10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

I sommras:

250484_1978817344316_1059624479_32279134_4821329_n.jpg

320179_2211103191317_1059624479_32541180_1669430582_n.jpg

Nu:

313180_2246997048641_1059624479_32567848_805720903_n.jpg

311711_2246997248646_1059624479_32567849_1928470577_n.jpg

302141_2191569262981_1059624479_32523554_5875291_n.jpg

Nån skillnad är det väll iallafall? Förra ägaren sa också att han är svår att hålla i hull,men jag hoppas att vi snart hittar en bra balans.

"Alla" tack jag tycker också att han är superfin, men vad hjälper det i dessa tider, det är verkligen ursvårt att sälja och jag skuller verkligen behöva..... Gården krylla över av hästar.

Miaa - Nej hon är inte betäckt. Jag har nog tyvärr:( bestämt att jag måste sälja henne. Eftersom jag står kvar med både fölungen och ettåring så tror jag att jag måste försöka sälja henne, det är nog hon som är mest säljbar i dagsläget. Har ju sagt att jag aldrig skulle sälja henne men jag har fått börja tänka om, det är svårt att hinna med alla och eftersom de andra fortf är kvar är det ju snart dags att börja med dem, dessutom har jag två barn som rider, tränar och tävlar = tidsbrist.

Jag räknar kallt med att jag kan köpa in mig i stammen igen så småningom genom att köpa ngt fint stoföl av dig:)

Nej vad tråkigt om du säljer henne :cry: Du var ju även för mig en tanke om jag inte fick några fler ston att få köpa ett sto ur stostammen eftersom de är sååå nära varandra och ger så trevliga avkommor .

Men :idea:du kan ju köpa hingstungen min han är ju homozygot SVART och ger inga fuxavkommmor och så tillverkar vi svartgula/smokeyblacka föl på löpande band och då har vi kvar din gulstamm och stostammen :love::D och de skulle baske mig gå att sälja :bump:

Mia

Ja det var ju en idée, nu skulle jag ju inte köpa utan sälja:D Klart att du får fler stoföl, du kommer att få massor. Nu är ju Dinah dräktig igen och så har du din fin fina 2 åring. Vad är planerna med henne, kommer du att behålla henne?

Hon åker på inridning nu i November om allt går som det ska och sen 3 årstestet och sen får vi se helt enkelt ,det blir väll en fölis iallafall sen blir plaanen mer osäker .

Känner väll som fler som avlar att frågan är om det är någon ide att hålla på ...

Mia

Vad rolig tråd.
Jag får hem min första unghäst nu i helgen. =) Är lite spänd och nervös!
Mamman är fullblodsarab och pappan halvblod så personligen kan detta nog bli intressant tror jag.
Eller vad tror ni? Lr denna tråd är kanske för "renrasiga"? :)

Jenny054: Tråden är inte bara för renrasiga! :)
Dessutom är väl din renrasig? Beror väl på hur den är registrerad isf.
Arab är ju godkänt för halvblodsavel. Har själv fött upp ett halvblod med gröna papper, med arabmamma & halvblodspappa. (Pappan godkänd såklart). :)

Min nuvarande 1-åring är INTE renrasig. ;)
Pappa PRE, mamma okänd härstamning (av vbl-typ).

Ville bara berätta att Kayenne är satt i vagn och körd en gång förra veckan!! Hon var hur cool som helst! Kollade bakom sig en gång och konstaterade att det var en speedcart där. Sen knallade hon på helt oberörd.
Enda som var lite konstigt tyckte hon, var när vi skulle vända hemåt igen. Det var såklart skaklarna som tog emot, så hon inte kunde vända lika smidigt som vanligt. Men ingen panik för det. Hon bara stannade och såg ut att fundera på om hon kunde få lite hjälp. ;D Nästa gång ska vi ta ut svängen ännu mer. :)
Nästa gång blir förmodligen på söndag. Ska försöka komma ihåg kameran då oxå!!

Förövrigt är hon otroligt snäll och lättlärd fortfarande! Enda minuset är ju att jag tror hon blir liten. Har inte mätt henne på ett tag, men i augusti var hon 142 cm bara... Inte växt nåt i manken på 2 månader!
Får hoppas hon har satt fart nu efter avmaskningen. Gjorde träckprov för några veckor sen och hon hade lilla blodmasken, precis som hon hade i vintras.

Uppdaterar förhoppningsvis nästa vecka med några körbilder! :laugh:

Nej, man kan verkligen undra om det är lönt att avla. Varför föda upp fina hästar och sen sälja dem för mindre än vad de kostat....

Spännande med 2 åringen, vore kul att se lite film på henne sen när hon rids:)

KL
Tro inte på f*n att hästen var både varm och tjock i båda bakbenen idag! Skulle bara titta till henne i hagen men det vart till för henne att följa med upp till stallet. Jag tror ju att det kan vara p.g.a. muggen så den fick sig en ordentlig tvätt, spolade benen för första gången (har använt en svamp förut) och hon var riktigt duktig! Men muggen såg inte ut att ha spritt sig eller blivit värre, den är snarare sakta men säkert på väg att bli bättre. Kan den ge såna reaktioner ändå? Vad tror ni, mugg eller reaktion på en ny höbal eller något annat?

Jag sitter ju och nojjar mig som en galning över att hon kan ha sträckt sig eller gjort något... Ska ju självklart upp imorgon igen och är det inte på bättringsväg på måndag så ringer jag nog veterinären...

/ Ottilia som blir värre än en hönsmamma så fort något inte är som det ska vara...

Ove är oxå "dålig" i benen vilket jag med gissar på mugg. Klippte hans ben idag och han hade några småsår och lite skorv + att han svar svampig under kotorna. Tvättat benen på honom och blir hålla koll. Troligen har han fått detta i Holland då han hade så lång päls så har inte gått få bort smutsen trots en massa borstnig. När jag ändå tog benen fick sig svansen en tvätt med :p

Gör ni något med era 10: or ? Funderar på om man ska börja ta honom på småpromenader, kanske gå lite överbommar och så.

Hoppas att det inte är något allvarligt!

Själv har jag spenderat Lördagskvällen men typ 9 timmar på akuten pga min Orvar.... :grin::crazy:

Jag hade satt på tömkörningsgjorden och skulle sen mana på han att gå frammåt,och han fullkommligt exploderar och kickar om kul mig,och lyckas antagligen trampa på mitt knä och fot,för sparken kom på lår och armbåge,kände inte så mycket i början mer än att det gjorde jävulskt ont på låret,men bara ytligt,har lite svårt att böja ut armen riktigt,men har inte särskillt ont där,i knäet kände jag ingenting. Hur som helst,reser mig upp och borstar av mig,får lov att sätta mig ett tag då svimmningskänslan och illamåendet kom i samband med att låret svällde! Sen när det gått över så går jag in och fortsätter jobba klart med Orvar,tar ut han i hagen,plockar ihop mina grejer,pratar med stallägaren och ger kraftfoder, känner ingen smärta alls nästan,mer är att det dunkar och svider i låret.

Sätter mig i bilen och ska åka hem,och då känner jag att ena knät känns INTE bra,ringer sambon och säger att jag klarar nog inte av att gå in och handla,så vi får åka sen i stället,vi lägger på och smärtan blir värre och värre,väl hemma så tar det 5 minuter från jag parkerat tills jag var inne,vilken tar kanske 30 sekunder annars,sambon påklädd och redo för att åka ensam till affären så jag kunde vila,men hinner inte mer än in i hallen så håller jag på att svimma,och det gör ont överallt!

Får tillslut av mig byxorna,har en rejäl lårkaka o regnbågens alla färger,har totalt tappat känseln där i hoven (japp,det är en hov),knäet är inte blått,men rejälvt svullet,enda ner i foten,så strumpat sitter nästan gömd i benet... Armbåge har jag inte längre,utan det är bara en tennisboll som är lila med massa massa små blodutgjutningar... Sambon tvingar in mig till akuten,och där frå man vänta vänta och vänta,efter 2 timmar hade jag så ont så svetten började lacka och åter igen kom svimmnings och spykänslorna,så sambon fick köra ut mig i friska luften (satt i rullstol då) fram med spypåsen bara! Sen fick jag äntligen lite morfin!

Kom iallafall tillslut in på röntgen,det vreds och drogs så jag höll på att spy igen,tårarna rann på mig då det gjorde ont att bara flytta foten en cm åt ena hållet,nu skulle foten ligga helt på sidan...:crazy:

Til slut visade det sig att inget var brytet,men skulle ta det lugnt i 10 dagar,är det inte bra då så ska jag in igen då dom vill klämma och känna lite,vilket dom INTE kunde göra nu pga smärtan! Mjukdelsskador,lårkaka,microblödningar här och var klarade vi oss med iallafall,fyyy vilken trist lördagkväll det vart!

MEN,jag är såklart skitnojjig att Orvar ska ha typ sadeltvång eller något... Varenda gång (haft på sig kanske 5-6 ggr) så blir han rena rodeohästen så fort man ber han att gå igen! Vad fasiken ska man göra??? Han vänder ju på mindre än en femöring,och sparkar hej vilt,håller på 5-10 sekunder,sen är han helt cool med den,men sen samma visa nästa gång! Har gått långt mellan gångerna,flera veckor,men för det så borde han ge sig tycker jag!

Funderar på hur jag ska lösa det i fortsättningen,känner inte för att bli klubbad till marken igen!

usch fy! Hoppas du inte får några ligamentskador eller annat hemskt!! Tur att du inte skadade dig värre ändå... Man glömmer så himl lätt hur farliga hästarna tros allt kan vara...

Med Orvar skulle jag nog (när du är säker och stadig på benen igen! ) prova att lägga på gjorden spänna den super löst, typ så att den inte sitter åt alls utan hänger löst runt magen... sätta på en brösta på den så den inte åker bakåt och orsakar en olycka. Eventuellt om ni kan vara två som håller honom just för att förhindra att han skadar någon igen , har man två rätt så långa linor så kan man hindra honom från att snurra runt samtidigt som han kan få utrymme att bocka om han behöver det.. Promenera några minuter, dra ett hål, promenera några minuter och dra ett hål osv. När den börjar bli tight så skulle jag be någon gå med och dra lite i gjorden utan att fippla med spännet, bara dra så att den ligger om lite mer, sen efter någon minut spänna... Vet inte om det är ungefär så du gjort men det brukar hjälpa på de hästar som har lite sadeltvångstendenser... Sen skulle jag öva med gjorden ofta, så ofta man bara kan..

Krya på dig!

Usch, krya på dig stackare!

Kan du inte bara låta honom ha gjorden på sig i box, hage, ridbana eller nåt? Så får han avreagera sig ifred, utan risk att du kommer ivägen och blir skadad.

Vill bara säga till er alla med unghästar, att det blir så otroligt mycket lättare om man grejar med dom och lär dom mycket när dom är små! Att de får vara med på olika saker så dom vänjer sig tidigt. Det är min åsikt iaf. Varför vänta tills dom är äldre, större och starkare? :)

Jo,jag var ju inne på ridbanan,hade tagit bort grimskaftet för sist så snurrade han runt så repet fastnade i knopparna på gjorden,så tänkte han han lös nu så han får bralla av sig lite,har ju aldrig hänt på en gång förut,utan bara i traven han har brallat,nu kom det direkt första steget han tog,och jag hade inte hunnit tillräckligt långt bort,så jag fick ta smällen. Har haft så jäääävla ont i natt,knappt sovit,benet är tjockt,och iskallt,försöker röra på tårna så jag får igång cirkulationen,men det gör så jäkla ont att röra på tårna då jag även är hoppad på på foten. Ont i händerna börjar jag få av kryckorna,men försöker mest ligga ner och vila,somnade till en stund mitt på dagen,skönt!

Hela kroppen värken,känns som om jag varit på ett rejält gympass,varenda muskel känns öm...

Har börjat fundera på att lägga ner gjorden fram tills nästa höst,då jag inte är ute varje dag nu när han går på lösdrift så blir det så långt mellan gångerna vi sätter på gjorden,känns bara som vi kommer bygga upp en vana med bockningar då,nästa höst ska han in på box,så då kommer jag åka ut varenda dag,lika bra att köra gjorden intensivt under 2-3 veckor då.

Alt att jag köper en lättare gjord att börja med,har ju en globus som är ganska tung,kanske bättre att skaffa en i neopren?

Liten uppdatering om hur det går med fröken Razzia...

Hon har varit ute på sin första skogspromenad, utan att skämma ut sig, brötade igenom & över både grenar & sly, men med tanke på vilken hage hon gått i innan vi köpte henne så har hon ju redan den miljöträningen med sig, nyttigt....

Hon har börjat lägga på hullet ngt, tappade lite efter flytten/ omställningen, men är rund & fin igen nu. Halsen börjar muskla till sig & ryggen bredda sig. skönt. Kräver rätt mkt mat ( ivf jämfört med mina araber jag haft tidigare)... ca 8-10 kg hö & 1½ kg kraftfoder ( ½ kg vardera av betfor, havre & havens slobbermash) & 1 kg lucern ( hack). B-vitamin & linfröolja. Vad äter era 10-or??

Tränar med täcke på så ofta det går, det är läbbans att lägga på & ta av, men när det väl sitter där så kan man undra om det inte alltid gjort det. Fick fleecetäcket & gjorden på efter insläpp idag efter en blöt dag i hagen, & det var nog inte så dumt egentligen.

Börjat träna att stå uppbunden, inga direkta problem, vill gärna gå framåt, & blir lätt lite små rastlös, men korta stunder med allmän sysselsättning så är det väl OK. Idag blev det lite man fix, & prövning av benskydd. Hovkratsning & lite raspning.

Hovarna vill flisa sig väldigt lätt, vad kan man göra för att minimera förutom att putsa bort det som flisar sig? Är rätt nedslitna. Ömfotad på stenigt underlag.

Sen skrattar jag när jag läser om " Orvar´s sävlighet ( förutom igår då, krya på dig....", här är en dam som helst inte rör sig för mkt. Sävligare än sävligast när man leder henne. Kan stanna & stå still, mitt på vägen helst & har ingen brådska att förflytta sig även om det står bilar & väntar...... Vet att jag hade en uppfödning 2005 som var precis likadan, henne fick man köra största övertalningsförmågan med.

Kanske kan det ha att göra med att hon verkar ha börjat växa, lite allmänt loj & öm i kroppen verkar det som.....

Så, nu har vi rapporterat från oss, på återseende..... // L&R

Senast ändrad:

Hovarna vill flisa sig väldigt lätt, vad kan man göra för att minimera förutom att putsa bort det som flisar sig? Är rätt nedslitna. Ömfotad på stenigt underlag.

// L&R

Min madames hovar flisar också ur sig lätt, jag har börjat ge henne Kiselgur och hoppas på att det ska ge resultat. Det kanske vore nåt? Vad jag läst mig till så är det många som fått bra resultat av det...

Igår var jag och Jaramaz på utställning! Nordvästraskånes hästvänner hade utställning alla raser och åldrar.

Helt nöjd med dagen! Jaramaz kan vara ganska stökig/busig att hålla på med hemma men hela dagen igår skötte han sig exemplariskt inte ens ett bocksprång när jag sprang med han.:eek: Okej då han lyckades med ett magplask på väg ur transporten men det är ju inte lätt att hålla ordning på 4ben.

88877 = 38p Tyvärr var han lite spännd i skritt/traven, men det var nyttig övning inför 3-årstestet så det gör vi nog om nästa år.

30okt002.jpg

30okt.jpg

*kl*

Jag bara älskar min lilla ponny :love: Raspade fötterna på honom lite idag då dom har fått hålväggar mina små >___<
Han står nu snällare än mina 2 vuxna XD Är lite orolig då pungen inte är nere på honom, men tyckte mig känna dom så hoppas han är lite sen av sig bara. Men inte en reaktion när jag klämmer efter dom :p Hade jag gjort lika dant på den store hingsten hade han varit allt annat än glad :angel: Ska däremot tempa honom sedan då han hade klägg i ena ögat. Hoppas inte han blir sjuk nu.
Enda som jag sett honom reagera för var imorse när jag flätade upp hans svans så blev han irriterad. Han hade inte känt svansen mot benen efter jag klippte dom på honom så det kändes väl konstigt så då sparkade han ett par tre gånger :D

Min 10:a har fastat sen igår kväll, kan säga att det är inte roligt. Stackaren är alldeles uppdragen och vrålhungrig. Han blir klapphingst opad imorgon bitti och mage inkl tarmsystem ska vara tomt vid titthåls operationen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 652
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka