10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Härliga bilder på fina hästar!!

Delvis kl.

Slänger in lite bilder på lillan som jag tydligen glömt, men lätt hänt när det är som det är.

version-17b5147829ab1cb7dc4a80fc7beacbf3

version-34ea9562a557189655f6adaa2162e7c8

version-5db922be5367947a78418dd7b4e1c84d

version-f83523dee27fdc935418e2ad326d3d93

version-83a869ad43667b2c5fea48f4d9576c30

version-d6b4e66a083214227cda617eff4dbdf8

Mer i nästa!

Hon är ju bara för söt, bli inte orolig om hon en dag inte är kvar i hagen, då har hon fått det bra hemma hos mig:angel::angel:

Haha tackar!
Ja visst är hon go, jag är så kär i lillan :love:
Nu är tanken den att komma igång med henne lite.

Vi ska bland annat lära känna varandra, ska tex ta in henne på gången själv idag tänkte jag och se hur det går.
Jobbigt när hon hela tiden vill se vart Sakura är, men jag hoppas det går bra iaf.

Fundera nästan på om jag skulle ta henne upp i skogen en liten vända bara (ca 5-10min) och se vad hon säger om det.

Men jag har inte tänkt mig att göra så mycket med henne annars, det är väl detta att hon ska klara av att stå på gången själv, borstas, fixa hovarna och även acceptera att man ska fiffla med ben/hovar också.

Sen någon enstaka kort promenad ibland, senare ska vi även träna med transport eftersom hon endast åkt transport en gång (då jag hämta henne). Allt gick ju bra då men det var då, vet inte alls hur hon skulle säga nu tex och en transportvan häst vill man minst sagt ha :)

Då var lillpojken hem hämtad från betet!

1,57cm hög, lite tunn men det visste jag ju om.
Däremot var hovarna bättre än förväntan så nu ska det ösas i biotin så hoppas jag på dunder hovar till nästa sommar.

Fotografering i morgon när han får gå ut i hagen.

Då var lillpojken hem hämtad från betet!

1,57cm hög, lite tunn men det visste jag ju om.
Däremot var hovarna bättre än förväntan så nu ska det ösas i biotin så hoppas jag på dunder hovar till nästa sommar.

Fotografering i morgon när han får gå ut i hagen.

29aug1.jpg

29aug.jpg

Såhär glad blev storasyster
osorterat29aug025.jpg

*kl*

Har varit dålig på att uppdatera om min 1-åring Kayenne.
Slänger in några bilder. :)
Hon är en PRE-korsning e: Karun u: Ninja.

En otroligt lättlärd och enkel tjej. På bilderna tömkörs hon för tredje gången i sitt liv. Första gången utan ledare och absolut inga problem! :love:
Hon ska snart sättas i vagn oxå. Vi tror inte hon kommer bry sig nämnvärt, eftersom hon är van att promenera med hästar som körs och ser travhästar varje dag.
I övrigt är hon supersnäll i all hantering, van vid barn, hundar & katter.
Lastad på transport en gång och gick på efter 1 minut.
Hoppas på att hon kommer fortsätta vara så här snäll och enkel. Hon är ju mycket hanterad av både vuxna och barn. Tror att det lönar sig att greja mycket med småttingarna. Hon var väldigt skygg som föl, men nu älskar hon folk och uppmärksamhet! :laugh:

127.jpg

133.jpg

138.jpg

vilken duktig liten tjej!

Min flicka fick på sig ett träns första gången igår... Såhär såg det ut:
Först konstigt
32684076.jpg

Sen lite fundersam
32684078.jpg

och till sist rätt så nöjd och opåverkad:
32684077.jpg

Kanse beror på att hon fick massa godis! =) Och guud vad glad jag är att hon har börjat tycka om morötter, förut ville hon inte alls ha sådana konstigheter.. och jag tycker ju att de är så praktiska att ha i fickan.. men nu har hon fått riktig försmak för dem!

Haha! :D Känner igen den där reaktionen från min 08a! :D

KL
Igår blev min kille en "det"! Finally! ;) Han hade obefintlig manlighet i det pyttelilla som plockades bort, så vet lovade att han utan problem kan gå med mammsen redan om en vecka när han fått läka ihop lite, känns fantastiskt skönt!
Han skötte sig iaf bra. Blödde lite och ingenting efteråt! Hämtas hem idag till nya gården! :bump:

Vid årsskiftet flyttar jag och min lilla häst till Skåne! :bump: Tänk att komma till ett ställe där det finns hästaktiviteter, foder, tränare osv. Här finns ju ingenting.

Så glad :banana:

Ja det var skönt, han var ju så omanlig som han kunde bli, två vindruvor kom ut! :D

Flytten gick jättebra!
Kaptenens mamma och lillebror flyttade hem hit i torsdags och sen hämtade vi stora grabben! Han knallade snällt in i transporten efter nån minuts funderande och stod jättebra hela vägen. Backade ur lugnt och fint och var sedan på hemmaplan! :laugh:

Han såg jättebra ut i skapet så vi släppte ut honom i vinterhagen, tråd-i-tråd med de andra två. Det blev inte ett dugg spring från Kaptenens sida, han tog fem steg ut i hagen och körde sedan ner näsan och ÅT! Som om han aldrig sett mat förut! :o Här är det då otroligt mycket mat, gräset är i vissa tuvor högre än hästarna, men det är ju inte sprutt alls såhär års. Vi måste bara få till allt här hemma så ska jag se till att få hem vinterns last med hösilage, torrhöet är redan på plats.
På kvällen var jag så less och sur efter att ha städat ur gamla radhuset, kom hem ca 21 och hade bara en massa dålig i huvet, allt som måste lastas ur bilen, Kaptenen som kanske måste gå på promenad för kastreringens skull, ditt och datt och ännu mer som måste göras innan sängdags. Noll energi och allmänt nere klev jag ur bilen, drämde igen dörren och gick mot hagen. Ropade "Heej hästarna" och fick genast tre glada svar och allihopa kom springande fram för att hälsa! :love: :love: :love: Smälter man eller vad!?
Energin kom genast tillbaka och kvällen spenderades med världens största smile och ingenting kändes det minsta jobbigt! :laugh:

Kaptenen har de här morgnarna alltid varit först att svara på mitt "gomorron" och han kommer genast fram och vill hälsa och gosa, vilken underbar liten kille jag har! :love: Det ser fortfarande bra ut efter kastreringen, har bara svullnat lite grann så vi ska strax ut på första promenaden i nya hemmamiljön! :laugh:

Och i går hämtade jag hem min lille grabb som gått på bete på Basshomen hela sommaren. Han har fallit ur ordentligt så det blir att göda honom men han är lika stor som 1 år äldre storasyster (om inte högre) så jag förstår om han inte lyckats pilla i sig så det räckte.
Han var så fantastiskt duktig o knatade utan någon övertalning upp på flotten och sen in i släpet utan hjälp. Alla övriga fick hålla på och knö på sina ovilliga småttingar :grin:

Väl hemma så släpper jag honom med min 28-årige gamle valack (som är dryga dm lägre), jäklar vad lillgrabben åkte på stryk :o
Han flög ur hagen inte mindre än 2 ggr innan jag slutligen insåg att jag var tvungen att stänga bort dem helt från att ens se damerna för att gammelman skulle låta lilleman befinna sig i hans hage.
Får se när jag vågar fota honom för att han ser presentabel ut igen...

Nämän stackars killen då! Hemska gamla gubbar alltså... ;)

KL
Min kille har funnit sig väl tillrätta och vi har varit på ett par promenader. Vi har 300 meter infartsväg så det är helt perfekt att ta med jyckarna lösa och hästen i snöre, knalla ner till brevlådorna, kika på skrämmande soptunnor och sen gå tillbaka. Övar lite på halter och igångsättningar och är noga med kommandon, det brukar sätta sig fint så! :laugh:

I förrgår började han dock svullna lite efter kastreringen, och igår var det mer. Så jag tog in honom och tvättade av honom i skapet, första gången i nya stallet och han stod helt stilla och bara pillade lite på grimskaftet! :love: Jag fick greja så mycket jag ville, ena snittet hade blivit "igensatt" av levrat blod så det blev lite tvätt för att få bort det. Inga problem att tempa heller (38,5). Sen tog jag på honom ett täcke innan vi tog en promenix. Han är fortfarande skeptisk till täcken, men det är inte lika panikartat som när han var liten, nu tittade han bara till och spände sig, men stod ändå stilla! Mattes duktiga kille! :love:
Ringde vet och rådfrågade lite och iom att han hade något hög temp skulle det inhandlas medicin... billigt och bra, NOT!

Igår kväll fick de även komma in första natten då det hade regnat precis hela dagen. Han tyckte nog det var skönt, för nu på morgonen låg han och snarkade när jag kom ut! :D Klev inte upp bara för att matte kom ut heller utan sträckte på sig och gäspade måååånga gånger innan! :D Han såg mycket bättre ut idag, men fick börja på sin medicinkur ändå. Gick superbra att spruta honom, han ryckte inte ens till. :laugh:

Jag börjar bli kär! :bump:

:banana::banana: gud va kul att ha hästarna hemma!

Jag är mest orolig för min lilla häst när hon ska flytta....man vill ju inte flytta dem för ofta. Hon flyttade ju första gången när jag hämtade hem henne och ett år senare ska hon flytta igen...mest synd för denna superhage de har och hon är kompis med alla i flocken. Men jag hoppas att hon finner sig till rätta oavsett var vi hamnar.

Ja det är helt underbart! :love: Det är inte roligt att behöva flytta runt, men det brukar ju faktiskt ändå lösa sig. Hoppas du hittar nåt bra ställe!

KL
Var ut och myste lite med Kaptenen, han är så goooo! :love: Kom direkt fram och ville pussas! Kli och klapp och tittade hur det såg ut i skapet; inte lika bra som i morse så det var väl bra att jag påbörjade medicineringen ändå då...
Fick ett par kort på honom, det har regnat hela morgonen, men solen tittade precis fram! Han är dock alldeles randig på ryggen på korten. :grin:

32701220.jpg

32701221.jpg

Vi får se om de får komma in i natt, jag har gjort i ordning för det men är det varmt och torrt får de sova ute! :laugh: De ratar höet om man slänger ut det och hade inte varit speciellt hungriga inatt (massor kvar i boxarna) så de föredrar ju tydligen gräset ännu.

Lika fin som sin broder!! :love:

Delvis kl.

Slänger in några nya bilder, kanske inte dom roligaste men iaf :)

32701659.jpg

32696148.jpg

32696150.jpg

32696151.jpg

32696152.jpg

32696141.jpg

32696142.jpg

:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka