10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Kul att se alla åringar som kommer hem från beten. Min 10:a, e. Stalypso-Turban Rose, har gått på bete hemma. I helgen fick de byta hage, så jag tog lite bilder i gången mellan hagarna när hon passade på att visa upp en trav som jag senast såg hos henne som föl. Hon var 166 cm i mankhöjd för någon vecka sedan när jag tog in dem för vaccination, högre bak. Trots höjden tycker jag hon ser hyfsad ut i kroppen nu efter betet.

32701706.jpg

32701703.jpg

kl

Min lilla pålle hänger mest i hagen med kompis, kommer nog knappt ens ta i henne det närmaste året...
302944_10150351928340091_572305090_9995288_4251156_n.jpg

Så blir det nog här också, min växer som tusan nu. Ev blir det träns på i vinter/vår någon gång och lite lastning bara för att se att det fortfarande funkar. Hon är inte direkt överhanterad nu och det har fungerat hittills.

Har en plan... Den lyder låt hon vara vildhäst ett år ;) ska börja plugga så här inte riktigt tid, kan börja löshoppa lite till våren men vi får se. Det är lååångt dit som sambon brukar säga och inget är skrivet i sten.

Hon är mest liten och ful nu så hon får gärna växa till sig lite.

Jag har en undran (o nu faller alla mina tidigare åsikter :angel: ). Jag ska ju flytta till skåne efter nyår och har i dagsläget hittat ett stall åt lilla Annie. Problemet är där att det enbart finns föl födda -11. Jag vill ju att hon ska gå med en jämnårig. Iaf, är det väldigt dumt att ha henne med ston födda -11?

Min lilla häst har ju oerhört mycket bus i kroppen och leker just nu sällan med -10a stoet som inte alls leker särskilt mycket, utan hon leker nu med en hingst född -11. Men -10a stoet betyder ju mycket för henne iallafall.

Det jag kanske är orolig för att hon kommer bli lite odräglig, mot andra hästar är hon ganska dominant (inte dum) och hon testar de som är högre i rang dagligen.

Går det inte nån äldre med småttingarna då? :)

KL
Vill bara återigen inflika hur stolt jag är över min lilla kille! Han sköter sig superbt, har fått penicillin tre dagar nu och bryr sig inte öht om nålsticket längre! Första dagen ryckte han till knappt märkbart, sen har det inte varit nåt mer! :laugh:

Idag tog jag in honom och gav honom gotta, havre och betfor var tydligen jättesmaskigt! Men det där blasket (vattnet) som blev kvar på slutet var ingen höjdare... :D
När han ätit upp nästan allt fick han medicin, först i munnen och sen i halsen, för att sedan få äta upp resten av maten. Helt obrydd! Tog oss sedan en promenad med vovvarna ner till brevlådorna och tillbaka, han är så himla mysig att gå med! När vi var nästan tillbaka vid hagen kom första luftsprånget i ren busglädje, det kändes otroligt skönt att få se! Han ser dessutom jättebra ut i skapet nu också. :laugh:

Sen är jag lite arg på min tilltänkta och förbokade foderleverantör... :mad: Jag hade bokat 25 balar som skulle levereras i september, han skulle höra av sig när han visste vilken dag osv. När jag inte hörde nånting ringde jag upp, och "ojdå, dom är redan sålda..." :cool:
Så nu sitter jag lika förbannat i leta-hö-träsket. Har hittat hö som inte är alltför dyrt som är analyserat och håller 73% ts - kanoners! Men det måste jag fixa hämtning till själv, vilket kändes mycket mindre roligt... Det andra skulle frakten ingå på. SUCK! Så nu måste jag försöka hitta nån som kan hämta det åt mig för inte alltför mycket pengar... Blir galen på detta!

Vad skönt att han ser bättre ut nu och att han dessutom är så cool att hantera!!

Det där ang hösilageleverantörer eller hö har även jag haft lite otur med nu.

Förra året körde jag så att han kom med 3 balar per månad och mer om det behövdes. Funka sådär..

Nu beställde jag 25balar och ville ha hem dom som förra helgen, men nej han kunde tydligen inte då och skulle istället komma under denna vecka, messa igår (min telefon är paj så jag kan inte ringa) och frågade hur det gick och om vilken dag han kan komma eftersom jag haft begravning idag, sen massa med min operation på tisdag.

Sagt förut att jag vill vara med i och med att det är ganska mycket pengar det handlar om.

Fick flera timmar senare ett svar där det stod att han nu är sjuk och inte vet alls när han komma men om det krisar sig helt så kunde han komma med EN bal.

Då blev jag irriterad och skrev till han att nej vi har sagt 25balar och då vill jag inte ha en hit och dit, sen att jag vill ha hem dom snarast.

Sen dess har jag inte hört ett skit från honom :(

Nu är gräset i hagen nästan slut och extra höet slut, jag blir tokig :(
Finns det någon som kan komma när man ungefärligt säger det??? :mad:

Jag fick ju suuuuperhö förra året! :love: Kom några dagar innan de va bestämt också, men de kostade därefter... Sen fick jag ju hem en leverans som jag inte ens beställt, men KOM gjorde det ju... :cool: Sånt hö har jag dock inte råd med i år. Hus är inte billigt... :p Men får jag hem detta höet är jag skitnöjd, håller fortfarande på att ragga lastbil, får jag bara tag på en bil så har jag chaufför, men tja, det är ju inte så "bara"...

Så himla segt när man inte får det som det var bestämt... Men jag är däremot skitnöjd med hur jag fick till det med foder! Har idag lagt ut 330 kr på typ hela vinterns kraftfodersförråd! :D Känns faktiskt heeelt ok! ;)

*kl*
Jag har ännu inte fått hem min -10 >___< Väntat snart i 1½ månad så vill ha hem honom nu D: Här e iaf de bilder jag nyligen fått på honom utav uppfödaren :)
32693785.jpg

32693783.jpg

32693788.jpg

haha det var inte dåligt nej.
Du ska se att det löser sig, säljaren av höet kan inte alls tänka sig köra
om du betalar en extra slant? Eller han kanske inte kan?

Ja jag har fortfarande inte hört av min, så vi får se.. Känner mig så tjatig när jag får fråga hela tiden också, men iof får man inget svar om man inte frågar verkar det som :p

knapp

Se om vi vågar visa oss här nu då! :o

Köpte min "korv" den 11/6,har tyckt att han har växt som tusan sen dess (var 146 cm ca vid hämtning) men i dag när jag mätte lite slarvigt så var han ca 148-149 cm! :eek: Alltså bara 2-3 cm på höjden... Ca 125 cm lång över ryggen.

Mamman 162,pappan 165,dock så lämnade mamman alltid stora föl,så jag köpte han som att han skulle landa på ca 167-170,men nu börjar jag tveka på det,när jag ser att era redan är stora,min är ju fortfarande ponny! :p

Fast för mig gör det absolut inget om han stannar på runt 160-165,det vore helt perfekt,men blir endå lite fundersam och nyfiken,hur stor tror ni att han blir när han ligger runt 148 cm nu? Nån som haft en ett åring som legat på det,vart har den slutat? Han är född 23/6 -10.

Här kommer lite bilder iaf!

Andra dagen hos mig (står i nedförsbacke) :

320179_2211103191317_1059624479_32541180_1669430582_n.jpg

För någon dag sen:

302141_2191569262981_1059624479_32523554_5875291_n.jpg

Är det nån skillnad? Han är fortfarande lite mager,men vi kämpar på för fullt! :)
Herrn har ratat allt under betet,förutom gräset,men nu senaste veckan har han ätit upp allt sitt kraftfoder! Nu håller han på att sätta vinterpälsen för fullt,och han har blivit ljusare i pälsen.

Lite bonusbilder:

300049_2191569022975_1059624479_32523553_6119719_n.jpg

284818_2117198283753_1059624479_32428669_6221376_n.jpg

284526_2117195963695_1059624479_32428656_7802481_n.jpg

264721_1994001763917_1059624479_32298137_7196183_n.jpg

Fibusen, åh en liten till :D Min är också liten, nu a 149 fram och 153 bak, enl tattarmåttet ska hon bli 162.8 cm, men jag undrar jag...
O då är ändå min född 2 mån innan din...

Är han 148 nu skulle jag gissa på att han blir ca 160-162.

:banana::banana:

Ingen skulle bi lyckligare än mig då! :D

Jag är dock ganska lång själv,173 cm,så det skulle ju inte se konstigt ut om han vart närmare 170,men att gå från arab på 147,till halvblod på 170 är ju liiiite skillnad! :D 162 hästar har jag ridit mycket i yngre dagar,och det kändes PERFEKT!

Senast ändrad:

Så fiiiin! :love: Det är ju jätteskillnad! Bra jobbat! :laugh:

KL
Idag fick Kaptenen sista medicinen, så sen blev han insläppt till mamma och lillebror! Jisses vilket spring det blev! Lillebror Koronn blev överlycklig och sprang som en TOK! Mamma hängde med i början, sen orkade hon inte bry sig... :D
Såklart skulle kameran lägga av bara nån minut in i det roliga... :cry: :mad: :devil: Fick dock ett par kort på herrn innan då pojkvännen håller i honom, inte världens bästa uppställning om vi säger så, men fullt dugligt! :D Sen lyckades jag ju som sagt filma ca en halv minut innan den kameran lade av, sen stod jag och svor en låååååång ramsa över den här **#/#=O!)Y/&#%"!!) tekniken som aldrig funkar när den ska... :angel:

Lyckliga hästar hade fullt race uppåt en timme, det var rena Täby-galopp här ett tag! :D Så surt att jag inte fick det på film... Men det blir väl!

Vad kul med lite sällskap äntligen för grabbarna bus :)

Delvis kl.

Igår fick jag hem en bal med hösilage efter att ha fått tag i gubben och sagt att dom är utan mat... "Okej, en kan jag väl köra ut"...

Idag fick jag nog, satte ner foten och sa att jag vill ha hem resten av balarna innan jag läggs in imorgon för då slipper man strul, dels för att balen han kom med igår inte räcker länge och sen för att jag inte vet hur länge jag ligger inne.

Att jag inte gjort detta tidigare, poff sa det så kunde han komma under kvällen och han kom :banana: Tyvärr med några färre men vi kom överrens om att han får komma efter nyår igen med några stycken isåfall.

Ska man behöva bli förbannad och säga åt dom att dom måste komma??? :mad:

När han var klar sa han något med "Det var skönt att du äntligen fick dom, det har varit så mycket och även varit sjuk".... (Men han kan minsann vara ute och köra när han är sjuk).

Jaja, nu har jag min mat.... Får se när analysen kommer :idea:

Mycket ben på den oxå :p

Vågar snart lägga ut lite foton på min lille man. Han har gått upp rejält bara på en vecka så tack o lov är han nog lika lättfödd som sina syskon.
Men vad stor han är, bak närmare 165 cm och fram ca 3 cm lägre och då är han bara 14 månader...
Stammen (e. HipHop - Nostradamus) talar ju för att han inte borde bli så mkt större men om hans ben o ledgångar inte ljuger så har jag nog en häst på 180 cm att se fram emot :eek:

Idag fick han första lilla energiutbrottet på väg hem från hagen och skuttade iväg som Bambi så långt linan räckte. Han är så gänglig att det ser ut som han skulle blåsa omkull vid första vindpusten men röra sig kan han fortfarande :)

Här kommer bild från igår, kameran hade skött sitt jobb USELT och inte fått ett enda bra kort på hela tiden! :mad: Men innan Kaptenen fick gå ut till de andra två tog jag detta kort. Vad otroligt snyggt det blir när en överbyggd unghäst står i nerförsbacke! :D

32711337.jpg

Här är även filmklippet som jag tog, 35 sekunder hann jag med innan kameran dog... Tekniken var INTE på min sida igår! Om ni undrar så diskuterar jag och pojkvännen strömmen, han fick sig en känga när han skulle stänga grinden... :D

Film

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter