Sv: 10rna del 2
KL. Haha vilken buse!
Berättade jag att Räkan och hennes kompis en dag stod i gårdens lilla stall? Ägarna hade tagit in de två andra lösdriftshästarna dit för att jobba lite med dem. De två är Bossen och bossens lakej, tillika de som bestämmer men tydligen de som är tryggheten i hagen. Så när stallägaren kommer tillbaka från banan med lakejen så står räkan och kompisen i stallet, helnöjda med bossen som sällskap. Ingen tråd var trasig. Räkan har jag sett krypa igenom staketet med tre trådar, elen på och allt, utan att ha sönder något. Men hur den något klumpigare kompisen lyckades vet jag inte, Speciellt när det är en sluss och de måste ta sig förbi/över två staket för att komma ut åt stallhållet till.
Igår provade jag gjorden, som var liite för stor. Över ryggen låg den bra, men över magen så fyller hon inte ut riktigt :P Tror den kommer forma till sig när jag har vågat spänna gjorden oc använt den lite. Någon som har samma erfarenhet av en globusgjord? Att den ser ut att passa en tjock ponny? Hon brydde sig knappast om varken gjord eller svanskappa. Stropparna är lite stela fortfarande (smörjningsprojekt) Så jag spände inte hårt alls eftersom jag inte ville behöva rycka och dra för att få loss dem sen, men jag höll gjorden tajt om magen på henne ett tag och inte ens det brydden hon sig om... Hon nosade mest efter hovis som käkade choklad framför näsan på henne!!
Gjorden framifrån, ser ni glappet mellan hennes kropp och gjorden?
Och från sidan:
Men det bästa var ändå hovis som var där och skodde några andra hästar... Han tar en titt, klipper lite på ena framhoven, ger mig lite tips om hur jag ska hålla i raspen och så öser han beröm över räkan! De hamnade ju lite fel i och med hovbölden hon fick stå ut med i våras så hon har varit lite kinkig när han varit där, så det kändes jätteskönt att vi stod och snackade lite när jag pysslade och fixade så han fick se hur hon beter sig i vanliga fall, inte för att han klagat men ni förstår säkert.. I alla fall så öser han beröm öve henne och det jobb jag gjort med henne. Frågar om jag tömkör med tanke på gjorden, Jag säger nej att det var första gången gjorden åkte på och att jag nu bara ska försöka lura hit en kompis som kan hjälpa mig börja med tömkörningen. Han frågar om jag är i stallet imorgon (idag alltså) och erbjuder sig att hjälpa till. Jag upphör aldrig att förvånas, han skor bra, hanterar hästarna bra, masserar de som behöver det och nu kommer det fram att han dessutom har kört in runt en 500 häst i sina dar och gärna hjälper mig med min räka! Jag hade inte planerat att åka till stallet idag men vissa saker kan man bara inte gå miste om! Så vi pratade även lite om inkörning, jag vill ju köra in henne men känner att jag inte kan och borde lämna bort henne för att det ska bli bra fast jag så gärna vill göra allt själv (med hjälp förstås) och nu kommer hovis och erbjuder sig alldeles självmant att hjälpa mig... Blir det fel signaler om man köper en flaska whisky eller nåt till honom till jul?