10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

känns jätteskönt att kunna hålla efter hovarna lite själv så det itne blir totalkatastrof bara för att hovis åker på en långvarig förkylning eller nåt.

Eller om h*n råkar få ont i lilltån! :D

Iaraphel: Vad roligt att han verkar ha kommit till ett så bra ställe! Han ser jättefin ut, som alltid! :laugh:

Idag tog jag in mamma häst och pysslade om henne ordentligt, det innebar att smågrabbarna blev ute själva i hagen HELA 30 MINUTER! :eek: :grin: Och giiiisses vilket liv det blev! De skrek och skrek och skrek, drog jordens repa i hagen, skrek lite mer, sprang ännu mer osv. :grin: De lugnade faktiskt ner sig ett par minuter innan mamma kom ut igen, men ojojoj vilket liv det var ett tag! Skulle ha haft nån hemma som kunnat filma när de sprang, det var rena galoppbanan! :D

När de hade lugnat sig lite efter återföreningen (mamma gav Kaptenen ett väldigt trevligt välkomnande, ett rejält nyp i rumpan!) fick storebror komma in också och fick sig en runda under borsten. Mitt i allt kom han på att han satt fast (han är väldigt van att sitta fast, var uppbunden varje dag i sommar på betet och fick skrammel i krubban) och backade och slet och drog, ingen direkt panik över det hela men fortfarande "släpp loss mig!". Jag var precis på vippen att dra upp knuten (tur ibland att man gör ordentliga säkerhetsknutar...) men då kom han på att han kunde gå framåt igen, sen provade han backa en gång till och liksom bara kände på knuten, sen var han helt cool resten av tiden! :love: Duktiga killen!

Sen tog vi en promenad och hämtade posten. Han var så duktig så! :laugh: Efter promenaden såg han ut såhär:

32740251.jpg

Sötnos, så trött så :)

Delvis kl.

Jag fotade hästarna lite idag, sämsta dagen tror jag dock trots det vackra väder vi fick. Rena sommarvärmen alltså vilket hästarna kände kan jag lova.
Har inte sett dom så trötta som dom var idag och dom flåsa en del eller hur man säger?? Näsborrarna flaxa hejvilt :angel:

En dag som denna fylls vattnet på väldigt ofta trots stora tunnor :)

Fick någon bild på Lillan dock, men man ser hur trött hon är... Värmen tog dom definitivt...

32740731.jpg

32740728.jpg

32740725.jpg

32740729.jpg

Hon fick sig en rejäl stor borstning idag också, lös inne i boxen och visst gick hon runt en del eftersom hon var lös men hon var duktig faktiskt, hon är mer rädd om fram fossingarna än bak.

Vilka har klippt kulorna på sina här? Min klipptes kulorna på 1a april.

Måste dela med mig av nån bild från dagen! :D

Vid foderbordet i ligghallen,närmast bild är ettåring hingst,sen 2 årig vallack,sen min lilla Orvar då.
294574_2274263650289_1059624479_32588620_1033630154_n.jpg

296240_2274266130351_1059624479_32588630_184586936_n.jpg

300365_2273799158677_1059624479_32588310_890057242_n.jpg

Vad gott de verkar ha det! Funderar på om jag ska släppa iväg honom på lösdrift över vintern oxå.

Min går kvar som hingst fortfarande. Han är så himla snäll och okomplicerad att han får vara kvar så länge det går, hoppas det gör att han inte blir sååå himla stor som han verkar bli :grin: Folk säger ju att de lägger mer på muskler än på höjd om de får gå kvar som hingst. Vet inte om det stämmer...

Ja,nu har pojkarna det bra,Orvar får jag plocka både spån och halm ur öronen varje gång jag är dit så han ligger verkligen och gosar ner sig inne i hallen! :D

2 åringen (i mitten) klipptes i vintras/våras har jag för mig,alltså runt 1,5 år,hans mamma är 153 och pappan 134,han ligger på 146 nu och grooov.

1 åringen (närmast) är fortfarande hingst,han har varit väldigt ranglig hela tiden,men nu i sommar har han dragit på sig rejält på både bredd och längd.

Orvar klipptes som sagt i april,och han är väldigt ranglig fortfarande.

Hingsten har inte visat sig ett dugg hingstig än,utan han är nästan den som är lugnast i flocken,och fortfarande "tuggar" åt dom andra,vilket jag inte sett att nån annan gör längre.

Dom här har samma mamma,men han som är vallack har alltid sett mer "färdig" ut i kroppen.

Ang täcke så har min aldrig använt det. Däremot har jag trott att hon har behövt det, förra sommaren och hösten frös hon i perioder så hon skakade. Men till vintern hade hon tät tät kort päls och hon frös inte alls :D Jag hoppas och förväntar mig att hon kan gå utan i år också, nu ska vi ju flytta till skånska slätten (från småländska skogar), men jag väljer hellre att de går ut i omgångar än att hon går med täcke.

Igår var vi ute på promenad. Det händer ngngång i månaden. Jag tycker hon ömmar på stora stenar, kan de göra det redan nu? I hagen syns inget.

Hon har börjat få tjockare päls nu och det har verkligen exploderat vitt! Vi som inte visste om hon skulle skimla av...

Iaf, promenaden gick bra, hon påstår ibland att hon inte minns hur man går :D Trots! På hemvägen skrittade hon på som aldrig förr (vi går i 5-7min tur och retur) och ville gärna bocka sidledes. Jag stannade, ryckte inte/rörde inte i linan alls men så fort jag stannade så tvärstannade hon. Duktigt!

32743494.jpg

32743492.jpg

Nu i veckan ska veterinären komma ut o kolla såret som aldrig vill läka.

Min hingstunge är världens coolaste!
Tog in gammelmannen för att dottern skulle rida o lämnade lillen kvar ensam i hagen. Han hör andra hästar men ser dem inte. När vi kommer tillbaka efter 20-30 min iväg så går han helt lugnt mitt ute på fältet. Skriker inte och kommer bara lugnt skrittande emot oss.
Även när vi bara gick förbi och han fick vänta till alla övriga kommit in i stallet stod han lugnt kvar, väntade till han fick grimman på sig och traskade på slak lina bredvid mig in. Den gubben är det inte mkt som rubbar lugnet hos.

Sen flyger han ju ibland omkring som ett löv längst ut i linan när jag går över ett fält med dem, men han drar aldrig i väg utan skuttar bara de 3,5 m som linan räcker. :banana:

I bland förvånar dom en verkligen! :D

Har ni kollat upp masken något? Orvar maskades ju strax innan jag hämtade,sen en gång i Juli,nu körde vi det årliga kolla masken i stallet,och han låg på 750 EPG! :eek:

Dom blir maskade på på Måndag så fort stallägaren hämtat ut allt,sen får vi se om Orvar håller sig finare i både hull och päls efter det! Hoppas det,för nu tycker jag att det har gått neråt igen...:(

Men jag fick lite bassning för jag ville skära en "bebis", han är 16 månader nu & jag är inte sugen på att ha dubbla kostnader en vinter till då han inte kan vara hemma.

Min var 10 månader. Skönt att få det gjort om man ändå ska göra det liksom ... (inte klapphingst visserligen)

Men hur länge kan man behålla hoppet om att kulorna trillar ner? En kompis har en jämnårig hingst vars ena kula inte är nere än, och enligt henne är det fullt normalt (och vanligt!) att båda inte trillat ner tills hästen är två år.

KL
Har inte skrivit i tråden på länge. Men allt går bra med lillhästen :) Mätte honom här om veckan. Han är 132 fram och 140 bak ;)

Tömkör och promenerar en del. Igår var vi ute i skogen med polarna och det tyckte Uri var jobbigt. Han var ordentligt svett efteråt, men jag tror han tyckte det var roligt.

Han är riktigt tjock nu och jag ska försöka hålla efter hullet i vinter. Nästa sommar blir det inget bete med unghästkompisarna, utan han ska få gå på ett riktigt magert "bete" tillsammans med några andra tjockisar.

Svårt det där med tjocka unghästar. Lite tabu att banta när de är så unga. "Han växer och behöver vara lite tjock" säger många. Jag tycker inte att någon ska vara tjock ... Nåja, det blir att räkna foderstat så fort analysresultatet kommer, på hans förmodade underhållsbehov på hans förmodade normalvikt så blir det nog bra så småningom :)

Här är iaf en bild på det lilla odjuret :love:
307364_10150283864552343_541737342_8277958_1048082379_n.jpg

Senast ändrad:

Ooh så söt! Jag vill också komma igång med tömkörning!!!

KL
Igår kom jag iaf ett steg närmare... Kaptenen fick ha träns för första gången, men det passade så illa så det blev bara en kort stund. Bettet var för långt och tränset för stort så vi var tvungna att göra nya hål men det blev inte alls bra. Så jag ska jaga rätt på mitt "ponny-bett" som syrran snott och sen köpa ett nytt träns. Det var inga problem att tränsa honom, han sa inte ett skvatt men det måste ha varit obehagligt när bettet var så mycket för långt...

Nåväl!
Innan dess tog en kompis till mig lite kort på grabbarna bus i hagen. Tog in mamma häst i stallet för ompyssling och det blev ett himla liv i hagen igen, dock inte riktigt lika farligt som förra gången.

32749229.jpg

32749230.jpg

32749232.jpg

Sen stod jag och kompisen inne i stallet och pratade lite och rätt vad det var kom lillebror förbi! :o Ingen som helst aning om hur han tog sig ut, för hagen är väl instängslad och strömmen var på, alla trådar hela osv... Men ute var han ju bevisligen... Så då fick Kaptenen lite oplanerat träna på att vara själv i hagen medan de andra två var inne. Han var komiskt nog lugnare när han var helt själv än när bara mamma var borta... :grin:

Sen när vi var klara med de första två tog vi in Kaptenen, borstade och myste och fixade. Han har massor med bitmärken från mammsen på hela kroppen, hon är så jäkla sur! Sen fick han som sagt träns på och vi tog ett par foton ute på gården.

32749233.jpg

32749234.jpg

Sen plockades tränset av också gick vi på promenad! Ner till tjärnen som ligger ett par hundra meter från hagen, och sen upp över ett hygge tills vi hittade igen skogsvägen som går ovanför gården. Tre hundar var med som hoppade runt oss hela tiden också.
Kaptenen knallade på som om han aldrig gjort annat och följde mig överallt! :love: Över stockar och stenar och gropar, runt träd och högar med kvistar och nån liten pöl och genom snår osv, han var supercool och jättejättejätteduktig! Jag är så kär i min lilla kille! :love:

Jag gillar kaptenen och lillebror e ju en riktig sötnos :)

KL:
Pirayan fick också komma ut en stund igår på åkern. Det tyckte han var störtkul, han är hur cool som hellst och struntar blankt i att kompisarna lämnade kvar där hemma.

Ottilia, jag klippte ut detta från 11-tråden som du skrev...

"Jag har en tjej efter Camaro M, hon är en 10-a och jag har haft henne sen i februari. Hon är tuff, men känslig. Väldigt påverkbar och klok. Hon har blivit uppstressad någon gång på väg tillbaka till hagen i halv storm och hästarna rusade som tokiga.. Då rya jag bara i, gjorde halt två tre gånger, sen gick hon snällt bakom och har inte försökt bralla när man leder henne sen dess. Man får ta det lite varligt med henne (tycker jag - om man är småstressad och använder sig av häftiga rörelser så reagerar hon på det) men alla runt om i stallet tycker hon är supercool för att bara vara en åring. Förutom Camaro M så har hon Martini och Cavalotti på mödernet"

Det där kan vara min 10a! Precis så är min med. Ja allt utom mödernet då. O pappan ;) Men min har också en Calido-son som pappa, Odermus R.

Tufft att de är så lika! Såg att din har blivit jätteljus nu också! Min har börjat fälla och också blivit ordentligt mkt ljusare... men så blev hon under fällningen i våras också för att sen bli nästan svart igen :P

Man vet aldrig vad hon har för färg när man kommer upp till stallet.

appropå färg så älskar jag Kaptenen! Han har u en sån härlig fuxfärg, och jag verkligen älskar fuxar <3

Min har också blivit rejält ljusare,nu är han nästan vit,och inte alls isabell,men i våras så var han riktigt riktigt mörk palomino,så det kommer kanske tillbaka till våren igen! :d

Pappan var väldigt mörk:

dsc_0335red.jpg

Hur som helst så har mitt lilla lugna hjärta förvandlas till ett MONSTER! :eek:

Kom in en ny häst i flocken i Måndags,och Orvar visade på en gång vem som skulle bestämma! Han som aldrig gjort nått väsen av sig... :o Nykommligen ville lukta Orvar i baken,men det var ingen ide,Orvar lättade rejält bak,och sen har han varit sur på nykomlingen sen dess,knappt så nykommlingen får komma in i lösdriften... :crazy:

Dumma Orvar! :mad:

Ska dit i morgon igen så får vi se hur det går,förhoppningsvis har han lugnat ner sig. Men att han förvandlats från lugnet själv,till et liten djävul,det var det nog ingen som trodde.... :angel:

haha bra att veta att något får igång honom! :P

Isabeller brukar ju vara lite av kameleonter tycker jag... fast de flesta jag stött på blir bleka på vintern och mörka på sommaren och inte tvärt om..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp