10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

*kl*

Fått se film idag på Denali när han löshoppade första gången. Han är verkligen helt supercool! De bara släppte honom och så galopperade han över de tre små hinderna helt utan drama. Inte en pisk i närheten! Superduktig kille och ägaren är jättenöjd med honom och säger att allt nytt är lika enkelt:).

Han är idag 157cm.

KL.
Jemeni; gud vad kul med en utställning! Jag hade tänkt visa min i somras men det körde ihop sig med transportering, jobb och allt möjligt.. Trodde säsongen för att kunna ställa ut var helt över.. jag är så dålig på var man hittar sådant.

Det är så roligt att höra om hur det går med alla =)

Räkan måste snart byta smeknamn tror jag.. I söndags upptäckte jag att hennes rumpa hade skjutit iväg som bara den! Måste mäta henne på torsdag när jag sak dit igen. Det är som att det bara går från ena natten till den andra så har hon vuxit en halv dm. Benen var bättre i alla fall. Den där jädrans muggen men det är skönt att den är boven och inget annat. Så i söndags fick hon på sig benskydd fram (mest för att jag ville se om det blev någon reaktion - den uteblev) gjorden, grimma träns och så en töm. Sen tog jag faktiskt och chansade med att tömköra lite själv. Höll i grimskaftet och i tömmarna och gick nära bakom så jag kunde använda grimsakftet som nödbroms. Hon var hur duktig som helst. Det var ganska svajigt med styrningen och efter ett tag så upptäckte hon benskydden fram och skulle gnugga på dem =P ryckte bara till lite när en häst galopperade förbi lite nära men skötte sig felfritt annars! Och ett litet ryck är ju bara bra. Hellre att hon reagerar än att hon är helt stendöd.

Nu sitter jag hemma med influensa och plugg inför tentan på fredag. Håller tummarna för att jag ska bli frisk till på torsdag då jag har kvällsfodringen...

Nu är min skruttt kastrerad, inlämnad på klinik fastad och klar på morgonen. Kliniken ringde sen och berättade att båda kulorna låg i kanalen och dom bad om tillstånd att få söva och ta honom liggandes istället. Det var ok för mig då det kortare konvelesens tiden oerhört mycket. För honom. Jätteskönt, fick även beröm för en trevlig och välhanterad kille. :)

Måste avsluta i den här tråden med ett tråkigt besked.

Min älskade Rosehip fick somna in den 21 ocktober på grund av följdsjukdomar av fölsjukan:cry:

Vila frid älskade vän 15 April 2010 - 21 ocktober 2011

32489560.jpg

Men ååh vad tragiskt! :cry: Stackars liten och stackars dig! Förstår hur du känner dig, aldrig kul att ta det beslutet om sin älskling... :( Vila i frid lilla Rosehip!

kl
Känns konstigt att skriva nåt glatt nu, men delar ändå med mig av våra framsteg under gårdagen.
Kaptenen fick för första gången bekanta sig med tömmar! Det var lite läskigt i början men det gav sig väldigt fort. Drog med dem över hela kroppen och på golvet runt honom innan jag tog på gjorden och tränset. Gick ut till brevlådan som vanligt och bara tänkte framåt. Sen fick han ju lite bättre bjudning hemåt och då passade jag på att backa lite. Först förstod han inte och stannade upp för att vänta på mig, men sen fattade han att om matte smackar ska man framåt! Efter bara 30 meter gick han före, jag gick bredvid rumpan och höll i grimskaftet också. Gjorde halt tre gånger med både töm och röst vilket funkade mycket över förväntan!
Stolt matte med duktig häst kom hem efteråt! :laugh:

Senare fick de en ny bal i hagen vilket var jättekul! Kaptenen vann över lillebror i leken: vem kan nudda traktorn först, även om lillen inte var långt efter. ;) Kaptenen stoppade ner hela nosen i snöluckan... Knashäst! :p

KL
Min lilla 10:a har fortfarande toffla och får bara gå i sandhage tills vidare. Hoven ser dock superfin ut så jag hoppas hon kan gå ut i flocken SNART, innan vintern kommer! Hovis kommer nästa vecka och då får vi domen!

Bild från idag:
img_0303.jpg

Hon har verkligen växt, hon är helt enorm nu! Måste mäta henne snarast, framför allt har baken dragit iväg rejält! Annars tycker jag att hon fortfarande är sjukt snygg för att vara ett :love: (partisk? ja kanske!).

Min skruttt är galet uttråkad av sin boxvila, ikväll var jag lusfräck och lade på dotterns ponnyputa, spände sen sadelgjorden, han brydde sig inte ett smack. Efter jag tagit av honom, slickade han sig om munnen och gäspade.

Vad kan man mer hitta på med en unghäst i husarrest?

Faaan,är det bara min som reagerar som en idiot på att få nått runt magen....? :cry::confused:

Min förra hade sadeltvång,och nu har jag fått för mig att Orvar har det också... Fy farao vad trist i sånna fall...

Ska dock få hjälp av min bästa vän nästa helg,förhoppningsvis har jag kunnat kasta kryckorna då,hon är en riktig "problemlösare",hon kan gå in på ridbanan med en galen häst som inte går att rida,och komma ut därifrån med en lugn och harmonisk häst som klarar av att bli riden i alla gångarter,tror nästan hon kan "tala med hästar"! ;)

Hon ska komma ut och testa och lägga på gjorden för att se hur han reagerar,nånting lär ha gått fel sist när han sparkade omkull mig,jag måste ha missat nån signal tror hon. Så det ska bli spännande och se om hon har nån lösning. Igentligen skulle jag vilja testa med en "snällare" gjord,en i neopren bara,men vännen säger att nu kör vi med den jag har,och går vidare efter det.

Jag hade ju så gott som bestämt mig för att lägga ner gjorden tills sommaren/nästa höst så han hinner bli lite mer mogen,men vi får se hur det blir nu med det,vill igentligen kunna tömköra han lite under vintern,för att ev skicka på inkörning till sommaren. Skulle ha tagit tag med lastträningen igen också,men det får nog vänta tills sommaren,tror inte ens jag byter till vinterdäck på transporten,vi håller oss nog bara hemma i vinter endå,matte är lite för feg att köra släp när det är snö! :o Törs knappt köra bil ens... Var ju med om en svår bilolycka pga halkan för 2 år sen,det sitter kvar.

Orvar är rejält skitig,men det får han faktist vara nu,han ligger i skithögarna JÄMT,och jag vill inte hålla på att duscha och sånt,vill att han ska ha så mycket fett som möjligt kvar i pälsen för att förhoppningsvis klara vintern utan täcke.

Jag har så otroligt tråkigt här hemma nu på dagarna,kan inte göra mycket alls pga knäet,tycker dock svullnaden har minskat lite,men gör fortfarande förbaskat ont! Blåmärket på låter är större än mina två händer brevid varandra... *suck* SAKNAR stallet!!!!!!!! Men nu är det skönt att han står på lösdrift iallafall så jag slapp fundera på skötsel,mockning osv.

Aja,nu har jag fått klaga av mig lite! TACK! :bow:

Bifogar en bild från i sommras,längtar tillbaka nu när regnet piskar mot rutan...

261272_2040478605809_1059624479_32321388_6222763_n.jpg

Vad roligt att han är sådär duktig!

Så började jag också, prova att gå lite bakom när vi var ute och gick i grimskaftet :P tog några repetitioner och lite godismutor sen gick hon och stannade på kommando oavsett om jag gick eller stannade. (även om det är långt ifrån befäst ännu :P )

Miss Sixty, lider med dig stackars, kan bara tänka mig hur hemskt det skulle vara =(

Fibusen; kul att du ska få hjälp! Tycker alltid det är så skönt när någon "utifrån" kan titta på ens häst. Ibland blir man ju lite hemmablind och själv tenderar jag att bli mesigare och försiktigare med Räkan än jag annars är... Tror det är så för mig för att hon är min första åring...

Ikväll blir det äntligen stallet igen! kvällsfodring, medryttarhäst (som tyvärr har flyttat men jag kan ju inte sluta, hon är såå fin. Blir två stall ikväll m.a.o.) och så Rälan såklart! Ikväll ska det mätas! :P

kl
Mätte min "lilla" idag, och visst hade hon växt. 158 cm i manken och 160 cm bak! Blir nog större än jag tänkt.. hehe!

Ojdå, blir visst många stora hästar av våra "små"! :p Min har ju legat stadigt på 149 nu ett par månader så han blir lagom för mig! ;)

KL
Igår kväll fick Kaptenen prova sele för första gången! Jag fick hem en för att prova, så när hästarna kommit in för kvällen fick han prova den i boxen, han rörde inte en min! :D Nosade lite när bröstan hängde ner på golvet och in mellan frambenen men annars var han helt lugn! Den satt kanoners med själva gjorden (däckeln?) och svansremmen, men bröstan var på tok för stor! Visserligen kommer han väl bredda sig en hel del framöver men det hade ju varit ganska nice att kunna använda den direkt sen när man kommit så långt att det ska hängas på skacklar. Men men! För tillfället tillåter inte ekonomin att köpa nåt som inte riktigt behövs, men jaja, det kommer väl. :p

Kl.

Länge sedan jag skrev här...

Vill börja med att beklaga åt Miss Sixty, inte alls kul :(
Stackare!

Sedan tänkte jag fråga en sak som kommer upp OFTA, vad ni gör med era tex.. Jag har inte gjort något med min, tar in och borstar liksom, tog en promenad för länge sedan och tror det var då jag skrev sist kanske också?

Jag tänkte väl mer fråga lite med hur ofta ni hanterar era, alltså tar in och borstar osv...

Vi har en hage som blir lervälling rakt av och jag har ingen annan mark där jag kan ställa dom. Såhär lerigt var det inte ens i våras, så för min del får kylan komma NU så man slipper leran...

För övrigt går det annars bra, tänkte jag skulle försöka fota dom under helgen nu är det bra länge sen alltså. Hehe

Nej vad tråkigt, beklagar verkligen din förlust.

Jag har inte gjort något alls med Fendi, hon har det bra i hagen och busar med sina welshkompisar, funkar bra med henne och Dingla som är två år.

shit vad stor din 10:a är! eller är du kort?? min är llliiiten inte alls bra men men hon kanske äe seg i starten?

Okey, men vadå tar du inte ens in henne för att borsta? Mina flickor bor i lera känns det som, borstar inte min varje dag men däremot visiterar jag henne varje dag. Men nu har leran varit extrem. Satt som gjutet igår när jag borsta henne. Usch

Japp, sjukt stor både på höjden och bredden. Jag är 170, hästen är 158!

Jag har vi en massa ofrivillig hantering på min eftersom hon haft världens jobbigaste hovböld. Så varje dag ställer jag upp henne i gången och pysslar med hoven, ibland drar jag även några borsttag eller lyfter de andra hovarna. Hon har ju dessutom blivit tvungen att lastas några gånger, varit ensam mycket i stallet och så går jag på promenader för att hennes sandhage är så vansinnigt tråkig. Sen är det ju olika personal som hanterar henne vid in- och utsläpp och fixar med tofflan. Men träns, eventuellt gjord, löshoppning och sånt där får vänta tills minst våren.

Hade jag haft henne i lösdriften nu enligt planen hade jag gjort något med henne henne 1 gång i veckan typ. Utöver den dagliga visitationen så jag hade då tagit ut min ur lösdriften och gått en promenad eller gått till stallet och borstat lite.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 652
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka