promenad i morgon efter hovslagaren med stallkompisen och hennes unghäst,så jag hoppas att det blir nån bild iallafall! :)

Härligt med en hovis som kommer i tid! Den julklappen uppskattas garanterat.

KL
Igår somnade min älskade mamma-häst in, inga ord i världen kan beskriva hur hemskt det känns... :cry:

Småhästarna skrek och letade efter mammsen, värst för lillebror såklart som försöker använda Kaptenen som mjölkbar hela tiden.
På eftermiddagen igår kom så deras nya lek/uppfostrar-farbror, en supersnäll nordis som kommer vara perfekt för uppgiften. När han kom in i hagen nosade de på varandra och sen traskade han bort till höet och fastnade där. :grin: Han blev genast Kaptenens stora idol och nya trygghet i tillvaron. Kaptenen kanske blev extra lycklig över att ha någon annan röding som också har en titel till namn!? Fuxarna Prinsen och Kaptenen till er tjänst!

*kl*
Försökte få pållarna att springa lite i hagen igår. Ove var mer intresserad utav av äta så hade fullt upp med att få honom till att få honom bort från maten XD Men stundvis så sprang han på... nästan :p

img_7519_177825380.jpg

img_7524_177825757.jpg

img_7538_177826534.jpg

img_7518_177826937.jpg

Nämen herregud!

jag härmed slänger mig in i gruppen "Vi som tänker kidnappa Ove"
Han är gudomlig:love:

Vad är det tänkt du ska göra med honom sen? :)

Här kommer min större variant av Ovehäst ;)

Min islandshingst Rigel,

Var ute i söndags och hälsade på. Tog en lite längre promenad och tränade lite på stanna och börja gå på kommando. Underbart duktig kille!

Sen är min tanke att börja tömköra så smått till våren så tränade på att han skulle gå med framåtbjudning lite framför mig så höll jag ena handen på hans rygg och grimskaftet bredvid och så gick han där och var stolt som en tupp :) Sen töltade och travade lite grann också. Sen la jag över en filt på honom första gången någonsin, men som väntat ingen reaktion.

Stolt över min fina.

rigeltcke.jpg

Kan säga såhär, han lär vara en av dom med mest prylar när han är inriden ;) Har redan designat mitt drömträns som ska döpas efter honom. *Nördvarning.

Nu är jag hemma igen efter ett antal timmar i stallet,helt stelfrysen är jag! :p

Hovslagaren kom som vanligt helt i tid (:bow:),första hoven gick bra,sen började han "bråka" igen,skulle sparkas och ha sig,hovis var heeelt lugn. När Orvar började bete sig riktigt illa så frågade hovis i fall han kunde få testa en grej,och visst sa jag.

Han knäppte loss han,sen backade han undan Orvar ett par steg genom att vifta med grimskafftet,och hela kroppspråket,orvar backade på en gång och såg helt förvånad ut,sen bad hovis Orvar gå fram i gången,sen flyttade han Orvar åt sidorna, sen backade han upp han igen,sen tog fram han igen,kastade grimskaftet över halsen på Orvar och klappade i pannan,sen fortsatte att verka! Orvar stog nu alltså helt löst på gången och "tuggade" och tog sg en rejäl funderare,men han rörde sig inte en millimeter efter detta,och hovis kunde verka klart bägge bak utan problem.

Verkningen har varit ett ganska stort bekymmer,och även att bara kratcha hovarna för mig,allt går jättebra när man tar på benen,men så fort man ber han lyfta,så lyfter han,sen börjar han veva runt,med bak ska han sparka,och fram ska han resa sig,nu dom senaste gångerna så har det gått sådär,har inte varit i närheten av lika illa som det var när jag tog hem han,men det har ju varit bråk och stepp,och försök att sparka.

Hovis sa att jag skulle fortsätta med detta,bara lyfta och räkna till fem ena gången,andra gången räknar jag till tio osv,OM han börjar bråka så ska jag ge ett varningsljud,typ stampa ner foten i golvet,knäppa med fingret,eller nått,bara det blir ett ljud,om han inte lägger av så ska jag släppa allt och backa undan han ett par steg,sen be han gå frammåt,ge beröm,sen fortsätta där vi var. Jag fick detta som hemläxa nu av hovis,så här ska det tränas! :D

Man såg ju vilken respons han fick direkt,från att ha vevat med alla ben,hoppat både frammåt och bakåt,försökt att stå på bakbenen,till att stå helt löst med grimskaftet över halsen (jag satt ett par meter i från,så jag stog inte heller och "smyghöll) och stå som ett ljus! :eek::D

Efter så tog jag och stallkompisen en promenad,var två pigga unghästar,Orvar traskade på rejält,höll på att gå om mig flera gånger,han var så ivrig att han helt glömde bort hur man ska gå bakom matte,när vi vände upp mot åkern så var han en riktig pain in the ass,han försökte gå jätte jättesnabbt,och var helt uppe i det blå,när vi tillslut kom upp på åkern så tvärnitade han,och sen kissade han läääääänge! Plutten hade gått och varit kissnödig,och villa kissa mjuk! :love: Skämdes nästan lite över att jag varit så irriterad. Efter det så gick han luuuugnt igen,helt som vanligt mao! kompisen var också lite spänd i dag (kan det bero på första riktiga kylan kanske?) så kossorna var riktigt läskiga,så det trumpetades för fullt där! :D

Men fy vad det var halt ute i dag,nu blir det inga mer promenader förens det antingen kommit snö,eller att det blir varmt igen! Fick lov att snedda genom en sommarhage,för vi kunde verkligen inte gå på vägen,vart att hoppa över ett litet dike,och Orvar tog väldens älghopp! Skrattade gott åt han!

Efter hovis och promenad så vart det att sola lite utanför hö-huset:

384996_2536738291991_1059624479_32748908_93220361_n.jpg

Dock hinns det med att följa matte till utgången och säga hejdå:

375558_2536739412019_1059624479_32748910_1814367993_n.jpg

Oj men herregud... Vad har hänt?? Detta är något jag missat, för bara någon dag sen la du ju ut en bild på din fina flicka väl eller har jag drömt?

Din fina flicka :cry:

*Kramar om*

Uscha, beklagar din sorg. Det är aldrig lätt att ta det beslutet även om det finns goda grunder för det :cry:
Kram

Välkommen! Jisses vilken stor! Min är bara drygt 150 (skulle jag tro, längesedan jag mätte).
Hur har det gått, har han kommit fram välbehållen? Vi vill förstås se bilder på underverket sen med! ;)

Tackar både Molin och Aida för styrkekramar... Det behövs, trodde inte att jag skulle bry mig om nånting "skrivet över internet" men har insett att det har betytt väldigt mycket för mig att få respons i sorgen... Knepigt.

KL
Insåg förut idag att Kaptenen faktiskt blir 1,5 år idag. Tänk vad tiden går fort... Han och lekfarbror kommer mycket bra överens och nu törs även lillebror vara med på ett hörn. Kaptenen och Prinsen står och gnabbas och nyper varandra i stillsam lek. Har inte sett några riktiga busryck ännu. På söndag kommer hovis hit och skor om herr Prins, så efter det kommer jag kunna köra igång lite mer.
Hoppas att vädernissarna har rätt, för isf blir det massor med snö inom en vecka! Vi har redan ett litet lager men det behövs mer! Så fort det blivit ordentligt med snö ska Kaptenen få jobba för maten!

usch Maja :cry: Styrkekramar t dig!! Men vad skönt att de har hittat ny kompis som är tryggheten.

Här har vi inte gjort så mycket efter tandis-besöket men vi gick på minipromenad i helgen o stod och tittade på bilar vid vägen utan problem. Hon har flyttat fram sin position också, innan gick hon bakom hela tiden, nu går hon bredvid (när det är läskigt går hon bakom mig).

Annars ser det ut såhär på dagarna

vlcsnap47500.png

vlcsnap47944.png

Hon har ruggig balans och går på bakbenen, hon stegrar först lite o sen tar hon mer kraft utan att röra marken igen osv.
Hon kanske ska bli levad-häst :D

Skickar en stor tröstekram till dig Maja, din fina Kandi var verkligen en av de ston jag tyckte bäst om på avelsforumet så det känns riktigt ledsamt att inte få följa henne mer. Du har varit en mycket god hästägare och sett till ditt stos bästa, det ska du ha en stor eloge för. Tänk om alla hästägare var som du :bow:

KL

Här händer inte mycket just nu med mina små. Astro går kvar med sin gamla nordiskompis men han ska snart få en ny lekkompis då jag ska skilja av Sorexas lillebror snart så då kommer det nog bli lite mer liv i luckan. Sorexa lär väl få psykbryt när lillebror flyttar för hon avgudar honom, hon hökar värre över honom än gamla mamman som numer endast utgör mjölkbar för lillkillen, all övrig tid tillbringas med syrran.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 647
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 865
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V