10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Min häst är ju mycket språklig av sig, i 99% av alla fall så gnäggar hon när jag kallar på henne. Igår gjorde hon också det. Hon stod på en kulle, alla andra stod nedanför, men hon uppe på såklart inne bland buskar och träd. Jag kallade, hon svarade, och hon börja gå....ÅT FEL HÅLL :rofl: Jag sa "Men du går ju åt fel håll". Hon stannade (säg att det var 60 meter mellan oss), lyssnade, tittade bakåt, vände och sedan visade hon hur fort hon kan springa mot mig. Jag undrade kort om hon skulle kunna stanna (det är halt också) men jag räknade med det :angel: Och hon stannade faktiskt utan att köra över mig (det var ju snällt).

Min kan få för sig att äta morötter och äpple, men det är mycket sällan. Hon spottar oftast ut det. Jag mutade henne ganska mycket i början, eller då som belöning (hon fick pellets då) men de senaste månaderna har jag glömt bort det. Men hon har varit snäll iallafall :D

Siri åt äpplen förra hösten men i år är det tydligen blääää :cool: morötter däremot älskar hon :p , jag gör som grimman o köper säckvis och ger i fodret.

Ja,jag har "alltid" köpt hem stora säckar och gett i fodret och som godis till mina hästar,köpte av en "morotsbonde" jättebilligt,men Orvar fullkomligt HATAR det! :confused:

Han är så jäkla kräsen vad som går att äta och inte,han har inte varit ett dugg intresserad av sitt kraftfoder heller,dom senaste veckorna har han dock börjat pilla i sig det,lika nu sen några veckor tillbaka så har vi ju börjat ge hö i hagen eftersom gräset inte haft sån bra näring kvar,dröjde innan han åt det också,han går och spåpillar i det lilla gräs som finns,så han har inte tid att äta annat. Nu äter han dock hö med glädje,och har lyckas få han att gilla havre,nu ska vi bara försöka blanda in det andra också! :D

Men hade så gärna velat ha med lite "mutor" i fickan,och som belöning,men nu när han varit duktig så pratar jag med hög bebisröst om vilken DUKTIG kille jag har,bla,bla,bla,och kliar på halsen,han gör världens fulaste min då,men man ser verkligen att han tar åt sig av berömmet,så han ser ju det som belöning,men iallafall... Folk kan kolla lite konstigt när man halvskriker med pipig bebisröst! :angel: Hade varit mindre pinsamt att sticka åt han en morot! :rofl:

:rofl:

Min grabb är bättre i sitt bakben! Jag lyckades lokalisera det till den stora muskeln som går strax framför ovanför bärbensknölen, typ ländryggen. Han ömmade rejält när jag klämde på honom just där, ingen annanstans. Dock inte lika stel längre, skönt!!

Kaptenen är också lite kräsen, ratar höet i hagen och plockar gräs utan innehåll istället. :grin: Kraftfoder äter han dock med god aptit och jag börjar inbilla mig att han faktiskt tagit sig lite i hull senaste veckan. :laugh: Han äter havre, betfor, mineraler och sojamjöl, vad äter era? :)

Senast ändrad:

Skönt att han är bättre :laugh:
Rozzie äter, förutom hösilaget, krafft groov (1,5 kg/dag).

Hennes svullnad på ganascherna har gått ner igen, jag kom på att det var spottkörtlarna som var svullna och lyckades då få byta till en bättre hage och det försvann på en dag.

Oregelbundenheten är som den är. Inte hittat något konstigt när jag känner igenom henne. Måste försöka hitta någon tid att kolla upp henne innan hon flyttar till lösdriften, men det skulle ju mycket väl kunna vara växtvärk med, hoppas på det, men bäst att ta det säkra före det osäkra.

Ja,jag tänkte så jag också! :D

I morgon är jag LEEEEDIG,så tänkte ta och ge mig ut till stallet och ta tag i manen! :eek: Kommer bara att klippa,var ju en här som hade klippt manen så snyggt,så jag ska försöka få det bra! :D Just nu ser han ut som en vildvuxen ponny så det kan väll inte bli sååååå mycket värre!

Klippte ju sist också,då vart den faktist ok,TILLS herr korvs man fick för sig att ändra sida,så nu har han ungefär 4 olika längder i manen,ser ut som den är uppklippt! :angel:

Luggen växer som ogräs den med,men vette tusan hur man trimmar den,vill inte ha en mupp alá Dalmas lugg på han,så den får väll växa då,räcker väll ner till nosborrarna snart...:cool:

Ska försöka komma ihåg att ta med mig kameran så får vi se om det blir någon före och efterbild! Om det inte blir allt förjävligt vill säga! :angel:

Bjuder på en kamel i dag! :D

253623_1979648605097_1059624479_32280294_7471353_n.jpg

Även någon annat konstigt djur fångades:

264954_2040863855440_1059624479_32321906_186682_n.jpg

Senast ändrad:

Oj, helt plötsligt kändes min "tunnhåriga" som Hårfagre, om du tycker det där är mycket man och lugg :D

SAM_0018-1.jpg

Tunnhårig till vänster :D
SAM_0041.jpg

Här börjar det bli dags att stalla in på nätterna, grabbarna är riktigt trötta nu. Om ett par veckor är det bokat veterinärbesök för att kolla tänder och dra ev. vargtänder. Sen ska inkörningen påbörjas ordentligt!

Mina bor inne sen 2 veckor tillbaks. Mest beroende på allt regn som gör att det inte finns en torr fläck kvar i hagen och med lerjordar så trampas de dessutom sönder om så nu är det stall i 10 timmar/dygn som gäller.

Eftersom alla ser ut som lurviga halmhästar på morgonen så får man väl anta att det är uppskattat :D

Knapp!

Nu är manen kapad med sax! :o Blev iaf ok,doch var det rak inne i stallet,men efter några varv på ridbanan så blev den sne,haha! Men,men,vi ska ju bara vara hemma på gården endå,så han får väll se ut så där! :D

JÄTTEduktig var han inne i stallet,så bra har det aldrig gått förut,han somnade nästan,han brukar kunna trampa runt rätt rejält på gången,men i dag stog han som ett ljus,dock så gick lastningen skit,men,men... Trist,det gick ju så jättebra sist,kunde skicka in han från rampen,idag var han bara tittig på allt runt omkring,tog några minuter innan han gick in,sen backade han ut igen (backade dock lungt) så höll han på ett tag,tillslut så gick han in och stog still i en halv minut,då backade jag ut han igen,så då nöjde jag mig med det,men känns som ett stooort bakslag,han tog några minuter på sig varje gång han skulle in,senaste gångerna har jag bara kunnat gå ut och in utan problem..

Är lärd att inte försöka hålla emot allt för mycket heller när han vill backa,utan bara hålla ett jämt tryck i grimskaftet och följa med ut i fall han fortsätter att backa,just för att man inte ska skapa ett aldeles för stort obehag,och dom börjar komma på att dom kan kasta sig ut i stället,så det låter väll ganska logist,eller hur? Samtidigt så känns det ju lite knas när man "tillåter" han att backa,men jag kör på så här så får vi se!

Gick in på ridbanan och tränade lite löst,först gick jag och han följde så klart efter,backade,han backade,gick åt höger,vänster,gick i små cirklar höger,vänster,och han var med hela tiden,det kändes kanon!

Aja,nog svammlat från mig,här kommer iallafall bilder på manen:

Före:

302686_2246996048616_1059624479_32567845_849323303_n.jpg

Efter:
298154_2246996728633_1059624479_32567847_1788027810_n.jpg

ÄNTLIGEN så börjar han bli lite runt också!
311711_2246997248646_1059624479_32567849_1928470577_n.jpg
:banana:

Så fin hon är, celu! Måste försöka få tid att komma och titta på henne någon gång bara. Särskilt nu när det verkar som om hennes pappa ska tillbaka till aveln nu. :) Det är en hingst som jag alltid gillat.

Min Calla har visst aldrig fått sin man klippt. :eek: Men det kanske är dags nu eftersom hon roar sig med samla mängder med kardborrar med den. :grin:
Fast då skulle hon ju se vuxen ut ju, min bebis. :p

Jag har heller inte rört Annies man mer än att prov-ryckt ngngång, ser kanske ingen anledning att röra den heller, manen har ju ett syfte och jag tycker hon ska ha det skyddet. Ingen bryr sig innan 3års testet :D

Min donna har ju fått ett konstigt sår :cool: under ganaschen, en bula som spruckit eller något...enligt veterinär gör de inget om hon inte har feber vilket hon inte har. Finns en tråd på hästvård om ni vill titta.

Tack! :laugh: Du är så välkommen! Jag är löjligt förtjust i pärlan :love:

Det är första gången jag är i o petar i manen men den började bli så lång o "frissig" så det började klia i fingrarna att få den lite jämnare iaf, o fåfäng som hon är så stod hon som ett ljus hela tiden :love: fast det gör hon iofs jämt, jag har aldrig varit med om en unghäst som står så still på gången, de andra har vandrat fram o tillbaka o i sidled o haft myror i brallan, men inte Siri :laugh: å nu lär hon sig att stå inne själv också o det går så bra det med!

Hon är jättefin, härlig färg!

Jag har inte klippt annat än topparna på Cebula heller, vill att hon ska få så mycket skydd som möjligt av den. Ju äldre hon blir desto mer vitt blir det i den, Ceylon-anlag är roligt nästan jämt;)

Delvis kl.

Så otroligt fina bebisar alla har :love:

Slänger in några bilder ifrån början av september som min halvfodervärd tagit på flickorna :)

32728310.jpg

32728311.jpg

32728312.jpg

32728314.jpg

32728315.jpg

Det var väl allt!
Lillan går och gottar sig i hagen fortfarande, tar in och försöker rengöra ben och hovar, hittills bara med borsten då jag vet hur rädd hon blir med vatten och jag vill att hon accepterar borsten först!

Det går framåt iaf, envis liten flicka :)

Amelia tackar nog för uttalet av fina bilder :)

Tack så mycket, för mig är hon givetvis den snyggaste :love:
Vet inte ens om jag riktigt förstått ännu att jag faktiskt äger en liten arab nu, det har varit en riktigt stor dröm sen jag var väldigt liten :bump:

Drömmar kan verkligen slå in!

För övrigt så är hon en magnet på 3åring (den andra på bilderna).
Hon ska alltid vara vid hennes sida, dom är så himla söta ibland!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka