10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Rozzie hälsar och tackar er alla :laugh:

Grandezza, om det inte finns nån arab med samma DNA-uppsättning som Rosevelt, så ska det inte vara en arab som har varit framme... men ibland funderar jag själv ;)

Angående hur stora de är så påminner jag om tråden som vi har just för detta, kanske fortsätta att fylla på där istället? :laugh:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1075064

Alla minns min panik i våras när lilla hästen tappade hull.

Nu har hon blivit rund och faktiskt, nästan för rund. Hon går fortfarande på bete (dock inte så mycket kvar) och får extramat ca 3 ggr i veckan. Frågan är, ska jag sluta extrafodra henne (tänker mest på proteinet) eller fortsätta? Jag förutsätter att hon kommer gå ner i vikt när hon stallas in igen (det har hon gjort innan så att säga), jga kan ju strypa energitillgången nu men samtidigt äter hon ju foder som har hög energi o protein för att hon skulle bli lite rundare....hmm...

Rozzie hälsar och tackar er alla :laugh:

Grandezza, om det inte finns nån arab med samma DNA-uppsättning som Rosevelt, så ska det inte vara en arab som har varit framme... men ibland funderar jag själv ;)

Angående hur stora de är så påminner jag om tråden som vi har just för detta, kanske fortsätta att fylla på där istället? :laugh:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1075064

jag hade också börjat fundera :angel:

Annars är min 10a helt fantastisk. Hon hälsar alltid när jag kommer, hon kommer när jag ropar, hon älskar flocken men kan gå iväg med mig utan problem (häromdagen skulle jag leta svamp i hagen, o hon följde med helt frivilligt uppför kullar, stockar o stenar, flocken syntes inte men hon ville ju se vad jag gjorde..tom när den andra åringen sprang tillbaka till flocken så stannade Annie kvar hos mig).

Igår skulle hon få mat i stallet och hon kom när jag ropade. Det blåste ju till tusen och när vi närmade oss stallet startades en motorsåg i ladan bredvid. Det var ju sådär men hon vände inte (hon går lös) utan tittade mest. Efter några minuter ville hon vända mot flocken men jag sa att "men kom nu, maten finns ju stallet". Hon tittade på mig då och började humma lågt, jag gick till henne, kanske 10 meter, klappade lite, sa att motorsågen kommer ju inte göra någon illa och sen följde hon efter mig in i stallet :D

Hon är fortfarande sjukt energisk, hon springer och leker med hingstfölet ofta (tom så ofta att stallägaren påtalar det), hon vallar honom också och har börjat valla geten som också finns i hagen. Även den andra åringen har hon börjat valla. De gamla vågar hon inte ge sig på :p

Känslig som bara den dessutom, säger man Nej med ytterst starkare röst kastar hon upp huvudet som om man skulle ha slagit henne. Hon gillar fortfarande inte när okända eller kända (förutom mig) kommer och ska klappa henne utan att ha låtit henne lukta på människorna innan.

lättlärd, gör man saker två gånger har hon fattat. Har inte gjort mycket med henne, hon kan ledas ensam, bindas upp ensam, verkas, ryktas.

Slut på rapport :rofl:

Min är inte ett dugg energisk,stallägaren trodde han var död för nån vecka sen! :eek:

Orvar hade legat helt utsträckt,dom andra hade stått i en ring runt han och nosat på han,stallägaren tyckte att det såg så konstigt ut så hon ropade på min,inte en reaktion,dom andra kollade upp,men stog kvar,då vart hon lite halvrädd och började gå in i hagen,fortsatte att ropa,iiiingen reaktion,tillslut kom dom andra springades emot henne i full kareta,medans orvar låg kvar helt utslagen,då fick hon hjärtat i halsgropen och började springa,hon sprang och sprang och ropade,och var säker på att orvar hade tagit sig igenom eltråden och fastnat i grannens stål/taggtråd (är en kohage alldeles bakom våran) och strypt sig,hon känner hur tårarna kommer och säger bara :NEJ,NEJ,NEJ,NEJ!,när hon bara är en-tre meter i från orvar lyfter han på huvudet och gäspar och undrar vad fan det är för liv så där tidigt på morgen,han SOOOOVER ju! :rofl:

Han var med andra ord helt ok,han hade nog dock hamnat i rejäl djupsömn! :D
Stallägaren säger att nu (efter att han bott där snart 3 månader) kan hon börja slappna av lite när hon ser orvar helt "död",för hon vet att han vaknar efter ett tag ur sin lilla skönhetssömn! =)

När dom andra unghästarna leker och busar står han mest och tittar på,fast nu på slutet har han börjat hänga med lite,jag brukar bli "hånad" över hans lathet,och dom frågar ofta hur sjutton jag ska få fart på den där sen! :rofl:

Dock vart det lite rodeo här om dagen när jag bad om trav med tömkörningsgjorden på,då vart det uppståndelse utanför ridbanan, "han KAN ju springa"! :eek::bow:

Jag älskar mitt stall och alla människor där! Dom är för roliga! :love:

din verkar ju för rolig :D Här är det mer "Vad kul det ska bli när du sen ska hoppa upp på den där hästen, då gäller det att ha kamera och film"! Eller "när ska du köpa säkerhetsväst och skaffa klippkort på akuten". Igår sa en kompis i telefon "jag har ridit in många hästar men du ska ha klart för dig att din häst kommer jag INTE sitta på förrän du grundutbildat henne, men jag kan instruera från marken" :rofl:

Man vet ju aldrig, det är ju lång tid kvar att sitta in, kanske din häst sparar energin för den dagen medan min blir tvärlat :p

Annies kompis har heller inte riktigt förstått det där med att leka och springa. Men faktiskt på senare tid har hon börjat röra sig, inte som Annie, men hon har iaf travat lite fint medan Annie galopperar och bockar och stegrar. Det där hingstfölet kom väl som en gåva från himlen anser nog Annie :D

Ja,jag är faktist lite orolig för det jag med! :eek: Jag får väll igen allt när det är dags att rida in! :D Nu är han inte den som gör något i onödan,testade att "löshoppa" (dvs ha hinderstöd med bommar liggandes på marken typ),det var lönlöst,vi var tre som smackade,prasslade,smällde med pisken i luften,sprang osv,han lunkade runt och undrade vad fan vi höll på med...

Vi var helt slut efter det,svetten sprutade,och pulsen gick i 200,Orvar var i det närmaste helt oberörd.

Min pålla är inte lasttränad alls. Har varken sådan bil eller transport.
Skulle behöva dock, hon ska ju flytta om några månader.

akta så han inte välter i kurvorna när han springer så fort :rofl:

:p

Ja,man blåser ju nästan omkull av vinddraget när han springer förbi! :p:D

Han är verkligen: Laaj,di laj dilaj,hmm,vad är det här då? Jaha,hmm... Laaaj di laj dilaj.....

Har din tös åkt transport förut? Varför ska hon flyttas?

Senast ändrad:

Ja,man blåser ju nästan omkull av vinddraget när han springer förbi! :p:D

Han är verkligen: Laaj,di laj dilaj,hmm,vad är det här då? Jaha,hmm... Laaaj di laj dilaj.....

Har din tös åkt transport förut? Varför ska hon flyttas?

Ja hon har åkt en gång som 8 månaders. Men då hade hon lite lugnande i sig och vi lyfte på henne.
Nu är hon ju större :angel:

Vi ska flytta båda två :D

Ahaa,okej,blir det en lång resa då? Vart hamnar ni? Det kommer nog att gå bra,dom brukar ju inte protestera sååå mycket när dom inte har några dåliga erfarenheter av det,och din verkar ju vara väldigt cool i sig själv,så det kommer nog gå galant! :D

:rofl: Vilken coooool herre! :D

KL
Jag är lite worried about min grabb... Undrar om han lyckats få sig en smäll av morsan, alternativt halkat och lyckats vrida/sträcka sig... Ovillig att stödja på höger bak, även om jag inte riktigt kan säga att han är direkt halt, men det syns att han är stel... Lillebror har nu börjat terrorisera honom ordentligt, han ska dela foderhink, dela hötuss, dela grästuva, dela vattenhink... Sen blir han plötsligt kaxig och vänder runt och smäller på Kaptenen och sticker iväg i jordens tjuvrusning i värsta rodeoserien! Kaptenen står mest bara och tittar på honom. :p Såg idag att lillen provade göra lika som på morsan, dvs resa sig bakom och i princip dunka och slå på ryggen, no reaktion, men liten tyckte det var helfestligt och drog återigen en repa som hette duga, medan Kaptenen helt enkelt, tittade på... :grin:

Ikväll ska de få komma in och sova, riktigt rugg-väder!

Tråkigt när dom inte är riktigt bra! :crazy:

Orvars kompis har varit dålig till och från,ena sekunden jättehalt,andra ingenting,ömmade på sandväg,men inte på stort grus???? ¨Från att vara lite halt,till att en dag inte vilja stödja alls på benet,plus svullnad över senor.

Efter en natt inne var han dock mycket bra igen,vette sjutton vad det var/är,men jag har en känsla av att det kan vara hovböld eller liknande?

Nu har jag dock inte varit ute i stallet på ett par dagar då jag varit/är förkyld! :cool: Men jag hoppas att det är mycket bättre med lillkillen iallafall! :laugh:

Hur ska era stå i vinter? Min ska gå på lösdrift med andra -10: or och -11: or,lite åker och lite skog,blandade hingst/valacker fram tills nästa höst,då ska han stallas in! Hoppas att vintern inte blir allt för jäklig,då får jag ont i mitt mamma hjärta! :(
Men,dom har en stor fin ligghall,så jag hoppas att han överlever! Är nog mest jag som lider... Sist jag var ut så både regnade det och blåste,så då hade han bosatt sig inne i vindskyddet,så han verkar inte vara så överens med ruskvädret vi har nu!

Nejmen titta han KAN ju springa! :D Supersöt var han! :love:

Min kommer att stå på stall nattetid, nu i början får de bara komma in när det är ruskväder, annars får de sova ute. När det börjar krypa under nollan får de komma in varje natt. De går dock ute länge på dagarna, från ca 06 till ca 22, jag vill gärna ha dem ute så mycket som det bara går men har tyvärr ingen form av ligghall så det blir inte lösdrift. Dock har de naturligt skydd i form av lite skog.
Han kommer ha sällskap av sin mamma och sin gangster-lillebror! :D

40 mil ska vi flytta.

Min har alltid haft box under vintern, de har brukar vara ute på vintern (ej betesperiod då) mellan 7 och 23. De har en 15 ha hage att leka i med allt möjligt, skog, sjö, kuperat, ängsmark osv, perfekt! Men som sagt ska vi flytta nu, känns sådär, hon älskar ju hagen och flocken, jag gillar också dem, men samtidigt litar jag inte på stallägaren alla gånger, vi har inte riktigt samma hästhållningskrav...Nu skulle vi ju ha flyttat nästa år iaf, t hösten, då jag har 3 mil t stallet och när hon ska sittas in (hujedamej) vill jag ha tillgång till paddock osv och det finns inte i stallet nu.

Dit vi ev ska flytta har unghästflock, fri tillgång till ensilage, paddock, ridhus, vuxna hästar, spolspilta, seminspilta (det är ett stuteri) och det verkar super! Jag vill ju helst att hon ska kunna stanna på samma ställe nu och när hon blir äldre och slippa flytta runt mer på några år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross