10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Får lite dåligt samvete när jag ser allt ni hunnit göra med era 10or. Mina går bara i hagen och skrotar:o

Här är bara hagprydnad också än så länge, har inga ambitioner att göra nåt med fröken förräns fram i vår, möjligtvis att hon får träns på sig inne i boxen under vintern.

De e väl ingen brådska... :D

Hippocampus: Var hon bättre/ohalt när hon var plastad? Isf om plasten nu inte är där kanske hon helt enkelt är hovöm?

Min grabb såg ju rent utsagt förjävlig ut i alla fyra fötterna i somras, och var då halt på framför allt båda fram på hårt och/eller stenigt underlag, men han har nu haft tåskor fram i ca tre månader och blivit mycket mycket bättre! Han har dessutom börjat få steeljoint som hovis rekommenderade för att förbättra hovkvalitén. Det ser man väl inget resultat av redan nu men det ska bli intressant att se längre fram!
Han ska bli verkad och eventuellt omskodd fram på lördag. Vi avvaktar och ser hur tassarna ser ut innan vi bestämmer om han ska få vara barfota eller eventuellt ha "riktiga" skor fram hädanefter. Jag kommer ju fortsätta aktivera honom nu och påbörja tömkörning och senare också inkörning, och då vill man ju inte ha en hovöm stackars krake... :grin: Senare när snön kommer plockas skorna bort helt (om det verkar funka bra) också blir det vintervila!

Jag tyckte hon var bättre när hon hade plast, nu plastade han inte hoven så sätt utan bara för hovsprickan. Men visst har jag funderat på om det faktiskt är så att hon är öm överhuvudtaget på grus. På hårt underlag ingenting, på gräs och slätt, inga problem (kanske nickar lite) men som sagt kuperat o ojämnt, lite jobbigt i trav (syns inget i galopp).
Puls och värme, svullnad i kota hade hon förra veckan (då letade vi hovböld).

kanske ska fråga hovis om hon kan vara öm och kanske testa med några skor? Fast hennes hov ser ju inge rolig ut, hon drar ju upp mycket också när hon busar, bara fram, bak är jättefina. Så kanske inte så mycket att fästa i.

men jag ska ringa klinik och fråga o ev boka tid då, sen kommer hovis nästa vecka så ska jag fråga honom vad han tror. Tåskor ska jag fråga om.

jag vill också gå ut på promenader men gör inte det nu pga hoven. Sist vi var ute ömmade hon (hon vill gärna gå i gräset eller i mitten av grusvägen där det finns gräs), tills hon såg ngt intressant, då fick hon fart :p

Kan filma lite o lägga upp här så får ni se :D

Här är bara hagprydnad också än så länge, har inga ambitioner att göra nåt med fröken förräns fram i vår, möjligtvis att hon får träns på sig inne i boxen under vintern.

nästan min med. Visst har vi gått lite promenader på 5-10 min max ngngång i månaden men inget mer. Jag har ett gammal träns som är inte såå roligt så det vill jag inte använda och jag är för snål för att köpa ett träns för 500 kr för en 1.5 åring :D

Sen ska vi flytta i vinter och när hon kommit tillrätta där (typ februari) tänkte jag börja lite med träns och löshoppa en gång eller två för att se vad hon tycker om det. Nästa höst tänkte jag vara med på en löshoppningskurs (hoppas Flyinge har den då också). Ska bli så skönt att komma till skåne där det finns möjligheter! :bump:

Jag tycker hon ser ok ut där, så söt, typiskt åring går fram o kollar läget men inser att hon inte är önskvärd. Men du har skrivit fel datum, inte är det september 2010?

Jag tycker hon ser ok ut där, så söt, typiskt åring går fram o kollar läget men inser att hon inte är önskvärd. Men du har skrivit fel datum, inte är det september 2010?

Oj :rofl: Jag har levt i 2010 ganska länge, skriver fortfarande fel! Tack :D

Ja, hon brukar alltid gå till fölet o leka lite när jag har klappat henne, men nu sa ju mamman till (ledarhästen) att hörrududu :D Så hon gick vidare till hennes kompis (mammans avkomma det med).

jag tycker också hon ser ok ut, o sådär söt som sassiball skriver, går liksom fram o frågar "får jag äta med dig?" :laugh:

Ser heller inget på filmen, men skritt är lite svårt tycker jag, om de inte är ordentligt halta. Väldigt söt är hon!

Kl

Rozzie i sin nya hage (Rosevelt-Ragazzo-Jaguar)
316299_10150349368868113_668158112_8281354_2099063680_n.jpg

309508_10150349369058113_668158112_8281356_1339989691_n.jpg

Men vad fin hon är! :love: Så näpen och söt!

Hippocampus: Jag ser inte heller nåt konstigt med henne på filmen, men som sagt, himla söt är hon! :D

KL
Igår fick min mamma häst komma in en stund igen och bli ompysslad, hon tycker det är såååå skööönt att slippa skrikhalsarna utanför... :grin: Kaptenen är den som är mest ledsen, han skriker mycket mer än lillebror! :p Sen är det ju fortfarande Täby-galopp när mamma inte ser, igår gick det så fort att Kaptenen åkte på ändan i en skarp sväng där det var lite lerigt... :D Han studsade upp igen och bockade också var leken igång igen... :grin:

Efter att mammsen fått komma ut igen var det grabbens tur, han fick en ordentlig rykt, lite lektion i att stå kvar stilla fast matte tar tre steg framåt till ryktlådan (vilket tog ett tag att förstå, han vill så gärna vara med överallt!) och sen en promenad! Vi knallade ut till brevlådan med hundarna i släptåg och övade på vägen lite kommandon såsom "gör halt" och "skritta".
Ute vid vägen kom det en bil en bit bort så jag stod där och väntade på att den skulle åka förbi. Jag stod sådär överdrivet avslappnat med ena benet bakom det andra och typ hängde med hela kroppen, bilföraren lär väl ha undrat vad jag var för konstig filur! :D Men det funkade nog rätt bra för Kaptenen spände sig bara lite just när den åkte förbi och sen var det som inget mer med det! :D Duktig kille! :love:

Vilken sötnos :love:

Delvis kl.

Idag så tog jag all tid till lillan för engångsskull. Vilken hon verkade gilla enormt mycket.
Först börja vi med storborstning vilket var väldigt skönt, stod och halvsov på gången tills man var på fram fossingarna, då jävlades hon med att gå fram/bak eller lyfta benen :devil: Och detta blir jag riktigt irriterad på alltså....

Men det gick bra, tycker hon skötte sig fint för det!

Sedan tog jag fram haltert och satte på henne sedan tog vi oss en liten promenad på 20min ev lite mer men då stod vi stilla lite emellanåt så hon fick mumsa lite gräs och jag passa på och fota :idea:

Hon brydde sig inte det minsta i att vi gick iväg ensamma och dom andra två brydde sig inte så mycket i att vi försvann heller, Pillan lät lite men sen kollade dom bara efter henne.

Miraz gnägga en gång, det var när vi mötte två personer med en STOR schäfer, tror hon trodde det var en häst :angel: och därför gnägga för hon brydde sig inte mer i den där sen när hon såg han gå förbi oss...

Så helt underbar var hon idag, pigg och busig emellanåt..

Lite bilder bjuder jag på med!
32763159.jpg

32763160.jpg

32763161.jpg

32763164.jpg

32763162.jpg

32763163.jpg

Tack för oss!!

Hon är superfin!:d

KL
Min lilla stackare på boxvila är riktigt dyr just nu!:D Trots att lilltjejen stått inlåst i över två veckor och borde krypa på väggarna (vilket hon visserligen gör ibland också, såklart) är hon helt fantastiskt snäll och go! Hon hade aldrig stått uppställd på gången innan hon kom till mig men det gör hon nu som hon aldrig gjort annat. Flyttar sig lydigt när jag byter sida, står helt still när jag fixar med hennes småsår och väntar med att hugga in på maten tills jag tagit av hennes grimman i boxen.:love: I morgon ska vi på ÅB på kliniken och jag HOPPAS verkligen att de säger att hon slipper gipset och kan få börja gå ut igen! Håll tummarna för oss!

Nu har vi varit på kliniken, inget glädjebesked. Loppans hov ser visserligen väldigt torr och fin ut, men sulan är supertunn och hon är fortfarande lite halt i trav. Därför blir det boxarrest ytterligare 10 dagar med nytt gips och därefter skor fram med sula på hovböldsfoten, och då får hon äntligen gå ut. Lilla Loppan var sååå duktig och snäll både vid lastning och på kliniken trots över två veckor på box.

Tips på hur man får hennes tillvaro lite roligare i boxen under de närmsta tio dagarna mottages med glädje!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 652
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur