10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Pratade lite i dag med stallägarens dotter på fejjan,frågade hur Korven mådde,och han hade det bara bra,dock såg han ut som deras -10:a! Han är skäck! :o Han är alltså REJÄLT skitig! :crazy:

Känner jag får lite lätt panik faktist,hur sjutton ska jag få Korven ren igen? Jag kan ju inte bada han,att bara borsta kommer inte att hjälpa då han antagligen legat i massa bajs! Leran går ju att borsta bort,men skiten "färgar" ju av sig... Jag vill inte att min bebis ska vara full med bajsfläckar,ser säkert helt vanvårdad ut! :cry:

Varför varför måste så gott som alla ljusa hästar vara rejäla skitgrisar???? Det lyyyyser ju "skitig häst" om han säkert! Som sagt,om det "bara" vore lera,skitlätt att borsta bort,men nu är det garanterat bajsfläckar (då han jämt brukar ligga PÅ dom i ligghallen),och jag vill faktist inte ha hela hästen full med bajs....

Jag kommer kunna ta mig ut dit TIDIGAST på Fredag,vill bara dit och skrubba hela hästen NU! Och om min kompis kommer ut på lördag och ska hjälpa mig lite så måste jag VERKLIGEN ha hunnit smygborstat han innan,då kompisen rider western,och tävlar även i halter,man kan spegla sig i hennes häst,hon kommer trilla baklänges om hon ser Korven nu!

Hoppas det lugnar ner sig när snön kommer,eller om han ska hålla på så här hela tiden....

Senast ändrad:

Tänk såhär istället:
Vilket hästliv har hennes häst som ständigt är klinisk ren?
Din häst får iallfall vara häst dvs skitig.
En skitig häst är en välmående häst, för den får vara som dom är naturligt.

Den kommer en tid då även din häst kommer vara ren & gå med täcke. Just nu ska dom bara få lov att vara just bebisar.

Ja,absolut får han vara skitig (Är han oftast,dom går ju på lösdrift,och jag brukar vara där MAX 2 ggr/veckan) men nu när man inte sett han på två veckor så ser man ju framför sig hur kockorna hänger på han,halvfryst bajs över hela kroppen,och huden irriterad/frätt under. Nu vet jag dock att det SÅ illa är det inte,men ja,när man inte sett han på så länge så saaaaaknar man,och är så klart lite orolig...:p

Plus att han hade en gigantisk bajsfläck som var alldeles färsk över hela bakbenet,högt upp på rumpan sist jag var där,borstade bara bort det lösa bajset,sen tänkte jag att den torkar nog lite under tiden vi är på ridbanan,så borstar jag bort den efter,men nu vart det ju inte så nu när jag vart skadad,så t.o.m den fläcken finns ju kvar! :o Tillsammans med säkert 10 nya,han är nog mer brun är gul nu! :cool:

Och vill såklart också tillägga,vännens häst har ett kanonliv,mycket utevistelse,noga utvald foderstat,får komma till veterinären för minsta lilla,kollar tänder,bästa hovslagaren i länet,och vännen är MYCKET noga och mån om sin häst,och borstar/masserar säkert minst en timme om dagen,bara för att hästen är skinande ren så betyder det väll inte att hästen inte har ett drägligt hästliv?

Två nytagna bilder på Pirayan. Denna vecka har han varit ut på en skogspromenad samt åkt transport till hovis där han fick fötterna fixade. Lillgrabben skötte sig helt suveränt :)

Igår kom jag t stallet för att behandla strålrötan. Hästen är inte halt längre och ingen värme i hovarna. Yay!

Men hon känns så uttråkad! Ännu värre nu än innan. Nåväl, hon var heller inte säker på om man ska stå o hålla hoven. Hon la sig ner i protest (andra gången i livet). Hon tittar på en, och sen sänker hon sig ner sakta tills hon ligger ner. Sen ställer hon sig upp sakta igen...

Jag borstade av henne och hittade regnskållor på ena bakdelen. Så nu har vi det också! Hålvägg, röta och regnskållor.....ser bara ett litet samband med fuktiga vädret :angel: Nu är det kallt och torrt här, äntligen!

Och sen får jag inte rätt på foderstaten. Igen. Samma visa igen. Fattar inte varför. Hon faller ur på en vecka. Överlinjen är borta, totalt. Och det går så fort! Förra veckan var hon rund och fin och tom lite i överhull.

Hur mycket MJ och protein ligger era på?

Vår 10 ligger på en kvot på 7.7 och har fri tillgång på ensilaget och lösdrift endast mineraler till det . Håller sig bra i hullet på den kvoten .

Mia

Dum fråga kanske, men hur räknar man ut kvoten nu igen?

Jag skickade iväg min analys till en kompis som kan det där mycket bättre än jag och hon sa till mig direkt att sluta ge all kraft jag gav för vi behövde ingenting. Så mina får endast fri tillgång på hösilage nu!

KL

Jihu, nu får Loppan förhoppningsvis börja leva ett värdigt unghästliv!

Till att börja med får hon gå i en liten flock bestående av två mammor med föl samt en minishettis. Unghästflockens hage är alldeles för lerig och ligger dessutom för lång bort från stall/skötselplatser för att det ska vara praktiskt möjligt att ha koll på Loppans hovstatus!

Allt gick bra vid släppet även om mammorna inte var otydliga med vilka som bestämmer i hagen! Loppan höll sig undan men stämningen var cool. Så jäkla skönt att slippa ha henne i en liten sandhage, nu håller jag tummarna för att det inte händer nåt nytt med varken hoven eller nåt annat på ett BRA tag!

imgp0335.jpg

Hon vet sin plats men får ändå vara med på ett litet hörn i alla fall ;)

protein/MJ dvs 77/10 = 7.7 kvot

Eller så är det tvärtom i divisionen :o när man slår på miniräknaren :)

Mia

Skönt :D Vi har provat olika men det funkar inte. Har börjat med Dodson igen, det är det enda fodret som funkat någonsin på den där hästen.

Imorgon, om hon inte har ont i hoven, ska vi på promenad. Hon är ju så extremt uttråkad fast hon har kompisar och 15 hektar hage.

Och hennes bula som sprack, nu har veterinären ringt, de skickar oss till klinik och ska ultraljuda och operera bort den, och se vad det är.

Och vill såklart också tillägga,vännens häst har ett kanonliv,mycket utevistelse,noga utvald foderstat,får komma till veterinären för minsta lilla,kollar tänder,bästa hovslagaren i länet,och vännen är MYCKET noga och mån om sin häst,och borstar/masserar säkert minst en timme om dagen,bara för att hästen är skinande ren så betyder det väll inte att hästen inte har ett drägligt hästliv?

Tyvärr fick jag inte med ironi smileyn via telefonen, surfar nästan allt mobilt då min laptop är död.
Jag kan oxå gnida mina hästar en timme vars om dagen, 10 min efter dom är utsläppta är dom lika skitiga igen ;)

Idag var jag iväg på säkerhetsträning för en känd kusk med min -10.
Han var otroligt duktig & den som var minst rädd av alla 4 unghästarna.
Blev inpacketerad i en stor flagga, fick sparka på en stor hästfotboll bland annat. Han bara ställde upp. Finaste skrutten :love:
Nu får han gå & skrota i hagen ett tag till, han är alldeles för lätt att ha göra med, man kan inte direkt träna honom.
Det skulle vara lastträning & lära sig stå själv utan att få tokspelet.

I dag är jag sååå lycklig,har nämligen varit ut till min korv! :love: Har inte sett han på 2 veckor så lyckan var så klart total! Ha hade nog saknat mig liiite iallafall,för han kom direkt,annars brukar man få vänta och vänta och vänta,ibland får man t.o.m gå in genom halva hagen,alt jaga häst ett tag,men inte i dag inte! :D

Han såg FÖRJÄVLIG ut,precis som jag trodde,skitigare häst har jag nog aldrig skådat,sen har han satt jättemycket päls också,och legat i bajs,så under magen var pälsen helt platt och ihoptorkad,sambon tyckte att det såg ut som han hade ett hål i magen! :cool:

Tog in han i stallet och ställde på gången,var beredd på lite bråk iallafall,för han var helt själv i stallet,och kunde inte se nån annan häst heller för dom var så långt ner i hagarna,men han stog som ett ljus! :love: Rörde sig ingenting förutom när jag bad han,stog och kollade ut lite mellan varven,sen lyssnade han vad jag gjorde,sen halvsov han. Han gnäggade/hummade dock lite en gång och trampade runt,men det var när jag gick ut för att tömma vattenhinken,och det är ju bara gulligt att han ropar efter matte och undrar vart jag är! :angel::D

Fick lov att tvätta svansen,för den var då mer brun än gul,fick bort det värsta,men är lite skit kvar endå i den,men ville inte blötlägga på svansroten,då vi bara hade 1 plus i dag,så blötte bara taglet,det andra kanske regnar/snöar bort sen! :angel: Fick borsta och gno i säkert en timme innan han såg skaplig ut igen,han hade för sjutton en halv bajskotte i LUGGEN,så ja,ni kan ju tänka er....:grin: Fortfarande lite fläckig,men nu är det bara lite lätta färgskiftningar....:rofl:

Han är så duktig,och så himla snäll så jag blir alldeles rörd! Min bebis! :love:

Måste bara fråga en sak,hur mycket päls har era hästar? Orvar har varit jätte tunnhårig,men nu hade han som sagt satt mycket päls (om man jämnför mot för 2 veckor sen),men jag tycker endå att han har förhållandevis lite päls?

Araben jag hade förra vintern hade mycket mer päls än honom,och då var hon dessutom täckad dygnet runt.

Nu har vintern inte dragit igång än,men ligger på ett par minus på nätterna,och ett par plus på dagarna,har oftast varit dimma,men sen igår har solen varit framme. Kommer han sätta mer päls tror ni,eller är det "för sent" med pälsen nu? Pälsen går ju efter mörkret,men när väl kylan komer så bör väll pälsen kunna växa lite till endå? Pälsen känns dessutom lite sträv? Nästan som om det är två olika sorters päls,en kort och sträv-ulligare,och sen en lite längre. Känns inte alls så sammetsmjuk som den gjort på mina tidigare hästar.

Han ska gå på lösdrift hela vintern,så jag vill ju att han ska klara sig med bara pälsen,så man slipper ha täcken på. Är inte i närheten av att kunna gömma händerna i pälsen...

Jag kollade min imorse, lägger jag handen på pälsen & ruggar lite så sticker den upp mellan mina fingrar.
23 åriga kallblodet ser ut som en svart mammut sen länge
-10:ans mamma har lite, men hon får aldrig speciellt mycket päls, utan den blir bara tjockare i ullen.
KLT stoet har fortfarande sommarpäls, möjligen mer under huvudet.

Alla utom -10 går med ofodrat regnräcke & vi har numera frostnätter.

*kl*
Ove var ute på sin första promenad här om dagen :) Vi gick bara ca 150 m men det räckte för honom mentalt. Men han skötte sig helt super :love:. Vi gick förbi ett dagis och då kom ju alla ungar springandes så då blev han lite nervös så gick från att traskat bakom till att gå brevid då han ville ha mig emellan honom och barnen. Men han gick iaf fram och hälsade på dom. Man har svårt att tänka att det bara är lite mer än en månad sedan han kom och var då lite skygg och ohanterad XD Annars gör jag inte så mycket med honom för stunden. Drar borsten igenom honom lite snabbt varje kväll innen i lösdriften. Har turen att vi har ingen lera alls i vår hage samt att han bara ligger eller rullar sig inne i lösdriften :p Funderar på ta han och storhingsten på promenad idag så slipper han bli orolig för att gå själv iaf :)

Usch,vart så ledsen i dag när jag bläddrade runt lite på blocket,hittade en ett-åring som är sutten på några gånger,samt löshoppad 90 cm! :cry:

Dessutom rakad,varför rakar man en ett-åring för? Hon kan ju inte mena att hon jobbar henne svettig? :crazy::eek::cry:

Varför gör man så?

Nej men fy, allvarligt?
Hur kan man ens tänka sig och sätta sig på sig 1åring?

Skulle aldrig få för mig något dyligt på min snutta :eek:

Delvis kl.

Tänkte höra om körning igen.. Visst var det en del som skulle köra in sina bebisar?

När tycker ni det är lagomt och börja?
Miraz har jag ingen brådis med alls men hon älskar att få vara med och älskar uppmärksamhet så man får liiite dåligt samvete att man inte gör mer än borstar henne emellanåt :angel: Tagit någon promenad vid hand också, typ 4ggr sen jag köpte henne.

Vet att många gära börjar under vintern för att dom flesta hästar inte försöker sig på en massa med halt underlag eller hur man ska säga. Ni förstår va? :o

Men jag vet inte om jag vill börja än?

Det som jag har som mål nu tills i sommar är att hon ska klara av att gå ensam i hagen vid dom tillfällen man rider dom andra två tex (hon klarar av att stå i stallet utan problem) Dock blivit lite skrikig nu dom senaste gångerna men det lägger sig nog snart igen, hoppas jag. Är bara precis i början!

Sedan ska hon vara van med vatten, sprayflaskor och ja det vanliga, hovis, stå uppbunden.

Sen ska hon iväg på utställningsträning och utställning under våren/sommaren för Arab riksen. Men sen är det inget mer jag tänkt mig.

Hon ska få vila heeela sommaren och gotta på sig ordentligt och busa...

Hon ska ju betäckas våren som 3åring är det tänkt, så inridning sker inte förens som 4åring efter avvant föl.

Jag var ju lite velig med att köra in min då han kommer att bli stooor,men efter senaste incidenten när han sparkade mig så lutar det mot att jag INTE kör in honom,sånt spel han fick då vill jag inte att han ska få när man har vagn på,det är dock hur jag känner NU. Om allt flyter på bra i fortsättningen så kanske jag tänker om. :D

Jag är ju inte så "körvan" så jag vet inte ens om jag kommer köra så mycket heller OM han blir inkörd,så då känns det ju lite bortkastat. Då kan jag lika gärna lägga dom pengarna på vidareutbildningen sen efter inridning. Dock så finns ju alltid möjligheten att köra in han om några år när man kanske ridit ett tag och ser hur han funkar ute i det fria. Är så jäkla rädd att något ska hända när man har vagn på,fått för mig att dom kan skada sig bra mycket värre då! :o:angel:

Fast det vore ju skönt att kunna köra dom dagar det är så kallt att man måste ha 3 långkalsonger och täckbyxor,då slipper man krångla sig upp och böka uppe i sadeln,samt om man nån gång ska bilda familj så vore det ju kanon att man kan hålla igång hästen i vagn istället,så gjorde en gammal stallkompis till mig,hon körde sista 2 månaderna i första graviditeten när hon inte kom upp i sadeln något mer,och nästan hela andra graviditeten,för då hade hon sån jäkla foglossning,så rida gick inte,men körningen funkade bra,så det är ju också ett plus! Sen att sambon kanske kan tänka sig att kanske röra på pållen nån gång om man inte orkar själv,körning tycker han ju är skitkul!

Jaaaaa,jätterörigt inlägg,men precis så rörigt är det i min skalle när jag tänker på ev inkörning! :D :angel:

Sista idioten är född än !

Jag är så irriterad på detta rakningsraseri som finns ibland ridhästfolk.
Folk helklipper sina unghästar - bara för - vadå ?

Fast fullbloden sitts ju in som 1.5 åringar iaf om de skall starta som tvååringar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 647
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka