10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Haha,ja,precis,just därför lär jag vara säkrad att jag kommer upp igen när jag ligger där på stigen och tuggar barr! :p

Vi passerade en bänk i dag,och Orvar var bergsäker på att bänken absolut skulle äta upp honom,det hela gick dock väldigt lungt till,och efter att ha undersökt och nosat så var nästa bänk inge farlig alls!

Barr är nyttigt :idea:

Tänkte säga hej i tråden & presentera mig som Razzias nya ägare. Hoppas kunna lära mig att lägga in bilder här, & försöka uppdatera hur min prinsessa lever livet med sina arabkompisar!!!!

Välkommen:D:D
Hoppas att allt går bra med min fina tjej:laugh: Kul att få följa henne här med;) Jag hjälper dig gärna med bilder om det inte funkar för dig:)

Distriktaren var ute idag & gjorde en liggande kastrering på hingskompisen, hon tog en titt på min & konstaterade att han får tas på klinik antagligen genom buken då han var en Kryptoid?

Har ringt min ATG klinik & dom ska återkomma med tid inkl pris.
Han är försäkrad i Agria med dolda fel som tar denna sortens kastrering. Så det blir "bara" självrisken inkl 20% (tror jag det var)

Men jag fick lite bassning för jag ville skära en "bebis", han är 16 månader nu & jag är inte sugen på att ha dubbla kostnader en vinter till då han inte kan vara hemma.

-06 kasterade jag en klappis,dock var det inget som försäkringen tog,är det något nytt? Hur som helst så fick jag ett pris mellan 5-15.000 ca,slutade på strax under 7000,så det var helt ok! :D

Har nu mätt min lilleman som är knappt 15 månader.

Han är 160 cm fram och 163 bak så jag trodde inte så fel. Fasen oxå att morsans gener slår igenom så hårt. Nu är han nästan om både farsan och farfar i höjd...
Izzo liten är e. Hip Hop - Nostradamus :p

Mätte samtidigt syster e. Baltimore som "bara" är 163 cm över manken o helt jämn. Hon är nästan exakt ett år äldre...

Din och min är i ungefär samma storlek. :cool:
Jag mätte för någon månad sedan när hon var 16 månader och då höll hon just de måtten. Hon är e: Florencio som ju kan lämna smått, men vad gör det när mammas gener slår igenom. :angel:

och 135 täcke är precis lagom till min grabb trots att han är smal som en sill framifrån. Systern som har breddat sig rejält har samma täcke och det ligger bra på henne med så han är ju en bit längre (de är lika höga).

Försökte plåta honom idag men han fastnade inte på bild, mest suddiga streck då han antingen försökte komma fram till mig eller sprang iväg :grin:

Delvis kl..

Oj vad era småttingar är stora, min tjej tror jag inte vuxit så mycket mer sen jag mötte henne i somras, då mätte hon 137 ca i fram. Glömde mäta bak men hon är högre där.

Beräknas bli runt 150 iaf, och hittills har hon följt ungefär samma mönster som min 3åring. Eller ja, lika höga vid ungefär samma tidpunkt så det är lite kul måste jag erkänna.

Ang täcken så har min stl 115 och det sitter som smack, aldrig haft en häst som täckerna sitter så bra på som detta gör på henne.

Hon har blivit mycket mer hanterbar inne på gången nu också, kan ha henne fast på var sida, när det tar stopp så backar hon.
Blivit mycket bättre med att borsta/rengöra nere vid hovar och karleden vilket underlättar men vi är inte riktigt där ännu, alltså så att hon står stilla och fint, hon lyfter gärna fossingarna och vill att man borstar i luften :angel:

Så en del jobb kvar men det går framåt och det är huvudsaken :)

lite tråkigt när 125 sitter OK nästan lite litet men 135 blir klänning... rädd att min dam kommer att bli liten... brukar dock säga till andra att man inte ska oroa sig i förtid men jag lyssnar inte till mina egna råd :P

Men är det bara jag som inte har satt täcke på min? :confused: Det finns gott om skydd i hagen och i min värld så ska de får växa upp och vara hästar som unga. Fostran ska flocken ta hand om i första hand, jag gör det som behövs bara. Och det brukar inte vara några problem.

nä, här finns inga täcken på unghäst/ar, äger inga täcken mindre än 145 cm. skulle en unge/unghäst bli sjuk o behöva filt får jag väl köpa ett då isf. Siri har aldrig provat täcke än.

Nej min har inte heller det. Han har haft på sig täcke två gånger nu i höst när han var nykastrerad och hängig och tunn. Det blåste på tvären och regnade småspik och han stod och frös i hagen så då fick han leka porslinshäst tills vädret var bättre. :grin:
Det täcket han hade då var 145 och det drunknade han nästan i... :D

KL
Idag har mina hästisar fått byta hage och går numera i vinterhagen. Kaptenen skötte sig så bra så och stoppade villigt ner näsan i grimman och traskade (hela fem meter :D) till nya hagen! Efter en stund blev det ett jäkla liv ute så jag sprang ut för å kolla vad som stod på (det lät som om en hel flock kossor kommit ångande!) och det var bara Kaptenen och lillebrorsan som lekte! :p Det var ett himla liv i hagen ett par minuter! :D
Kaptenen har för övrigt gått upp bra i hull och är mycket livligare och gladare än när han kom hem från betet! :laugh:

Nej, nu har inte min täcke på sig.

Men när han kom hem från hingstbetet var han hemskt mager och det regnade dagarna i ända och blåste (inget lä i den hagen han gick i), så då fick han ha täcke.

Annars brukar jag låta mina ha täcke så lite som möjligt överlag faktiskt. Helst inte alls innan de börjar ridas.
Men bor man på västkusten men ständig snålblåst och ofta regn på tvären så kan det vara skönt (för samvetet åtminstone) när temperaturen är runt 0:an och de går ute mellan 6.00 och 18.00...

Jag har varit som ni förut men nu har det regnat nonstop i veckor och min åring har frysigt så hon skakar därför lägger jag hellre ett täcke på henne så hon kan använda sin energi till att växa istället för att frysa.

nämnde täcket för min är inte mätt på nästan ett år.. så har ingen anning om hur hög hon är.

Jag har ett skäl till varför min fått täcke, men det är endast vid regniga och kallar dagar.

Vet tyckte att jag skulle hjälpa henne på traven med ett täcke som håller henne varm dom kallaste och regnigaste dagarna medans vi stödfodrar upp henne. Hon magra ur rätt mycket när betet sina ur och jag frågade om råd när hon fixade tänder på min 3åring.

Jag försöker annars låta täcke vara så mycket som möjligt.
Mina andra två har inga täcken nu, men min äldsta har lite problem med kyla över ryggen när det är som kallast och blötast men hoppas på att slippa det i år. Vill ha mina ulliga om vintern :angel:

Knapp!

Jag har aldrigt haft täcke på min,men jag köpte ett täcke här om dagen,dock så är det en storlek för stort,men antar att jag inte kommer att använda det endå! :D Var rea,så kunde inte låta bli! :o

Han ska ju gå på lösdrift så en tjock och rejäl päls är mao viktigt,dock så är jag orolig att han ska rasa i vikt om det blir rejält skitväder då han är svår att hålla hull,men nu finns det ett täcke iallafall! ;)

Vad söt! :love:

Tänkte smyga in i göra ett sista avtramp här, min "lilla" Fillidutt- Fidel Baldomero (E: Baltimore - Patrice- Bonaparte). gick igenom vetbesiktning o åkte lastbil i två dar förförra veckna o hamnade hos två underbara människor!!!
Den veckan var både underbar o hemsk.. ny hovslagare lovordad eo sa det var den trevligast eunghäst han haft, veterinären lovordad eo berömde. sen den dagen han skulle åka blev allt fel för mig, jag var fast på sjukhuset så en person som bodde vid hingstbetet hämtade min plutt o lastade på honom, och han hade tittat o sen baar gått rätt in i den stora branta lastbilden :love: Även varit cool o lugn när han kom fram, jag tog tåget upp o kom fram en timma efter honom o kollade så han fick det bra o det får han!

lite kroniskt skitig o tunn efter att ha sprungit o lekt på hingstbete heeela sommaren
I3253193W676H449V20110929T072959Z.jpeg

I3254483W676H449V20110928T210039Z.jpeg

I3254484W337H507V20110928T213308Z.jpeg

I3256094W676H488V20110928T183645Z.jpeg

nyutsläppt på nya stället
I3257153W336H507V20110926T135549Z.jpeg

I3257154W600H507V20110924T143025Z.jpeg

I3258580W410H507V20110928T195941Z.jpeg

vad roligt att kunna lämna av honom och känna sig glad med vart han hamnar.. Himla söt är han också!!

Min räka kommer nog inte få täcke på sig, hon klarade sig fint förra vintern med en riktig björn-päls!

Har för övrigt varit lite butter på min otroligt svårfångade hovis.. men när jag väl fångade honom i stallet igår så kan man inte vara sur längre. Lillan hade ju en hovböld i våras och har sedan dess varit något bökig vid verkningarna.. Hon har skött sig när jag raspar och håller efter men är fortfarande inte helt klockren när hovis är och fixar. Jag skäms otroligt när en häst bökar vid verkning eller veterinärkoll. Speciellt när jag har jobbat på det själv men det inte fungerar när hovis är där.. Nåja.. han bara pratar lugnt med räkan, säger ; jaaduu lilla gumman, vi hade inte en sån bra start, men det ska nog gå bra. och så jobbade han sig sakta och metodiskt igenom alla hovarna, vi hanterade hennes små hopp när de kom och så fick jag beröm för att jag hade hållit efter hovarna fint. Och så visade han hur jag skulle göra på hö fram som är den enda hoven som inte är helt korrekt.

känns jätteskönt att kunna hålla efter hovarna lite själv så det itne blir totalkatastrof bara för att hovis åker på en långvarig förkylning eller nåt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka