10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Vilka sötnosar :love:

KL
Min går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och förblir förhoppningsvis otäckad hela vintern. Måste jag omvärdera därför att hon visar sig vara en fryslort så stallar jag upp, det verkar dock högst otänkbart. Hon älskar sin ligghall och äter bra så jag litar på att hon själv tar ansvar för att hon håller sig varm i vinter ;). Täcke på frisk unghäst är bara i extremfall enligt min erfarenhet (vet knappt om jag någonsin varit med om det ens).

Jag håller med om att bebisarna kan få vara lite skitiga. Helst hade jag stått och borstat pållen glänsande blank bara för att det är mysigt. Men det känns som om det är bättre att låta honom behålla sitt lager av fett och lite smuts, som att det på nått sätt hjälper till att skydda från kyla. Vet inte men det kanske mest är en konstig idé jag fått för mig :angel:

Nä jag har aldrig sett det.

Min lilla frös som fasen när hon var föl, på sommaren när det regnade och jag tänkte, oh nej. Men förra vintern som var kall frös hon inte vad jag kunde se, hon brukar springa ganska mycket så hon håller väl sig varm :D I år är hon ju lite tjock så det gör inget om det blir kallt så hon kan utnyttja energin och gå ner lite i vikt :p Hon är omusklad också, proteinbrist, men jag får inte i henne mer protein och energin går ju upp extremt också. Hoppas på bättre grovfoder i skåne :D Så hon är lite tjock, inte överdrivet men dock.
Så mer kallt väder :p

Orvar har haft täcke hos förra ägaren,men jag har aldrig satt på täcke,tror att pälsen håller värmen bättre UTAN täcke. nu har dom dock satt ut massa varningar här i Dalarna nu,ska tydligen komma en JÄKLA massa snö,snöa konstant i ett och ett halvt dygn... :crazy:

In i stall kommer dom inte då det inte finns tillräkligt med boxar,så dom kommer enbart ha ligghallen att gå in i,men det klarar dom sig på utan problem, får se om stallägaren går ut och sätter på dom täcken eller inte,men jag tror inte det. Förra året hade hon täckat unghästarna på lösdriften en-två gånger,var enbart pga att en såg ut att frysa,då tog hon in en och en och torkade och satte på täcke för att det inte skulle bli orättvist. :D

Däremot blir dom säkert fodrade inne i ligghallen så dom inte behöver ut i skitvädret för att äta.

kl

Siri har fortf inte haft täcke på sig "ordentligt", jag har bara testat att lägga på i träningssyfte,hon har dock väldigt dålig vinterpäls så jag hoppas hon fixar det om/när det blir kallare, jag har aldrig haft någon häst täckad före 3 års ålder,och det inte av princip utan att det inte behövts, o hoppas slippa det nu också.

Senast ändrad:

Behöver inte täcka min alls, (isbjörn på lösdrift :D)
Så det är jag glad över. Men förstår er som måste givetvis.

Kl*

Nu vill jag veta era planer för 2012! Skriv så mycket ni orkar!
Tänk, snart är våra bebisar inga åringar längre!

Min kille har heller inte täcke om det inte behövs. Men i tisdags snöade det så mycket så då fick han det. Samma sak idag, det snöar som SATAN och blåser lika mycket som det snöar, så då fick han på sig kläder. Mina har inget ordentligt regelrätt skydd att gå in i, de har en bit skog men inte så väldigt mycket att hurra över i sånt här väder.
Grabbarna hade hur som helst jättekul i snön och lekte som tokar, det är så roligt att stå och titta på dem! Men det syntes när de "lekt klart" att de var lite besvärade av vädret. Kaptenen har inte mycket päls att skryta med, så all snö som lade sig på honom bara smälte och blev iskallt vatten istället.
När de var täckade blev det återigen fullt ös och de såg sådär allmänt lyckliga ut som bara bushästar kan göra! :p

Men i övrigt håller jag med er allihopa, inga täcken om det inte behövs.

För att kika på lite planer för 2012!
Efter nyår planerar jag att komma igång ordentligt med tömkörning. Dessutom ska jag börja träna herr farbror nordis i både ridning och körning, och kommer då ha med mig småpojkarna på släp. Hoppas kunna hitta bra ridvägar där det inte åker så mycket bilar. Sen när jag kört med Kaptenen på sidan ett par gånger så att han verkar någorlunda "säker", iaf orädd, för vagn/släde kommer jag försöka lägga en tolksele på honom och se vad han tycker om det. Planen är att senare dra skacklar för att så småningom även köra in riktigt. Hoppas även att jag kommer ta mig iväg på nån löshoppning innan sommaren.
Lååååångt sommarlov i vildhäststil!
Hösten står för mer tömkörning, mer handhäst med farbror, kanske lite körning om vi kommer så långt och senare även inridning och löshoppning.

Senast ändrad:

Åh vad kul det låter! Du brukar ha så roliga bilder på dina fina grabbar. Inga nya? :angel:

Jag är redo för snön, komsikomsi till Lund!

Haha :D nää lovar att jag inte tagit din häst:)

KL:

två nytagna bilder när arabpojkarna busar :)

393376_2757785266871_1324930025_3105126_10279119_n.jpg

387461_2757786026890_1324930025_3105127_1495807153_n.jpg

*kl*
Jag tycker så synd om mina småttingar som fick vara utan täcke natten till idag :( Igår hade vi sol och kallt, riktigt fint väder för en gång skull men vad hör man sedan när man gått och lagt sig... jo det blåser storm och spöregnar. Mina små vägrar vara inne i lösdriftet när det blåser stormbyar, så de var fortfarande blöta när jag kom upp och gav dom frukost idag. Ingen frös dock men de var väldigt hungriga :p Så idag vid middagsfodringen åker täckerna på då vi har klass 1 varning på vindarna nu och kan komma mycket regn inatt igen >__<

Under 2012 har jag tänkt börja tömköra Ove, vilket jag fruktar då jag försökt longera honom och det misslyckades totalt XD Samt ska jag ställa ut honom i Sverige och Danmark i sommar :D så blir träna massa på stå uppställt för hans del :p
:love:

Länge sen jag var inne och kollade nu och alla har växt till sig som tusan ju! Men tycker ändå det är lite dåligt med bilder i tråden! :p

Min får 0,6 kg Hippo Bas Pellets, Krafft mineraler, 0,5 kg havre, betfor och ca 0,5 kg hackad lucern + i princip fri tillgång på hösilage. Han är till och med lite rund, men hellre det än tunn.
Har som jag skrivit tidigare i tråden försökt byta ut hippo pelletsen mot müsli i flera olika omgångar men då matvägrar han direkt, så vi får snällt hålla oss till pelletsen...:grin:

166266_1711685305243_1031450370_31910309_3305893_n.jpg

Lincoln S e. Hip Hop - Little Boy 6,5 månad
Kompisen heter Jackson Five, connemara e. Scarface - Hagens Ryan 6,5 månad.

Guuu vad lik din Hip Hop Avkomma var lik min!

dscn1416_1189707274_210984_170205821.jpg

Grovplanering för 2012

* vänja dom vid bett

* tömkörning - eventuellt även köra in

* gå med som handhäst

* löshoppning

* SOMMARLOV

* Insittning till nästa årskift

Plan inför 2012:

- Vänja vid bett och träns
- Sätta på tömkörningsgjord och klara av att bli tömkörd
- Ev., beroende på hur tömkörning går och hur han reagerar, inkörning
- Ev. sitta/hänga lite

Eftersom han är så pass stor kommer jag att ta det väldigt lugnt. Han är riktigt cool men samtidigt vaken och nyfiken så hans inställning är fantastisk. Ridning väntar jag antagligen med till att han är 3-4 år.

Här är min plan för Loppans 2012 i grova drag:

Vår

Elastisk gjord och sedan tömkörningsgjord vid hantering och så småningom promenader
Tandkoll och avlägsnande av vargtänder (hon har åtminstonde en vargtand)
Tömkörningsintroduktion i skog och mark med kapson
Introducera löshoppning

Långt sommarlov med bara lite basic hantering

Höst

Röntga för lösa benbitar för att ev. ta bort dem innan "träningen" sätter igång på allvar
Tömköra
Löshoppa
Sadel- och tränsvänja
Förbereda uppsittning för att i slutet av november sitta upp med mål att kunna starta/stoppa, kanske ta några steg i trav ute med sällskap innan vinterlovet i mitten av december.

Det är vad jag utgår från, men Loppan får bestämma takten själv utifrån utvecklingskurva, växtperioder och annat som spelar in.

Jag hade tänk att gå några promenader och träna på framåtbjudningen samt försöka få han att gå framför mig och på så sätt introducera tömkörningen.
Detta fram till April/maj
Sen släpper jag honom på stooort sommarbete med massa andra i Båstad ändå fram till Oktober.
Sen ska han visas i mitten av Oktober.

Efteråt släpper honom på lösdriften där han går nu och ska då börja så smått med promenader igen sen tömköra (i grimma), kommer kolla hans tänder innan han får testa bett.

Mycket mer än så blir det nog inte 2012 för oss.

Han har växt väldigt jämnt och fint så förhoppningsvis kan jag sitta in honom som 3 åring och sen låta han vara en hel sommar för att sedan rida in honom som 3,5 åring. Men får se :)

Tänker inte kastrera honom då han fick fin bedömning i höstas och som föl och har splash i sig så han kan bli attraktiv som hingst. Men det får han(vi) ju givetvis bevisa också.

Kl*
Har någon här någon erfarenhet av det här med att kastrera eller inte kastrera. Läst att håller man dom som hingstar utvecklas dom oftast lite snabbare men kastrerade växer ofta på sig lite mer på höjden men blir lite mer spättiga som unga. ?

Om man nu kastrerar tidigt vill säga.

Senast ändrad:

KL

Hade som mål att köra in,men dom planerna har jag lagt ner.

Mina planer nu:

Få gå och mysa i lösdriften bara och borstning ca en gång i veckan,en lite promenad då och då fram tills våren då vi börjar ta tag med promenaderna,vill då kunna ta och gå iväg med han helt själv rakt upp i skogen, (har inte testat att gå själva än,men skulle säkert funka redan nu) och under sommaren så får han gå på bete och bara vara nån månad,sen tar jag tag i promenaderna igen,och installning sker i september,då ska jag även ta tag i gjord/sadelvänjningen,och förhoppningsvis kunna tömköra han ett par ggr innan isen kommer. Under vintern 2012 så kommer han bli tömkörd några ggr i månaden. (OM han accepterar gjorden tillslut)

Våren 2013 kommer jag börja hänga/sitta lite,för att kunna skicka iväg han på inridning under sommaren,ev väntar jag med detta till hösten/vintern,och låter han gå på bete här hemma och ha en "sista semester"! :D Ifall jag väntar med inridning till hösten/vintern har jag iallafall som mål att kunna sitta upp och start och stopp ska fungera i skritt under sommaren.

Har inge bråttom att rida in,han kommer bli så pass stor så jag avaktar hellre så han hinner växa färdigt lite mer då vi endå inte ska på varken 3-års test,eller ska debutera i nån tävling.

Min plan är att Annie ska gå 3års test 2013.

Nästa år ska vi först flytta och hon får komma in i den nya rytmen och flocken.

Vår:

Planen är att bettvänja (måste man rida på bett på 3års test eller kan man rida bettlöst?), besöka tandläkaren (hon har två vargtänder men de vill inte ta bort de eftersom de lär ramla av sen och tandis vill inte störa munnen i onödan) och kanske prova tomköra senvåren. Men jag kan inte tömköra så jag måste gå kurs/hitta ngn riktig duktig.

Introducera löshoppning (hon har aldrig provat).

Sommarbete så mycket som möjligt!

Höst: På senhösten är tanken att sitta in/rida i alla gångarter (brukar ta max 8 veckor), sedan vila december-februari och då ta upp ridningen igen för att göra 3års test i april. Allt beror ju när 3års testet är.

Jag tänkte också röntga för att se ev lösa benbitar.

Men man vet ju inte, hon kanske inte är redo för 3års test och då låter vi det vara. Om inget händer så tror jag dock att hon kommer vara redo.
Hon blir ju ganska liten, är kortlinjerad och hon har aldrig sett ut som en ranglig unghäst. Suverän balans har hon haft hela tiden.

Hon är oerhört vaken och känslig, snäll och social, men det ska bli en utmaning att sitta på henne :angel: Hon är verkligen ett sto uti hovarna och blir förnärmad av tillsägelser. Känns mycket lill-gammal. Tänker rida in henne själv men ha tränare som kan hjälpa, vill inte skicka iväg då tränaren och jag kanske rider helt olika.

Jag kommer heller inte visa henne på 3års, jag kommer att rida, men kommer hyra in en professionell visare.

Ja,jag hoppas att det blir bra! :D

I dag är det prick ett halvår sen Orvar hamnade hemma på stallplanen,så det firades med massa gos och lite godis! :love: Bjuder på nån bild från kalla och snöiga Dalarna!

381626_2565973902863_1059624479_32758093_1157446554_n.jpg

390481_2565974422876_1059624479_32758094_1017200054_n.jpg

390248_2565974902888_1059624479_32758095_372693839_n.jpg

I kväll blir det även lite fest för min egna del också,vilket hände väldigt sällan nu för tiden faktist,men i kväll är det dags,träffa vänner som vi inte sett sen i sommras pga att dom flyttat både hit och dit,så denna dag kan inte bli så mycket bättre,träffa vänner,och få massa kärlek från sin häst! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 642
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka