10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Min är försäkrad 120.000 Vetvård och 60.000 liv!

Ottilia: Vilken supermysig bild!:love:

KL
Idag har vi varit på ÅB för lillans hovböld! Mitt lilla A-barn skötte sig enligt skolboken; Kolugn vid lastning, snäll på kliniken, travade lugnt och fint i gången och stod nästan helt still när kanylen kom fram! Nu är hon dyr :love:

Hoven ser superfin ut och det har växt bra, dock får hon gå med toffla på hovbölds-foten tillsvidare för att eliminera riskerna att hon trampar in nåt i den ännu lite känsliga sulan och får en ny böld. Det innebär alltså att hon får gå i en liten ensamhage dagtid och sova inne på nätterna.. Visserligen mycket bättre än boxvila men fortfarande inget skönt unghästliv med flocken i lösdriften :( Det är bara att stå ut och vara glad att det i alla fall inte är värre än vad det är!

*kl*

Tränade Ove på stå uppställd igår för första gången. Efter lite om och men gick det ganska så bra iaf :D
Men han är nog den snällaste lilla häst jag träffat :love: Förstår varför dom används som blindhundar i usa :)

32781516.jpg

32781518.jpg

32781524.jpg

32781531.jpg

vilken duktig!!
Jag måste ta mig i kragen och försöka lastträna lite igen... Eller för att göra det måste jag ta mig i kragen och skaffa be-kort eller vänta tills jag kan låna en passande bil igen... Surt att jag inte lasttränade massor när jag hade chansen..

Vad skönt att hon får gå ut lite i alla fall! bara hoppas hon inte gör som min gjorde när hon var ordinerat sjukhage... Räkan hade en hovböld som var lite knepig i våras, fick gå i en sjukhage några dagar men vips sade det så hade den lilla smidiga saken krälat under staketet till stona som hade halv-adopterat henne under boxvistelsen... hon ä verkligen expert på att gå igenom / under staket... hoppas bara hon inte tror att man gör samma sak när det kommer ett hinder ...

Haha, nej jag tror min håller sig inne. Hon fick inte mindre än tre stötar idag och var inte så glad över det, så jag tror hon har respekt för tråden nu. Dessutom är det trästaket med tråd nästan hela vägen runt så det ska mycket till för att hon tar sig ut :-)

Urkella: Ove är typ det sötaste jag sett!! Vill också ha en sån liten gullunge :love:

Igår var jag och hälsa på lill-apas mamma och lill-apas halvsyster! Mamman, som kallas apa, var inte så social, halvsystern var lite blyg, precis som lill-apa var i början. Så mamman verkar prägla fölen oerhört. Uppfödaren hade många föl till som jag synade och ja, man blev ju lite sugen :angel: Spec på lill-apas halvsyster, samt ett föl från Tyskland som var himla fin!

Om allt går rätt ska lill-apa få ett helsyskon nästa år ju, då kanske man borde slå till :angel:

Min lilla tjej, Asta e Stalypso-Cortez, har fått löshoppa några gånger hemma på banan. Mycket enkla, låga hinder såklart! Hon har helt och hållet förstått hur det skall gå till så nu har jag full sjå att hinna ändra hinderhöjd och längd mellan varven! Hon levererar jättefina språng så vi sparar på dem och låter henne bara göra några få varje gång!! Men hon gillar det och visar det! Hur stor hon är vet jag inte....konstant överbyggd bak verkar det som i alla fall ;) .

Fasiken,jag som skulle mäta korven i dag,glömdes bort! :mad:

Men,vi var ut på en längre prommenad i dag,den här gången gick vi rakt in i skogen,förbi älgtorn,stora stenar,över lerpölar,under nedfallna träd,trånga stigar med massa grenar på som "slog" mot kroppen,och han skötte sig KANON! Vi kunde stanna även fast hästen framför förtsätter att gå,han lunkade på över stock och sten som om han alltid gjort det! Han är så himla lugn så jag kan knappt tro det själv,DUKTIGA häst! :love: Han imponerar på mig varenda gång faktist!

Står kanonsnällt i gången också,om han fortsätter vara så här lugn så kommer jag nog fixa inridningen själv! :D

En jättetråkig bild,men,men:
308877_2344933056980_1059624479_32643765_1662073797_n.jpg

Synd att jag inte tog bilder inne i skogen,var så vackert,var mossa överallt,riktigt knallgrön mossa,såg nästan ut som i en saga,men jag vågade inte släppa en hand för att ta kort,jag hade ju väntat mig liiiite reaktion för att vara första gången i urskogen med lera,vattenpölar,grenar som slår mot kroppen m.m. Men nej,iiiingenting!

Senast ändrad:

Skönt att hon blir bättre! :laugh:

urkella: Söööööööt! :D

KL
Jag gjorde bort mig lite idag, eller kanske ganska ordentligt. Tänkte gå med Kaptenen längs en stig som jag sett förut när jag och en kompis gick med hundarna. Det var en riktigt brant stig (ganska kort, typ 100-200 meter lång) som kom ut på ett jättestort hygge. Jag vet att det går en väg upp till ett hygge en bit från vår gård så idag tänkte jag att varför inte prova hitta den vägen så man får en runda att gå!? Smaaaaart... NOT! :cool:
Vi gick omkring längs hygget och inne i skogen i två timmar. Totalt vilse! Det enda jag visste var typ åt vilket håll vi skulle gå på ett ungefär (iom att marken lutade). Provade gå på en vanlig djurstig, men där hamnade vi mitt i en djup svacka med en inte alltför rolig bäck så då gatt vi vända tillbaka till hygget igen... SUCK! Stackars min kille, han var så himla himla duktig! Bara klev på utan att bry sig om matten knäppa vägval.
När vi kom hem var han jättetrött (jag också för den delen, hundarna däckade innanför dörren) så han fick en till ordentlig rykt, lite massage och en rejäl visitering, det är ju inte direkt plan mark att gå över ett hygge... Han hade trampat på nånting med vänster fram och fått ett märke i sulan, jag hoppas verkligen inte att det blir nåt skit av detta nu... I övrigt var han utan skråmor, en kvist i manen bara. Ute igen lunkade han ner till höet och såg ut att somna på fläcken... Stackars lille snutt! :crazy:

Men jag är sjukt stolt över honom! Hans käre mor skulle aldrig gått på de vägarna vi hittade! Älskade älskade häst! :bow:

Lite bilder blev det på vägen, när vi fortfarande var pigga och vid gott mod! Som synes hade han träns för tredje gången och tömkörningsgjord för andra gången i sitt liv! Observera hans ofantligt snygga rumpa som blir rundare och rundare för varje dag! :love:

32783932.jpg

32783933.jpg

"KL"

Verkligen jättelänge sedan jag skev här om min 10a. Jag tog hem honom från betet förra veckan och hade honom hemma 1 vecka innan han och hans kompis fick flytta vidare till vinteruppstallningen. Jag passade på att mäta, fota och filma honom lite. Han är nu 154 cm.

Da Milo e: Damino SD - De Niro

damilo3_22okt_11.jpg

damilo2_22okt_11.jpg

damilo1_22okt_11.jpg

Länk till film: http://www.youtube.com/watch?v=MNc4R7GTsug&feature=feedu

Riktigt fin! Är så många som är fina i kroppen här,annat kan man säga om min! :o Förr har han varit spinkig,men nu har magen börjat växa på han iallafall,men det är ju just det,MAGEN växer... Bogen är fortfarande jättetanig,och rumpan är obetydlig. Huvudet har dock växt,i dag tyckte jag nämligen att cobgrimman börjar bli lite trång runt nosen,men har fortfarande inspänt på högsta hålet på nackremmen.

299552_2344934177008_1059624479_32643768_1073186072_n.jpg

Han är så himla ful i pälsen,spelar ingen roll hur mycket jag borstar! :( Hoppas den blir finare igen när han fått mer vinterpäls,nu är det bara nått halvdant. Skitig är han också,han ligger ju heeeelt utsräckt i ligghallen och använder gärna bajshögarna som madrass! :eek:

Så fin han är :love:

Så kul att se honom , men mamma häst har du inte betäckt i år ? Vad har du planer för henne ?

Mia

han har ju en väldigt taktmässig trav! Den ser ut att bli riktigt rolig att sitta upp på =)

Fibusen - min ser också ut sådär nu, hon var riktigt fin under sommaren men nu är hon mest mage och inte lika mkt överlinje. Tror hon måste få mer proteiner i sig.. Har väntat och väntat på att analysen på årets skörd ska komma men börjar fundera på att ge lusern utan att ha fått någon analys... så får jag justera när analysen väl kommer, verkar som att det tar en hiskelig tid...

Mitt problem är att om jag vill fodra upp henne med eget foder, så måste jag göra det själv och jag bor såpass långt från lösdriften att det blir svårt att vara i stallet mer än 2-4 dagar i veckan.. Tänker att om jag börjar med lusern så kanske det inte gör något om man ger några större givor när jag är i stallet.

Det ser ut som han har proteinbrist. Min såg ut likadan i våras. Men med Dodson-mat så blev hon jättefin! Jag stödfodrade ju hela sommaren, varje dag (fast jag har 6 mil t stallet tur o retur) och nu är hon lite tjock istället, jag hängde inte med riktigt när hon inte kom in i de där superväxtperioderna så nu är hon lite tjockis.

Men fodra inte bara med protein, då kanske det bli förjäkligt ändå. Har du inte tillgång till Dodson-foder (jag körde 22 mil för att köpa det :D ) så krafft protein (eller vad det nu heter?) är också bra!

Han får soja plus ett avelspellets som kan ges till både dräktiga ston och unghästar. Fri tillgång till hö,dock utan analys vilket gör det svårt. Han har ju nyligen avmaskas också,hade 750 epg,efter avmaskningen har han börjat lägga på sig runt magen iallafall.

Problemet är att höet i stallet är taget från typ 12 åkrar,så även om vi tar analys så kanske det bara gäller just det höet som är på den åkern...

Innan sojan såg han ännu jävligare ut,så den vill jag behålla. Pelletsen har han inte ätit länge alls,så ska vänta och se vad som händer med den.
Han vägrade äta kraftfoder när jag fick hem honom,bara spottade ut det.

Kom på att jag har ju en dodson säck hemma! :idea: Nån havrefri musli,jag köpte den i sommras,men han vägrade äta den,men kanske ska testa nu igen när han börjat tarva på kraftfodret. Verkligen skillnad då han som sagt ratade ALLT förut,bara luktade på det,och snurrade mulen lite i det,sen gick han.

Jag kör på ett tag till så får vi se,han har ju varit inne i en växtperiod igen nu också,plus sätta vinterpäls,plus masken/avmaskning. Han är då iallafall finare än i sommras,så går åt rätt håll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 652
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur