10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Guud vad fin! :love: Grattis till placeringarna!

Vi har en flinga i stallet,och hon är ju så jäkla söt och charmig hon med,gillar flingorna!

Senast ändrad:

Grattis! Vad fin hon är :D

KL

Korven kan få energi från min med :D Idag sa stallägaren "Vi har haft hästar i många många år och även inackoderingar, men jag har aldrig träffat på en häst som är så energisk och på tårna som Annie"
:angel:

KL

Alltså jag hittade denna bilden på Aidas (hoppas du inte blir arg :angel:) 10a i min mobil och tycker att den är för fin för att inte dela med sig av.

IMAG0575.jpg

:D:D

:rofl: Klockren bild! :D

KL
Här rullar allt på som vanligt. Snutten är fortfarande lite stel i sitt bakben, men ändå inte halt, lite konstigt men ja. Hans lillebror är totalförälskad i honom och hänger honom i hasorna heeeeela tiden! De går fortfarande ute dygnet runt om det inte är skitväder. Han har börjat tunna ur lite grann, inte bra, men jag matar på så får vi hoppas det tar sig!

Jag hoppas att jag får hem mitt hösilage så snart som möjligt, har nämligen insett att i princip hälften av allt torrhö som jag köpte är mögligt... :cool: Buntarna ser jättefina ut på utsidan men när man öppnar dem dammar det som satan och det stinker svamp! Jag HATAR när man får hem skithö! :devil:

Jag är lite brydd över min lilla tjej... jag tror att det är något galet men kan inte sätta fingret på vad det är.

Hon har varit lite loj ett tag, hon har i och för sig egentligen aldrig varit en typisk busig unghäst, hon har alltid varit sansad och cool. Men nu är det ändå annorlunda på något sätt. Rör sig långsamt eller hur jag ska beskriva det... Jag har tänkt att hon är i en växtperiod, men tycker att det har varit lite för länge nu.

Hon vart ju förgiftad i somras (fotosensibilitet, med mycket svullna ben) och vart tvingad att stå inne på dagtid och tappade både i hull och muskler. Hon har återhämtat sig bra sedan hon blev frisk och ser fin ut i kroppen nu. Men pga det så har jag svårt att säga precis när detta har börjat.

I vissa steg så ser hon ojämn ut, men när jag springer med henne för hand så syns inget alls. Släpper jag henne på banan för att se henne röra sig så far hon runt som en virrvelvind, galopperar, bockar och sparkar bakut och flashar runt i trav, ser med andra ord inte ut att ha ont. Men det syns nått ojämnt och diffust när hon "lunkar" i trav, på böjt spår (har jag nog lyckats komma fram till nu), inte så att jag kan se att hon är halt på "det" benet. Jag funderar på om det är något som sitter typ i bogen?

Något som har några idéer? reflektioner?

Jag måste ju hur som helst kolla upp henne, men dela gärna med er av erfarenheter om ni har.

När jag har varit inne hos veterinär för sånna här saker har det alltid sagt att det är mkt ovanligt att ngt hänt i bogen.
Men en fundering kan ju vara nu när det varit regnigt och halt att hon busat och faktiskt sträckt en riktigt stor muskel ordentligt. Typ i ryggen, låret eller liknande.
Känner annars igen symptomen från min grabb som ju faktiskt har vuxit nästan 2 dm sen i april och han gör inte många knop. Rör sig bra i trav men är seg, framtung i galoppen och det är klart, växer de så mkt får de vara sega och stela.

Om du själv känner igenom henne, finns det ömhet i muskler, ojämnheter, värme eller likande någonstans?

Usch,det är inge kul när dom inte är helt 100!!! :(

Korven var ju knackig här om dagen,inte halt,men ömfotad när vi gick på gruset,vilket han ALDRIG varit,t.o.m hovis säger att han har så hårda och starka hovar,så han borde jag kunna behålla barfota länge,så jag vart så chockad när vi knappt kunde gå normalt på gruset,så fort han hamnade lite dumt på en sten så "knäade" han. :crazy:

Idag när jag var dit så gick han utan problem på gruset,han måste ju ha trampat på något vasst/hårt i hagen som gjort att han ömmade... :confused:

Idag så provade vi träns för första gången! Han var så fiiiin i sitt träns! :love:

Och dumma dumma jag som inte hade laddat kameran,ville ju ha bilder på första gången i tränset...:(

Han var iallafall JÄTTEduktig! Han fattade relativt snabbt att bettet skulle in i munnen,sen tyckte han att det var liite läskigt för han drog upp huvudet och försökte komma undan det äckliga som kom in i munnen,sen tuggades det för fullt,och han tyckte inte om nogsgrimman,men hade den jättelöst så han kunde känna på bettet ordentligt. Hade det bara på i kanske 2 minuter,för dom andra hästarna skulle precis gå in så jag ville inte att han skulle bli störd av dom,samtidigt som han hade något nytt och konstigt på sig,men nästa gång åker jag ut tidigare så vi kan ha det på i lugn och ro!

Sen måste jag ju faktist skryta lite över hur duktig han är att stå still! :D Kom ju till stallplanen precis när en annan skulle åka hem,och stallägaren var också där,så vi stog säkert och snackade i 30-40 minuter,och korven stog så gott som still hela tiden och väntade,alldeles när jag fick hem han så hade han tålamot i kanske 2 minuter,sen började han att trampa! Har tränat som tusan med att han ska stå still när grimskaftet ligger i marken,och nu verkar det ha gått in! :bump::banana::bump: DUKTIGA korven i dag! :love:

(Jag släpper inte grimskaftet helt,utan har ett som är 3,7 meter långt,så håller alltid själv i änden,så han är alltså inte lös! )

Han fick massa massa beröm efteråt,och sen när jag släppte han i hagen så vart det.....Lyssna nooooga nu.....GALOPP! :eek: Han sprang helt självmant! :D Han vart nog lycklig av allt beröm! ;)

Okej, bogen var bara en tanke, efter som det känns så diffust. Igår kväll när jag höll på att ta in alla hästar i stallet så fick jag äta upp mina ord om att hon inte är busig... jäklar vad hon levde rövare i hagen! Hon fick igång alla gamla tjockisar så till den grad att jag hade liiite problem att leda dem in (men när det var hennes tur så lunkade hon som en gammal hund efter mig, som vanligt).

Jag har klämt och känt överallt. Helt ren i benen, inga gallor, svullnar eller värme någonstans. Ingen reaktion när jag klämmer igenom kroppen, möjligen en liten reaktion på låret vid sidan av svansroten, men det kan lika gärna vara att hon blev överraskad, för hon reagerade bara första gången.

Men en avvikande grej hittade jag, hon har som små svullnader mitt på ganascherna, på sidorna alltså, inte under/mellan. Kan det vara av tänderna? Ömmar inte vid tryck.

Hon har inte växt så mycket på höjden (en liten dam detta), men däremot så har hon grovat på sig ordentligt sedan i våras. Själva kroppen har breddats, så hon upplevs mycket större nu.

Annie kommer få roligt i sitt nya hem :angel: Det finns 3 andra åringar där och hon ska gå med dem. Då frågar stallägaren "Ja hur är din häst? Mina åringar är väldigt försiktiga och avviker om det är något".
"Ja...Annie är trevlig men hon har nu börjat valla de andra hästarna i hagen och hon kan kaxa upp sig lite, men hon sparkar inte, hon bara kaxar och går gärna mot hästen som signalerar att det inte är ok, så hon utmanar då och då".
Svaret jag fick "Jaha, då ska vi nog sätta in en äldre häst i det gänget också"

:angel: Säger du det...

hrm, nu kan jag visa ytterligare en liten filmsnutt på filosofiska ettåriga hingstar.

http://www.youtube.com/watch?v=2S-6uoKHINo

Izzo e. Hip Hop - Nostradamus är nu 14.5 månad och 165 cm över rumpan. Lååånga ben och inte speciellt rädd för något. Det ni hör vifta i bakgrunden är en kortpisk med en bit plast på. Eftersom det ofta blåser riktigt kraftigt här och vi har en del fladdrande presseningar på gården så tyckte han inte att den var värd att bry sig om. När jag sen bytte till en vanlig långpisk med snärt blev det något mer fart på honom :D

Med hittad galopp!!!
http://www.youtube.com/watch?v=ydGG45-Rnz8

Han är sååå läcker! :d Älskar när det är mycket vitt på dom på huvudet!

Min pålle hade namnsdag i går,vilket matten heeeelt glömde bort! Jag som hade lovat han lite extra godis! :o

Har era fått smaka på tex morötter/äpplen än? Är så perfekt att ha med i fickan,men min HATAR det! :cool:

haha.. jag har trugat och trugat med morötter och äpplen.. jag är en sån som gärna använder mutor men av någon anledning så lycks jag alltid få tag på kräsmagade pållar som inte är särskilt hungriga... Hon äter både morötter och äpplen nu.. men hon tar dem lite sådär lagom förnämt och även om jag bryter dem i minibitar så måste hon pilla in biten mellan framtänderna för att kunna bita av den i en ännu mindre bit..

grimman - vad söt Izzo är! Han ser verkligen ut att vara ute på söndags promenad... "dopiedooo, dopedidoooo,, skutt skutt,, dopidedooo"

Hippocampus - Din Annie kommer nog må bra om hon får en gammal räv som håller reda på henne :P Min tjej är rätt så kaxig hon med och jag är mer än glad över att hon har några äldre som håller henne på plats... och ändå ger hon dom lite att bita i emellanåt :P Kan bara tänka mig hur hon skulle vara om hon var fri att bossa runt som hon ville under dagarna..

Räkan har för övrigt fått en ny grimma och ett nytt långt grimskaft så att matte kan känna sig lite säkrare ute på promenaderna utan att behöva ta med sig en longerlina.. och så är hon ( 16 månader gammal) 160 över rumpan och 157.5 över manken.. Om det stämmer att de är 90 % av sin höjd som 1,5 åringar så blir hon nog runt 175 vilket är perfekt för mig som är 182 :D

Min är ju delvis uppvuxen/betar i en gammal äppelträdgård så jo, han älskar äpplen men jag vet att det är sånt de måste lära sig att uppskatta.

Morötter köper jag i storsäck om 50 kg på vintern för att de ska få något med a-vitamin i när höet börjar sina på det (nu har jag ju ensilage från okt-mars så det är nog mest som godis eftersom jag inte ger betfor). Men han tycker nog att det mesta är värt att äta :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka