10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Hjärtligt välkommen :laugh: Men du måste ju berätta vad du köpt, vi som hänger här är väldigt nyfikna av oss :D

Tack och Sorry, klart ni vill veta det.
En liten dam e Highcruiser-Guiness, mormor helsyster till hingsten Asterix. Mörkbrun med bläs och som en gummiboll hela hästen. Kan berätta hur mycket som helst :-) Vad vill ni veta?

DSC_0118.jpg

Superfin! och vad roligt med en till Highcruiserunge. Jag och Maja_kandi har varsin avkomma e:honom så det ska bli riktigt roligt att följa din dam (är det någon mer så ber jag om ursäkt för mitt taskiga minne :o). Man kan väl säga att alla tre är väldigt olika, min är i och för sig mörkbrun men ser ut som ett staket om man jämför med din :D. Bilder på våra finns längre bak i tråden.

Delvis KL.
Vilken fin en du har skaffat! Och det skadar inte att hon har så fin treckning!

Min Lilla Kuusama (Camaro M- Martini) Har under betet växt till sig, fått en hals med en överlinje istället för en markant "underlinje", hon har också gått in i transporten några gånger vilket jag som matte är glad över med tanke på att vi fick lyfta in henne och hon höll på att kasta sig ut innan vi stängde överluckan när jag hämtade henne. Konstigt nog blir jag mkt mesigare med min egna just för att hon är min första unghäst och jag är rädd för att göra fel.

Hon var ju lite mager i våras men käkade upp sig riktigt fint trots att det varit torrt. men nu från ena veckan till den andra så blev hon lite väl smal igen! Så nu har jag bestämt mig för att leta eget foder att stödfodra henne med. Någon som har något bra tips på foder för åringar? Ingen analys har gjorts på höstens hösilage ännu men jag vill inte vänta och riskera att hon faller ut ännu mera.

Hur har ni tänkt med aktivering under hösten? Grön som jag är på unghästar så har jag lusläst boken Unghästar av andersson/lindberg (om dettar är otillåten reklam så ber jag om ursäkt och hoppas att ngn snäll moderator tar bort bokangivelsen) där de förespråkar invänjning av bett, gjord och lättare tömkörning under hösten. Så jag tänkte börja så smått med de bitarna lite längre fram, ska bara skaffa en "riktig" gjord som passar bra. Har bara en billig tyggjord sedan tidigare.

Ååh vad kul med en till Highcruiser! :love: Hon ser jättefin ut! :laugh: Kul som Sorbisen säger, tre syskon som är sjukt olika varandra! :D

Ottilia: Jag tänker börja som du. Vänja vid träns, gjord och börja tömköra så smått. Ut på promenader och kanske rida mammsen nån lugn skrittur så grabbarna grus kan springa av sig lite... ;)

Min har fortfarande inte överlinje men hon ser annars ganska färdig ut även om hon inte är det, men ingen ranglig 1åring här inte....Ganska burkig och jag vet inte var hennes fullblodsgener tog vägen :D Förutom att de hamnade i huvudet :o

Jag stödfodrar med Dodson & Horell Build Up eftersom min har varit tunn. Funkar super!Inget annat har funkat.
Ska få hem höanalysen nästa vecka så ska räkna ut hur det ser ut i höst sen.

Tog en bild igår med halvkass mobilkamera och hästen har lite vikt framåt men annars är det såhär hon ser ut :D

e:Odermus R-Rhett Butler xx-Battleburn xx

32664044.jpg

Jag tror inte jag ska göra så mycket i höst, möjligtvis testa bett.

Jag ger Mustangs protein pluss till min skrangelbening med gott resultat efter redan 1½ vecka.

Han föll ur igen på betet, brände näsan & fick mugg på alla 4 benen.
Flyttade honom närmare mig så det blev lättare att sätta in åtgärder & hålla bättre koll. ¨
Vet inte hur jag ska lösa det i vinter, han kan inte stå kvar där han är & jag kan inte ta hem. :crazy:

Någon dag efter han flyttade såg han ut såhär: Dionysos-De Niro-Kimberley
226154_10150341293394042_751749041_9545474_5702057_n.jpg

Planen ligger att börja löshoppa så fort muggen är utläkt, senare i höst blir det tränsvänjning & börja nosa på tömkörning. Han ska köras in till sommaren.

Håller med dig, Mustangs protein ++ är verkligen kanon, det är ett foder som verkligen visat att det är bra, förutom lusern som funkat också!

Man ser skillnad på bara en vecka :bump:

När kan man börja löshoppa? Jag är verkligen sugen på det men har aldrig gjort det med Annie, mest för att inte slita på henne. Men hon är ju avlad för hoppning och jag har aldrig sett hur hon beter sig...förutom när hon hoppar i hagen då. "De som kan" säger löshoppa tidigast vid 2 års ålder o väldigt sällan.
Jag vet inte?

Jag har tänkt visa min på rådgivande i Nov. Inte tänkt behålla som hingst utan tänkt visa mest för skojs skull. (skulle dom bli lyriska & tycka han är defenitivt hingstämne & tycka jag är idiot som tänkt skära i vår. Då tänker jag kanske om, men betvivlar det starkt. Anser själv inte han är ett hingstämne)
Där genomgår dom en typ 3 års test men av förklariga skäl ej uppsuttna delen.

Där ska dom löshoppa runt 70cm tror jag det var.

Hade tänkt åka en gång i veckan tills han har kläm på det, sen åka kanske 1-2 gånger i månaden max.

När jag var på kurs så sa löshoppningsdomaren att han "löshoppade" sina redan som föl, över typ bommar för att se om de hoppar eller bara springer över... och många lösdrifter har ju naturliga hinder så jag tror inte det skadar att löshoppa dem så länge man håller nivån låg och korta pass inte alltför ofta. Kuusama har hoppat 50 cm två gånger i våras. Tänkte löshoppa henne litegrann på samma nivå i höst. imorgon är det jag som köper foder! =)

Jag brukar löshoppa mina redan som föl! Låga hinder där de får springa efter mamman. Då är bommarna inte läskiga när det väl är dax att göra det själva som äldre.

På gården där Rozzie föddes så gick de på lösdrift och där hade jag små "hinder" i övergångarna till de olika beteshagarna. Dessa satte jag upp när hon var några veckor gammal.

2 månader här, hoppar före mamma :laugh:
28599_414834088112_668158112_4416418_8324760_n.jpg

28599_414834108112_668158112_4416420_5791897_n.jpg

Jag hoppas att hon minns det när det är dags att börja löshoppa på riktigt.

Jag tror att jag har hittat en lösdrift till henne över vintern nu! :laugh:
Det blir ganska långt ifrån mig, men det kan inte hjälpas. Det blir helinackordering, så får jag hoppas att jag kan hälsa på henne nån/några gånger per månad. Jag ska bara åka dit och titta först innan det är hundra bestämt, men det låter superbra.

Så jag tänkte låta henne testa bett och gjord nu innan hon åker (beroende på när hon åker) och kanske löshoppa ett par gånger.

Oj, han såg inte rolig ut i hullet nä... hoppas han återhämtar sig snabbt.

Och apropå den brända näsan och muggen så tipsar jag dig att läsa tråden som jag startade igår under hästvård.

Mina har haft exakt samma i sommar. Brända mular och snabbt (!) eskalerande mugg.

Kul att du tycker det!!
Kände mig som en marodör igår... Kapade nästan hela hennes man, hon hade nog typ 3dm:o Men hon såg mer vuxen ut sen:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka