10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Ja, jag känner inte en kotte där men något bör ju finnas :D

Min lilla ska efter nyår introduceras till löshoppning. Innan dess ska nog inget hända, jag har funderat på att testa träns någongång i höst bara, för att mest testa bett.
Detta är min första häst ever och jag har ingen aning vad man gör med 1,5 åringar?

Något som jag måste göra är att lasta. Har gjort det en gång, tog sin tid men iaf utan bråk. Svårt att göra sånt själv. Men det ska gå :D
Annars tycker jag hon ligger i fas, hon kan verkas utan problem, så uppbunden själv i stallet, gå på promenad själv med mig. Hon gillar att utforska saker och jag gör saker som kommer hända när hon är vuxen, ex sopa golvet bakom henne, mocka när hon står i box (inte nu på betet), lyfta fötter när hon står lös i hagen osv.

Jag är mycket spänd på hur hon hoppar, hon är ju hopp/fälttävlansstammad och jag har bara sett henne hoppa stenar och diken i hagen.

32638728.jpg

32638726.jpg

(grimskaftet lossnade precis när bilden skulle tas)

Jag är nöjd, hon är dock ganska burkig och har en kort grov hals med en vacker underhals (kan man tro att hon är typ 65% fullblod :angel: ) men sånt löser vi med bländande ridning i framtiden :p

Hon är vänlig och social men oerhört känslig, explosiv och har en energi som inte är av denna värld. Men så blir det väl när man blandar holländsk elektricitet med fullblod ;)

Senast ändrad:

Tycker alla ettåringar har mer eller mindre underhals, så den jobbas nog bort sen ska du se! :)

Glömde säga transportträning! Killen var ju en riktig klippa när vi åkte till hovis förut, men jag hoppas att jag får tag i en lätt och billig finka som vi kan lastträna med och kanske ta oss iväg på nån löshoppning efter nyår! :laugh: Efter nyår skulle jag verkligen vilja ta med både store- och lillebror till ridhus och låta dem få busa lite framför filmkameran! ;)

*kl*

Fotade Sorexa igår innan ösregnet tog överhanden och skrinlade mina planer på foton av bra kvalité :mad: så ni får hålla tillgodo med gryniga bilder på henne.

Sorexa (e:Chirlon-Napoleon)
sorexa-5.jpg

sorexa5-1.jpg

chilleosorexa3.jpg

sorexa1-4.jpg

sorexaochille2.jpg

Får era skav lätt? Min får det, lite jobbigt. Hon hade grimma på sig en dag och fick skav, finns det grimmor i mjukare material? Denna grimma hon har är fodrad med mjukare runt nos o nacke men det hjälper inte.

tack!!

Nu har vi varit på promenad, vi brukar göra det ngngång i månaden. Hon är så duktig. Går framåt bra, ökar jag ökar hon och mitt travljud förstår hon direkt nu! Gick till vägen och stod där och tittade på bilar, sen ville hon kasta säga (vet inte varför) men stannade när jag sa till.

Vet ni att gröna soptunnor äter hästar? :D

Mycket läskigt, men hon är så modig, även om det är läskigt och hon blåser upp sig så går hon MOT det, dvs idag de gröna tunnorna. Och det gick ju super när hon väl var där. Sen kom det en lastbil och jag ska erkänna att jag tänkte som man INTE ska. "Shit en lastbil o vi står här vid tunnorna alldeles för nära vägen". Jag ville vända men sen stoppade jag mig själv "nej, det blir värre om du vänder henne nu" så jag stod där låtsades som inget o hästen stod också där stilla. Lastbilen släppte ut luft precis vid oss men hästen rörde sig inte :love:

Tur att man har en så duktig häst när matte tänker no-no saker :angel:

tack!!

Nu har vi varit på promenad, vi brukar göra det ngngång i månaden. Hon är så duktig. Går framåt bra, ökar jag ökar hon och mitt travljud förstår hon direkt nu! Gick till vägen och stod där och tittade på bilar, sen ville hon kasta säga (vet inte varför) men stannade när jag sa till.

Vet ni att gröna soptunnor äter hästar? :D

För att inte tala om brevlådor som har locket uppfällt, lådan är redo för anfall och sväljande av liten häst ;)

32645149.jpg

Såhär glad blev Fendi över sin nya lekkamrat. Men det var lite lugnare emellanåt, jag hoppas de ska komma bättre överens framöver.

32645158.jpg

32645163.jpg
Hjälp - den rör på sig!

Åh vilka fina kort ni lägger in! :love: Superkul att se era fina åringar! :laugh:

Ska försöka dra med sambon på liten omväg och hälsa på min grabb idag, får väl se om jag lyckas... :angel:

Jag lyckades! Under invändning att vi ju faktiskt var tvungna att lämna tillbaka havrehinken som ju tagit sån himla stor plats i baksätet... :angel:

Kaptain Highjack
e. Highcruiser - Antares - Ostwind

Grabben är inne i en kraftig växtperiod för tillfället! Väldigt mycket högre bak, gallig i bakkotorna och har börjat tunna ur lite. Men mattes lugna fina kille var först fram i hagen och ville TILL OCH MED pussas! :love:

32650242.jpg

32650243.jpg

32650244.jpg

En lite mer talande bild...
32650246.jpg

Tyvärr är hagens gangster som en igel på hans svans! :crazy: Han riktigt hängde i svansen och släppte inte förrän jag gav honom en knäpp på näsan!
32650245.jpg

Hans framskor sitter fortfarande kvar men börjar se lite slitna ut. De skulle ha bytts idag (på exakt fyra veckor) men hovis skulle på semester en vecka from imorrn och tyckte att han nog kunde vänta tills han kom tillbaka igen... Får hoppas att skorna hänger i tills dess!

Sen flyttar vi ju om TVÅ veckor och då kan jag ha så himla mycket bättre koll!!! :bump: Gissa om vi har nedräkning... :D

Din kille är riktigt snygg!!

Och till er alla andra, vilka fina bilder ni lägger ut på otroligt fina bebisar!

Delvis kl.

Igår var jag och syster förbi och hälsa på hästarna, första gången hon
såg lillan. Fotade lite!

Idag följde mor, syster och kusin med samt lilla hunden Diva som blev
väldigt populär, speciellt utav lillan och Sakura :D

Lite bilder, blandat från igår kväll och idag! (RISK för bildbomb) :o

version-d5886da589673487fdc2a2d86dc76a91

version-374a1e4674d280343c8daee2525fee82

version-7200ad792b8064f5f362da67c272b988

Hon har blivit mer fläckig på nosen också, går fort på mulen!
Resten av kroppen börjar bli mer tydligt i vita strån med.
version-a692f090dd1fdf0b598717bdc7ca15d6

version-1100c1c7d45f9b1bbb8c4aedc42ae522

Forts....

Din lilla arab är ju för söt!

Men det på mulen, är det verkligen som hon håller på att skimla av? Ser ut som något annat ?

Hade för mig att jag släppte en snygg unghingst på bete i maj, någon måste ha varit och bytt ut den.
osorterat14aug012.jpg

Men det ordnar sig väl till han är 3.

Tyvärr är han fortfarande lite tunn så han får nog åka hem om 14dagar.

I skåne är man inte bortskämd med skog i hagaran men tror nog denna skyddar mot väder.
osorterat14aug003.jpg

Tack så mycket!

Hon börja färga ut på mulen redan hos uppfödaren och har sen hon kom hit fyllt på med massor utav det.
Veterinären sa inget om det så det är då inget knasigt eller vad man ska säga.

Men det påminner mycket om så som min 3åring färga ut på mulen, men hon har färgen brun melerad tigrerad och halv knabstrupper i sig.

Lillan ska bli skimmel, min första skimmel så jag har ingen aning om hur dom färgar ut? Men det kommer mer och mer, väldigt sött :love:

Ingen som haft en skimmel som färgat av såhär på mulen? :o

Jag har haft några skimlar, ingen av dem har skimlat av sådär fläckvis.

Jemeni, och Maja Kandi, tycker era unghästar är fina!

Aaha, ja det är bara på mulen hon blir så... I pälsen blir hon stickelhårig överallt, mer på vissa ställen iof som tex på nosryggen där grimman ligger an.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur