10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Hihi! Tänkte faktiskt på det! ;) Men hon har ju fortfarande väldigt tjock man (ser det iaf ut som) och hon såg ju inte vidare ledsen ut heller! :D Fin flicka!

Ja, hon har jättetjock man:D Hon gillade inte ljudet från saxen, men annars gick det kanon, hon är ju så fruktansvärt kelen, skulle gärna sitta i knäet om hon bara fick:love:

Idag har mina grabbar varit på äventyr! Färden gick till Örebro och russriks. De skötte sig super och fick fin kritik och bra poäng! Med tanke på att det var ungefär 5:e gången med bett i munnen och lika många gånger som de åkt transport gick allt riktigt bra.

Järv gick etta i 1:års-ringen för hingstarna med poängen 88878 = 39p(silver) och kritiken: "välutvecklad, linjerad av god rastyp, Vackert huvud, välformad hals, djup harmonisk överlinje, välutvecklat kors. Välbenad från sidan, relativt korrekt. Energisk, kort, spänd skritt. Lätt, framåtgripande trav"

Mård gick tvåa med poängen 88877 = 38 p (silver) och kritiken: " välutvecklad av god rastyp. Rastypiskt huvud, ngt brett ansatt hals, bra djup. Välmarkerade ledgångar, relativt korrekt. Energisk, kort skritt. Ngt oengagerad bak i traven."

Järv ansågs av domaren vara ett hingstämne.

*stolt matte*

Stort tack för trådtipset. Hansbakbben ar tjocka som trädstammar. Dvs jämntjocka från has till kronrsnd, man kunde inte urskilja kotorna. Svullnaden lade sig ppå 2-3 dagar och mulen är läkt efter blivit smord med zinkpasta. Nu jobbar jag med att få bort såren i karlederna. Nu kommer han aldrig gå på det betett igen, men jag ska kolla mina ikväll.

Lääänge sedan jag skrev ngt. här! Min gosse föll ur en del på betet han med så han fick komma in och hem tidigare.
Han mäter ca 155cm så han kommer väl bli som sin bror stor...
Han är underbar att ha att göra med med på allt och tar det mesta med ro:laugh:
Slänger med lite bilder på honom!

E. Donelli
2011-07-28190609.jpg

2011-08-14191420.jpg

2011-07-28190702.jpg

2011-08-02195842.jpg

Min ponnyåring är RIKTIGT snygg numera !
Hon mäter 131 cm som 14 månaders så min gissning på maxad C har nog börjar gå över till D-ponny.

Eftersom jag är av naturen lat orkar jag inte ladda över bilder till pixbox/photobucket (jag har dessutom glömt av mina lösenord) så ni får inte se bild tyvärr

Min lilla fis, som var så tunn innan, har börjat gå åt..hmm andra hållet. Kan man säga. Så nu är det stopp på stödfodring! Hon ser ut som en tax, hon är ju ganska burkig i kroppstypen med korta ben. Hon är däremot inte överviktig men hon har fått mage :eek:

Lääänge sedan jag skrev ngt. här! Min gosse föll ur en del på betet han med så han fick komma in och hem tidigare.
Han mäter ca 155cm så han kommer väl bli som sin bror stor...
Han är underbar att ha att göra med med på allt och tar det mesta med ro:laugh:
Slänger med lite bilder på honom!

E. Donelli
2011-07-28190609.jpg

2011-08-14191420.jpg

2011-07-28190702.jpg

2011-08-02195842.jpg

Vilket stall :eek: :love:

Men sådär kan du ju inte göra!!! Du kan ju inte bara SKRIVA att du har en snygg häst, du måste faktiskt BEVISA det också! ;)

KL
Här hade vi hovis på besök idag igen. Kaptenen var inte alls lika lugn och snäll som förra gången! :devil:

Gick bra att hämta honom i hagen, efter lite övertalning gick han både förbi en jättefarlig hästätande uppochner-vänd ikea-kasse och in i stallet. Hann borsta honom och reda ut man och svans innan hovis dök upp. Han ville för allt i världen inte stå stilla, lyckades få ena repet i en täckeshållare på sidan så att täcket rörde på sig - HJÄLP! sa han och kastade sig åt sidan. :p Men han är som tur var inte speciellt panikbenägen så han stirrade bara på den flaxande saken en stund - sen började han leka grävskopa igen... :cool: Vet inte hur många gångar jag röt ifrån innan han till slut förstod att han inte fick gräva, då började han steppa runt istället........

Jaja, hovis dök upp och skulle lyfta foten. - Vadå!? sa Kaptenen och vägrade till döden att lyfta en millimeter! Gömde sig in mot den tidigare livsfarliga täckeshängaren och skulle INTE lyfta foten! Hej trotsålder!
Efter en bra stund lyfte han så på benet, och fortsatte med att lyfta andra benet och reste sig och studsade och for åt alla jävla håll som fanns i det där stallet! Dumma ko hann jag tänka väldigt många gånger på väldigt kort tid... Tur att denna hovis är världens bästa med hästarna, han som berömde honom så mycket förra gången (då han ändå var på bortaplan och allt!) för att han var så lugn och snäll stod nu mest och skrattade. Han är så stark så han bara höll i benet medan Kaptenen for runt som nån annan virvelvind...
Till slut gav han iaf upp - äntligen. Och blev plötsligt samma snälla trevliga unghäst som jag hade med mig i transporten förra gången! Knäppa unghästar... Andra benet gick jättebra, han bara lättade nån millimeter en gång men stod helt stilla resten. Är väldigt pillig och ska bita på allt, men hellre det än att han ska vara i luften... :crazy: Han fick tåskor fram igen och blev verkad på bakbenen (utan några som helst bekymmer).

Efteråt sa hovis att han i grund och botten är en mycket trevlig individ men att han är för ignorant och skiter i vad hovslagaren gör, han är mycket mer intresserad av allt runt omkring. För han var inte allt ryckig i benet, så han var inte brydd för den sakens skull, men han ville uuuuuut och hälsa på hästen som stod på gången snett framför, och hovis råkade ju vara ett störningsmoment på den punkten...... SUCK!

Sen när jag ledde tillbaka honom till hagen var han en riktig ÅSNA! Han trippade och blåste upp sig och pratade med damerna i hagen bredvid. När hans kompisar sedan ropade på honom tog han ett glatt jättesprång framåt och släpade mig efter i grimskaftet... :mad: Drog tillbaka honom, bannade och gick framåt - fem meter senare hoppade han då helt enkelt IN I mig istället och satte fart bortåt, synd för honom att jag inte släppte då. Efter det blev jag riktigt förbannad och smällde till honom med änden av grimskaftet ett par gånger och sa/skrek ett par väl valda ord (som vi inte ska uttrycka här... :angel:). Efter det var han återigen en ängel och traskade så snällt bredvid mig med slakt grimskaft som om ingenting hade hänt... Jäkla slyngel!

Ett par bilder blev det på trollet iaf.

32672803.jpg

32672804.jpg

Otroligt charmerande bild... ;) Han har nästan vuxit ikapp sin bakdel igen. Fortfarande i bra hull!
32672805.jpg

Hovarna såg mycket bättre ut nu, och hovis sa att han får ha skor nu fem veckor till, sen försöker vi plocka av dem en period och ser hur det funkar. Jag vill gärna ha honom barfota så det vore ju guld om det gick!

Kastrering bokad den 31 - känns ju som om det behövs efter dagens prestation... Sen blir det flytt hem till nya gården dagen efter.

han ser så full i bus ut :love: :rofl: skönt att få lillebror att leka med sen!

kl
Siri har vuxit nästan 1 dm sen sin årsdag o mäter knappt 160 cm manken o ca 163-164 i rumpen... kanske inte så konstigt att det har varit svårt att hålla hull på fröken. nu toppar jag med olja så får jag se om det hjälper.

usch ja, det där med hull...

Min grabb är ju ute på en ö och där går hästarna kvar till de alla går hem den 10:e september. Tyvärr är han bland de yngsta men också en av de största eftersom han har vuxit kopiöst. Är hemskt att se hur han har tunnat ut över revben och rumpa ffa under juli månad då han lyckades bli ordentligt förkyld. 2-årshingstarna är feta på samma bete så det är inte det som det är fel på...

Men här står en box färdig för inflyttning och rejält unghästsfoder har inhandlats för att han ska få ordning på sin kroppshydda igen.

Han är fortfarande väldigt snygg att se på och inte en gnutta hingstig så jag får väl se när jag skär honom. Han behöver ju få återhämta sig innan jag kan utsätta honom för ännu en prövning :crazy:

Jobbigt det där med hull!
Hos oss har det sett lika dant ut åringaran tunna och tvååringaran
feta.
Så jag tror jag hämtar hem min den siste.

Min ponnyåring är RIKTIGT snygg numera !
Hon mäter 131 cm som 14 månaders så min gissning på maxad C har nog börjar gå över till D-ponny.

Eftersom jag är av naturen lat orkar jag inte ladda över bilder till pixbox/photobucket (jag har dessutom glömt av mina lösenord) så ni får inte se bild tyvärr

Men så där får man inte skriva! Blir ju supernyfiken... det går att länka från FB om du har bilder där.. annars får du faktiskt skapa ett nytt konto på nån av de andra och dela med dig av bilder! :devil: ;)

Japp, lösdriften är i skåne, drygt 10 mil från mig.
Jag var där och hälsade på idag. Hyfsat stora vinterhagar, stor ligghall och enorma sommarbeten (uppdelade i olika hagar som de växlade mellan, så att det aldrig blev för hårt betat). Plöjde upp och sådde om med några års mellanrum.
Till och med helt okej kuperat för att vara i skåne ;)

Så allra troligast så flyttar min lilla tjej dit om drygt en månad.

Idag fotade jag min kille, vilken skillnad det har blivit på 2 veckor :laugh:
Det gjorde honom gott att flyttas från lösdriften & få extra kraftfoder.

319965_10150351739179042_751749041_9653398_5095187_n.jpg

297417_10150351727284042_751749041_9653292_3718715_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka