10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

KL

Tack för hållna tummar och tips på sysslor till sysslolös åring på boxvila :D Hon har slickstenar, hönät och jag ska sätta in en gammal fotboll som hon kan leka med. Utöver det har jag provat att släppa henne i stallet medan jag mockar så hon får gå omkring och pula själv, det tyckte hon var helt ok. Det är en häst som går i sjukhage precis utanför stalldörren och ibland får den gå lös in i stallet om dagarna så de kan pussas via gallret, också uppskattat.

Kul att följa era småttingars utveckling. Loppan står numera uppställd helt stilla i gången, lyfter snällt hovar och flyttar/stannar/går på kommando. Förutom det vill jag inte hålla på så mycket bara för att jag kan och för att det är lätt nu när hon står på box, det är nog med "träning" i sig tänker jag. Så träns och sånt får bli senare i vinter!

En dagsfärsk bild på stackarn:
img_0222.jpg

Det blev lite nya bilder på min i helgen!
Våra planer inför hösten är att visa han på utställning den 30/10 (nordvästra skåneshästvänner har utställning alla raser/åldrar) Mest för att få lite info om hur han ser ut/rör sig, han var visserligen med på fölvisningen men då var han mitt i en växt period.
Någon mer som ska dit?!

15okt1.jpg

15okt.jpg

15okt2.jpg

Med tanke på att hon är så stabil, så tror iallafall inte jag att det är några problem. :) Trivs hon bra där långt borta i fjärran?

Nä, det borde ju inte vara några problem, hon mår nog bara bra av att få "hästifieras" lite efter den här sommaren ;)

Jag har fått rapport nu och det går jättebra! Hon har anpassat sig, trivs bra, inte tappat något i hull och har (förra veckan) fått en kompis i hagen. Så skönt att höra att allt flyter på :laugh:
Det är lite tomt utan henne i stallet!

Fin, vad var det för stam på han? (glömsk)
Vi ska inte åka, nästa anhalt för oss blir treårs :)

Igår hade Annie rymt. Conny hittade henne i hans trädgård. Men ingen annan gick där, bara hon.... O så kunde han inte fånga henne...men med mat gick det efter ett tag.

När jag kom på kvällen med en kompis så antar jag att Annie o jag har en telepatisk kontakt eller så, för hon kom direkt till grinden, fast de andra betade en lång bit därifrån...

Hon stod sen på gången, så still o lugn, även när jag hittade en fästing som satt på öronsnibben stod hon med huvudet neråt o väntade på att jag var klar. Så cool!

Jag erkänner, jag tog tempen på henne, jag sa till henne att jag inte misstror henne men...... :angel:

Ikväll kommer hovslagaren. O så ska jag ringa veterinären imorgonbitti om såret igen.

KL. Haha vilken buse!

Berättade jag att Räkan och hennes kompis en dag stod i gårdens lilla stall? Ägarna hade tagit in de två andra lösdriftshästarna dit för att jobba lite med dem. De två är Bossen och bossens lakej, tillika de som bestämmer men tydligen de som är tryggheten i hagen. Så när stallägaren kommer tillbaka från banan med lakejen så står räkan och kompisen i stallet, helnöjda med bossen som sällskap. Ingen tråd var trasig. Räkan har jag sett krypa igenom staketet med tre trådar, elen på och allt, utan att ha sönder något. Men hur den något klumpigare kompisen lyckades vet jag inte, Speciellt när det är en sluss och de måste ta sig förbi/över två staket för att komma ut åt stallhållet till.

Igår provade jag gjorden, som var liite för stor. Över ryggen låg den bra, men över magen så fyller hon inte ut riktigt :P Tror den kommer forma till sig när jag har vågat spänna gjorden oc använt den lite. Någon som har samma erfarenhet av en globusgjord? Att den ser ut att passa en tjock ponny? Hon brydde sig knappast om varken gjord eller svanskappa. Stropparna är lite stela fortfarande (smörjningsprojekt) Så jag spände inte hårt alls eftersom jag inte ville behöva rycka och dra för att få loss dem sen, men jag höll gjorden tajt om magen på henne ett tag och inte ens det brydden hon sig om... Hon nosade mest efter hovis som käkade choklad framför näsan på henne!!

Gjorden framifrån, ser ni glappet mellan hennes kropp och gjorden?
32775331.jpg

Och från sidan:
32775332.jpg

Men det bästa var ändå hovis som var där och skodde några andra hästar... Han tar en titt, klipper lite på ena framhoven, ger mig lite tips om hur jag ska hålla i raspen och så öser han beröm över räkan! De hamnade ju lite fel i och med hovbölden hon fick stå ut med i våras så hon har varit lite kinkig när han varit där, så det kändes jätteskönt att vi stod och snackade lite när jag pysslade och fixade så han fick se hur hon beter sig i vanliga fall, inte för att han klagat men ni förstår säkert.. I alla fall så öser han beröm öve henne och det jobb jag gjort med henne. Frågar om jag tömkör med tanke på gjorden, Jag säger nej att det var första gången gjorden åkte på och att jag nu bara ska försöka lura hit en kompis som kan hjälpa mig börja med tömkörningen. Han frågar om jag är i stallet imorgon (idag alltså) och erbjuder sig att hjälpa till. Jag upphör aldrig att förvånas, han skor bra, hanterar hästarna bra, masserar de som behöver det och nu kommer det fram att han dessutom har kört in runt en 500 häst i sina dar och gärna hjälper mig med min räka! Jag hade inte planerat att åka till stallet idag men vissa saker kan man bara inte gå miste om! Så vi pratade även lite om inkörning, jag vill ju köra in henne men känner att jag inte kan och borde lämna bort henne för att det ska bli bra fast jag så gärna vill göra allt själv (med hjälp förstås) och nu kommer hovis och erbjuder sig alldeles självmant att hjälpa mig... Blir det fel signaler om man köper en flaska whisky eller nåt till honom till jul?

Igår hade Annie rymt. Conny hittade henne i hans trädgård. Men ingen annan gick där, bara hon.... O så kunde han inte fånga henne...men med mat gick det efter ett tag.

.

Verkar ha vart en rymmar-dag för min 10:a och hennes shettiskompanj hade också rymt närjag kom hem i tisdags, min granne hade vart så snäll och fångat in dem coh ställt in dem i stallet så det blev till att laga hage i tisdags kväll :S

Hur mycket växer era 10:or? Min har växt ca 5 cm i manken sedan i Juni, är det mycket elller lite? Är ju extremt nyfiken på hur stor hon kommer bli :D

Tydligen :D

I tisdags var hovis där och hon nickar fortfarande i vissa rörelser. Han är säker på att det är något i hoven så han verkade upp lite och jag ska hålla koll.
Innan hovis kom så var Annie väldigt på att få gå ut på promenad. Hon har aldrig haft en sån skritt innan (o jag tänkte då att hon kanske är bra i hoven igen). Vi gick och jag kände att hon är ju på väg någonstans....Då märkte jag det, hon var ju på väg in i den "goda trädgården"! Så nu vet jag vart hon var exakt :D Hon blev riktigt sur när jag ledde bort henne och stannade och kastade med huvudet. Sen hade vi några duster, inga fysiska utan mer mentala vem som faktiskt bestämmer :angel:

Men hon var jätteduktig med hovis, helt stilla (nåja en gång ville hon ta tillbaka hoven).

Sen ska vi ju flytta till skåne och stall och bostad var klart. Allt verkade superbra! Men det blev inget :( Hon som bor på gården, hon skulle köpa den av sina föräldrar, hon o hennes man har byggt värsta lyxstallet, paddock, ridhus osv och nu i dagarna ångrade sig föräldrarna och ville inte sälja och de kickar ut dottern med familj senast i januari.
Föräldrarna vill inte ha hästar på gården.

Så nu måste jag leta igen.

men fyy vad trisst! Du och Annie kan flytta hit istället så kan hon och Räkan gå på rymmarstråk tillsammans :P

Ja,jag har ju globusgjorden till korven,och den är ganska stor runt magen,men ligger bra över ryggen och ligger still,trots att jag inte spänt åt något hårt alls,tror dom kommer växa i dom sen! :D Nu har ju korven varit svår att hålla i vikt,men nu har han lagt på sig en hel del,så antar att även gjorden kommer att sitta lite bättre nu!

Från den "smala tiden":
308049_2201624394353_1059624479_32533760_1616345605_n.jpg

Ja man får hoppas de växer till sig. =) Skönt att veta att den ligger bra trots att den inte ligger helt tajt, jag har som sagt bara provat inne i stallet än så länge, ikväll blir det test på banan!

Sist jag mätte (som var kanske i mitten av augusti) så var han 147,nu tycker jag dock att han dragit iväg som fasiken så hade tänkt att mäta här nån dag frammöver igen så får vi se. Köpte han som 165-170 häst,men tror aldrig han blir så stor,jag har berättat för han att matte blir jätteglad om han stannar på ca 160-163! :D

min har växt ca 1 dm från i början av maj till för någon dryg månad sen, nu har hon tack o lov stått still ett tag o börjat bredda lite istället.

kl

idag fick hon årets flunsaspruta, lika snäll som mamsen att vaccinera :)

i övrigt har vi lite diskussioner om vem som faktiskt bestämmer, hon blev tyvärr av med sin lekkompis för en månad sen o nu börjar hon ifrågasätta min position i "flocken", hrmpf! :mad: ingen optimal situation att bara gå med tråkiga mamsen men det blir tyvärr så i vinter o så får jag försöka fixa bete med kompisar sen istället.

Min har växt 2 dm sedan i maj...
Jag har full förståelse för att han såg ut som ett spjälstaket efter betet faktiskt!

* KL* När är era 10:or födda? Och från vilken storlek har de skjutit iväg 10- 20 cm?? Min plutta är väl typ 140 cm.......... Född i juni.......

Nu har Räkan blivit tömkörd för första gången i sitt liv!:banana:

Hovis ledde henne i en longerina och jag körde, gjorden var till och med ganska åtdragen och satt mycket bättre då =). Vi körde kanske totalt 10 min på utebanan och svängde både till höger och vänster, start och stopp. Hovis kunde till och med gå bakåt så han var nästan i höjd med mig ett tag =)

Hade ingen som kunde fota men jag hoppas kunna få med någon dokumenterare på måndag när vi ska köra igen!:D

Annie är ju ganska liten, i juni var hon ca 146 fram och 150 bak, nu i oktober 151 fram och 153 bak. Jag räknar med att hon blir 160-163cm.
Hon är född i slutet av april.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 652
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur