10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

:rofl: Laugh of the evening! :D

KL
Grabben inne för kvällen! Mammsen fattade direkt vad som var i görningen när det tändes i stallet, hon är en riktig innehäst som äääälskar att få komma in och sova! Så hon stod bestämt och stampade vid grinden med båda sin barn bakom sig! :D
Kaptenen stack så snällt ner nosen i grimman och följde mer än snällt med in. Stackars killen var alldeles genomblöt och skakade av kyla! :o Det har börjat blåsa riktig snålblåst nu på kvällskvisten och har regnat mest hela dagen, så jag förstår honom... Stackars snutten! Mamma och lillebror helt oberörda, men så har de dels lite mer underhudsfett och lillen har ju redan björnpäls!
Kände igenom hans "misstänkta" ben och det är ingenting alls som ser oroväckande ut, jag gissar fortfarande att han kanske har fått sig en känga eller halkat. Tror dessutom att han växer ganska mycket nu, dels för att han är överbyggd och som sagt stel, och dels för att han vilat väldigt mycket senaste veckan och legat ner och sovit helt utslagen!

Jag glömde såklart mäta honom igen, det får bli en annan dag, imorgon bitti har jag inte tid och jobbar sen hela dagen.

Jag kan se det framför mig på 3års testet.....Raajraajraaj...oops, bom? Nåväl...rajrajraj....fan....fler bommar? Hmmm....jobbigt! Jag vänder....raajrajraj.... :D

OM man ens kommer fram till bommarna! :rofl: :rofl::rofl: Han slänger in ett getöga,sen går han och sätter sig i ett hörn och pillar navelludd i stället! :rofl:

kl.

Jag saknar sommaren, satt och kika in lite bilder från när jag fick hem lillan :love:
och ja det var verkligen sommar då kan man säga...

32548771.jpg

Ni har säkert gått igenom det flera ggr vad ni ska göra med era 10:or men jag ligger lite efter kan man säga. Har läst och följt tråden men jag minns inte riktigt?

Har legat inne på sjukhus också denna vecka, så låt höra vad ni tänkt er mer era?

Jag har inte tänkt mig så mycket hittills, ingen brådska med lilltösa. Men vi ska väl träna på att stå själv i stallet under uppbindning, bli borstad över hela kroppen utan problem, fortfarande lite läskigt nere vid fossingarna.

Sen få komma ut på någon promenad vid hand kanske, lära sig ta avstånd och flytta på sig för det är hon ganska svår med och vill gärna gå på/över en ibland.

Tanken är att betäcka henne som 3åring om hon är redo. Vi får se hur det går, isåfall blir inridningen vid 4års ålder sen får man se.
I vår/sommar ska hon skickas på utställningsträning och även visas på RIKS bland annat.

För övrigt så är betet är helt slut så nu får dom fri tillgång på hösilage samt kraftfoder.

Har inte öppnat stalldörrarna ännu eftersom det är så mycket som hänt nu på slutet. Men ska få ner mellanväggen snarast och ösa in med torv och spån sen får dom äälskade små få komma in även dom om nätterna (lösdrift).

Haha,ja precis,han stannar hellre i transporten och doftar på.... Hönätet? :idea:

Orvar var inge bra i dag riktigt... :( Tyckte det såg ut som han nickade till några steg när jag skulle hämta i hagen,tog ut och gick på grus och han vart vääääldigt ömfotad,vilket han INTE varit förut! :crazy: Jag hoppas att det bara var att han ömmade,så det inte är något annat. Kompisen till han hade ju varit halt till och från ett tag,men nu är han bättre när han fick sova inne,och stå med jodopaxomslag,såg även ut som om det hade kommit lite lite på bomullen,så han hade säkert nån form av böld..

Är orolig vad som hänt min kille nu,kändes inte spec varm alls.

Får avvakta och se vad som händer, ca 4 veckor kvar innan hovis kommer igen,kör 7 veckor emellan nu.

kl Orvar kan få komma hem till räkan och lära sig springa! Fick ett sms idag om att stallägarna har minskat av deras hage för de har nu 3 nätter i rad varit uppe och jagat hästarna som har flytt från några älgar som har tagit kvällspromenaden över deras äng.

Lite orolig blir ju jag som hästägare... vill ju gärna veta på direkten om min häst varit ute och härjat, speciellt när jag inte varit uppe på några dagar, det ingår tillsyn i min hyra så det är ju inte så att hon skulle stå utan vård om hon gjorde illa sig men som nojjig "morsa" vill man ju gärna veta. Ska shoppa en ny grimma (hon har växt ur sin ponny stl.! ) och åka till stallet imorgon. Är man knäpp som är överlycklig över att ha något att shoppa?? Ska jag satsa på rosa då hon är min första häst som skulle passa i det? eller mint-grön? eller bebisblå? eller coola vuxna färger? oj oj oj.. jag går helt loss på hemsidor.. det roligaste som finns är ju att shoppa till hästen.. Så nu när jag har en "ursäkt"så gäller det att göra det mesta av det! Ska passa på att låna mätstickan också.. tror hon är någonstans mellan 155 och 160..

oj såg nu vad du skrev om lillkillen.. (sidan laddades nog om medans jag skrev :P ) man kan ju hoppas att det är en böld, tar ju ibland några dagar för dem att växa till sig innan de kommer fram eller blir mkt halta...

Min hovis gav mig i "läxa" att raspa lätt en gång i veckan eller så och ta bort bärrandsröta om det fanns någon, enligt honom så är det extra noggrant när det är vått i markerna, och i alla fall hos oss har jag märkt av mer skräp i randen än när det var torrare..

Målet är att kunna tömköra lite lätt till vintern,vi skulle träna på att vara själv i stallet,lastning,stå uppbunden,och det fixar han galant nu! :D Han tar allt med ro,så det blir liksom inge problem,utan mer ;Jaha matte,är det så här vi ska göra i dag,jaha,ja,då gör vi så då! :D Sen att hans tålamod inte är det längsta dock alla gånger,men han är ju bara ett år,vilket man glömmer bort ibland,för han är så klok och lugn.

Tömkörningsgjorden har han haft på sig kanske 5 ggr,men då har jag spännt den löst,ska vänja han med att spänna så att det verkligen spänns under magen,var på gång för nån vecka sen att börja med träns och tömmar,men då fick han för sig att man kan ha lite rodeo när man ska trava med gjorden på,därav lade jag ner både träns och tömmar,och kör på med gjorden bara tills det är helt ok med den.

Nästa år funderar jag faktist på att starta han i en trail at hand eller liknandemfår se om jag vågar,har aldrig varit utanför gården innan med mina hästar nästan,har inte nerver till det! :rofl: Men min bästa vän håller på att övertala mig så vi får se,kan ju vara ganska kul endå faktist!
Sen blir det sadelvänjning m.m.

Hade funderingar på att köra in han till nästa höst,men vet inte längre,tror jag skippar det,jag är så nervös när jag kör endå,så det kommer jag knappt att göra iallafall,dock så är det ju bra variation,och sambon älskar att köra häst,så jag kanske kan lägga den biten på han (och samtidigt få hästledigt nån dag i veckan?:D ) Har alltså inte riktigt bestämmt mig än med körningen,så vi får sen! Beror lite på vad han slutar på för höjd också,ifall han blir ganska liten så kan jag mycket väl fundera på det,men om han landar på 170 ca så törs jag inte! :p

Sommaren efter så kör vi på med inridning,ska hänga in själv,och kanske skritta lite,beroende på hans humör! Efter en ganska ordentlig bilolycka för ca 2 år sen så är inte riktigt min rygg och nacke med,så ska han uppvisa cirkuskonster så åker han iväg på inridning på en gång,har inte "råd" att riskera att åka i backen ordentligt,om han håller sig med alla hovar i marken så skrittar jag ett par veckor innan jag lämnar iväg han.
Går det över förväntan,dvs om han håller sig i humöret som han är nu,kommer jag kanske kunna både trava och ta en galopp på han innan! Han kanske aldrig åker iväg på inridning ens! :D

Haha,ja,du kan låna korven ett tag! :D

Det är sjukt vad man är beroende av att shoppa! :o Jag äger 4 grimmor redan och har haft han i ca 3 månader! :o Har dessutom:

Tömkörningsgjord
Träns med alla tillbehör+extra pannband
Tömmar
Longerlina
2 schabrak
Benskydd
Fleecetäcke
Ryktlåda med typ 100 olika borstar och tillbehör
Sadel :o (kom över en billig ok sadel som jag ska ha som sadelvänjning)
Ska köpa ett utetäcke

Var även påväg att beställa en skitsnygg boxskyllt,men sen kom jag på att det var nog lite tidigt,med tanke på att han inte får en box förens om tidigast ett år.

Sambon bara kollar på mig när jag sitter och putsar och känner på alla mina fina grejer som väntas på att användas! :o

haha åå vad jag känner igen mig! Men student och bara med ett extrajobb plus grejjor kvar från förra hästen så "får" man ju inte shoppa.. Var faktiskt nästan glad att mina borstar "försvann" så jag kunde köpa ihop mig ett gäng i matchande naturmaterial när jag hade bestämt mig för att bli med häst igen.. Och jag var jäädrigt nära att köpa föl-benskydd för hoppning när vi skulle "löshoppa" men prislappen på 700 var lite väl magstark för att kunna användas typ 2 ggr.

Trail in hand, vad är det? Låter sjukt kul att kunna träna inför något redan såhär tidigt... hur vad och vart gör man sånt?

Själv planerar jag också att ta tömkörning under hösten/vintern och eventuellt köra in till våren om jag hittar kunnig hjälp, att just kunna variera träningen och sitta två bakom hästen tilltalar mig jättemycket!

Tack för era planerade banor :)

Inkörning kan jag också tänka mig, men det har inte riktigt gått hela vägen med 3åringen ännu så jag vet inte :o

Kan tänka mig att sätta henne i vagn under nästa höst som 2åring sen vila under vintern och sen lite töm/körning våren och sen betäckas och gotta sig under 1år :)

Mina planer blir inte riktigt som jag vill, men kul att försöka planera lite. Speciellt kul att höra ifrån er andra vad ni tänkt er!

haha åå vad jag känner igen mig! Men student och bara med ett extrajobb plus grejjor kvar från förra hästen så "får" man ju inte shoppa.. Var faktiskt nästan glad att mina borstar "försvann" så jag kunde köpa ihop mig ett gäng i matchande naturmaterial när jag hade bestämt mig för att bli med häst igen.. Och jag var jäädrigt nära att köpa föl-benskydd för hoppning när vi skulle "löshoppa" men prislappen på 700 var lite väl magstark för att kunna användas typ 2 ggr.

Trail in hand, vad är det? Låter sjukt kul att kunna träna inför något redan såhär tidigt... hur vad och vart gör man sånt?

Själv planerar jag också att ta tömkörning under hösten/vintern och eventuellt köra in till våren om jag hittar kunnig hjälp, att just kunna variera träningen och sitta två bakom hästen tilltalar mig jättemycket!

Ja,själva klasserna kanske inte är så jääääätteroliga,men jag tycker som dig,det är kul att träna till något,samt komma ut och testa på att vara på tävlingsplatser,sen om man skulle få en fin rosett är ju ett plus i kanten,men här har du iaf en liten film: http://www.youtube.com/watch?v=61nflEIQx3s

Nu är det här dock från riktiga tävlingar (nationals) så man kan ju inte jämnföra detta med en liten klubbtävling,men det ger förhoppningsvis en liten inblick iallafall! :D

Fast vi har faktist börjat smygträna lite,vi övar på tvärniten och backen! Kan väll säga att tvärniten funkar klockrent,herr korv är väll glad för att han får stå still igen! :D

Gått över bommar har vi gjort också,lär träna att gå över "bron",ifall det kommer en sån,har testat en gång,men då trumpetades det för fullt,och han hoppade jämfota runt! Knäpp-gullehästen! Slalom testade vi på,och han fattade direkt vad det handlade om,så jag släppte han på längre lina och gick brevid,så traskade han på i slalom! :love:

Så här motiverad var han för övrigt av våran lilla "hinderbana" vi byggde!

184148_2117208244002_1059624479_32428690_2641539_n.jpg

Han fastnade i slalomen där jag lämnade han! :D

Måste bara visa hur sööööt han är när han är ute och åker:

228871_2117194163650_1059624479_32428646_3817871_n.jpg

Senast ändrad:

Har varit borta från buke alldeles för länge ser jag!:) Vad kul att du ny häst, söt liten tjej! :)

*kl*
Ravenna har latat sig hela sommaren förutom en helg då vi var iväg på riksutställning, resan dit och hem gick jättebra, likaså att stå uppstallad fre-söndag i nytt stall med massa nya hästar!
Utställningen gick även den jättebra! Hon vann sin klass och placerade sig totalt trea i BIS ringen med samma slut poäng som BIS och BIM hästarna.
Hon fick raden 8-9-8-8-8=41p

juni%2525202011%252520794.jpg

juni%2525202011%252520780.jpg

juni%2525202011%252520773.jpg

juni%2525202011%252520893.jpg

juni%2525202011%252520800.jpg

juni%2525202011%252520812.jpg

Åååh men tackar så mycket!
Kul att höra.

golden_tinka
Tack så mycket!

Grattis till fin placering och fina poäng!
Hon är riktigt snygg din tösa :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross