10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Kul att du tycker det!!
Kände mig som en marodör igår... Kapade nästan hela hennes man, hon hade nog typ 3dm:o Men hon såg mer vuxen ut sen:laugh:

Hur fick du manen så snygg?????? :eek: Jag har inte vågat/velat rycka manen på min,då jag inte vill göra illa min "bebis",men har provryckt nån cm mitt på mankammen,vilket gick jättebra,men sen tog jag saxen till resten,och lite i topparna med en trimkniv för att det inte skulle bli helt "muppigt"! :D

Jag har aldrig haft en egen häst att rycka manen på,haft nordsvensk och arab,och dom har ju fått behålla manarna,har dock ryckt många manar i yngre dagar på ridskolan,och jag fick faktist ofta beröm för manarna,men som sagt,vill inte rycka manen riktigt än,då kanske han hatar mig sen! :cool:

Har inte haft träns på min än,men börjar bli dags för det! Har ett kanonsnyggt träns som ligger hemma och väntar! :love: Tömkörningsgjord och schabrak har vi testat på,går jättebra,bara att det blir lite rodeo i bland om man smackar på lite med gjorden på! Lastningen har krånglat som fasiken,men nu kan jag så gott som lasta han helt själv,går med upp på rampen,sen får han fortsätta in själv,han är sååååå duktig!

Vi har inte lämnat gården helt än,utan bara gått runt den,spanat på traktorerna och sånt,samt stått ca 1,5 meter ifrån en grävmaskin in action! Han brydde sig inte ett dugg! Vill ju få han trafiksäker,men där stallet är finns det inga direkta bilvägar,är bara ubermysiga skogsvägar,men det är ju samtidigt inte det bästa om man vill vänja vid trafik!

Har ni varit ute på trafikerade vägar än?

knapp

Se om vi vågar visa oss här nu då! :o

Köpte min "korv" den 11/6,har tyckt att han har växt som tusan sen dess (var 146 cm ca vid hämtning) men i dag när jag mätte lite slarvigt så var han ca 148-149 cm! :eek: Alltså bara 2-3 cm på höjden... Ca 125 cm lång över ryggen.

Mamman 162,pappan 165,dock så lämnade mamman alltid stora föl,så jag köpte han som att han skulle landa på ca 167-170,men nu börjar jag tveka på det,när jag ser att era redan är stora,min är ju fortfarande ponny! :p

Min 1-åring (född 15 April-2010) är bara 138 i manke och 145 bak, så där kan din känna sig stor ;)

Är en Paint, mamman är ca 1.63 och pappan tror jag är mellan 1.50-1.55. Uppfödaren tror att hon kommer hamna runt samma höjd som mamman men jag börjar tro (efter att ha sett alla bjässar i denna tråd) att hon kommer bli som pappan som störst... Gör inte mig så mycket om hon inte blir så jättehög iof, men jag börjar bli orolig att hon ska stanna på D-ponnymått :confused:

Lite nya bilder på grabbarna. Köpte mig en kompaktkamera i födelsedagspresent så det har blivit lite bilder nu

Två trötta grabbar, Järv till v med den lilla stjärnen, Mård till höger.
SAM_0041.jpg

Passade på att ta exteriörbild och mäta när jag ändå höll på och Mård var 120 i manken och ca 122 över korset,

SAM_0044.jpg

medan Järv var 120 i manken och 125 över korset.

SAM_0051.jpg

Passade också på att testa ut tävlingsfrisyren på Mård och med lite övning (och en rejäl mantvätt innan) kan det nog bli bra! ;)

SAM_0046.jpg

Lite tråkiga bilder men det är så svårt att fota dem när de envisas med att stoppa näsan i kameran:p
SAM_0020-1.jpg

SAM_0036.jpg

SAM_0040.jpg

kl

Fina de är alla våra 10or! :laugh:

Rozzie fick idag testa träns för första gången, det gick jättebra.

DSC05866.JPG

DSC05870.JPG

Hur fick du manen så snygg?????? :eek: Jag har inte vågat/velat rycka manen på min,då jag inte vill göra illa min "bebis",men har provryckt nån cm mitt på mankammen,vilket gick jättebra,men sen tog jag saxen till resten,och lite i topparna med en trimkniv för att det inte skulle bli helt "muppigt"! :D

Jag har aldrig haft en egen häst att rycka manen på,haft nordsvensk och arab,och dom har ju fått behålla manarna,har dock ryckt många manar i yngre dagar på ridskolan,och jag fick faktist ofta beröm för manarna,men som sagt,vill inte rycka manen riktigt än,då kanske han hatar mig sen! :cool:

Har inte haft träns på min än,men börjar bli dags för det! Har ett kanonsnyggt träns som ligger hemma och väntar! :love: Tömkörningsgjord och schabrak har vi testat på,går jättebra,bara att det blir lite rodeo i bland om man smackar på lite med gjorden på! Lastningen har krånglat som fasiken,men nu kan jag så gott som lasta han helt själv,går med upp på rampen,sen får han fortsätta in själv,han är sååååå duktig!

Vi har inte lämnat gården helt än,utan bara gått runt den,spanat på traktorerna och sånt,samt stått ca 1,5 meter ifrån en grävmaskin in action! Han brydde sig inte ett dugg! Vill ju få han trafiksäker,men där stallet är finns det inga direkta bilvägar,är bara ubermysiga skogsvägar,men det är ju samtidigt inte det bästa om man vill vänja vid trafik!

Har ni varit ute på trafikerade vägar än?

Hihi, jag har mina knep ;) Nej, allvarligt talat så klipper jag den så den ser ut så, jag är inte förtjust i att rycka manar:grin:

Jag har varit ute och promenerat på vägen några gånger med en gammal 25 åring som sällskap... Mötte en klarröd hästlastbil och jag hade andan i halsen när vi gick ut en halvmeter i diket för att ha lite marginal.. Kuusama tittade på en buske som nog såg smaskig ut och brydde sig inte alls om att matte var små-spänd :P

Spanar på olika tömkörningsgjordar och finurlar på om jag ska skaffa en brun eller en svart =) Hon har haft schabrak och täckesgjord på sig utan att bry sig det minsta :D

Jag har en brun från globus,gillar verkligen den! :love:

254581_1988691751170_1059624479_32291518_7390405_n.jpg

Nu var det oputsad där på bilden så den ser lite tråkig ut,men är jättefin i verkligheten!

Jag köpte min begagnad,och jag fick med svanskappa och två olika gjordar att spänna gjorden med! (hoppas du förstog? :D ) Den korta gjorden använder jag nu,den kanske är en dec lång? Den längre kanske är 30 cm? Perfekt,för då har man en gjord man kan ha hela livet! :D

Är en platta uppe på gjorden som du kan gravera in ditt/hästens namn på också! :D Står: Owner:

Tycker att gjorden ligger jättebra på hästen,trots att min är en benget,jag är jättenöjd med min! Har du sett en irl? För jag har nog en annan bild som gör färgen lite mer rättvis i fall du är intresserad!?

Det enda jag skulle önska är att det var två stroppar att spänna med så man kunde använda en riktig dressyrgjord i stället,alt att dom man får med hade varit bredare. Dom är ju så smala,hade nog varit mer bekvämt med en bredare gjord. (alltså gjorden du spänner med)

Senast ändrad:

Tack! ska iväg på fredag och beställa en tror jag, har en i stallet som driver butik så det är praktiskt och bra när man spanat in något särskilt på nätet! =) däremot tror jag vi kanske blir ombedda att flytta oss till utrustningsdelen om vi fortsätter prata gjordar här :P Den bruna ser verkligen fin ut, älskar "chokladbrunt" läder <3 Blir nog en sån i slutändan... Svart har funnits i tankarna bara för att det är lättare att matcha :P

Altså shit vad hon är söt :)

KL: En bild på Pirayan som mest bara går i hagen o skrotar på dagarna och blir intagen och utsläppt och pysslad med för tillfället. han har haft en hovböld och varit halt, men nu är han back on track igen och ska snart börja få komma ut igen och kika på världen :)

Min 1-åring (född 15 April-2010) är bara 138 i manke och 145 bak, så där kan din känna sig stor ;)

Är en Paint, mamman är ca 1.63 och pappan tror jag är mellan 1.50-1.55. Uppfödaren tror att hon kommer hamna runt samma höjd som mamman men jag börjar tro (efter att ha sett alla bjässar i denna tråd) att hon kommer bli som pappan som störst... Gör inte mig så mycket om hon inte blir så jättehög iof, men jag börjar bli orolig att hon ska stanna på D-ponnymått :confused:

min 1 åring född 3 mars 2010 är 138,5 fram och 142 bak nu. Mamman arab 147 pappan quarter 148. Hoppas på att hon blir så liten som möjligt.

Vi kan väll samla ihop lite höjder på dom små "bebisarna" här! :idea: Är ju alltid kul att följa både sin egna,och andras hästar,sen kanske vi kan mäta varannan månad och fylla i?

Orvar,halvblod, ca 148 cm! (mätte slarvigt i hagen,ska mäta bättre här nån dag i stallet så fort jag blivit friskare)

Fyll på!

Senast ändrad:

Jag tycker också det är kul att läsa om hur höga andras är så jag är gärna på :D

Fibusen: Orvar,halvblod, ca 148 cm! (mätte slarvigt i hagen,ska mäta bättre här nån dag i stallet så fort jag blivit friskare)

Jannice: Chinook, Am. Paint, 138 fram, 145 bak Mätt 5/11 :)

Fyll på!

min 1 åring född 3 mars 2010 är 138,5 fram och 142 bak nu. Mamman arab 147 pappan quarter 148. Hoppas på att hon blir så liten som möjligt.

Just ja, du vill ju att hon ska bli liten :) Jag hoppas att Chinook hamnar runt 155-160, men som det känns nu med den höjd hon har får jag kanske bli glad om hon kommer upp på 150 ;)

Jag tycker också det är kul att läsa om hur höga andras är så jag är gärna på :D

Fibusen: Orvar,halvblod, ca 148 cm! (mätte slarvigt i hagen,ska mäta bättre här nån dag i stallet så fort jag blivit friskare)

Jannice: Chinook, Am. Paint, 138 fram, 145 bak Mätt 5/11 :)

ShootingStar: She`s Got The Look,Quarter/Arab,138,5fram 142 bak mätt 21/8

Fyll på!

De va en smart idé! Kanske ska försöka få tummen ur och mäta min grabb ikväll då! :idea: Har inte mätt honom sen han var liten! :o

KL
Idag var Kaptenen ut på promenad! Ut till brevlådan och hämta posten och sen tillbaka. Stannade på vägen och klippte gräset åt matte också! ;) Jag fick mig ett tjuvnyp i armen när jag gick och pratade i telefon, han fattade nog att det var fel för jag tvärvände mot honom och daskade till honom på bogen, han ryckte till som om han fått stryk! :o Men han gjorde inte ens en ansats till att försöka igen, så det funkade ju uppenbarligen! :laugh:

32713585.jpg

Han är supertrevlig att hålla på med! Först fram i hagen och vill pussas och mysa! Idag när jag släppt tillbaka honom till de andra två fick de lite lunch och sen "tränade" vi med ikeakassen och klappade med den över hela kroppen! Jag var mycket mer intressant än höet så han hade full uppmärksamhet på mig hela tiden, lite spänd i början men lät mig fippla som jag ville. Sen följde han efter mig som en hund i hagen, jag är så käääääär! :love:
Han får för övrigt vara så mycket han vill med lillebror nu, de två sitter numera ihop i hagen! ;) När lilleman försöker leka och Kaptenen ger igen blir dock liten rädd och springer undan. :D Men det kommer väl också!

Jannice: Chinook, Am. Paint, 138 fram, 145 bak Mätt 5/11

ShootingStar: She`s Got The Look,Quarter/Arab,138,5fram 142 bak mätt 21/8

Sassiball: Fendi,SWB, 154 i manke.

Har en helt underbar flock med pållarn nu, Fendi som är åring, och en tvåårig och en treårig welsh mountain. Jättekul och de kommer så bra överens!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter