10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Vilken härlig gäsp-bild! Jobbigt med promenader ;) De andra bilderna var också jättefina.

Molin: Din lilla arabfröken är supersöt!

Fibusen: vilket smart foderbord, måste jag komma ihåg tills i framtiden.. när jag har en egen gård!

Kl

Nu är det inte lång tid kvar innan min lilla tjej ska flytta hemifrån, på söndag åker hon till lösdriften. Den skumma "hältan" verkar ha försvunnit och hon har kvicknat till igen. Hon har förändrats en hel del i kroppen och det samtidigt som pälssättningen och dessutom en hel del mask (fick jag reda på nu vid kontrollen, avmaskad direkt). Så troligtvis så berodde det på en massa saker som hände i kroppen samtidigt, som helt enkelt tog all hennes energi. Hon rör sig fortfarande inte så bra som hon brukar, men nu är hon iaf inte oregelbunden längre :)

Hoppas att jag ska kunna få någon att fota henna lite innan flytten!

Knapp!

Känner att jag måste skryta lite över Korven i dag! :D

Skulle ut och gå på en liten promenad i dag jag och en i stallet,det har varit bestämt sen i helgen,problemet var bara att det var nästan storm ute i dag! :eek: MEN,vi hade ju bokat att vi skulle ta en sväng,så jag ville inte banga ur,när jag väl kom till stallet så insåg jag att där blåste det ÄNNU mer,och jag tänkte flera ggr på hur fan detta ska gå...

På med reprimman och handskar i fall det skulle bli något tokryck,och i dag var det korvens tur att gå först (vi kör lite varannan gång,då den andra också är unghäst,och inte heller van att vara utanför gården) så jag tänkte att det här kommer aldrig gå vägen! :cool:

Hur som helst,vi traskade i väg,över ängarna,ner i byn,brevid sjön,in i byn,och hem,och Orvar skötte sig EXEMPLARISKT! :love::bow: Och jag lovar att det blåste rejält! Vi hörde inte vad vi sa,trots att vi gick alldeles bakom varandra,jag hörde knappt ens själv vad jag sa när korven fick beröm,träden slog och löven yrde,det for lite skräp här och var som flaxade förbi,vid ett tillfälle höll jag nästan på att tappa balansen pga vädret,men Orvar rörde inte en min! :love: Det enda som var liiite läskigt var samma bänk som höll på att ääääta uuuuupp (enligt herr korv) honom förra gången,men inte mer än att han sneglade på den och böjde lite på halsen! Jag var beredd på att vi skulle dansa runt hela vändan bara! :o

Korven har åter igen imponerat på mig! :love:

Men vad kul! :laugh: Så himla härligt när de är så coola! :love: Jag hade tänkt ta en promenix med herr Kapten idag också med just som jag skulle kliva i skorna så öppnade sig himlen och tömde ur sig ett halvt hav, plus att vinden plötsligt tog i utav bara ***, så det regnade småspik horisontalt ett tag! Därför nöjde jag mig med att springa ut i stallet och mocka. :D
Sen när det faktiskt lugnade sig lite gick jag ut i hagen och hälsade på hästarna, bröderna lekte nån form av tagen men kom genast fram när de såg mig! :love: TUR att jag gick ut, tyckte nämligen att lillebror bar på nånting konstigt, han hade hittat nån form av trådhärva med en massa jättetunn jättevass ståltråd, typ gammal vajer! :eek: Hittade som tur var källan, ett gammalt övervuxet eldningsställe...... Där hade hästarna grävt fram en hel jäkla massa farliga saker, spikar som var typ 15 cm långa och jättemycket mer av den där vajertråden... :crazy: Blev till att skynda sig iväg efter plaststolpar och extra tråd och stängsla in det så de inte kommer åt det. Usch och fy!
Sånt man inte vet om när man köper ny gård på hösten när allt är övervuxet... Jag hade ändå gått igenom hela ytan och tittat innan vi bestämde hur vi skulle göra vinterhagen, men det här stället låg precis i kanten och var som sagt övervuxet med ett helt lager med jord också, jag hade inte sett det om inte hästarna hade grävt upp det... :crazy:

Nåväl!
Imorrn åker jag och snor tillbaka mina grejer från syrran, dvs bettet och tömkörningsgrejerna! :bump: Sen fattas bara själva tränset så ska vi nog komma igång så småningom! ;)

Va duktig Korven är!!!

O vad läskigt att hitta sådana där saker i hagen. Tur att det inte hände något olyckligt med lillebror o storebror!

Själv väntar jag på provsvar från veterinären. Jag har inte oroat mig så mycket men ni vet, så börjar man läsa på nätet o googla (VARFÖR!) o då bygger man upp massa oro såklart. O ja hittar alltid det värsta. Men visst, symptomen stämmer 100% men det kan ju vara något annat också. Svaret ska komma imorgon. Jag är bäst på att förstora saker till mig själv. Men jag ska åka ut t hästen, då brukar jag lugna ner mig när jag möter en pigg häst. Hoppas hon är pigg bara :cool:

Nu spöregnar det här!

Kl

Svärmor gillar INTE ge Alva middagshö i hagen, undra just varför?!?

DSC02615.jpg

Men fy vad otäckt! :eek: Tur att du gick ut!

Hästar dom kan då lyckas med ALLT! Är det inte konstigt? :p

Ja det kan dom verkligen! Det såg lite lustigt ut när lilleman kom och bar på en stor tuva av nånting och såg jättelycklig ut! När jag tog den från honom bet han mig istället! "MIN leksak!" :D Jag var lite halvt chockad över vad han hittat så jag noterade knappt hans upprörda min! (Såklart fick han en ordentlig tillsägelse över mitt begynnande blåmärke, det går liksom på ren reflex numera... :grin:)
Nu är det som sagt instängslat. Sambon kom hem så sent igår så det var mörkt när vi tänkte sätta ordentliga stolpar, därför fick det provisoriska från tidigare sitta kvar. Hoppas kunna fixa det idag istället! Till våren får det bli en ordentlig rundvandring så att vi hittar allt skit som finns gömt! :devil:

Idag blir det promenad med herr ett år äldre! :love: Vi ska utforska en stig som jag såg häromdagen! :laugh:

Promenaden gick jättebra! Jag blir så imponerad av min lilla kille! :love: Vi gick på stigen som jag berättade om, den visade sig komma ut på en skogsväg och senare ut på grusvägen som går hemåt. Det blev en alldeles lagom runda som tog ca 20 min. Längs grusvägen hemåt gick jag med Kaptenen på höger sida och hundarna på vänster. Lite knöligt att ha med dom längs vägen så det var nog första och enda gången det hände... :grin:
Kaptenen traskar verkligen på överallt! Längs med stigen var det grejer som många vuxna hästar garanterat skulle tittat på, men han kliver bara på! :love: Längs vägen kom det självklart en stor mjölkbil som möte, men han tyckte det var det naturligaste i världen att följa matte över diket och vänta ute i snåret med hundar kring fötterna! :laugh: När den var precis bredvid hoppade han till men sen var det väl inget mer med det! :p
Han var verkligen supersuperduktig!

Idag har jag hämtat träns, bett, tömkörningsgjorden och en massa andra grejer. Så nu kommer det bli åka av! :laugh:

*kl*
Har haft min lilla 10:a hemma i 4 dagar nu :p Han har gått från helt ohanterad och blyg till att stå snällt och bli klippt samt vara den mest sociala i hagen :D. Igår var hovslagaren ute och verkade honom, han bråkade lite, hade räknat med mer då han aldrig blivit verkad innan. Märktes att det var mentalt jobbigt för honom då han somnade på plats när vi var klara :p Testade på pälsglans igår med och de 2 första spruten var lite läskiga sedan brydde han sig inte mer om det XD Därför tänkte jag att jag skulle testa klippa honom lite idag (ville se vad han har för färg) första minuten var lite läskig men efter några godisbitar stod han snällt. Klippte honom ute i lösdriften så hade inte kunnat göra det om han inte ville. Enda som jag inte fick ta var öronen på honom ^^
Tycker mig redan se skillnad på kroppen på honom sedan han kom. han var väldigt kantig och brant i korset när han anlände med tycker an ser bättre ut nu :p Han gick som en anka då hovarna var så långa bak så gissar att han därför såg "rolig" ut över rumpan. Visst ser man skillnad trots bara 4 dagar eller är det något jag fått för mig bara ?
Visst sedan får han "super" hö + kraftfoder

När han kom (onsdags):
32751905.jpg

Idag:
32754978.jpg

Sötast :love:
32754990.jpg

Men är det bara jag som inte har satt täcke på min? :confused: Det finns gott om skydd i hagen och i min värld så ska de får växa upp och vara hästar som unga. Fostran ska flocken ta hand om i första hand, jag gör det som behövs bara. Och det brukar inte vara några problem.

Mina har inte täcke, kanske de får prova ngr dagar i vinter om det är riktigt busväder. Men täcke nu känns verkligen overkill för mina trollisar.

Siri har bara fått "topparna" klippta ;) det tar än så länge emot att klippa av manen ....

Jag tycker att hon är supersöt! Hur är hon som indvid och hur är hennes mamma? har lite funderingar på att använda hennes far ngt år och det vore kul att få veta lite mer om vad han lämnar för temperament:)

Jag har heller inte täcke, normalt sett.
Rozzie fick ha det på sig 2-3 gånger förra vintern då hon var förkyld och deras hage låg vid ett überstort öppet, platt fält (samma fält som användes till 40000 scouter i somras), där det alltid blåste som sjutton, så när det dessutom var riktigt busväder så blev det inte så bra... Det blev ett dyrt täcke att använda så få gånger, nu lär hon ju ha växt ur det.

Imorgon åker mitt lilla hjärta till lösdriften, funderar lite på hur jag ska köra henne. Ska låna ett 1,5 hästars släp (boogie), alltså ingen mellanvägg, men inte så bred som ett vanligt släp, hela bommar bak och fram.
Hon har åkt bra innan, men då har det varit tillsammans med mamman, det jag funderar på är hur jag ska sätta fast henne...? Läste i någon tråd att man kunde fästa ett extra grimmskaft i bommen, "under hakan", för att göra det lite svårare att komma över bommen om de skulle få för sig det. Samtidigt så känns det som om att jag inte vill krångla till det mer än nödvändigt, hon kanske känner sig låst då och får panik över det istället..

Usch, är lite nervös och har separationsångest.... :cry:

:love: prinsessan på ärten :love: jag är sjukt förtjust i henne ifall det undgått någon... :angel:

Hon är väldigt "förståndig" (om en häst kan vara det) och lättlärd, hon accepterar förändringar mycket bättre än sin mamma gör, hon är väldigt vänlig men visst finns där nån fjäril innanför som fladdrar till ibland, men sen är det inte mer med det o så tittar vi på nåt annat istället :p

Hennes mor är också en vänlig själ, dock är hon väldigt rutinstyrd hemma, hon är lite "adhd-benägen" (om ni ursäktar uttrycket) men av det märks ingenting hos Siri.

Jag skulle kunna tänka mig en likadan till om några år :D efter att morsan fått tävla lite först.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp